فوائد چای سبز برای آقایان
فوائد چای سبز برای آقایان

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

خواص دارویی چای سبز از دوران باستان برای بشر شناخته شده است. در این مقاله به طور کلی در خصوص فوائد آن برای آقایان صحبت خواهیم کرد.
چای سبز در اصل، برگهای گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) است که بومی آسیا می‌باشد. چای سیاه نیز از گیاهی بسیار مشابه چای سبز بدست می‌آید. با این حال، چای سبز به دلیل روش پردازش و عمل روی برگها نسبتاً مفیدتر می‌باشد. چای سبز تحت پردازش سبک قرار می‌گیرد که آن را قادر می‌سازد کیفیتهای آنتی اکسیدانی برگهای چای را دست نخورده باقی گذارد. در حالی که روش پردازش چای سیاه سبب اکسیداسیون می‌شود که مقدار زیادی از آنتی اکسیدانها را از آن از بین می‌برد. بنابراین می‌توان گفت که فوائد چای سبز به دلیل وجود مقدار بالایی از آنتی اکسیدانها در آن است.

فوائد سلامتی بخش چای سبز برای آقایان

چای سبز منبعی غنی از ماده‌ای آلی تحت عنوان پلی فنول است. حیاتی‌ترین جزء سازنده پلی فنولها، اﭘﻲﮔﺎﻟﻮﻛﺎﺗﭽﻴﻦ ﮔﺎﻻت (EGCG) است که نمی‌توان آن را در هیچ کدام از چای‌های دیگر یافت. از آن به عنوان یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدانهایی یاد می‌شود که آن را قادر ساخته از سلولهای بدن در برابر اثرات مخرب رادیکالهای آزاد محافظت بسیار عالی به عمل آورد. در نتیجه، می‌تواند از بروز اختلالات متعدد مرتبط با سن جلوگیری نماید. برخی از فوائد کلیدی آن به قرار ذیل است:
• چای سبز جهت بهبود سلامت کلی قلبی عروقی بسیار مفید است. جزء سازنده EGCG موجود در این چای می‌تواند سطح کلسترول بد در بدن را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهد. بدین ترتیب، آترواسکلروز یا رسوبات چربی بر دیواره عروق خونی تحت کنترل درآمده و از تنگ شدن شریانها جلوگیری می‌شود. در نتیجه، فشار خون بالا را کاهش داده که به نوبه خود احتمال بروز بیماریهای قلبی عروقی و حمله قلبی کاهش می‌یابد.
• چای سبز خطر بروز سرطان پروستات در مردان را تا حد زیادی کاهش می‌‌دهد. EGCG موجود در چای سبز به عنوان عامل ضد انعقادی عمل کرده و مانع از رشد کنترل نشده سلولهای سرطانی در بدن می‌شود. علاوه بر آن، همچنین می‌تواند سلولهای بدخیم موجود در بدن را بدون آسیب رساندن به بافتهای سالم بدن از بین ببرد. در نتیجه می‌تواند روند رشد سرطان پروستات را آهسته سازد. سایر اشکال سرطان که می‌توان با کمک چای سبز از آنها جلوگیری نمود، سرطان مثانه، سرطان معده، سرطان پانکراس و سرطان پوست است.
• از زمانهای قدیم، مشخص شده است که چای سبز دارای توانایی کنترل سطوح قند خون در بیماران دیابتی است. مصرف منظم چای سبز می‌تواند سطح قند خون را تحت کنترل نگاه ‌دارد. شواهد بدست آمده از چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهند که احتمال بروز دیابت نوع 2 می‌تواند با مصرف چای سبز به صورت روزانه کاهش یابد.
• این نوع چای از کبد در برابر بروز انواع مختلف بیماریهای جدی کبدی محافظت می‌نماید. مطالعات انجام شده همچنین نشان می‌دهند که کاتچین و یا EGCG موجود در چای سبز دارای اثر شفا دهندگی بر روی التهاب کبد ناشی از عفونت ویروس هپاتیت دارد. در نتیجه می‌توان آن را جهت درمان هپاتیت ویروسی مورد استفاده قرار داد.
• این چای برای بیماران مبتلا به آرتریت مناسب است به این دلیل که خواص ضد التهابی آن، تورم مفاصل ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند روند کلی انحطاط بافتهای نرم غضروفی مفاصل بدن را آهسته سازد. در نتیجه می‌تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت بیماران مبتلا به آرتروز ایجاد نماید.
• دارای خواص ضد میکروبی عالی بوده که چندین عفونت را درمان می‌سازد. می‌تواند با عفونتهای ناشی از انواع مختلف ویروس که شامل ویروس آنفولانزا و ویروس هرپس سیمپلکس می‌شود، مبارزه نماید. این نوع چای دارای توانایی کشتن باکتریهایی است که موجب بروز مسمومیت غذایی شده و از اختلال گوارشی جلوگیری می‌نماید. چای سبز رشد باکتریها در داخل دهان را به طور مؤثری کنترل کرده و با مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بوی بد دهان مبارزه می‌نماید.
• چای سبز کمک بسیاری به کاهش التهاب درون دستگاه گوارش می‌نماید. افراد مبتلا به بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو بایستی به منظور کاهش التهاب روده چای سبز مصرف نمایند. از بروز گاستریت که با تورم و سوزش پوشش معده مشخص می‌شود می‌توان با کمک چای سبز جلوگیری نمود.
• چنانچه سعی در کاهش وزن دارید، آنگاه بایستی برای رسیدن به این هدف چای سبز مصرف کنید. پلی فنولهای موجود در چای سبز میزان و سرعت سوخت و ساز مواد چرب را سرعت می‌بخشند. همچنین فعالیتهای آنزیم لیپاز در دستگاه گوارش را که باعث جذب چربی در بدن می‌شود را سرکوب می‌سازد. در نتیجه می‌تواند چربیهای بدن را با سوزاندن کالریهای اضافی کاهش داده و در عین حال از جذب بیشتر چربی در بدن جلوگیری کند.
در صورتی که چای سبز را در حد اعتدال و به میزان 4 تا 5 فنجان در روز مصرف کنید، عوارض جانبی مهم و عمده‌ای در آن وجود نخواهد داشت. مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند به بی خوابی بیانجامد به این دلیل که دارای مقداری کافئین در خود است. چنانچه بدن شما نسبت به کافئین حساسیت داشته باشد، آنگاه می‌توانید چای سبز را در مقادیر بسیار کم مصرف کنید به این دلیل که مصرف بیش از حد آن می‌تواند به بروز مشکلاتی مانند ضربان نامنظم قلب، سرگیجه، از دست دادن اشتها و غیره منجر شود.
 
نسخه چاپی