بثورات در طول بارداری
بثورات در طول بارداری

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

اکثر زنان باردار از بثورات بارداری رنج می‌برند. بثورات پوستی در دوران بارداری برای زن و کودک خود بسیار عادی و بی ضرر است.
مادران باردار اغلب از بثورات بارداری رنج می‌برند که عمدتا توسط کشش پوست ایجاد می‌شود، زیرا بدن خود را برای مراحل بعدی رشد بارداری و عدم تعادل هورمونی آماده می‌کند. هرچند که باعث ایجاد ناراحتی و تحریک در زنان باردار می‌شوند، اما اغلب برای مادر و کودک خوش خیم می‌باشند. در طول بارداری می‌تواند انواع مختلفی از بثورات پوستی داشته باشد. بثورات حین بارداری در زنان باردار، بثورات پوستی را روی شکم بوجود می‌آورد، زیرا شکم جای است نوزاد رشد می‌کند. پوست گسترش می‌یابد و این باعث خارش می‌شود. دلایل دیگر این بثورات در شکم تغییرات هورمونی است که در بدن زن اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی می‌تواند باعث ایجاد خارش در هر جایی از بدن مانند صورت، قفسه سینه، پاها و غیره شود.
بخش زیر انواع مختلفی از بثورات را که در مراحل مختلف بارداری زن اتفاق می‌افتد توصیف می‌کند.
انواع

پاپول یا کهیر خارش دار

فرم کامل پاپول وکهیر بارداری که یکی از شایع‌ترین بثورات است که در زمان بارداری رخ می‌دهد. از 100 مادر باردار یکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خود را به شکل پاپول‌های کوچک روی شکم نشان می‌دهد. و با خارش قوی مشخص می‌شود. پاپول‌ها تمایل دارد که به باسن گسترش یابد اما هرگز روی صورت ظاهر نشود. پس از 34 هفته بارداری رخ می‌دهد و بعد از زایمان از بین می‌رود. ممکن است با حاملگی‌های بعدی دوباره تکرار شود. شما می‌توانید با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی پاپول را درمان کنید. به غیر از این، کورتیکواستروئیدهای دهانی، به عنوان مثال پردنیزولون نیز موجود است. پاپول باعث تغییر در پوست مادر می‌شود، اما برای مادر و نوزادش کاملا بی ضرر است.

ملاسما

این نوع بثورات به صورت لکه‌های قهوه‌ای است و بر روی صورت، به ویژه روی گونه‌ها یافت می‌شود. با این حال، این یک بثورات پوستی نیست. در عوض، این نوع رنگدانه پوستی است که به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری و به علت برخی داروهایی که در دوران بارداری تجویز می‌شود، رخ می‌دهد. این تا پایان بارداری طول می‌کشد و خارش دار یا مضر نیست.
ملاسما را می‌توان با استفاده از کرم تجویز شده توسط پزشکان درمان می‌شود.

پرگو در بارداری

این نوع در بارداری با نقاط قرمز بسیار خارش دار مشخص می‌شود. معمولا در لبه‌های بالایی و قسمت های بالای بازوها و پاها رخ می‌دهد. و به ندرت در باسن دیده می‌شود. به طور مشابه پاپول، زگیل حاملگی بر روی شکم ظاهر می‌شود. در سه ماهه دوم بارداری و هفته آخر بارداری به نظر می‌رسد. معمولا پس از زایمان، به تمام بدن گسترش می‌یابد، اما ظرف سه هفته یا حتی کمتر، ناپدید می‌شود. با این حال، اگر بخواهید خود را از این بیماری خلاص کنید، قرص‌های ضد هیستامین را مصرف کنید.

درماتیت پاپولر در بارداری

اختلال در میزان هورمونی باعث درماتیت پاپولار در دوران بارداری می‌شود. به علت افزایش سطح گنادوتروپین‌ها و کاهش سطح کورتیزول و استروژن، این بیشتر اتفاق می‌افتد. زایمان زودرس در درماتوز معمولی است. وضعیت پوست حاملگی تقریبا در هر 300 زن باردار یکی را تحت تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌های این بیماری بسیار خارش دار هستند، نقاط افزایش یافته اند که رنگ قرمز دارند و پوسته پوشیده شده اند. برای بروز درماتیت پاپولار حاملگی زمان مشخصی ندارد، زیرا ممکن است در هر مرحله از رشد بارداری ظاهر شود و همچنان این کار را ادامه دهد تا کودک متولد شود. این باعث آسیب به مادر و یا کودک او نمی‌شود. درمان معمولا با دوزهای بالا کورتیکواستروئیدها انجام می‌شود.

درماتوز

این یک بیماری نادر بارداری است. شما به راحتی می‌توانید این نوع بثورات بارداری را تشخیص دهید زیرا در خوشه‌هایی زرد رنگ ظاهر می‌شود که تا حدی شکل مارپیچی دارند. پس از گذشت چند روز، تارهای تار و پودر ناپدید می‌شوند، اما بعد از آن تشکیل پلاکت‌های جدید در لبه‌های آنها دنبال می‌شود. چرخه زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند تکرار می‌شود. ای بیماری با لرز، تب، استفراغ، مدفوع شل، ریزش مو و درد در مفاصل همراه است. شما خارش خفیف و احساس سوزش در بثورات پیدا خواهید کرد. این معمولا در کشاله ران، زیر بغل و آرنج و زانو شروع می‌شود و زمانی روی غشای مخاط دهان و اندام های تولید مثل نیز تاثیر می‌گذارد، زخم کم عمق است. این اغلب در طول سه ماهه آخر بارداری اتفاق می‌افتد و پس از زایمان کودک از بین می‌رود. مصرف هورمونی که باعث تولید استروئید در بدن شما می‌شود و کورتیزون در درمان این بیماری موثر است.

التهاب با تب

بثورات تحریک کننده و خارش شدید به علت ترکیبی از گرما در بدن به علت حاملگی و مالش پوست در برابر لباس است. این بثورات زیر زیر سینه‌ها و در ناحیه‌های ایجاد می‌شود که به علت پوسیدگی کمتری ایجاد می‌شود
این نوع بر شکم همچنین می‌تواند در ناحیه تناسلی و بر روی ران ها، به ویژه درون ران، ظاهر شود. درمان برای این راش عبارت است از حمام آب سرد و استفاده از کرم‌های خاردار کدر که توسط پزشکان تجویز شده است.

اکنه در بارداری

این نوع بثورات بارداری شبیه به خارش بارداری است. این نیز شبیه به آکنه ناشی از استروئید است. این عمدتا بر تنه مادر باردار تأثیر می‌گذارد. با این حال، بروز این نوع بثورات بارداری نادر است.

درمان

در حالی که حمام کردن، توصیه می‌شود زن باید از صابون ملایم و آب سرد استفاده کند. با این حال، اگر حمام کردن با آب سرد یک گزینه مناسب نیست، پس او باید برای آب حمام ولرم شفاف استفاده کند. آب گرم خارش پوست را افزایش می‌دهد و پوست را قرمز تر می‌کند و خارش می‌تواند افزایش یابد. او باید با یک حوله نرم خود را خشک کند. همچنین اگر بثورات افزایش و غیر قابل تحمل شود، توصیه می‌شود که به پزشک و متخصص پوست خود برای مشاوره مراجعه نماید. بثورات در مراحل مختلف حاملگی، اغلب اوقات، کاملا بی ضرر هستند. با این وجود، برای تشخیص زودهنگام و به موقع آن، به منظور پیشگیری از هرگونه عارضه بیشتر، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید.
 
‏‫
نسخه چاپی