زمینه‌سازان انقلاب جهانی مهدی(عج) از دیدگاه روایات
زمینه‌سازان انقلاب جهانی مهدی(عج) از دیدگاه روایات



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زمینه‌سازان انقلاب جهانی مهدی(عج) از دیدگاه روایات
موضوع: سیره امام عصر(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: سیداسدالله هاشمی
ناشر: کتاب فروشی المهدی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1364
تعداد صفحات: 777 صفحه

معرفی کتاب:

یکی از موضوع های مهم در عرصه شناخت امام زمان(ع)، شناسایی زمینه سازان انقلاب حضرت مهدی(ع) است. مهم‌ترین شخصیتی که از او به عنوان زمینه ساز قیام امام(ع) در متون اصیل اسلامی یاد می‏شود سید حسنی است. در معرفی شخصیت وی نوشته های گوناگونی در منابع مختلف نقل شده است.
در این اثر نویسنده تلاش می‏کند ابعاد گوناگون قیام سید حسنی را با توجه به روایات و اخبار وارده از معصومین(ع) شناسایی کرده و سپس برای علاقه مندان معرفی کند.
مجموعه مطالب این اثر در هفتصد و هفتاد و هفت صفحه و پنج بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
بخش اول: علایم ظهور: در این بخش با توضیحی درباره مفهوم نشانه های ظهور، این نشانه‌ها را به شش بخش تقسیم می‏کند. آن‏گاه نشانه های خاص و سپس نشانه های عام را بیان می‏کند. در ادامه به ده نشانه از نشانه‎های حتمیه که از جمله آنها خروج دجّال و قیام سید حسنی است، اشاره می‏شود.
بخش دوم: چند نکته اساسی: در این صفحه‌ها با اشاره به عنوان‌های ایرانیان در زبان روایات، موضوع پرچم‌های سیاه و منظور از مشرق و موقعیت جغرافیایی خراسان و... مورد بررسی قرار می‏گیرد.
بخش سوم: نهضت سید حسنی و خراسانی: در معرفی سید حسنی و ارائه تحقیق در زمینه شخصیت او، به این مطلب اشاره می‏شود که شخصیتی که زمینه ساز قیام امام(ع) است، سید حسنی هاشمی است. آن‌گاه روایات درباره سید حسنی را با هدف روشنگری بیشتر مورد تحلیل قرار می‏دهد.
بخش چهارم: رهبری نهضت: با معرفی رهبر نهضت حسنی، به ویژگی‌های رهبری از نظر موقعیت سیاسی و اجتماعی، حدود منطقه قیام، موقعیت جغرافیایی عراق، نام رهبری نهضت در اخبار و... اشاره می‏شود.
بخش پنجم: عوامل پیروزی: در این بخش، به گردآوری عوامل پیروزی نهضت که از جمله آنهاست: 1. شایستگی رهبرریالة، 2. لیاقت، 3. نیروی مردمی و... پرداخته می‏شود.
نویسنده با هدف معرفی کتاب در بخشی از مقدمه چنین می‏نویسد: «... ما در این کتاب که موضوع اصلی بحث آن، همان نهضت مقدس سید حسنی است. به تجزیه و تحلیل روایات مربوط به «حسنی» پرداخته و اظهار نظرهای برخی از دانشمندان اسلامی را که در قرون گذشته و صد سال اخیر پیرامون نهضت هاشمی خراسانی ابراز داشته‏اند، در موارد متعددی آورده و به روشنی ثابت کرده‏ایم که از دیدگاه روایات اسلامی، آن سید بزرگواری که از سرزمین خراسان قیام می‏کند و به حسب روایات وارده، زمینه ساز حکومت جهانی مهدی(ع) [است]، سیدی حسنی است...».
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 
نسخه چاپی