پیشرفتی انفجاری در تعداد اشکال شناخته شده موجودات زنده
پیشرفتی انفجاری در تعداد اشکال شناخته شده موجودات زنده

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

یک مجموع کلی 7280 تایی ژنوم‌های باکتری و 623 تایی زنوم‌های آرکیون به دست آمده است.
یک تلاش قابل توجه صورت گرفته توسط محققین دانشگاه کوینزلند کمک کرده است که تعداد ژنوم‌های شناخته شده تا حدود ده درصد افزایش یابد.
استاد همکار مدرسه شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوینزلند، پروفسور جین تایسون، گفت که پژوهشگران 7280 ژنوم باکتری و 623 ژنوم آرکیون از نمونه‌های محیطی به دست آوردند (ژنوم به مواد ژنتیکی از میکرو ارگانیسمها اطلاق می‌شود). این مقدار نشان دهنده یک افزایش تقریبی ده درصدی روی ذخیره‌های ژنومی تقریباً 80000 ژنومی است که در حال حاضر شناخته شده‌اند.
معاون مدیر مرکز استرالیایی برای اکوژنومیک (ACE)، پروفسور تایسون، گفت: «ارزش واقعی این ژنومها این است که بسیاری از آنها از لحاظ تکاملی از ژنومهای ترمیم شده پیشین مجزا هستند. آنها تنوع تکاملی پوشش داده شده توسط هر دوی درختهای ژنومی باکتری و آرکیون را تا سی درصد افزایش می‌دهند، و اولین نمایندگان در راسته هفده باکتری و سه آرکیون هستند.»
پروفسور تایسون گفت با توجه به این که اکثر میکروبهای دیده شده زیر میکروسکوپ قابل ترمیم برای رشد داده شدن تحت شرایط آزمایشگاهی نیستند تنوع میکروبی زیادی باقی مانده است که باید کشف شود.
او گفت: «کمتر از یک درصد می‌توانند کشت داده شوند که این به خاطر عاملهای چالشی از جمله نرخهای رشد آهسته، شرایط مراقبتیِ سختِ رشد، و لزوم تغذیه متقاطع از دیگر گونه‌هاست.»
لکن پیشرفتهای اخیر در فن آوریِ به ترتیب مرتب کردن و تکنیکهای محاسباتی اجازه داد که ژنومهای میکروبی مستقیماً از نمونه‌های محیطی ترمیم شوند که این راهِ میانبری است برای نیاز به کشت آزمایشگاهی.
او گفت: «تقریباً هشت هزار ژنوم ترمیم شده ما را به سمت نزدیکتر شدن به یک ارائه‌ی ژنومیکی جامع از جهان میکروبی حرکت می‌دهد، اما همچنین نشان می‌دهد که بسیاری دیگر باقی مانده است که باید کشف شوند.»
محقق همکار ACE، دکتر دونوان پارکس برای اولین بار گفت که علم دارای ابزار لازم برای پیشرفتهای اساسی در تنوع وسیع فیلوژنتیک و زندگی متابولیک است.
او گفت: «ما پیش بینی می‌کنیم که انجام مراحل مختلف نمونه‌های محیطی ته نشین شده در دیگر مخازن عمومی، دهها هزار ژنومهای میکروبی اضافی را به درخت زندگی اضافه می‌کند. مطالعات بی‌شماری در خلال تکمیل این تحقیق گزارش شده‌اند که داری ده‌ها یا صدها ژنوم از لحاظ تکاملی متنوع از محیطهای متنوع هستند. ابزارهای لازم برای به دست آوردن ژنومها از نمونه‌های محیطی به طور پیوسته در حال بهبود هستند و ما انتظار داریم که پردازش مجدد نمونه‌های در نظر گرفته شده در این مطالعه منجر به ترمیم ژنومهای بیشتری شود. ساخت یک مخزن ژنومیک جامع از تنوع میکروبی پایه گذار پیشرفت درک ما از نقش میکرو ارگانیسم‌ها در پروسه‌های حیاتی بیوشیمی و صنعتی است.»
 
نسخه چاپی