کهیر و درمان آن
 کهیر و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

 

کهیر عبارت است از لکه‌های آلرژی موضعی که در لا به لای جلد (پوست) به وجود می‌آید یا به تعبیر دیگر دانه‌های درشتی است که از تمام سطح پوست بیرون می‌ریزد، ابتدا یک قسمت از بدن به خارش می‌افتد، پس از این که زیاد آن را بخارانند مانند شله گلی می‌شود و بعد در همان قسمت از بدن که قرمز شده است دانه‌های فراوانی بیرون می‌ریزد که مشابه دانه‌های گند تاول می‌باشند، تفاوت این دانه‌ها با دانه‌های گند تاول این است که در کهیر دانه‌ها آبدار نیستند ولی در گند تاول دانه‌ها آبدارند. هنگامی که دانه‌های کهیر شروع به بیرون آمدن می‌کنند، هر ساعت به ساعت پیشرفت کرده و زیادتر می‌شوند، گاهی سر و صورت، دست و پا و خلاصه ممکن است تمامی سطح بدن را فرا گیرند. علت آن اکثراً در اثر خوردن گوشت‌های مانده و کهنه و فاسد و خراب خواهد بود، چون به علت مصرف این گونه خوراکی‌ها کلیه و کبد تنبل می‌شوند و در نتیجه سمومات را آن طور که باید نمی‌توانند دفع کنند، لذا چون علت اصلی این بیماری مصرف چنین غذاهایی است به محض خوردن گوشت فاسد و... این حالت دست می‌دهد که آن را کهیر می‌نامند. برای درمان کهیر نیز باید با آب نیم گرم بدن را بشویید، بعد روی آن‌ها آب غوره یا گلاب یا سرکه یا روغن گل سرخ بمالید. در این مورد اول پاک کردن معده و هم چنین پاکسازی خلط غالب لازم است. مصرف داروهای ضد حساسیت (آلرژی) در کاهش بیماری کمک می‌کند. هم چنین پرهیز از بعضی غذاها لازم و مؤثر خواهد بود که عبارتند از: نمک، ادویه‌جات، انواع فلفل، گوشت، چربی‌جات، ماهی، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، خرما، ارده، شکلات، پنیر، توت‌فرنگی و غذاهای شور و شیرین و مقوی، هم چنین پرهیز از تزریق پنیسیلین، کار زیاد، فکر زیاد، ترس، ناراحتی و عصبانیت، ضمناً خوراکی‌هایی که به بهبودی کهیر کمک می‌کنند را باید زیاد مصرف کنید، مانند: خرفه، گشنیز، برگ چغندر، هندوانه، کاهو، آب انگور، شیر شیره‌ی همدان، خیار، ماست کم چربی، قدومه‌ی شیرازی، لعاب اسپرزه، تربچه (صبح ناشتا)، ترنجبین (صبح ناشتا)، آب دم کرده‌ی رقیق شاه‌تره، خاکشیر جوشانده شده و آب فراوان و مایعات.
به عنوان درمان باید روی آن‌ها سرکه بمالید.

بیشتر بخوانید: پیرامون آلرژی بیشتر بدانیم

 
* با‌ آب دم کرده‌ی چوبک روی آن‌ها را شستشو دهید.
* روزی چند مرتبه موضع را در آب سرد نگه دارید و یا زیر دوش آب سرد بروید.
* مقداری جوش شیرین را با ماست مخلوط کنید و روزی سه مرتبه بمالید.
* گل و برگ همیشه بهار تازه را بکوبید و بر آن ضماد کنید.
* روزی دو تا سه مرتبه کمی آب شاه تره را با مقداری آب تمرهندی مخلوط کنید و میل فرمایید.
* هر روز صبح قبل از صرف صبحانه 75 گرم خاکشیر شن‌شور شده را با یک سیر سکنجبین مخلوط کنید و بخورید.
* هر صبح، ظهر و شب یک قاشق غذاخوری گل گاوزبان را در یک لیوان آب جوش دم کنید و آب آن را بنوشید.
* صد گرم شیره‌ی انگور را با آب مخلوط کنید و آن مقدار را در سه مرتبه در طول روز بنوشید.
* هر روز آب لیمو و آب نارنج و آب غوره از هرکدام 100 گرم را با هم مخلوط کنید و بنوشید. اول کهیر شدت می‌یابد و بعد فروکش می‌کند.

کهیر از غلبه‌ی خون:

اگر کهیر به علت غلبه‌ی خون باشد، ابتدا باید خون‌گیری انجام شود و از آب انار، آب غوره، آش انار، آش آلو، آش آب غوره و آش عدس با سرکه زیاد مصرف کنید و از خوردن گوشت، چربی‌جات، غذاهای شور یا شیرین یا مقوی، تخم‌مرغ، ماهی، خرما، ارده، حلوا ارده، شکلات و توت‌فرنگی پرهیز کنید. ضمناً پرهیز شود از تزریق پنیسیلین، کار زیاد، فکر زیاد، ترس، ناراحتی و عصبانیت.
برای درمان آن نیز باید با آب نیم گرم بدن را بشویید، بعد روی آن‌ها آب غوره یا گلاب یا سرکه یا روغن گل سرخ بمالید.

کهیر از غلبه‌ی بلغم:

اگر کهیر به علت غلبه‌ی بلغم ایجاد شده است، اول خلط غالب را پاکسازی کنید و در حمام گرم بنشینید تا خوب عرق کنید. بعد سبوس جو، کرفس و تخم کرفس را در سرکه بجوشانید و صاف کنید، و آن سرکه‌ی صاف کرده را بمالید، عسل و سرکه و سکنجبین را در هم بجوشانید و صبح، ظهر و شب، هر بار یک فنجان از آن را بنوشید.

بیشتر بخوانید: طبع چیست؟ مزاج چیست؟


منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.
 
نسخه چاپی