گوریلا گلس چیست و چگونه کار می‌کند؟
گوریلا گلس چیست و چگونه کار می‌کند؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

گوریلا گلس راه خود را به تقریباً تمام صفحه نمایش گوشی‌های تلفن همراه و گجت‌های دیگر پیدا کرده است. اما گوریلا گلس چیست؟ چگونه عمل می‌کند؟ و واقعاً چه کاری انجام می‌دهد؟ گوریلا گلس ارتقاء یافته چمکور گلس است که در سال 1962 عرضه شد و برای باجه‌های تلفن، پنجره‌های زندان و عینک‌ها استفاده می‌شد.
از اولین حضور صفحه نمایش‌های لمسی قابل حمل در تلفن‌های همراه در اوایل دهه 1990 تا کنون صفحه‌ نمایش‌های لمسی توسعه زیادی پیدا کرده‌اند. تا چند سال قبل، این صفحه نمایش‌ها از فناوری مقاومتی استفاده می‌کردند که صفحه نمایش خود از پلاستیک ساخته می‌شد. این صفحه‌ نمایش‌ها از دو صفحه با پوشش مقاومتی که یک لایه روی لایه دیگر قرار داشت ساخته می‌شدند. استفاده از این صفحات مقاومتی باعث وزن سبک دستگاه می‌شد ولی، خود صفحه نمایش مستعد ایجاد خط و خش بود. گوریلا گلس مقاومت بالایی در مقابل فشار دارد و نسبت به ایجاد خط و خش مقاوم است. این به هیچ وجه بدین معنی نیست که گوریلا گلس غیر قابل خراب شدن است اما، بارها از شیشه معمولی بادوام‌تر است. گوریلا گلس لزوماً شیشه آلومینوسیلیکات است که تحت فرآیند یونیزاسیون در دمای بسیار بالای 400 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. شیشه حاصل بسیار مقاوم، انعطاف پذیر و نازک است و لایه محافظ عالی برای صفحه نمایش‌های خازنی به شمار می‌رود. تولیدکنندگان صفحات نمایش بعداً به دنبال جایگزینی برای ساختن صفحات مقاوم‌تر بدون قربانی کردن عملکرد بودند. شیشه اولین و بدیهی‌ترین انتخاب بود و اگرچه نسبت به ایجاد خط و خش کمتر آسیب پذیر بود ولی، مشکلات خاص خود را داشت. شیشه معمولی به شدت شکننده است و با کمترین فشار ترک برمی‌دارد. اگرچه شیشه معمولی به آسانی خط و خش بزرگ برنمی‌دارد ولی، با استفاده مکرر خط و خش‌های ریز زیادی ایجاد می‌شود. عیب اصلی دیگر شیشه معمولی آن است که تقریباً فاقد انعطاف پذیری می‌باشد.
در فاز توسعه آیفون انقلابی، استیو جابز و تیم او در شرکت اپل به دنبال صفحه نمایشی زیبا و مقاوم و بادوام برای دستگاه خود بودند. آن‌ها بدین منظور از شرکت کورنینگ درخواست کمک کردند. شرکت کورنینگ در حال کار روی شیشه‌ای با مقاومت بالا نسبت به ایجاد خط و خش و در عین حال نازک بود. این شیشه بعداً به طور تجاری روی آیفون استفاده شد. گوریلا گلس بعدها به عنوان یکی از نوآوری‌های انقلابی قرن بیستم لقب گرفت.
گوریلا گلس مقاومت بالایی در مقابل فشار دارد و نسبت به ایجاد خط و خش مقاوم است. این به هیچ وجه بدین معنی نیست که گوریلا گلس غیر قابل خراب شدن است اما، بارها از شیشه معمولی بادوام‌تر است. گوریلا گلس لزوماً شیشه آلومینوسیلیکات است که تحت فرآیند یونیزاسیون در دمای بسیار بالای 400 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. شیشه حاصل بسیار مقاوم، انعطاف پذیر و نازک است و لایه محافظ عالی برای صفحه نمایش‌های خازنی به شمار می‌رود.
این یک تصور غلط رایج است که از گوریلا گلس برای ساخت صفحه نمایش‌های خازنی استفاده می‌شود. در عوض، گوریلا گلس خود صفحه نمایش خازنی نیست بلکه صفحه محافظ روی آن است. چون لایه شیشه بسیار نازک است، حتی به کوچک‌ترین لمس نیز پاسخ می‌دهد. صفحه نمایش همچنین روشنایی بالاتری دارد زیرا، شیشه به کار رفته مانع نور منتشر شده توسط صفحه نمایش نمی‌شود. گوریلا گلس اکنون در صفحات نمایش بزرگ‌تر نوت بوک‌ها، لپ تاپ‌ها و حتی تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوریلا گلس در حال حاضر روی بیشتر از یک میلیارد دستگاه استفاده می‌شود. در همین حال، جایگزین‌های زیادی مانند دراگون‌ تیل، سافایر گلس و غیره وارد بازار شده‌اند. ولی، گوریلاگوس گوی سبقت را از مدت‌ها قبل از رقبا ربوده است و به دنبال پیشرفت‌های بیشتر و راهکارهای جدیدتر است.
 
نسخه چاپی