مروری بر مکملهای اسید چرب ضروری
مروری بر مکملهای اسید چرب ضروری

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اسیدهای چرب ضروری نقش مهمی در چندین فرایند متابولیک ایفاء می‌کنند. بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب ضروری را سنتز یا تولید نماید و به طور کامل به منابع خارجی وابسته می‌باشد. مصرف مکملهای اسید چرب ضروری از طریق رژیم غذایی می‌تواند تضمین نماید که سطوح مناسبی از آنها در بدن وجود داشته و به ما در برخورداری از سلامت و یک زندگی عاری از بیماری کمک می‌کنند.
اسیدهای چربی که توسط یک موجود زنده (خصوصاً انسان) سنتز نشده اما وجود آنها جهت انجام فرایندهای مختلف بیولوژیکی لازم است را تحت عنوان اسیدهای چرب ضروری می‌شناسند. آنها از سایر منابع گیاهی و حیوانی بدست می‌آیند. اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 دو خانواده از اسیدهای چرب ضروری به حساب می‌آیند.
اسیدهای چرب ضروری مسئول انجام چندین فرایند متابولیک می‌باشند. وجود آنها در مقادیر کمتر مورد نیاز است اما جهت انجام عملکرد طبیعی بدن بسیار ضروری می‌باشند. عملکردهای مکمل‌های اسید چرب ضروری: اسیدهای چرب ضروری، چربی‌هایی هستند که نقشی به عنوان منبع انرژی بدن ایفاء نمی‌کنند اما مسئول چندین عملکرد بیولوژیکی حیاتی می‌باشند. در ادامه فهرستی از برخی عملکردهایی که اسیدهای چرب ضروری در آن دخیل می‌باشند، آورده شده است.
1. تشکیل دسته، کَلَک، ورقه یا رَفت‌های لیپیدی (lipid rafts)، در نتیجه تأثیر بر سیگنال دهی سلولی
2. جذب مواد مغذی از رژیم غذایی
3. پخش و منتشر کردن اکسیژن و لیپیدها در جریان خون
4. تنظیم عوامل یا فاکتورهای رونویسی
5. حفظ غشاهای سلولی
6. سم زدایی
7. متعادل ساختن سیالیت غشاء سلولی
8. کاهش احتباس آب
9. تقویت توانایی بدن در مقاومت در برابر بیماری
10. تشکیل بافتهای عصبی
11. تولید پروستاگلاندین‌ها
پروستاگلاندین‌ها به نوبه خود مسئول تنظیم فرایندهای بیولوژیکی همچون میزان ضربان قلب، فشار خون، انعقاد خون، باروری و لقاح می‌باشند. آنها همچنین در مبارزه با آنتی ژنها و کاهش التهاب نقش دارند.
منابع طبیعی اسید چرب ضروری: غنی‌ترین منبع غذایی اسیدهای چرب ضروری، ماهی، خصوصاً ماهی‌های آب سرد می‌باشد. برخی از نمونه‌های آن، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی کاد، شاه ماهی، ماهی آبی (bluefish) و میگو را شامل می‌شود. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته بر روی اسیدهای چرب ضروری، بدن انسان می‌تواند اسیدهای چرب ضروری را در شکل تری گلیسیرید جذب نماید. پس از آن، بدن تری گلیسریدها را به منظور استفاده به استر تبدیل می‌سازد. ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری در قالب تری گلیسیرید بوده در حالی که روغن ماهی آن را به شکل استر دارا می‌باشد. بنابراین بهتر است بجای تکیه بر روغن ماهی، از خود ماهی استفاده نمایید. هرچند روغن ماهی از مواد سمی و بوی بد جلوگیری می‌کند. سایر منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، شامل تخم کتان، روغن نخل، روغن نارگیل، کره، روغن تخم منداب، روغن سویا، روغن شاهدانه، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، گردو و سبزیجات برگدار می‌شود. گرچه، اسیدهای چرب ضروری می‎توانند از هم منابع گیاهی و هم حیوانی بدست آیند، اما جذب آنها بیشتر از منابع حیوانی می‌باشد. بنابراین به افراد کاملاً گیاهخوار توصیه می‌شود که مقادیر بیشتری از مواد غذایی مصرف کنند که اسیدهای چرب ضروری را برای آنها تأمین می‌سازند به این دلیل که سطوح پایین آنها می‌تواند اختلالات بسیاری را ایجاد نماید.
علائم کمبود اسید چرب ضروری: اسیدهای چرب ضروری مسئول انجام چندین فرایند متابولیک می‌باشند. وجود آنها در مقادیر کمتر مورد نیاز است اما جهت انجام عملکرد طبیعی بدن بسیار ضروری می‌باشند. هرگونه کاهش در سطح آنها می‌تواند به عوارض ذیل بیانجامد:
• دیابت نوع 2
• سکته قلبی
• لوپوس
• عدم تمرکز
• اسکیزوفرنی
• خشکی و خارش پوست
• افسردگی
• بیماری آلزایمر
• ریزش مو
• سرطان
• درد مفاصل

بیشتر بخوانید:کمبود اسید چرب ضروری


وجود هر یک از اختلالات فوق‌الذکر حاکی از کمبود اسیدهای چرب ضروری است. به منظور تأیید آن بایستی با یک پزشک مشورت نمایید. می‌توانید با مصرف مکملهای اسید چرب ضروری غیر طبیعی این کمبود را جبران نمایید. این مکملها توسط شرکتهای داروسازی تولید شده و در شکلهای کپسول، ژل نرم و روغن در بازار موجود می‌باشند. این مکملهای تغذیه‌ای بر مبنای روغن ماهی تهیه می‌شوند. میزان مصرفی مکملها که توسط پزشک تجویز می‌شود از فردی سالم تا فرد مبتلا به هرگونه بیماری قلبی یا روحی روانی تفاوت می‌کند. چنانچه روغنهای ماهی دارویی را به طور مستقیم مصرف می‌کنید، در آشپزی از آنها استفاده نکنید، در غیر این صورت اسیدهای چرب ضروری موجود در آنها از بین می‌روند.
فوائد سلامتی بخش: فوائد روغن ماهی امگا 6 و امگا 3 بسیار زیاد است. چنانچه بخواهیم به چند مورد از آن اشاره کنیم، بایستی بگوییم که مقادیر کافی از این مکملها مانع از ایجاد سندرم پیش از قاعدگی در دختران نوجوان می‌شوند. آنها به طور قابل توجهی، نفخ، افسردگی، درد سینه و دل درهای مربوط به قاعدگی را کاهش می‌دهند. این مکملها همچنین نشان داده‌اند که درد آرتریت، پسوریازیس و اگزما را کاهش می‌دهند. آنها همچنین شناخته شده‌اند که سلامت قلب را حفظ کرده و مانع از بروز پوکی استخوان می‌شوند.
رژیم غذایی خود را با وارد نمودن مواد غذایی کامل سازید که اسیدهای چرب ضروری را برای شما فراهم ساخته و از یک زندگی سالم بهره‌مند می‌سازند. به خاطر داشته باشید که سالم غذا خوردن، کلید داشتن یک زندگی عاری از بیماری است.
 
نسخه چاپی