سبزی پلو با ماهی
سبزی پلو با ماهی

نویسنده: شیما رضایی

مواد لازم برای 4 نفر

برنج/ 4 پیمانه
سبزی پلویی از هر کدام/ 200 گرم
ماهی شیر/ 1 عدد متوسط
آرد سفید/ 2 فنجان
زردچوبه و دارچین/ به میزان لازم
لیمو ترش/ 4 عدد
روغن مایع/ نصف فنجان
تمبر هندی/ یک بسته
نمک و فلفل/ به مقدار خیلی کم
پیاز/ یک عدد بزرگ
سیر/ 4 حبه
از دیرباز و طبق سنن قدیم رسم بر این بوده که ناهار یا شام روز شب عید اول بهار سبزی پلو با ماهی باشه چرا که سبزی رنگ برنج در کنار نشان برکت آن حکایت از پرباری و سرسبزی و زایش طبیعت در سال جدید خواهد داشت و ماهی نیز نشان از روشنی و جنب و جوش، پس اولین غذای سال نو را با نشانه‌های خوب خدا آغاز کردن خود شکرگزاری بر نعمت‌های بیکران خداوندی است. سبزی‌پلویی شامل تره‌فرنگی یا سیر تازه، جعفری، شوید، شنبلیله و گشنیز، از هر کدام 200 گرم.

طرز تهیه:

ابتدا برنج آبکش شده را کم‌کم داخل قابلمه‌ای که در ته آن کمی روغن مایع ریخته و به دلخواه نان لواش یا سیب‌زمینی گذاشته‌اید، ریخته و لابه‌لای برنج‌ها را از سبزی پلوییتان که از قبل خورد و آماده کرده‌اید بریزید و با اضافه کردن روغن بگذارید دم بکشد. کمی از گشنیز، جعفری و شنبلیله این سبزی‌ها را برای ماهی‌ها کنار بگذارید.
ماهی شیر را پس از تمیز کردن به تکه‌های هم‌اندازه تقسیم کرده و حدود نیم ساعت داخل آب لیمو، پیاز و نمک و فلفل قرار دهید و مقدار کمی نمک بزنید چرا که تمبر هندی خود بسیار نمک داشته و ممکن است غذای شما را شور کند.
پس از نیم ساعت که ماهی‌ها با آب لیمو مزه‌دار شدند آنها را از آب لیمو بیرون کشیده و در آرد سفیدی که با زردچوبه و دارچین مخلوط شده بخوابانید و سرخ کنید. نوشیدنی‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنم با این خورش میل کنید، دوغ، شربت به لیمو و شربت گل سرخ است که با نوشیدن آن‌ها وعده غذایی‌تان کامل خواهد شد. در این مرحله نوبت به خوشمزه‌تر کردن ماهی‌ها با طعم خاص می‌رسد به طوری که ابتدا تمبر هندی را داخل یک لیوان آب حل کرده و از صافی عبور داده کنار بگذارید. در ظرفی دیگر پیاز و سیر را با کمی زردچوبه و فلفل بدون نمک با هم سرخ کرده، گشنیز، جعفری و شنبلیله خرد شده‌ای را که از سبزی‌های پلویی کنار گذاشته بودید به آنها اضافه کرده و بگذارید خوب با هم سرخ شوند، پس از سرخ شدن، تمبر هندی‌های حل شده در آب را به آنها اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید و جا بیفتد.
این مایع سس مانند را روی ماهیهای سرخ شده ریخته و بگذارید همین‌طور با درب باز روی شعله کم بجوشد تا ماهی‌ها را مزه‌دار کند. پس از بیست دقیقه ماهی خوشمزه‌ی شما آماده است.
با مخلوط این سس به همراه کمی مغز گردوی خرد شده می‌توانید شکم انواع ماهی‌های دیگری که دوست دارید را پر کرده و سپس آنها را با شعله‌ی کم سرخ نمایید که بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد.

چند نکته:

1. گوشتی که برای تهیه این خورش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوشت خورشی است که یا از گوشت گوساله تهیه می‌شود که بهتر است مغز ران باشد یا گوشت گوسفند که در این صورت گوشت سردست توصیه می‌شود.
2. ظرف مناسب پخت این غذا، قابلمه مسی است و بهتر است خورش آماده شده را در ظرف سفالی و به رنگ فیروزه‌ای سرو کرد تا به این ترتیب غذا ظاهری زیبا پیدا کند.
3. هرگز در خورشتان آب لیمو نریزید بلکه آن را با لیموعمانی و رب گوجه فرنگی ترش مزه‌دار کنید. یادتان باشد که برخی از رب‌های گوجه‌فرنگی ترش مزه هستند و می‌توانند به هر چه خوش طعم شدن خورش کمک کنند.
4. برای آماده کردن لپه، بعد از خیساندن، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و کف سیاه حاصل از جوشیدن را بگیرید تا بوی خاص آن را از بین برود و افزودن این لپه‌ها به خورش، طعم بهتری به آن خواهد داد، در غیر این صورت لپه‌ها را به همراه گوشت تفت دهید و سپس آب را در خورش بریزید تا مواد در کنار هم بپزند و لپه‌ها شکل خود را از دست ندهند.
5. رب گوجه‌فرنگی و زعفران از عوامل رنگ دهنده به این خورش هستند و افزودن کمی دارچین به غذا طعم بهتری به آن خواهد داد.
6.لیمو عمانی را 20 دقیقه قبل از سرو به خورش اضافه کنید زیرا زود انداختن آن‌ها باعث تلخی خورش می‌شود. دیر انداختن آن‌ها باعث می‌شود که غذا طعم لیمو عمانی پیدا نکند.
7. هرگز روی خورش قیمه، چیپس خلالی نریزید بلکه خودتان خلال‌های سیب‌زمینی تازه را سرخ و همراه غذا سرو کنید.
8. انداختن 2 عدد گوجه‌فرنگی قاچ شده در خورش، هم طعم بهتری به این غذا می‌دهد هم باعث می‌شود تا این خورش رنگ بهتری پیدا کند.
9. این غذا باید با یک بشقاب سبزی خوردن و برنج زعفرانی سرو شود. ته دیگ برنج هم باید از نوع نانی باشد زیرا این غذا با خلال‌های سیب‌زمینی سرو می‌شود پس نباید ته دیگ غذا را هم سیب‌زمینی گذاشت. به خاطر داشته باشید که گذشتن ته دیگ نان در کنار این خورش طعم به یادماندنی‌ای به آن خواهد داد.
10. نوشیدنی‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنم با این خورش میل کنید، دوغ، شربت به لیمو و شربت گل سرخ است که با نوشیدن آن‌ها وعده غذایی‌تان کامل خواهد شد.
منبع مقاله :
رضایی، شیما؛ (1395)، چی بپزیم؟، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول
 
نسخه چاپی