سوخت‌های فسیلی
سوخت‌های فسیلی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع: راسخون

زغال سنگ

زغال سنگ حدود 28 درصد از کل انرژی مصرفی ما را تامین می کند. زغال سنگ برای گرم شدن آب سوزانده می شود و بخار تولید می کند. بخار، به نوبه خود، باعث تولید برق یا کار موتورهای بخار می شود. در بسیاری از کشورها مردم برای گرم کردن خانه های خود از زغال سنگ استفاده می کنند. معدن کاوی زغال سنگ مشکلات زیادی را در گذشته ایجاد کرده است. حوادث در معادن زغال سنگ، هر ساله کارگران را می کشند و تنفس گرد و غبار زغال سنگ می تواند به بیماری های ریوی منجر شود. اگر چه بسیاری از کارخانجات فیلتر تمیز کننده را نصب کرده اند، زغال سنگ اکسید سولفور آزاد میکند که در هنگام سوزاندن هوای ما را آلوده می کند.
امروزه دانشمندان به دنبال روش هایی برای سوزاندن زغال سنگ به روشی پاکیزه‌تر هستند - مثل اینکه ابتدا آن را به مایع یا گاز تبدیل کنند. چنین روش هایی هنوز هم بسیار گران هستند و احتمالا نمی توانند در سالهای آینده در مقیاس وسیع مورد استفاده قرار گیرند.
زغال سنگ یک منبع اصلی انرژی برای مدت زمانی طولانی باقی می ماند، زیرا جهان هنوز چند صد سال دیگر ذخایر آن را دارد.
سوخت‌های فسیلی
تولید زغال سنگ جهانی بر حسب میلیون تن در سال

نفت

نفت و یا نفت خام جهان حدود 40 درصد از انرژی دنیا را تامین می کند. از نفت نه تنها برای تهیه سوخت بنزین و گرمایش بلکه برای ساخت مواد شیمیایی، کود، پلاستیک، داروها و سایر محصولات نیز استفاده می‌شود.
بیشتر نفت ما در لایه های سنگی عمیق در زیر زمین قرار دارد. کارگران نفت آن را با حفاری از این لایه ها به بیرون پمپ می کنند. سپس نفت خام، عمدتا توسط خط لوله یا تانکر به مقصد پالایشگاه ها، جایی که آن را به بنزین و سوخت دیزل و همچنین سایر محصولات نفتی تبدیل میکنند، در فاصله های طولانی حمل می شود. حدود 20 درصد انرژی مورد استفاده در سراسر جهان از گاز طبیعی به دست می آید. ذخایر طبیعی گاز معمولا در همان مناطقی که نفت یافت می شود اما مکان هایی هم مانند سیبری وجود دارد که دارای میدان های گازی غول پیکری هستند. اما مانند زغال سنگ، نفت در محیط ما ایجاد مشکلاتی می کند. حوادث تانکر باعث می شود نفت به اقیانوس نشت پیدا کند. سوزاندن بنزین یا سوخت دیزل در خودروها و کامیون ها منجر به ایجاد دود و دیگر انواع آلودگی می شود.
با وجودی که ذخایر نفت به آرامی تمام میشوند، شرکت های نفتی دائما در جستجوی ذخایر جدید هستند. با این وجود، ذخایر جدید بیشتر در مناطقی واقع شده‌اند که دسترسی به آنها بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید:دردسرهای استفاده از سوخت فسیلی


در بعضی از نقاط، مانند غرب آمریکا، رسوبهای بزرگی از سنگهای نفتی به نام شن نفت دار وجود دارد. نفت را می توان از این سنگها استخراج کرد اما چنین پروسه ای هنوز بسیار گران است.
سوخت‌های فسیلی
ذخایر نفتی جهان بر حسب میلیارد بشکه (یک بشکه 159 لیتر است.)

گاز طبیعی

حدود 20 درصد انرژی مورد استفاده در سراسر جهان از گاز طبیعی به دست می آید. ذخایر طبیعی گاز معمولا در همان مناطقی که نفت یافت می شود هستند، اما مکان هایی هم مانند سیبری وجود دارد که دارای میدان های گازی غول پیکری هستند.
گاز طبیعی فرم پاکتری از انرژی است زیرا اکثر آلاینده هایی را که زغال و نفت دارند ندارد. گاز به مایع تبدیل می شود و می تواند در طول مسیرهای طولانی از طریق خطوط لوله انتقال یابد.

 
نسخه چاپی