حقایقی درباره‌ی کودکان کار
حقایقی درباره‌ی کودکان کار

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده

این مقاله برخی حقایق مربوط به کوکان کار را بازگو می‌کند. صرفا ارائه‌ی آمار مربوط به کوکان کار مشکلات آن‌ها را حل نمی‌کند، با این‌حال، برای شروع حل مشکلات لازم است که از آمار مربوط به آن‌ها اطلاع داشته باشیم. کار کودکان اثرات بسیار مضری بر آن‌ها دارد و مانع از رشد جسمی و روحی آن‌ها می‌گردد. کار عوارض جانبی بسیار زیاد دیگری مانند استرس و فشار فیزیکی در مرحله‌ی رشد بر کودکان دارد. کار در شرایط غیر انسانی بر سلامت کارگران کودک اثرات مخرب قابل توجهی خواهد داشت. کودکان زیر 14 سالی که مشغول به کار هستند به عنوان کودکان کار شناخته می‌شوند. سن کودکان کار بر اساس قوانین کشورهای مختلف، متفاوت می‌باشد و محدوده‌ی سن 14 تا 16 سال معمولا سن کودکان کار می‌باشد. به کار گرفتن کار یک عمل استثمارگرانه بوده و در بسیاری از کشورها غیر قانونی می‌باشد. دوره‌ی انقلاب صنعتی شاهد افزایش تعداد کودکان کار بود.
به‌کارگیری کودکان برای کار در شرایط خطرناک و مرگبار باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها می‌گردد. در دوران ویکتوریا، کودکان برای تمیز کردن دودکش‌ها و معادن به کار گرفته می‌شدند. کشورهایی که کودکان را برای کار به خدمت می‌گیرند، اثراتی را بر جهان مدرن به جای خواهند گذاشت. یکی از پدیده‌هایی که رابطه‌ی تنگاتنگی با کودکان کار دارد، فقر می‌باشد. اجازه دهید در این‌جا به صورت مفصل‌تر در مورد این موضوع بحث کنیم.

آمار مربوط به کودکان کار

کار کودکان اثرات بسیار مضری بر آن‌ها دارد و مانع از رشد جسمی و روحی آن‌ها می‌گردد. کار عوارض جانبی بسیار زیاد دیگری مانند استرس و فشار فیزیکی در مرحله‌ی رشد بر کودکان دارد. کار در شرایط غیر انسانی بر سلامت کارگران کودک اثرات مخرب قابل توجهی خواهد داشت. حقایق بحث شده در زیر ما را قادر به درک اهمیت این مساله می‌سازد.
در کشورهای در حال توسعه، حدود 16 درصد از جمعیت کودکان زیر سن 5 تا 14 سال مشغول به کار هستند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان بین المللی کار، 218 میلیون کودک بین سنین 5 تا 17 سال در جهان مشغول به کار هستند.
بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار ر سال 2004 و برنامه‌ی بین المللی مربوط به ریشه کن ساختن کار کودک، قاچاق دختران از نپال به هند جهت تجارت جنسی به طور منظم صورت می‌گیرد. این دختران به اسم استخدام برای کارخانه‌های فرش به کشورهای دیگر فروخته می‌شدند.

بیشتر بخوانید: کودکان خیابانی ، چالش ها و راه کارها (1)


بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار در سال 2003، مجموع 760 میلیارد دلار بودجه و طی یک دوره‌ی زمانی 20 ساله برای ریشه کن ساختن کودکان کار نیاز می‌باشد و در این راستا باید سرمایه گذاری‌هایی جهت براورده ساختن نیازهای آموزشی و بهداشتی کودکان برای ارائه‌ی مزایای طولانی مدت در آینده صورت گیرد.
مشاهده شده که 126 میلیون کودک در سراسر جهان در معرض سوء استفاده قرار دارند که اکثر این کودکان در محل کار توسط کارفرمایان خود مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. آن‌ها مهم‌تر از همه، در معرض خشونت‌های جنسی همراه با تحقیر و رنج فراوان نیز قرار دارند.
از مجموع تعداد کل کارگران کودک در جهان، 73 میلیون نفر از آن‌ها زیر 10 سال سن دارند. به طور متوسط، 22 هزار کودک سالانه در حواث صورت گرفته در محل کار جان خود را از دست می‌دهند.
منطقه‌ی صحرای آفریقا بالاترین میزان کارگران کودک یعنی حدود 26 درصد را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. براورد شده که جمعیت کودکان کار در این منطقه 49 میلیون نفر می‌باشد.

تاریخچه‌ی کودکان کار

در صورتی‌که حقایق مربوط به آمار کودکان کار را در نظر بگیرید، دوره‌ی قبل و در طول انقلاب صنعتی یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ بشریت به حساب می‌آید. برخی از شیوه‌های استثمار کودکان در این دوره حتی در جهان امروز نیز ادامه دارد. در طول دوره‌ی انقلاب صنعتی، کارگران کودک تنها 10 تا 20 درصد دستمزد کارگران بزرگسال را دریافت می‌کنند. کودکان یتیم و کودکان رها شده توسط خانواده‌هایشان به عنوان کارآموزان به کارخانه ها فروخته می‌شوند و این کودکان بدون گرفتن هیچ گونه حقوقی به کار گرفته می‌شوند. هنگامی‌که این کودکان سعی می‌کنند از محل کار خود فرار کنند مورد ضرب و شتم کارفرمایان خود قرار می‌گیرند.

راه حل‌هایی برای کار کودک

همانطور که قبلا بیان شد، فقر یکی از مهم‌ترین عللی بوده که باعث شده تا کودکان در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به کار کردن شوند. اجازه به تحصیل کودکان می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای رشد آن‌ها در زندگی فراهم آورد. آموزش توانایی رهایی این کودکان از فقر را دارد. بنابراین، تحصیل ابزاری مهم برای مقابله با کار کودکان می‌باشد.
همانطور که قبلا ذکر شد، مزایای بهداشتی و دسترسی به آموزش دو نکته‌ی اساسی و مهم بوده که جهت کاهش آمار کودکان کار مورد نیاز می‌باشد. حقایق مربوط به کودکان کار ارائه شده در این مقاله برخی اطلاعات آماری موجود درباره‌ی این اقدام غیرقانونی و غیر انسانی را بیان می‌کند.
منبع مقاله : برگرفته از سایت اپینیون فرانت
 
 
نسخه چاپی