تسلیحات نظامی ایران (9): جنگنده صاعقه
تسلیحات نظامی ایران (9):  جنگنده صاعقه
تسلیحات نظامی ایران (9): جنگنده صاعقه

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون


جنگنده های صاعقه که بدست متخصصان توانمند نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ساخته شده است در حضور دکتر احمدی نژاد ، ملت ایران و مقامات لشگری و کشوری و در مقابل چشمان رسانه ها ، در آغاز هفته دفاع مقدس و نیروهای مسلح به پرواز در آمدند و با اجراي موفق پرواز عملياتي به ناوگان هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پيوستند .بنا بر گزارشها دستور تولید انبوه این نوع از جنگنده ها در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفته است.
مسئولان پروژه صاعقه اعلام نموده اند که ويژگي مهم جنگنده صاعقه پشتيباني نزديك هوايي می باشد . اين جت جنگی با دستان پر توان متخصصان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران طراحي و ساخته شده است. قابليت اين جنگنده در حمل و شليك انواع راكت، پرتاب انواع بمب و موشك با سيستم رادار پيشرفته قابلیت مناسبی به آن داده است .اين جت در طول سالهاي گذشته با ده‌ها سورتي پرواز آزمايشي، مراحل مختلف پرواز را با موفقت پشت سر گذاشته است.
کاکپیت یا همان کابین خلبان ، صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.همچنین این جت جنگی تنها جنگنده ایست که با ابتکار متخصصین ایرانی مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی می باشد به زبان ساده تر به وسیله دوربین های پیشرفته مداربسته ، خلبان قسمت عقب و ...را به راحتی می تواند ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز جنگنده ها و در گیری های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می دهد . همچنین کا کپیت تمام دیجیتالی این جت جنگی قابل توجه است.
قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه ای و سریع از ویژگی های این جت جنگی می باشد.
با ید خاطرنشان کرد که جدار شیشه ای کابین خلبان صاعقه ضد گلوله می باشد و امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده های دیگر می باشد.
معتقدم تا ۱۰ سال آینده تحول عظیمی در بدنه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران رخ خواهد داد اما به دلایلی از شرح جزئیات این تحول خودداری می نمایم و مطمئنم روزی همگان شاهد چنین تحول عظیمی خواهند بود .

تسلیحات نظامی ایران (9): جنگنده صاعقه

گفتاری از فرماندهي نيروي هوايي ايالات متحده :

ما قبلا اصلا از جنگنده هاي ايراني نمي ترسيديم ، بلكه ما از قدرت تحليل و واكنش سريع و غير قابل پيش بيني خلبانان ايراني بيمناك بوديم ،اما الان ما اطلاعاتي درباره جنگنده هاي ساخته شده در ايران نداريم و نمي دانيم از چه نوع تكنولو‍‍ژي در آنها استفاده شده است .و الان هم از جنگنده هاي آنها و هم از خلبانان آنها بيمناكيم و ما قدرت آنها را در درگيري هاي هوايي شاهد بوده ايم ، ماجنگ ۸ ساله ايران و عراق را خوب به ياد داريم .
جهت اطلاع :
ایران در حال طراحی یک جنگنده نسل پنجم است و این یعنی تفسیر عملی پاراگراف بالا. از جمله جنگنده های نسل پنجم می توان از F-22 و F-35 JSF ساخت آمریکا نام برد.
تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.


نسخه چاپی