تسلیحات نظامی ایران (10): جیپ تندر
تسلیحات نظامی ایران (10):  جیپ تندر
تسلیحات نظامی ایران (10): جیپ تندر

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون


امروزه نیروی زمینی جمهوری اسلامی ایران (شامل ارتش و سپاه) با تجربه بیش از ۸ سال رزمایش واقعی و در اختیار داشتن تجهیزات استراتژیک و نیز رسیدن به استقلال تسلیحاتی واینکه نیروی زمینی تمامی تجهیزاتی را که یک نیروی قدرتمند و کارآمد را باید داشته باشد به طور بومی در اختیار دارد با توجه به پارامترهایی چون تعداد پرسنل ..تجهیزات..تاکتیک ..تجربه عملیاتی و... جزء نیروهای زمینی قدرتمند دنیا و به خصوص منطقه محسوب میشود.
اکنون تمامی تسلیحات مورد نیاز این نیروی توانمند و باز دارنده ۱۰۰٪ در داخل کشور تولید میگردد..انواع تانک(ذوالفقار..سفیر ۷۴..تانک بهینه سازی شده تی ۷۲ با سیستم هدایت آتش تلوزیونی ) انواع نفربر (براق..تندر..رخش..) انواع توپ (توپ های ۱۲۵ میلی متری ۱۲۲میلی متری توپ های هویتزر خودکششی رعد و..) انواع سلاح (اسلحه ملی خیبر..سیمینوف های نافذ..انواع کلت های کمری دوشکاها و..) انواع جیپ های فرماندهی و تاکتیکی (جیپ های تاکتیکی تندر..جیپ های فرماندهی سفیرو...) انواع کامیون...تریلر های تانک بر ببر ۴۰۰ .. بلدوزرهای کنترل از راه دور و...همه و همه در ایران تولید و در اختیار نیروهای مسلح میباشد.
حال قصد داریم به یکی دیگر از تولیدات وزارت دفاع که در اختیار نیروی زمینی می باشد بپردازیم.
جیپ تاکتیکی تندر در بخش تولیدات زرهی و زمینی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صرف زمان جهت طراحی به مدت ۱۰۸۰روز یعنی ۳ سال تولید وبه نیروهای مسلح تحویل داده شد .
تندر از ۲ سال پیش تا کنون به عنوان جایگزین جیپ های قدیمی آمریکایی و...استفاده میشود ..نیروی زمینی قصد دارد تا ۴ سال آینده تمامی جیپ های آمریکایی و قدیمی را از رده خارج و باز نشسته نماید.
این جیپ تمام ایرانی از لحاظ لایه بندی فیزیکی و جداری دارای ۲ لایه با آلیاژهای مقاوم در برابر اصابت ترکش و حرارت میباشد..همچنین برای ایجاد تعادل در ناهمواری ها و تسریع در عملکرد این جیپ دارای دو دیفرانسیل بسیار قوی و سبک می باشد همچنین کمک فنر های منحصر به فرد این خودرو آن را در برابر چپ کردن در هنگام دور زدن ۱۰۰ درصد با سرعت بالا و به هم خوردن تعادل ایمن کرده است.
این جیپ امسال در رژه نیروهای مسلح به رخ جهانیان کشیده شد.

مشخصات :

سرعت :۱۳۰ کیلومتر در ساعت
برد بیسمی و امواج رادیویی وابسته : ۵۰۰ کیلومتر
وزن : ۴/۱ تن
تخصص : حرکت در ارتفاعات و سراشیبی و حفظ تعادل
کشور دارنده : جمهوری اسلامی ایران
سوخت مصرفی : بنزین
عملکرد منطقه ای : کویر ....کوهستان..تپه های ماهوری
تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.


نسخه چاپی