تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف
تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف
تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون

 
این کلت کمری ساخت ایران در سال 1369توسط وزارت دفاع در قسمت ج .ا(جنگ افزار ) ساخته شد که از جمله تولیداتی بود که هم در بخش نظامی و هم در بخش انتظامی کاربرد داشت وهم اکنون نیز نیروی انتظامی هم به همراه سپاه و ارتش از این نوع سلاح تغذیه می گردد.

تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف

شرکت های مختلف اسلحه سازی در کشور های جهان همیشه به قسمت سلاح های انفرادی سبک دقت نظر داشته اند و دیده ایم که از اولین زمان هایی که سلاح ها را از حالت سرد به سلاح های گرم تبدیل کردند در پی تولید سلاح کوچک ولی سرنوشت ساز به نام سلاح کمری بودند و حتی هنوز هم برخی از افراد قدیمی در خانه خودشان اسلحه ی کمری شاهکش را نگه می دارند یاتپانچه ی لوگر به عنوان بهترین سلاح های کمری قرن قبل هنوز هم زبان زد است.همکنون نیز بریتانیا با تولید کلت واقعا تحسین برنگیز وبلی مارک توانسته خود را به عنوان یکی ازبهترین کشور کلت ساز جهان معرفی کند.وهم چنین در کنار آن بسیاری از کشور ها،از جمله آمریکا توانستند با معرفی خود به عنوان کلت ساز برتر دارای تولیدات مناسبی از این نوع سلاح باشند.مثلا کشوری مثل ایتالیا برتا99 را تولید کرده و صادر می کند،آمریکا ام-1911را تولید و عرزه می کند،روسیه ام پی-448در انواع مختلف تولید می کند،آمریکا سلاح کمری قوی روگر پی-89را تولید می کند،آلمان سلاح والتر پی-99را تولید وارزه می کند،اتریش گلاک17 و 19 را تولید می کند،آلمان سلاح پر قدرت هکلر و کخ9-2000را تولید میکند،جمهوری چک سلاح هایی در نسل سی- زد- جی2000تولید می کنندوبسیاری از کشور های دیگر با تولیدات دیگر که این فقط بخشی از آنها بود، تولید سلاح کمری را در کشورشان نهادینه کردند و در نهایت ایران سلاح کمری زعاف را تولید و احتمالا صادر می کند.
پس خوشبختانه جایگاه تولید اسلحه کمری در ایران نیز وجود دارد و ایران نیز می تواند کلت استاندارد زعاف را تولید و صادر کند.

تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف

البته کلتی مثل برتا99ایتالیا که دارای برد موثر15متر بوده و نواخت تیر125کلتی بسیار مناسب تر ازام-1911آمریکا با برد موثر7 متر ونواخت تیر 120 است.
در مورد کلت ایرانی زعاف هم باید گفت که این سلاح الهامی از کلت های زمان جنگ جهانی دوم است.واین باعث شده که کلت های ایرانی همانند کلت های آلمانی و روسی وفرانسوی الهاماتی از کلت های آلمان غربی داشته باشد.و این موجب تولید کلتی در سطح استاندارد جهانی است.

خصوصیات فنی کلت زعاف :

این کلت نیز مثل بسیاری از کلت های دیگر با فشار مستقیم گاز باروت مسلح شده و در نهایت پس از شلیک این کلت که دارای کالیبری9در19با جریان هوا لوله اش خنک می شود.درضمن این کلت دارای 4ضامن می باشد که ضامن های قفل بدنه کلت،ضامن تیر نهایی،ضامن اصلی و در نهایت ضامن نگهدارنده ی خشاب که به ترتیب ضامن ها برای تشریح و بازوبست سلاح - جهت نشان دادن خلاءخشاب- جهت مسلح شدن ضامن چخماق- جهت بیرون کشیدن خشاب از سلاح به کار می روند(به ترتیب بالایی).
از این رو این سلاح دارای سیستم حفاظتی مناسب بوده ودر نتیجه آن برخلاف کلت های زمان شاهنشاه دیگر این کلت ها وقتی که صاحب آن راه می رود خود به خود به زمین تیرندازی نمی کند.!!!

تسلیحات نظامی ایران (21) : کلت زعاف

به هر حال این سلاح برای ملی سازی کشور در ایران تولید شده وشاید هم صادر می شود.همانطور که می دانید بیش از ده کشور آسیایی و آفریقایی از بابت سلاح انفرادی از ایران هم تغذیه می شوند و شاید هم این سلاح خود جزو صادرات به این کشورها باشد.
کلت زعاف نیز دارای برد موثر نزدیک به 15 متر و بردنهایی 50 متر می باشد.این سلاح بنا به گفته هایی 15تیر می خورد و لود کردن آن نیز به صورت کشش گلنگدن صورت می گیرد.
تذکر : تمام منابع مورد استفاده ، در مقاله ی « تسلیحات نظامی ایران(1)- صاعقه» ذکر گردیده است.


نسخه چاپی