عوامل استرس‌زا در یک نوجوان را بشناسید
حوادث زیادی در زندگی وجود دارد که نوجوانان را در معرض استرس قرار می‌دهند. چنین حوادثی که موارد استرس‌زا نامیده می‌شوند، می‌تواند شامل: تغییر در مدارس، سنت‌گرایی، رقابت در ورزش، داشتن شغل، مشارکت در فعالیت‌های اضطراری و ترتیب دادن یک مهمانی و مواردی از این دست باشد.

نوجوانان با انتظارات بالای والدین و معلمان تحت فشار استرس قرار می‌گیرند و همچنین وقتی آن‌ها در حال رشد فیزیکی بوده و یا در خانواده‌ای که مشکلاتی همچون مصرف مواد مخدر و یا مصرف الکل در خانه را دارند زندگی می‌کنند، این عوامل می‌تواند نوجوانان را دچار موارد استرس‌زا نماید.

اگر یک نوجوان به عوامل استرس‌زا اجازه دهد تا انباشته شود و با شیوه‌ای نامناسب رفتار کند، دچار آشفتگی خواهد شد. استرس بیش از حد عاطفی و ذهنی می‌تواند باعث شود نوجوانان به حالت پریشانی فیزیکی دچار شوند.

استرس باعث کاهش میزان مواد شیمیایی مهم مورد نیاز برای تنظیم احساسات شده که منجر به علائم جسمی و روانی می شود و می‌تواند موجب اختلال در لذت بردن از زندگی عادی شود.

 
علاوه بر این، استرس باعث شادی و سرزندگی کمتر شده و گاهی تحمل فرد نسبت به استرس از دست رفته و موجب شکست وی در برخی از عرصه‌ها می‌شود. همچنین انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، از جمله سروتونین، نورآدرنالین و دوپامین، کمتر می‌شوند.

رژیم غذایی کم، عدم خواب منظم و عدم تمرینات جسمی باعث می‌شود که بدن برای دفع مواد مغذی این مواد شیمیایی دچار مشکل شود.

 

چه چیزی باعث استرس نوجوانان می شود؟


اغلب اوقات اتفاقات زندگی روزانه هستند که استرس می دهند. اگر نوجوان شما استرس دارد علت آن می تواند یک یا چند مورد از عوامل استرس زای زیر باشد
 
فشار برای عملکرد بهتر در مدرسه یکی از متداول ترین علل استرس در دبیرستان است. نوجوانان اغلب نگران چیزهای زیادی هستند، مانند کامل کردن کارهای مدرسه، پروژه ها و جزوه ها، مطالعه برای امتحان و اینکه برای دانشگاه چه چیزی قبول خواهند شد.

این نوع فشار وقتی که نوجوان را تشویق به گرفتن نمراتی بهتر کند خوب است. امّا اگر روی توانایی های شناختی او اثر گذاشته و باعث تاثیر منفی در وضعیت سلامتش شود این شرایط یک نگرانی خواهد بود.


 

استرس اجتماعی

زندگی اجتماعی مهم ترین بخش برای نوجوانان است و آن ها دائما احساس می کنند نیاز دارند با بودن در جمع های مشهور، شرکت در مهمانی ها و همراهی با دوستان در جمع هم سالان خود پذیرفته شوند. آن ها به دوستان خود اهمیت بیشتری می دهند تا خانواده.

فشار از دوستان می تواند یک عامل استرس اجتماعی باشد، جایی که نوجوان شما نیاز دارد توسط دوستان خود تایید شده و به او برای انجام کارهای جدید انگیزه داده می شود، مانند نوشیدن شراب، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر.

آن ها برای لباس پوشیدن به سبکی خاص، طرز صحبت با دوستان و جذاب بودن دائما تحت فشار هستند. اغلب این ها باعث می شوند نوجوان شما شخصیت واقعی خود را کنار گذاشته و وانمود به شخصیتی کند که خودش نیست، و این می تواند تجربه ای استرس آور باشد.

در این شرایط آن ها یک تصویر اجتماعی مورد پذیرش از خود ساخته و برای حفظ آن تحت فشار دائمی هستند. تلاش برای حفظ تعادل بین این تصویر و چیزی که از خود ساخته اند کار ساده ای نیست و می تواند استرس آور باشد.

علاوه بر موراد بالا، مشکلات با دوستان، قربانی قلدری شدن و روابط عاشقانه نیز می توانند علل استرس بین نوجوانان باشند.
اگر یک نوجوان به عوامل استرس‌زا اجازه دهد تا انباشته شود و با شیوه‌ای نامناسب رفتار کند، دچار آشفتگی خواهد شد. استرس بیش از حد عاطفی و ذهنی می‌تواند باعث شود نوجوانان به حالت پریشانی فیزیکی دچار شوند.
استرس بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد. استرس می‌تواند یک نوجوان را بیشتر در معرض بیماری قرار دهد. یک نوجوان تحت استرس می‌تواند خیلی خسته و نامهیا برای مقابله با چالش‌های زندگی باشد. اضطراب می‌تواند باعث افسردگی، احساس مداوم ملامت، ناراحتی شدید عاطفی، سندرم روده تحریک‌پذیر و زخم‌های داخلی شود.

یک نوجوان باید تکنیک‌های مقابله‌ای درست را زود یاد بگیرد تا از یک عمر پر‌استرس مداوم اجتناب کند.

یک نوجوان می‌تواند با استرس در بسیاری از موارد مقابله کند. مهم است که نوجوانان سطوح مختلف استرس خود و نیز زمان‌هایی که از کنترل خارج می‌شوند را ارزیابی کنند. هنگامی که سطح استرس بیش از حد را متوجه می‌شوند، ضروری است که راه‌هایی برای از بین بردن استرس پیدا شود.


 

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و افسردگی جوانان را کاهش دهیم؟


برای مقابله با استرس، می‌توان ساعات خواب را تعریف کرد و برنامه منظم خواب را حفظ کرد. استراحت در حین انجام فعالیت‌های استرس‌زا، اجتناب از تعهدات بیش از حد، می‌تواند به مقابله با استرس نیز کمک کند. همچنین می‌توان یک رژیم سالم با شکر کم و فیبر زیاد داشت و از ایجاد تغییرات عمده در زندگی در طول دوره ابتلا به استرس زیاد، اجتناب کرد.

تمرین منظم حداقل 3 بار در هفته برای حداقل 20 دقیقه و کم کردن زمان فعالیت‌های کاری و مدرسه می‌تواند به نوجوانان نیز کمک کند تا از استرس فراوان دور شوند.

همچنین طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی برای نوجوانان برای مقابله با استرس وجود دارد. بسیاری از گزینه‌های غیر‌تجویزی برای مدیریت استرس در بازار وجود دارد. برخی از این گزینه‌ها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مکمل هستند. سایر گزینه‌ها حاوی گزینه‌های گیاهی است که به طور طبیعی برای کاهش استرس استفاده می‌شود.

درمان رفتاری می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا ارتباطات بین موقعیت‌های ناراحت کننده و واکنش‌های عادی آن‌ها را تضعیف کند.

 واکنش‌های رایج در استرس، ازجمله عصبانیت، اضطراب، افسردگی و خود‌آزاری را می‌توان کنترل کرد. رفتار درمانی می‌تواند نوجوانان را به چگونگی آرامش ذهن و بدن خود به منظور احساس بهتر، تفکر بیشتر و تصمیم‌گیری بهتر، راهنمایی کند.

شناخت درمانی می‌تواند نوجوانان را با چگونگی تشخیص الگوهای خاص فکری خود آشنا سازد. چنین الگوهای فکری می‌تواند تصویر تحریف شده‌ای از آن‌چه که در زندگی‌اش رخ داده است و او را بدون هیچ دلیل آشکاری مضطرب، افسرده یا عصبانی کرده است را بهبود بخشد.

 الگوهای فکری همچنین می‌توانند شخص را نسب به اقدامات منفی تحریک کنند. اگر شخصی جنبه شناختی استرس را حل کند، او با گرانی کمتری روبه‌رو خواهد شد و در عین حال دید مثبتی نسبت به زندگی دارد.

به عنوان بخشی از درمان، کتاب و سایر مواد تحقیقاتی را می‌توان در فرآیند بهبودی به کار گرفت. فرد می تواند با جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد استرس درک عمیقی از مشکلات خود بدست آورد.

چنین دانش شخص را با ابزارهای ضروری برای کنترل و حل مسائل خود فراهم می‌کند. اطلاعات گسترده‌ای از دیدگاه‌های مختلف از جمله کتاب‌های موجود در یک کتابخانه محلی یا در اینترنت موجود است.

در بحث درمانی به درمان از طریق برقرار کردن ارتباط اشاره می‌شود. یک نوجوان می‌تواند برای مقابله با استرس از دوست‌یابی، حمایت اعضای خانواده یا یک درمان‌گر استفاده کند. از آن‌جا که انسان به طور طبیعی تمایل به ارتباط دارد، عمل ساده صحبت کردن درباره مشکلات فردی می‌تواند کمک زیادی در روند بهبود است.



بخشی از این متن ترجمه شده توسط : حسین افرا


منبع: بخش تحلیل و تولید محتوا با نظارت دقیق رئیس هیئت تحریریه پرتال فرهنگی راسخون
نسخه چاپی