کد PLU چیست؟ چگونه محصولات ارگانیگ خریداری کنیم؟
شناختن کد‌های PLU برای باز شناختن محصولات ارگانیک از غیر‌ارگانیک
 
چکیده
امروزه فراوانی محصولات، تشخیص ارگانیک بودن و غیر‌ارگانیک بودن آن‌ها را مشکل کرده است. بسیاری از مردم مایل هستند محصولاتی ارگانیک تهیه‌کنند تا از مزایای آن‌ها برای حفظ سلامتی خود استفاده کنند. در این میان باز شناختن محصولات ارگانیک از غیر‌ارگانیک جایگاه مهمی پیدا کرده است و تولید‌کنندگان برای این‌که محصولات ارگانیک آن‌ها با محصولات متفرقه و غیر‌ارگانیک قاطی و اشتباه نشود به کد‌گذاری آن‌ها پرداخته‌اند. در این مقاله با این کد ها و راه تشخیص آن‌ها آشنا می‌شویم.

تعداد کلمات 1305/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
کد PLU چیست؟ چگونه محصولات ارگانیگ خریداری کنیم؟
نویسنده: Dr. Edward Group
مترجم: میثم نریمانی

اگر خوردن غذای سالم و مغذی برای شما مهم است، پس باید دقیقا بدانید چگونه می‌توانید تفاوت بین محصولی که به صورت ارگانیک رشد کرده و محصولی که به صورت معمولی تولید شده را تشخیص دهید. یک راه این است که بدانید چگونه قیمت‌ها و یا کد‌های PLU را بخوانید. کد‌های PLU که روی برچسب‌های کوچک چاپ شده و شما آن‌ها را به صورت چسبیده بر روی سیب، موز و سایر محصولات می‌یابید، شماره‌های شناسایی هستند که اطلاعات مربوط به محصول را ارائه می‌دهند. رمز‌گشایی کد‌های PLU یک راه آسان برای تشخیص این است که این غذا یا میوه و خوراکی، به صورت ارگانیک رشد کرده است یا به صورت مرسوم و متعارف رشد کرده و تولید شده است.
 

کد‌های PLU چیست؟

کد‌های PLU، همچنین به‌عنوان کد‌های تولید شناخته می‌شوند، منحصر به فرد هستند و چهار یا پنج رقمی هستند که فروشگاه‌های مواد غذایی برای کنترل و مدیریت موجودی خود از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان استفاده می‌کنند. این کد‌ها هم‌چنین به صندوق‌داران کمک می‌کنند تا کالاهای خریداری شده را برای اطمینان از قیمت دقیق در هنگام پرداخت صورت حساب شناسایی کنند. گر‌چه کد‌های PLU برای خرده فروشان طراحی شده است و نه مصرف کنندگان، شما می‌توانید از دانستن چگونگی خواندن آن‌ها بهره‌مند شوید.
فدراسیون بین‌المللی استانداردهای تولید (IFPS) یک سازمان جهانی است که متشکل از انجمن‌های تولید ملی از سراسر جهان است. آن‌ها مسئول تصمیم‌گیری درباره این‌که کدام کد‌ها باید بر روی چه غذا‌هایی نصب شوند، هستند. در حال حاضر 1400 کد PLU وجود دارد که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. IFPS کد‌ها را با استفاده از سری‌های 3000، 4000، 83000، 84000، 93000 و 94000 تعیین می‌کند.

 

برداشت‌های نادرست از کد‌های رایج PLU

کد‌های PLU نسبتا آسان و قابل فهم هستند، اما تعدادی برداشت نادرست رایج وجود دارد که باید روشن شوند.
 

کد‌های PLU مقرر شده توسط قانون

اگر‌چه کد‌های PLU یک استاندارد صنعتی هستند که اکثر فروشگاه‌های متوسط و بزرگ به کار می‌برند، استفاده از آن‌ها اجباری نبوده و توسط قانون مقرر نشده‌اند. برچسب زدن مواد غذایی به طور کامل داوطلبانه است و خرده‌فروشان می‌توانند اقلام را به انتخاب خودشان برچسب بزنند. به‌عنوان مثال، بسیاری از مردم بی‌اطلاع هستند که سبزیجاتی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند اغلب برچسب سبزیجاتی که به صورت رایج رشد کرده و به دست آمده‌اند را دارند.
 

کد‌های PLU می‌توانند مواد غذایی که تغییر ژنتیکی یافته‌اند را شناسایی کنند

هیچ کد مشخصی برای غذاهایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند وجود ندارد وبسیاری از انواع محصولاتی که به طور متعارف و رایج تولید شده‌اند اصلاح ژنتیکی شده‌اند. ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)؛ گیاهان، حیوانات و میکرو ارگانیسم‌ها هستند که DNA آن‌ها از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته است. برطبق یک گزارش در سال 2013 توسط انجمن تولید کنندگان مواد غذایی، 70 تا 80 درصد مواد غذایی حاوی GMOs هستند. اگر چه تحقیق در مورد اثرات بهداشتی GMO بحث برانگیز است، برای باور کردن این‌که آن‌ها ممکن است اثرات و نتایج منفی داشته باشند دلیل وجود دارد.
یک نظرسنجی در مجله بین‌المللی "تغذیه انسان‌ها و پزشکی کاربردی " نشان داد افرادی که مصرف خود را از مواد غذایی GMO کاهش دادند یا حذف کردند، بهبود هضم، حساسیت غذایی و سطح انرژی را تجربه کردند.
نیازی به گفتن نیست که کد PLU که محصول GMO را شناسایی می‌کند ممکن است مفید باشد. متأسفانه این وجود ندارد. اگرچه پیشوند "8" قبلا برای غذاهای اصلاح شده ژنتیکی محفوظ بود، اما استفاده از آن در بین تولید‌کنندگان مواد غذایی رواج پیدا نکرد. بهترین راه برای دوری کردن از غذاهایی که اصلاح ژنتیکی شده‌اند، خرید غذاهای ارگانیک است.

 

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی غیر ارگانیک

 

آیا لیستی از کد‌های PLU وجود دارد؟

IFPS یک پایگاه داده قابل جستجو دارد که برای پیدا کردن و تایید کردن کد‌های PLU بسیار مفید است. این به شما اجازه می‌دهد تا به جستجو بر اساس طبقه‌بندی، کالا، نوع و تنوع محصولات بپردازید. وب سایت آن‌ها هم‌چنین یک منبع است که اطلاعات جدیدی را برای کد‌های جدید فراهم می‌کند.
 

راه‌های آسان برای یاد‌آوری کد‌های PLU

با بیش از یک هزار کد‌های مختلف PLU که در حال استفاده‌اند، حفظ کردن هر یک از آن‌ها به تنهایی دشوار است. با این حال، دانستن ساختار اصلی آن‌ها می‌تواند به همان‌اندازه مفید باشد. محصولی که به صورت متداول تولید شده است دارای یک کد PLU چهار رقمی است که با یک 3 یا 4 شروع می‌شود. محصولی که به صورت ارگانیک تولید شده دارای یک کد PLU است که با یک 9 شروع می‌شود که به همراه یک کد چهار رقمی PLU درون سری 3000 یا 4000 می‌باشد. به عنوان مثال، کد PLU برای یک عدد سیب ننه جان اسمیت (یک نوع سیب درختی است) که به‌طور معمول رشد کرده است، 3071 است. کد PLU برای یک عدد سیب ننه جان اسمیت که به طور ارگانیک رشد کرده است، 93071 است.
اگر چه غذاهایی با کد PLU که با 9 شروع می‌شوند، به عنوان ارگانیک شناخته می‌شوند، جستجو برای علامت ارگانیک USDA می‌تواند آرامش ذهنی بیشتری را فراهم کند. شما همچنین می‌توانید مواد غذایی غیر GMO را با جستجوی علامت تایید شده از پروژه Non-GMO شناسایی کنید - یک سازمان غیر‌انتفاعی که به ساخت و نگهداری منابع محصولات غیر GMO اختصاص یافته است.

 

هر عددی یک کد PLU نیست

کد‌هایی که با یک 5، 6 یا 7 شروع می‌شوند، جزء لیست استاندارد شده کدهای PLU نیستند و ممکن است یک هدف خاص محلی یا تجاری داشته باشند. همین امر برای کد‌های 6 رقمی صادق است. اگر شما با کد‌های محصول رو‌به‌رو شوید شما متوجه نمی‌شوید که انجمن بازاریابی محصول (PMA)، سازمان تجارتی که نماینده شرکت های تولید‌کننده گل و گیاه است، توصیه می‌کند که برای کسب اطلاعات با مدیر تولید فروشگاه مواد غذایی تماس بگیرید.
 

مزایای بازارهای محلی و بازار کشاورزان

بازارهای محلی و بازار کشاورزان یکی از بهترین مکان‌ها برای پیدا کردن میوه‌ها و سبزیجات تازه است که فاقد آفت‌کش‌ها و GMO های سمی هستند. محصولی که توسط مزارع محلی تامین می‌شود معمولا در فصلی است که اخیرا برداشته شده و زمان حمل و نقل کوتاهی دارد. اکثر کشاورزان با اولویت مصرف کنندگان برای غذای سالم هماهنگ هستند و از روش‌های کشت ارگانیک استفاده می‌کنند تا محصول خود را از سم آفت‌کش‌ها و علف کش‌ها رها و آزاد کنند.
حتی اگر شما دسترسی آسان به بازار کشاورزان نداشته باشید، یک تماس تلفنی سریع به فروشگاه مواد غذایی می‌تواند به شما Anchorاطلاع دهد که آیا آن‌ها محصولات تازه، ارگانیک یا محصولاتی که به صورت محلی تولید می‌شوند را برای فروش دارند یا نه. مطمئن باشید که بپرسید آیا روز خاصی از هفته و زمانی که محصول جدید وارد می‌شود وجود دارد؛ در این صورت شما می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

خلاصه‌ای از نکات اصلی راجع به کد های PLU

• کد‌های PLU اعداد چهار یا پنج رقمی هستند که بر روی برچسب‌های محصولات تولید شده چاپ می‌شوند.
• کد‌های PLU می‌تواند به شما کمک کند که بین محصولی که به صورت ارگانیک رشد کرده و محصولی که به طور متعارف رشدکرده تمییز دهید و آن‌ها را تشخیص دهید.
• محصولی که به صورت متداول رشد کرده است با یک 3 یا 4 شروع می شود.
• محصولی که به صورت ارگانیک تولید شده با یک 9 آغاز می شود.
• علامت پروژه ارگانیک و پروژه Non-GMO (USDA) را به منظور ایجاد آرامش ذهنی بیشتر، جستجو کنید.
• برچسب اطلاعات تغذیه را برای درک بهتر آن‌چه که می‌خورید مطالعه کنید.


برگرفته از سایت: Food Articles – Global Healing Center.url
نسخه چاپی