تأثیر خوردنی‌ها بر میگرن
میگرن سردردی شدید و ناتوان ‌کننده
 
چکیده
میگرن یک‌ نوع‌ سردرد شدید و ناتوان ‌کننده‌، معمولاً در یک‌ طرف‌ سر بوده که‌ با علائم‌ دیگری‌ چون حالت تهوع، استفراغ‌ و مشکلات‌ بینایی‌ همراه است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در طول زندگی خود میگرن را تجربه می‌کنند. یکی از عواملی که در مورد تأثیر آن بر سردردهای میگرنی بحث‌های زیادی در جریان است، موضوع تغذیه است. در این مقاله سعی می‌کنیم به برخی از مواد غذایی مؤثر بر سردردهای میگرنی بپردازیم.

تعداد کلمات 1271/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
تأثیر خوردنی‌ها بر میگرن
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری


میگرن چیست؟

میگرن اختلالی شایع بوده که مشخصه اصلی آن سردردهای مکرر و آزار دهنده‌ای است که ممکن است تا سه روز به طول انجامند.
چندین علامت میگرن را از دیگر سردردها متمایز می‌سازند. سردردهای میگرنی تنها یک طرف سر را درگیر کرده و با دیگر نشانه‌ها نیز همراه می‌شوند. این نشانه‌ها عبارتند از: حالت تهوع، حساسیت شدید به نور، صداها و بوها. همچنین برخی افراد قبل از حمله میگرنی اختلالات بینایی که به اورا (auras) مشهورند را تجربه می‌کنند.
در سال 2001، حدود 28 میلیون آمریکایی میگرن را تجربه کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند، ابتلا به میگرن در زنان بیش از مردان است.
هنوز علت اصلی میگرن ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که هورمون‌ها، استرس و رژیم غذایی در شکل‌گیری حملات میگرنی مؤثرند.
در حدود 27 تا 30 درصد از مبتلایان به میگرن اعتقاد دارند برخی غذاهای خاص، زمینه ساز حملات میگرنی می‌باشند. با این‌حال این شواهد، تنها برآمده از گزارش‌های فردی بوده و در مورد نقش رژیم غذایی در حملات میگرنی از لحاظ علمی اتفاق نظر وجود ندارد. با این همه برخی مطالعات علمی نشان داده‌اند بعضی مبتلایان به میگرن به غذاهای خاصی حساسیت نشان می‌دهند.
در ادامه به 11 مواد غذایی و خوراکی که بیشترین گزارش را در مورد تأثیرشان بر ایجاد و تشدید حملات میگرنی دریافت نموده‌ایم، ارائه می‌کنیم:
 

1. قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان است. قهوه مانند چای، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، سرشار از کافئین است.
قهوه با سردرد ارتباطی پیچیده دارد. قهوه می‌تواند بر سردرد و میگرن تأثیر بگذارد، در ادامه به برخی از این تأثیرات اشاره می‌کنیم:
تحریک کننده حملات میگرنی: به نظر می‌رسد جذب زیاد کافئین حملات میگرنی در برخی افراد را تحریک می‌کند.
درمان میگرن. علاوه بر آسپرین و تیلنول (پاراستامول)، کافئین نیز در درمان میگرن مؤثر است.
سردردهایی که در اثر نخوردن کافئین ایجاد می‌شوند. اگر شما به خوردن قهوه عادت داشته باشید، کم کردن مصرف روزانه ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از: سردرد، حالت تهوع، خلق پایین و کاهش تمرکز. سردردهایی که با ترک کافئین ایجاد می‌شوند علائمی شبیه به میگرن دارند.
47 درصد از افرادی که به صورت همیشگی قهوه مصرف می‌کنند، 12 تا 24 ساعت پس از ترک آن، دچار سردرد خواهند شد. این سردردها پس از 20 تا 51 ساعت به اوج خود می‌رسند. ممکن است سردردها 2 تا 9 روز به طول انجامند.
وقتی مصرف روزانه‌ی کافئین بالا باشد، احتمال بروز سردرد پس از ترک آن نیز افزایش می‌یابد. مصرف روزانه 100 میلی گرم کافئین (حدود یک فنجان قهوه) کافی است تا پس از ترک آن سردرد به سراغتان بیاید.
اگر در اثر ترک قهوه دچار سردرد شدید، سعی کنید برنامه سابق خود را ادامه داده و در صورت تمایل به ترک، به تدریج و در طی چند هفته مصرف خود را کم کرده و به صفر برسانید.
 

2. پنیر کهنه (همان پنیر تبریز خودمان!)

بین 9 تا 18 درصد از افراد مبتلا به میگرن گزارش داده‌اند که به پنیر کهنه حساسند. دانشمندان بر این باورند که این امر ممکن است به خاطر تیرامین بالای موجود در پنیرهای کهنه باشد. تیرامین ترکیبی است که در زمانی که باکتری‌ها در طی فرایند کهنه شدن پنیر، اسید آمینه تریروزین را تجزیه می‌کنند، شکل می‌گیرد.
هم‌چنین تیرامین در نوشیدنی‌های الکلی، مایه خمیر، شکلات و محصولات گوشتی فرآوری شده، یافت می‌شود، اما پنیر کهنه یکی از غنی‌ترین منابع آن است.
به نظر می‌رسد سطح تیرامین در افراد مبتلا به میگرنِ مزمن بیش از افراد سالم و یا دیگر افراد مبتلا به سردردهای غیر میگرنی است.
با این حال، نقش تیرامین و دیگر آمین‌های بیوژنیک در میگرن قطعی نیست و مطالعات نتایج متناقضی را نشان می‌دهند. هم‌چنین ممکن است پنیر کهنه حاوی هیستامین، دیگر عامل احتمالی تحریک میگرن باشد.
 

3. نوشیدنی‌های الکلی

بیشتر افراد پس از زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی‌ها دچار سردرد می‌شوند. در برخی افراد میگرنی تأثیر این نوع نوشیدنی حدود 3 ساعت پس از مصرف خود را نشان می‌دهد. در حقیقت، حدود 29 تا 36 درصد از مبتلایان به میگرن اعتقاد دارند مصرف الکل موجب تحریک حملات میگرنی می‌گردد.
با این‌ حال، تأثیر تمام نوشیدنی‌های الکلی بر میگرن یکسان نیست. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف شراب قرمز، نسبت به دیگر نوشیدنی‌های الکلی، خصوصاً در زنان، موجب تحریک حملات میگرنی می‌شود.
 

4. گوشت‌های فرآوری شده

حدود 5% از افراد مبتلا به میگرن ممکن است چند ساعت و یا حتی چند دقیقه پس از مصرف گوشت‌های فرآوری شده دچار حملات میگرنی شوند. این نوع سردرد با عنوان "سردرد هات داگ" خوانده می‌شود.
محققان معتقدند که نیتریت‌ها، گروهی از نگهدارنده‌ها که حاوی نیتریت پتاسیم و نیتریت سدیم هستند، ممکن است دلیل این امر باشند.
این موارد نگهدارنده غالباً در گوشت‌های فرآوری شده به کار می‌روند. این موارد نگهدارنده از رشد میکروب‌های خطرناکی چون کلستریدیوم بوتولینوم، جلوگیری می‌کنند. همچنین این مواد نگهدارنده موجب تثبیت رنگ و مزه گوشت‌های فرآوری شده می‌شوند.
برخی گوشت‌های فرآوری شده‌ی حاوی نیتریت عبارتند از: سوسیس، کالباس، همبرگر و بیکن.
هم‌چنین برخی سوسیس‌ها، حاوی مقادیر زیادی هیستامین بوده که می‌توانند در برخی افراد، حملات میگرنی را تحریک نماید.
اگر میگرن دارید از مصرف گوشت‌های فرآوری شده اجتناب کنید. حتی اگر مبتلا به میگرن هم نیستید حذف این نوع از مواد غذایی، به زندگی سالم‌تر شما کمک خواهد نمود.

 

بیشتر بخوانید: با غذا به جنگ میگرن بروید!


5. مونوسدیم گلوتامات (MSG)

مونوسدیم گلومات یکی از تقویت کننده‌های طعم و عطر غذا بوده که به برخی غذاهای چینی، سبزیجات کنسرو شده، سوپ و گوشت‌های فرآوری شده اضافه می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف این طعم دهنده را تأیید نموده است.
این طعم دهنده رایج به عنوان یکی از تحریک کننده‌های سردرد میگرنی مطرح است، اما شواهد کمی از این عقیده پشتیبانی می‌کنند.
 

6. آسپارتام

آسپارتام یک شیرین‌کننده مصنوعی کم‌کالری بوده که حدوداً دویست مرتبه شیرین‌تر از سوکروز است.
مطالعات اندکی در مورد تأثیر این شیرین کننده مصنوعی بر افزایش تناوب سردردهای میگرنی انجام شده است، اما نتایجِ همین تحقیقات اندک نیز متناقض هستند.
 

7. ساکرالوز

سوکرالوز یک جایگزین قند بدون کالری است که طعمی شبیه به قند دارد اما ۶۰۰ مرتبه از آن شیرین‌تر است. این ماده بعد از استفاده، طعمی در دهان به جا نمی‌گذارد. وقتی بدن ساکرالوز را گوارش می‌کند، مقدار بسیار کمی از‌ آن جذب می‌شود.
چندین مطالعه نشان داده‌اند این شیرین کننده مصنوعی می‌تواند در گروهی از افراد، سردردهای میگرنی را تحریک نماید.
 

8. مرکبات

حدود 11 درصد از افراد مبتلا به میگرن گزارش کرده‌اند، مصرف مرکبات موجب تحریک سردردهای میگرنی می‌شود.
 

9. شکلات

حدود 2 تا 22 درصد افراد مبتلا به میگرن به شکلات حساس هستند. با این حال نتایج تحقیقات در این زمینه با یکدیگر تناقض دارند.
 

10. گلوتن

گلوتن از خانواده‌ی پروتئین‌هاست که در غلاتی مانند گندم، چاودار (گندم سیاه) و جو یافت می‌شود. این غلات و محصولاتی که از آن‌ها تولید می‌شوند ممکن است موجب تحریک حملات میگرنی در افرادی شود که بدنشان تحمل این ماده را ندارد.
 

11. روزه گرفتن و یا حذف وعده‌های غذایی

هر چند روزه گرفتن و حذف وعده‌های غذایی منافع فراوانی دارد اما ممکن است برای برخی افرادِ مستعد به حملات میگرنی اثرات سوءی در پی داشته باشد. بین 39 تا 66 درصد از افراد مبتلا به میگرن، با روزه گرفتن علائم سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند.

منبع: www.healthline.com
نسخه چاپی