چطور اوقات فراغت شادی داشته باشیم؟
برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید
 
چکیده
نوجوانانی که بیشتر وقت خود را با دوستان‌شان، ورزش، حضور در جلسات مذهبی، خواندن و یا حتی انجام تکالیف صرف می‌کنند، خوش‌حال‌تر هستند. در مقابل، نوجوانانی که بیشتر وقت خود را صرف اینترنت، بازی‌های کامپیوتری، رسانه‌های اجتماعی، پیام کوتاه، استفاده از چت ویدئویی یا تماشای تلویزیون می‌کنند، کم‌تر خوشحال هستند. پرکردن وقت‌های خالی، از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی قضیه مهم‌تر این است که چطور و با چه کسانی آن‌ها را پُر کنیم.

تعداد کلمات 1081/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
چطور اوقات فراغت شادی داشته باشیم؟
مترجم: جابر بوژ‌مهرانی


اگر می‌خواهید شاد و خوش‌حال باشید، این 15 روش را انجام دهید

بعد از یک زمان طولانی، وقتی از سرکار به خانه می‌رسیدم، بلافاصله به تماشای تلویزیون می‌نشستم. این واقعاً یک بی‌فکری تمام‌عیار بود. پس از یک روز پر از جلسات کاری، سروکلّه‌های شدید با ارباب رجوع و زنجیره ایمیل‌های پایان ناپذیر، تنها کاری که می‌خواستم انجام بدهم، تماشای بعضی از سریال‌های تلویزیونی بود که من صدها بار آن‌ها را دیده بودم.
اما پارسال متوجه شدم که من همیشه روز را با احساس خستگی زیاد یا بدتر از آن با سردرد، شب می‌کنم. به اضافه این‌که به اندازه کافی هم نمی‌خوابیدم؛ بنابراین، من آزمایشی انجام دادم؛ به جای روشن کردن تلویزیون در اوقات بیکاری، کتابی را انتخاب کردم. نتایج اعجاب‌آور بود! حالا من بعد از کار، خیلی پرانرژی هستم و حتی برای روز بعد هم انرژی بیشتری دارم. در سال 2017، در مقایسه با سال قبل، 23 کتاب خواندم و مهم‌تر از همه این‌که من راهی برای استراحت کشف کردم که هیچ احساس سستی و تنبلی نمی‌کردم.
وقتی که مقاله جدیدی را در کوآرتز به طور اتفاقی یافتم‌ که توضیح می‌داد چگونه وسایل دارای صفحه نمایش (اسکرین تایم) ما را بدبخت می‌کند، آن لحظه یکی از لحظات شادی‌بخش برای من بود.
بنابراین تعجب‌آور نیست که تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به تلفن به مدت طولانی برای شما مناسب نیست، اما آن‌چه که بسیار جذاب است این است که تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که انجام هرگونه فعالیت دیگری، غیر از تماشای فیلم، شما را خوشحال‌تر خواهد کرد.
مقاله‌ای مطالعه می‌کردم که در آن نوشته بود:
ما متوجه شدیم نوجوانانی که بیشتر وقت خود را با دوستان‌شان، ورزش، حضور در جلسات مذهبی، خواندن و یا حتی انجام تکالیف صرف می‌کردند، خوشحال‌تر بودند. با این حال، نوجوانانی که بیشتر وقت خود را صرف اینترنت، بازی‌های کامپیوتری، رسانه‌های اجتماعی، پیام کوتاه، استفاده از چت ویدئویی یا تماشای تلویزیون کردند، کم‌تر خوشحال بودند؛ بنابراین، چه چیز دیگری می‌تواند شما را پس از یک روز کاری آرام کند؟ مطمئناً اجتناب از دیدن یک فیلم، می‌تواند یکی از آن‌هاست.

 

بیشتر بخوانید: 12 پیشنهاد برای اوقات فراغت

 

اگر شما هیچ ایده‌ای ندارید، من 15 ایده برای شما آماده کرده‌ام

    1. مطالعه کردن، خواندن کتاب و ...

این راه برای من خیلی جواب داده است. در این‌جا چندین پیشنهاد مختلف وجود دارد مانند خواندن کتاب‌های تخیلیِ تحسین برانگیز و حرفه‌ای که برای شروع کار شما خوب است.
 

     2. گوش دادن به پادکست

مطمئنا، این راه نیاز به تکنولوژی دارد، اما پس از کلیک بر روی دکمه شروع، همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که به عقب برگردید و چشمان خود را ببندید و گوش دهید. این‌ها هم جزو برخی از علاقمندی‌های من است.
 

     3. با دوست خود تماس بگیرید.

با کسی که برای مدتی صحبتی نکرده‌اید، تماس بگیرید. شما هرگز نمی‌دانید یک مکالمه انسان را به کجاها می‌برد.
 

     4. قرار ملاقات با دوستان خوب

به جای رفتن به خانه پس از کار، با کسانی‌که که دوست دارید قرار ملاقات بگذارید و شام و نوشیدنی با خود ببرید. فقط حواس‌تان باشد که گوشی‌تان را از خود دور کنید و توجه کامل خود را به دوستان‌تان بدهید
 

     5. نوشتن

یک وبلاگ بسازید، یک مقاله بنویسید و آن را به مجله‌ای ارسال کنید. در مورد ساختن ایده‌های بسیار جذاب نگرانی نداشته باشید؛‌ فقط این افکار را روی کاغذ بیاورید. بعد از مدتی به طور شگفت‌انگیزی احساس نو بودن می‌کنید.
 

     6. پختن غذا

برای پختن، خلاقیت به‌خرج دهید و آن را امتحان کنید و حتی اگر بتوانید خلاقیت خود را به درون کارتان منتقل کنید، من تضمین خواهم کرد که همکاران‌تان عاشق شما شوند.
 

     7. مراقبه (تمرکز)

برای این عمل نیازی نیست، تمام وقت آزاد خود را به آن اختصاص بدهید.10 الی 30 دقیقه وقت بگذارید، دقیقاً هنگامی‌که به خانه می‌آیید یا قبل از این‌که خواستید بخوابید، این کار را انجام دهید تا ذهن شما آرام شود.
 

    8. مرتب کردن منزل

آیا ظروف کثیف هستند؟ آیا منزل‌تان را در این یک ماه، تغییر نداده‌اید؟ آیا لباس‌های‌تان باید شسته شود؟ آیا غذای‌تان در یخچال درحال خراب شدن است؟ از اولین زمان خالی بعد از ساعت کاری استفاده کنید، حتی فقط یک کار انجام دهید. البته این تنها راه برای آرامش خاطر نیست، اما برای تعطیلات آخر هفته وقت شما را خالی می‌کند تا تفریح و سرگرمی ‌بیشتری داشته باشید.
 

     9. ورزش

آیا سحر‌خیز نیستید؟ پس تردمیل، کلاس یوگا و یا ویدئو ورزش آنلاین را جایگزین تلویزیون کنید. بعد از مدتی شما احساس یک قهرمان را خواهید داشت.
 

    10. پیاده روی داشته باشید.

اگر ورزش آن چیزی نیست که شما می‌خواهید، یک مسیر آرام را برای پیاده‌روی کنار آپارتمان خود انتخاب کنید. آن‌قدر طولانی نباشد که شما را دلسرد و خسته کند. ممکن است در بین راه به یک موزیک گوش دهید یا یک دوست خوب پیدا کنید.
 

    11. یک برنامه هنری انجام دهید.

اگر یک کتاب رنگ‌آمیزی دارید، همان را استفاده کنید. شما می‌خواهید یاد بگیرید که چطور نقاشی بکشید. همین الان شروع کنید که الان وقت تلاش کردن است.
 

     12. با حیوان خانگی خود بازی کنید.

اگر حیوان خانگی مثل مرغ یا خروس دارید، به آن‌ها کمی‌محبت کنید، غذا بدهید. من مطمئنم که آن‌ها درک می‌کنند و خودتان هم از این کار لذت عجیبی خواهید برد.
 

     13. خود را تحویل بگیرید.

دوش بگیرید. به سر و وضع خود بیشتر برسید. شما سخت کار می‌کنید؛ پس چرا نباید زمانی را برای خودتان اختصاص بدهید و با خودتان بیش‌تر مهربان باشید.
 

     14. معما حل کنید.

با تمرین بر روی یک معما، ذهن خود را به چالش بکشید. بازی یک نفره با خودتان داشته باشید. اگر یک هم‌اتاقی دارید بازی‌های دونفره انجام دهید.
 

     15. یک لیست ایجاد کنید.

این می‌تواند در مورد هر چیزی باشد. شاید شما بخواهید مواد غذایی یک هفته خود را بخرید یا مایل به درست کردن یک لیست از شرکت‌های مورد‌علاقه خود برای کار در آن باشید یا می‌خواهید تصمیمات خود را برای سال جدید بنویسید. پس زمانی را برای نوشتن آن‌ها کنار بگذارید، سپس یک طرح برای چگونگی اجرای آن‌ها بردارید. یک راه آسان برای ایجاد انگیزه در خود این است که به دنبال چیزهایی که می‌خواهید بروید.

برگرفته از سایت: www.themuse.com
نسخه چاپی