کمک به ایجاد یک جامعه ایده آل با تشکیل خانواده
اهمیت خانواده در زندگی روزمره
 
چکیده
از آن‌جا که در سبک زندگی امروزی، تشکیل خانواده و ادامه حیات آن، مشکلات فراوانی به دنبال دارد، عده ای از ابناء بشر عطایش را به لقااش بخشیده و از تشکیل خانواده، صرف‌نظر می‌کنند. مقاله ذیل به بررسی جایگاه، اهمیت و فوائد بی‌بدیل خانواده می‌پردازد. خانواده از سویی، تنها محل شکل‌گیری بنیان‌های اخلاقی است که تک‌تک اعضاء با تکیه بر ارزش‌های اخلاقی آن تا آخر عمر از آلودگی‌ها و مفاسد در امان خواهند ماند و از سویی دیگر، خانواده‌های متعالی، جامعه‌ای مترقی و متمدن را شکل خواهند داد.

تعداد کلمات 1569/ تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه
کمک به ایجاد یک جامعه ایده آل با تشکیل خانواده
مترجم: محمد براتی


دلائل اهمیت خانواده در زندگی

خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین هدیه ای است که خداوند به ما داده است و درسی بزرگ برای برقراری رابطه با دیگران است. خانواده به واقع، یک کلمه با اهمیت است. خانواده یعنی احساس امنیت کردن، یعنی کسی را دارید که می‌توانید به او تکیه بزنید، کسی را که شما می‌توانید در مشکلات‌تان او را شریک کنید. علاوه بر این، به معنای احترام متقابل و مسئولیت‌پذیری است. خانواده برای من به معنای عشق است و کسی که همیشه در کنار شما خواهد بود؛ چه در حوادث تلخ و چه در لحظات شیرین.
خانواده یعنی تشویق و دلگرمی، درک کردن، امید، آسایش، مشورت، ارزشمندی‌ها، اخلاق، ایده‌آل‌ها و ایمان. این امور برای من خیلی مهم هستند، زیرا به من احساس امنیت و شادی می‌دهند، فارغ از اینکه چه اتفاقی در زندگی من می‌افتد. این یکی از مهم‌ترین دلائل اهمیت خانواده در زندگی ماست. اینجا در این مقاله آن‌چه مهم است، تاکید بر اهمیت خانواده در زندگی روزمره ماست.
 

محافظت و امنیت

خانواده دارای اهمیت است، زیرا زمینه‌ساز محبت، حمایت و یک چارچوب ارزشی برای هر یک از اعضاء است. اعضای خانواده هر یک دیگری را آموزش می‌دهند و در شادی‌ها و غم و اندوه یکدیگر شریکند.
خانواده‌ زمینه و موقعیتِ رشد شخصی را فراهم می‌کنند. خانواده تنها و مهم‌ترین عامل موثر در زندگی فرزند از اوایل لجظات زندگی او هستند. بچه‌ها برای محافظت‌شان و براورده شدن نیازهای‌شان به والدین و خانواده وابسته‌اند. خانواده و والدین، اولین روابط یک بچه را شکل می‌دهند. فارغ از سن هریک از اعضاء، خانواده زمینه ساز امنیت، هویت و ارزش‌های هر عضو می‌باشد. وقتی یک عضو خانواده احساس ناامنی می‌کند، از خانواده‌اش انتظار کمک دارد.خانواده یعنی تشویق و دلگرمی، درک کردن، امید، آسایش، مشورت، ارزشمندی‌ها، اخلاق، ایده‌آل‌ها و ایمان. این امور برای من خیلی مهم هستند، زیرا به من احساس امنیت و شادی می‌دهند، فارغ از اینکه چه اتفاقی در زندگی من می‌افتد. این یکی از مهم‌ترین دلائل اهمیت خانواده در زندگی ماست.
او درباره احساسات خودش می‌آموزد و درک می‌کند چگونه به یک مبنایی برای راحتی زندگی‌اش برسد. این مبنا، شامل ارزش‌های خانوادگی است که زمینه‌ساز اساس ارزش‌های اخلاقی زندگی او می‌شود.
صرف کردن وقت برای خانواده، نشان‌دهنده ارزش ابراز محبت به افراد، قدردانی و روابط عمومی ‌بالاست.
 پیروی از سنت‌های خانوادگی، نشانه اهمیت خانواده است؛ همان‌طور که سنت‌های خانوادگی، تجاربی هستند که خانواده‌ها براساس یک مبنای منظم و قاعده‌مند با هم ساخته‌اند؛ خواه این سنت‌ها شامل انواع تعطیلات باشد و یا حتی شرکت دسته جمعی در مراسم مذهبی باشد. البته نه فقط برای اینکه انجام دادن این سنت‌ها خاطراتی را برای سال‌های آینده ما می‌سازد، بلکه پایبندی به این سنن به تمام اعضای خانواده یک حس مشترک عمیق و تعلق خانوادگی بخشیده، پیوندهای خانوادگی را قوی‌تر می‌کند و به هر عضو القا می‌کند که دارای اهمیت و ارزش است.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت خانواده

 

اولین گام برای رسیدن به اساس ارزش‌های زندگی

خانواده اولین مدرسه‌ای است که فرزند، اصول ارزش‌های زندگی را دریافت می‌کند. او رفتارهای خوب را در خانواده می‌آموزد. آموخته‌های اخلاقی و ارزشی در خانواده نیروی هدایتگر ما در زندگی می‌گردد.
این سنن و آداب و تربیت خانوادگی است که شخصیت ما را تشکیل می‌دهد. آن‌ها مبنای فکری ما را تنظیم می‌کنند.
من احساس خوشبختی می‌کنم از این‌که در خانواده‌ای متولد شده‌ام که ارزش‌ها در آغازین ایام کودکی نهادینه می‌گردد. خانواده مهم‌ترین و قوی‌ترین بخش جامعه است. خانواده اهمیت فراوانی در زندگی اجتماعی دارد. یک جامعه متشکل از خانواده‌ها است.
خانواده ما با نظم و ارزش‌هایش شناخته می‌شود. ما در زندگی به ارزش‌ها و اخلاق، اهمیت بسیار زیادی می‌دهیم. از دوران کودکی آموزش دیده‌ایم که به بزرگترها احترام بگذاریم و کودکان را دوست داشته باشیم. ما درس وقت‌شناسی و صداقت را از پدربزرگ‌مان آموختیم؛ این به‌خاطر تربیت خوب پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما بوده است.
از دوران کودکی‌مان، ما را به سحرخیزی عادت دادند؛ این سحرخیزی صبحگاهی اثر مثبتی بر سلامتی و تناسب اندام ما دارد. انتخاب صحیح در برگزیدن شریک زندگی و همسر شایسته، تمام مراحل زندگی آینده ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
زمان انتخاب همسر لحظه‌ی بزرگی است که به‌وسیله آن ارزش‌های خانوادگی حفظ می‌شود و در حقیقت تشکیل خانواده ابزاری است برای محو فساد، گرسنگی، نابرابری، جنایت و نفرت در جامعه ما.
 

نحوه شکل‌گیری آینده یک کودک

خانواده نژاد و اصل‌ونسب شماست. آن‌ها کسانی هستند که شما را به خاطر شما می‌پذیرند. کسانی که هر کاری انجام می‌دهند تا لبخند شما را ببینند. کسانی که عاشق شما هستند، بدون اینکه دلیل این دوست داشتن برای‌ آنها مهم باشد.
خانواده یگانه مکانی است که زندگی شما آغاز می‌شود و عشق در آن‌جا پایان نمی‌پذیرد اگر شما فردی را پیدا کردید با دقت و ظرافت والدین همراه نباشد. شاید برخی از شما موافق نظرم نباشید، اما این حقیقتی است که سرانجام یک روز توسط خود شما درک می‌شود.
خانواده تنها جایی است که بچه‌ها بعد از مدرسه مطالعه می‌کنند. در محیط مدرسه، معلم به بچه‌ها موضوعاتی را می‌آموزد که آنان را در آینده در یافتن شغلی خوب و مناسب کمک ‌کند، ولی در خانه، خانواده عادت‌ها و انضباط را می‌آموزد که باز هم در یافتن شغلی خوب به آنان کمک می‌کند؛ هم‌چنین این کار کمک می‌کند تا یک زندگی عالی در آینده داشته باشند. پس خانواده برای کودکان دارای اهمیت فراوانی است. وقتی نوزادان از رحم مادرشان خارج می‌شوند، آن‌ها اول پدر و مادرشان را می‌بینند و پس از آن، بیشتر وقتشان را با خانواده‌شان صرف می‌کنند تا اینکه به مدرسه می‌روند.
این مدت زمان سه یا چهار سال ابتدایی (قبل از رفتن به مدرسه) برای اطفال خیلی مهم است، زیرا باید برخی خو و خصلت‌ها را از طریق والدین، خواهران و برادران بیاموزند. آن‌ها خیلی چیزها را از خانواده یاد می‌گیرند.
من باور دارم که هیچکدام از شما نمی‌خواهید، خصلت‌های بدی به بچه‌های خود بیاموزید. والدین باید مراقب رفتار خود در مقابل اطفال و نوزادان باشند، زیرا کودکان شما، خصلت‌ها و نظم و قوانین را فقط از شما می‌آموزند. این یکی از مهم‌ترین دلائلی است که بیان می‌کند، چرا خانواده در زندگی ما اهمیت دارد و این یکی از بزرگترین امتیازات خانواده است که هیچ یک از ما هیچ‌گاه آنرا درک نمی‌کنیم. شاید شما با دوستان و یا همکاران روابط دوستانه بسیاری داشته باشید؛ آنها مطمئناً در شادی‌ها و دستاوردهای موفق‌تان همراه شما خواهند بود، اما والدین، خواهران و برادران شما تنها کسانی خواهند بود که در سختی‌ها و مشکلات همراه شما خواهند بود. والدین شما تنها کسانی هستند که شما را بیش از هر کس دیگری در این جهان، درک می‌کنند، زیرا آن‌ها شما را به دنیا آورده‌اند و از اول همسفر شما بوده‌اند؛ بنابراین احساسات شما را درک می‌کنند و همیشه و هر زمان که به آن‌ها احتیاج مبرم دارید، کمک می‌کنند. این قدرت و توانایی یک خانواده است. مردم بسیاری وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند، اما هرگاه تنها ماندید، این خانواده است که به شما کمک خواهد کرد.
 

کمک به ایجاد یک جامعه ایده آل

یک خانواده کامل و بی‌نقص مثال بسیار خوبی است برای یک جامعه کامل. پدر، مادر و فرزندان باید کار کنند تا این‌که یک خانواده بی عیب و کامل ساخته شود. اگر هر یک از آنان شکست بخورد، تمام خانواده سقوط می‌کند. امروزه این امر بسیار اتفاق می‌افتد. نام خوبِ خانواده با عمل فردی از این خانواده، خراب می‌شود که این واقعا غم‌انگیز است، اما هیچ کاری برای این بدنامی ‌نمی‌توان کرد؛ اما اگر هر عضو به سختی کار کند و یک خانواده خوب بسازد، آن‌گاه آنان یک مثال خوب از یک جامعه کامل هستند. خانواده تاثیرات بسیاری در جامعه دارد و جامعه کشور را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد؛ ارزش‌های خانوادگی مجموعه‌ای از قوانین نانوشته و کدهایی هستند که باعث ایجاد و کمک به ساختار ادراکی، دیدگاه ما نسبت به جامعه و خیلی چیزهای دیگر می‌شود که ما در زندگی روزمره‌مان با آنها روبه‌رو هستیم. ارزش‌های خانوادگی قوی، تصمیم‌گیری‌های بهتری در زندگی برای ما به ارمغان می‌آورند و ما را به یک زندگی نسبتاً آسان و متعادل‌تر رهنمون می‌سازند.بنابراین یک کشور ایده‌آل فقط توسط دولت ساخته نمی‌شود، بلکه تک‌تک و هر عضو خانواده، کشور را می‌سازند؛ پس هر خانواده کلید اصلی جامعه است و به این دلیل است که خانواده در زندگی ما مهم است.
ارزش‌های خانوادگی مجموعه‌ای از قوانین نانوشته و کدهایی هستند که باعث ایجاد و کمک به ساختار ادراکی، دیدگاه ما نسبت به جامعه و خیلی چیزهای دیگر می‌شود که ما در زندگی روزمره‌مان با آنها روبه‌رو هستیم. ارزش‌های خانوادگی قوی، تصمیم‌گیری‌های بهتری در زندگی برای ما به ارمغان می‌آورند و ما را به یک زندگی نسبتاً آسان و متعادل‌تر رهنمون می‌سازند. آموزش دادن ارزش‌های قوی به‌عنوان یک پدر یا مادر، نه فقط از فرزند خانواده محافظت می‌کند، بلکه همچنین از او یک شهروند هوشیار و متمدن می‌سازد و کمک می‌کند تا جامعه به سمت فردایی کم‌ضررتر و بهتر حرکت کند. ارزش‌های خانوادگی قوی و اصیل می‌تواند تمامی ‌فسادهای اخلاقی را در تمامی ‌مراحل مختلف زندگی کنترل نماید و در غیر این صورت (در صورت متزلزل شدن ارزش‌های اخلاقی) نهایتاً به نابرابری، فقر، جنایت و اموری از این قبیل کمک منجر شود.
در زندگی دشوار و سریع کنونی، بیشترین موفقیت از آن افرادی است که می‌توانند درباره آنچه که از زندگی‌شان می‌خواهند، به سرعت تصمیم بگیرند. ارزش‌های خانوادگی است که به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید چه چیزی اخلاقاً صحیح و چه چیزی مناسب نظام ارزشی شماست. امروزه بزرگ‌ترین وظیفه‌ای که برعهده والدین است، محافطت از فرزندان در برابر تاثیرات محیط خارج از خانه می‌باشد که غالبا بد و منفی است. تزریق و القا کردن ارزش‌های اصیل خانوادگی در کودک از همان دوره کودکی یگانه تدبیری است که مطمئنا می‌تواند سلامتی آنان را در زمانی که نظارت مستقیم بر کودک تقریبا غیرممکن است، تضمین نماید.

 
برگرفته از: http://voicesforworkingfamilies.org
نسخه چاپی