چگونه از شر زائده‌های گوشتی روی پوستمان خلاص شویم؟
روش‌های خانگی و بهداشتی جهت رفع زایده‌های پوستی
 
چکیده
زائده‌های گوشتی، برآمدگی‌هایی منگوله‌شکل، نرم و غیرسرطانی هستند که ممکن است در بخش‌های مختلف بدن و معمولاً روی پلک‌ها، گردن، بازوها، سینه و زیربغل ظاهر ‌شوند. این زائده‌ها، در اکثر موارد بی‌خطر بوده و درمانشان ضروری نیست؛ اما در صورتی‌که به هر دلیلی با آن‌ها مشکل دارید، باید بدانید که روش‌های مختلفی برای درمان آن‌ها وجود دارد. در این نوشتار به روش‌های مختلف درمان زائده‌های گوشتی می‌پردازیم.

تعداد کلمات 1242/ تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه از شر زائده‌های گوشتی روی پوستمان خلاص شویم؟
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری


مقدمه

زائده‌های گوشتی دارای بافتی نرم و خوش خیم بوده که در میان چروک‌های گردن، زیر بغل، سینه، کشاله ران و پلک‌ها، بوجود می‌آیند. در حقیقت این بافت‌ها از فیبرهایی کلاژنی تشکیل شده و در نواحی زخیم‌تر پوست رشد می‌کنند. هنوز علت دقیق بوجود آمدن این زائده‌ها مشخص نیست، اما ممکن نتیجه تماس نواحی مختلف پوست با یکدیگر باشند. یک مطالعه دریافت که زائده‌های گوشتیِ روی پوست، چاقی و دیابت نوع 2، با یکدیگر ارتباط دارند. هم‌چنین ممکن است تغییرات هورمونی که معمولاً در بارداری ایجاد می‌شوند، در ایجاد زائده‌های گوشتی نیز نقش داشته باشند.
این ضایعات پوستی معمولاً بی‌خطر هستند اما در صورت برخورد لباس یا جواهرات با آن‌ها، ممکن است دردناک شوند. اگر از وجود زائده‌های گوشتی روی پوستتان خسته شده‌اید و می‌خواهید از دستشان خلاص شوید، باید بدانید که خوشبختانه راه‌هایی برای این کار وجود دارد. در ادامه به برخی درمان‌های خانگی، داروهای موجود در داروخانه‌ها که می‌توان بدون تجویز پزشک به آن‌ها دست پیدا کرد و هم‌چنین جراحی، برای رهایی از این زائده‌های ناخوانده، می‌پردازیم.
 

درمان‌های خانگی برای زائده‌های گوشتی

معمولاً زائده‌های گوشتی نیازی به درمان خاص و یا مراجعه به پزشک ندارند. اگر قصد دارید از شر زائده‌های روی پوست بدن خود خلاص شوید باید بگوییم که راه‌کار آن در جعبه‌ی داروهای خانگی و یا در آشپزخانه خانه خودتان موجود است. کار بیشتر درمان‌های خانگی این است که زائده مورد نظر را خشک می‌نمایند و با این کار، به مررو زمان آن زائده کوچک شده و در نهایت از بین خواهد رفت.
 

1. روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای که دارای خواص ضد ویروسی و ضد قارچی است، بر روی پوست هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در وهله اول، محل مورد نظر را به خوبی بشویید. سپس با استفاده از یک پارچه، موضع را با روغن درخت چای به آرامی ماساژ دهید سپس آن را با یک باند ببندید. این عمل را هر شب تکرار کنید. به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که زائده گوشتی کوچک و کوچکتر شده و در نهایت از بین خواهد رفت.
 

2. پوست موز

اگر بر روی پوست خود زائده‌های گوشتی دارید، پس از خوردن موز، پوست آن را دور نریزید. پوست موز نیز خاصیت خشک کردن زائده‌های گوشتی را دارد. برای رها شدن از زائده‌های روی پوست خود، یک تکه از پوست موز را بریده و بر روی زائده مورد نظر قرار دهید، سپس آن را با یک باند ببندید. این عمل را هر شب و تا زمان از بین رفتن زائده گوشتی ادامه دهید.
 

3. سرکه سیب

برای از بین بردن زائده‌های گوشتی با سرکه سیب، لازم است پارچه‌ای را به سرکه آغشته نموده و سپس آن را بر روی زائده قرار دهید. بگذارید پارچه آغشته به سرکه 15 تا 30 دقیقه بر روی پوستتان بماند، سپس آن را با آب بشویید. این کار را هر روز و به مدت 2 هفته انجام دهید. خاصیت اسیدی سرکه سیب، موجب از بین رفتن بافت زائده گوشتی شده و در نهایت، زائده کاملاً از بین خواهد رفت.
 

4. ویتامین E

احتمالاً یکی از علل ایجاد زائده‌های گوشتی بر روی پوست، بالا رفتن سن باشد. از آن‌جا که ویتامین E آنتی‌اکسیدانی است که به جنگ چین و چروک‌های صورت رفته و نقشی بی‌بدیل در سلامت پوست دارد، استفاده از ویتامین E مایع (روغن ویتامین E)، ممکن است تنها در طول 2 روز به از بین رفتن زائده‌های گوشتی بیانجامد. برای از بین بردن زائده‌ها، به آرامی زائده مورد نظر و پوست اطراف آن را با روغن ویتامین E ماساژ دهید.
 

5. سیر

سیر دارای خواص ضد پیری فراوانی است و با کاهش التهابات پوست، به زیبایی آن کمک می‌کند. برای خلاص شدن از زائده‌های گوشتی به روشی کاملاً خانگی و طبیعی، سیر را خرد کرده و بر روی زائده گوشتی مد نظر قرار دهید، سپس آن را با یک باند تمیز بسته و بگذارید تا صبح در آن محل بماند. صبح و پس از بیدار شدن از خواب، باند و سیر خورد شده را از روی زائده بردارید و پوست را به خوبی بشویید. این عمل را هر شب و تا از بین رفتن کامل زائده گوشتی تکرار کنید.
 

 بیشتر بخوانید: با زگیل‌ها چه‌کــارکنیم؟


داروهایی که می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید

در کنار درمان‌های خانگی، درمان‌هایی وجود دارد که از طریق داروخانه‌ها و عطاری‌ها در دسترس عموم مردم قرار دارد و با کمک آن‌ها می‌توانید زائده‌های گوشتی روی پوستتان را از بین ببرید. تگ بند و اسکین پرو، از جمله این روش‌های درمانی محسوب می‌شوند. مطابق برشور موجود در بسته‌بندی دارو، محلول را بر روی پوست خود استعمال نموده تا به مرور زمین زائده گوشتی از بین برود.
 

روش‌های جراحی برای از بین بردن زائده‌های گوشتی

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از روش‌های طبیعی و خانگی برای از بین بردن زائده‌های گوشتی‌تان بهره ببرید، پس لازم است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک پس از بی‌حس نمودن ناحیه مد‌نظر، بسته به اندازه و محل زائده، یکی از روش‌های زیر را برای از بین بردن آن انجام خواهد داد:
    • سوزاندن زخم بوسله داغ آتش یا داغ آهن: در این روش با استفاده از حرارت، زائده‌های گوشتی را از بین می‌برند.
    • سرمادرمانی یا کرایوتراپی: در این روش مقداری نیتروژن مایع را به زائده گوشتی اسپری می‌کنند و بدین بوسیله زائده گوشتی فریز می‌شود.
    • جراحی: در این عمل جراحی، پزشک با استفاده از قیچی جراحی، زائده را از روی پوست بر می‌دارد. اندازه و محل زائده، نیاز به بخیه و یا عدم آن را مشخص خواهد ساخت.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، زائده‌های گوشتی معمولاً خوش‌خیم بوده و خطر خاصی برای سلامت فرد به همراه نخواهند داشت، اما اگر این زائده‌ها از نظر پزشک، غیرطبیعی به نظر آیند، احتیاطاً انجام نمونه‌برداری از آن بافت را توصیه خواهد نمود.
 

مراقبت‌های پس از برداشتن زائده‌های گوشتی

معمولاً پس از برداشتن زائده‌های گوشتی، عفونت و مشکلات این‌چنینی بوجود نمی‌آید. با این‌حال ممکن است در برخی افراد در محل زائده، اسکارهایی ایجاد شود که به مرور زمان از بین خواهند رفت. پس از برداشتن زائده در خانه، احتیاطاً بر روی محل مورد نظر پوماد آنتی بیوتیک بمالید. انجام این کار احتمال عفونت را به حداقل می‌رساند. اگر محل زائده دردناک شد و یا خونریزی نمود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
اگر با استفاده از عمل جراحی، اقدام به از بین بردن زائده گوشتی نموده‌اید، پزشک توصیه خواهد نمود که زخم خود را حداقل تا 48 ساعت خشک نگاه داشته و پس از آن به آرامی محل زخم را با آب و صابون بشویید. هم‌چنین پزشک، روز ملاقات بعدی را برای چک‌کردن زخم و باز کردن بخیه‌ها، تعیین خواهد نمود.

 

سخن پایانی

زائده‌های گوشتی معمولاً ضرر خاصی ندارند، بنابراین درمان آن‌ها ضرورتی ندارد، مگر این‌که موجب آزار فرد گردند. اگرچه درمان‌های طبیعی و خانگی روش‌هایی مؤثر و ارزان محسوب می‌شوند، اما در صورتی‌که زائده‌های گوشتی روی پوست شما به این درمان‌ها پاسخ ندهند، یا در صورت خونریزی و رشد زائده‌ها، حتماً به پزشک مراجعه کنید. روش‌های درمانی مختلف و بدون درد و خونریزی برای از بین بردن زائده‌های گوشتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نموده و از شر زائده های روی پوست خود خلاص شوید.

منبع: www.healthline.com
نسخه چاپی