بهترین ملین فوری برای رفع سریع یبوست چیست؟
مقدمه
رفتن به دستشویی و تخلیه کامل روده، به احتمال زیاد چیزی نیست که شما در مورد آن فکر ‌کنید، اما زمانی که این اتفاق می‌افتد، ناراحت‌کننده و اذیت‌کننده می‌شود و‌ این موضوع در صدر افکار شما قرارمی ‌گیرد.

هنگامی‌ که شما، گاه‌به‌گاه با یبوست مواجه می‌شوید و نیاز دارید تا سریع به آسودگی برسید و راحت شوید، احتمالا به داروخانه سر می‌زنید. متأسفانه، بسیاری از داروهای ملین و ضد یبوست، به همراه انبوهی از عوارض و اثرات جانبیِ ناخواسته هستند.

لازم به ذکر نیست که کنار گذاشتن تعداد فراوانی از گزینه‌ها، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. در ‌اینجا، ما در مورد این موضوع، به‌طور واضح و روشن بحث می‌کنیم و انواع مختلف مسهل‌ها و اثرات آن‌ها را مقایسه می‌کنیم.


بهترین ملین‌های فوری طبیعی برای رفع سریع یبوست چیست؟
یبوست یک مشکل فوق‌العاده رایج است که حدود 20 درصد از جمعیت کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در طب بوعلی یبوست مادر تمام بیماری‌ها شناخته می‌شود. علت ابتلا افراد به یبوست عموماً تغذیه نامناسب، سبک زندگی نادرست، مصرف دارو‌های درمانی یا شرایط پزشکی است.

در این مقاله قصد داریم بهترین ملین‌های فوری طبیعی برای درمان یبوست را به شما معرفی کنیم.
 

انواع ملین‌های فوری

ملین‌ها محصولات بدون نسخه‌ای هستند که شما برای تحریک حرکات روده استفاده می‌کنید. اکثریت کارها با کشاندن و آوردن رطوبت به روده بزرگ،‌ ایجاد مدفوع زیاد و یا با تحریک کردن ماهیچه‌هایی که روده‌ها را وادار به حرکت می‌کنند، محتویات آن‌ها را برای از بین بردن، منقبض می‌کنند و فشار می‌دهند.

انواع مختلف مسهل وجود دارد که در نحوه استفاده، چگونه عمل کردن و با چه سرعتی عمل کردن، با هم تفاوت می‌کنند.

 

اماله‌ها (تنقیه‌ها)

اماله یک محلول مایع است که با استفاده از یک کیسه پُر‌شده با مایع و یک فشار‌دهنده حبابی‌شکل شبیه به لامپ، از طریق سوراخ مقعد با فشار به داخل مقعد وارد می‌شود. اماله‌ها سریع‌ترین راه‌حل عملی برای کمک به روده است. اگرچه آن‌ها می‌توانند در خانه استفاده شوند، اما معمولا در محیط‌های بالینی مثل قبل یا بعد از جراحی استفاده می‌شوند. سریع‌ترین محلول‌های تنقیه فعال عبارتند از:

- فسفات سدیم: 2 تا 5 دقیقه

- روغن معدنی: 2 تا 5 دقیقه

- Docusate 2 تا 15 دقیقه

- بیزاکودیل: 15 تا 60 دقیقه
 

برای اطلاع بیشتر از «یبوست و راهکار هایی برای درمان طبیعی»کلیک کنید



 

یبوست چیست؟

چنانچه فردی هر یک از مشکلات زیر را داشته باشد، با مشکل یبوست مواجه است:

  • کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع سفت، خشک یا توده‌ای
  • مشکل یا درد هنگام دفع مدفوع
  • احساس اینکه تمام مدفوع دفع نشده است
یبوست می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. راه‌های طبیعی زیادی برای کمک به رفع سریع یبوست وجود دارد. مردم می‌توانند با درمان‌های خانگی و مصرف ملین‌های طبیعی این بیماری را درمان کنند.

خوشبختانه بیشتر این ملین‌ها توسط علم پزشکی پشتیبانی می‌شوند و غالبا پزشکان قبل از تجویز ملین‌های شیمیایی مصرف ملین‌های طبیعی را پیشنهاد می‌دهند.
 

ملین‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

ملین‌ها می‌توانند اثرات قدرتمندی بر سلامت دستگاه گوارش شما داشته باشند. آن‌ها به رفع یبوست و ترویج حرکات منظم روده کمک کرده و اغلب برای درمان یبوست، وضعیتی که با اجابت مزاج نادر، دشوار و گاهی دردناک مشخص می‌شود، استفاده می‌شوند.

بسیاری از ملین‌های طبیعی برای رفع سریع یبوست موجود می‌توانند به اندازه محصولات بدون نسخه در پیشگیری از یبوست مؤثر باشند.

اگر به دنبال منظم کار کردن مزاج خود هستید، سعی کنید مقداری ملین طبیعی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. آن‌ها می‌توانند جایگزین ایمن و ارزان قیمت برای محصولات بدون نسخه باشند و حداقل عوارض جانبی را داشته باشند.
 

شیاف رکتوم (مقعدی)

 شیاف رکتال که هم‌چنین شیاف ملین نامیده می‌شود، به شکل قرص است و در درون مقعد در جایی که آن‌ها حل می‌شوند و اثر می‌گذارند، قرار داده می‌شوند. آن‌ها به همان سرعتی که تنقیه یا اماله عمل می‌کند و اثر می‌گذارد، عمل نمی‌کنند، اما معمولاً در مدت 30 دقیقه حرکت روده را تحریک می‌کنند.
سریع‌ترین شیوه‌های عمل شیاف‌ها:

    • دی اکسید کربن: 5 تا 30 دقیقه

    • بیزاکودیل: 15 تا 60 دقیقه

    • گلیسیرین: 15 تا 60 دقیقه

    • سنا: 30 تا 60 دقیقه

 

ملین‌های خوراکی

مسهل‌های خوراکی به شکل مایعات، قرص‌ها و پودر‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی و قفسه‌های داروخانه یافت می‌شوند. به‌طور کلی، آن‌ها را در شب می‌خورند تا صبح در روده حرکت ‌ایجاد کند. ‌این نوع ملین‌ها به یکی از پنج دسته زیر تقسیم می‌شوند که هر کدام به صورت متفاوت عمل می‌کنند

ملین‌های‌تراوش‌کننده

ملین‌های‌تراوش‌کننده، آب را به روده بزرگ می‌رسانند تا مدفوع نرم‌تری را تولید کند که برای دفع راحت‌تر است. چندین نوع از آن، بدون نسخه در دسترس وجود دارد؛ از جمله شیر مگنزیا و منیزیم سیترات. عوارض جانبی متداول ملین‌های ‌ترواش‌کننده شامل حالت تهوع، التهاب، گرفتگی، گاز و اسهال می‌شود. کم‌شدن آب بدن، عدم تعادل الکترولیتی و آسیب‌دیدگی کلیه ممکن است در اثر سوء مصرف از ‌این نوع مسهل‌ها باشد.
 

ملین‌کننده‌های مدفوع

ملین‌کننده‌های مدفوع که هم‌چنین به عنوان ملین‌های نرم‌کننده شناخته می‌شوند، رطوبت را در مدفوع نگه می‌دارند تا آن را نرم و راحت کندباشد. ملین‌کننده‌های مدفوع، مؤثرترین نوع از کاهش‌دهند‌گان یبوست هستند که بدون نسخه ارائه می‌شوند.


 
بهترین ملین فوری برای رفع سریع یبوست چیست؟




ملین‌های جذب‌کننده آب در روده

ملین‌های جذب‌کننده آب در روده باعث افزایش جرم مدفوع، برای کمک به حرکت روده می‌شوند. آن‌ها ملایم‌تر از ملین هستند، اما برای همه مناسب نیستند. عوارض جانبی ملین‌های جذب‌کننده آب شامل درد معده، حالت تهوع، استفراغ و خارش پوست است.

ملین‌های جذب‌کننده آب ممکن است از موادی تشکیل شده باشد که آلرژی‌زا‌های بالقوه هستند؛ مانند سیلیم‌هاسک یا متیل سلولز. مصرف سیلیم به وسیله دهان نیز می‌تواند خطر خفگی را در هنگام خوردن و قورت دادن در دهان و گلو به وجود آورد؛ به همین دلیل است که ملین‌های جذب‌کننده آب باید با مقدار زیادی آب مصرف شوند.

 

ملین‌های محرک

مسهل‌های تحریک‌کننده، چیزی را در مدفوع شما تغییر نمی‌دهند یا اضافه نمی‌کنند، در عوض، آن‌ها عضلات روده شما را منقبض می‌کنند و مدفوع را به سمت مقعد، برای خارج شدن، حرکت می‌دهند. ‌

این نوع از ملین‌ها برای سیستم شما، بدتر از انواع ملین‌های‌ تراوش‌کننده یا جذب‌ کننده آب هستند. استفاده طولانی مدت از مسهل‌های محرک می‌تواند وابستگی به آن‌ها را به همرا داشته باشد. سنا که یک نوع ملین تحریک‌کننده است، ممکن است باعث درد معده، ضعف و ناتوانی، گرفتگی، حالت تهوع و ادرار قهوه‌ای رنگ، شود.


یک نوع معمولی و رایج ملین‌های تحریک‌کننده «برگ کامل» یا «قسمت بیرونی برگ» آلوئه‌ورا است.‌ این به نظر می‌رسد یک راه حل طبیعی باشد، اما قسمت بیرونی برگ آلوئه‌ورا باعث ‌ایجاد گرفتگی ناخوشایند و مدفوع شل و روان می‌شود.

قسمت بیرونی برگ، حاوی ‌ترکیباتی به نام «آلوئین» است که می‌تواند برای دستگاه گوارش خشن باشد. قسمت درونی برگ هم‌چنین، بسیار ملایم و نرم است. اگر از یک مکمل آلوئه ورا استفاده می‌کنید، یکی از آن‌هایی را که فقط از قسمت درونی برگ ساخته شده است را انتخاب کنید.

 

ملین‌های طبیعی

  • دانه‌های چیا
فیبر یک درمان طبیعی و یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر یبوست است.
فیبر در روده‌ها حرکت می‌کند، مدفوع را حجیم کرده و روده را تشویق به منظم کار کردن می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که افزایش مصرف فیبر می‌تواند دفعات مدفوع را افزایش داده و مدفوع را نرم کرده تا دفع آن‌  آسان شود. دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند و فقط در ۱ فنجان (۲۸. ۴ گرم) آن ۹. ۸ گرم فیبر وجود دارد.

دانه چیا عمدتاً حاوی فیبر نامحلول هستند، اما حدود 7 تا 15٪ از کل محتوای فیبر را فیبر محلول تشکیل می‌دهد. فیبر محلول، آب را جذب می‌کند تا یک ژل تشکیل دهد که می‌تواند به شکل‌گیری مدفوع نرم‌تر برای کاهش یبوست کمک کند.
 
  • توت‌ها

انواع توت‌ها دارای فیبر نسبتاً بالایی هستند و آن‌ها را به‌عنوان یکی از بهترین ملین‌های طبیعی می‌شناسند.

توت‌فرنگی حاوی 1.8 گرم فیبر در هر (100 گرم)، زغال‌اخته 3.6 گرم فیبر در هر (150 گرم) و شاه‌توت فقط کمتر از 8 گرم فیبر در هر (150 گرم) دارد. طبق مطالعات صورت گرفته به ازای هر 1000 کالری خوردن 14 گرم فیبر غذایی برای بدن مورد نیاز است. بنابراین، فردی که یک رژیم غذایی 2000 کالری دارد، هر روز باید 28 گرم فیبر مصرف کند.

توت‌ها دو نوع فیبردارند: محلول و نامحلول.

فیبر محلول، مانند آنچه در دانه‌های چیا وجود دارد و فیبر نامحلول آب را جذب نمی‌کند، اما به طور دست نخورده در بدن حرکت می‌دهد و حجم مدفوع را برای عبور راحت‌تر افزایش می‌دهد. گنجاندن چند نوع توت در رژیم غذایی یکی از راه‌های افزایش مصرف فیبر و استفاده از خواص ملین طبیعی آن‌ها است.
 
  • حبوبات

حبوبات خانواده‌ای از گیاهان خوراکی هستند که شامل لوبیا، نخود، عدس و بادام زمینی می‌شود. حبوبات سرشار از فیبر هستند که می‌تواند نظم عملکرد روده را بالا ببرند.

به عنوان مثال، 1 فنجان عدس پخته حاوی، 14.2 گرم فیبر است، در حالی که 1 فنجان نخود، 13.7 گرم فیبر دارد. خوردن حبوبات می‌تواند به افزایش تولید اسید بوتیریک در بدن کمک کند، نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه که ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند.

مطالعات نشان می‌دهد که اسید بوتیریک می‌تواند با افزایش حرکت دستگاه گوارش به درمان یبوست کمک کند علاوه بر این، به عنوان یک عامل ضد التهابی برای کاهش التهاب روده که ممکن است با برخی از اختلالات گوارشی، مانند بیماری التهابی روده مرتبط باشد، عمل می‌کند.
 
  • دانه کتان

دانه کتان با داشتن اسید‌های چرب امگا 3 و مقدار زیادی پروتئین، سرشار از مواد مغذی است که آن‌ها را به یک مکمل سالم برای اکثر رژیم‌ها تبدیل می‌کند. این دانه دارای خواص ملین طبیعی است و درمان مؤثری هم برای رفع سریع یبوست و هم برای اسهال به‌حساب می‌آید. طبق مطالعات صورت گرفته، آرد بذر کتان کمی مؤثرتر از لاکتولوز در تسکین یبوست است.

بذر کتان حاوی ترکیب خوبی از فیبر‌های محلول و نامحلول است که به کاهش زمان انتقال روده کمک می‌کند و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. یک وعده 100 گرمی دانه کتان 27.3 گرم فیبر را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کند.
 
  • کفیر

کفیر یک محصول شیر تخمیر شده است که حاوی پروبیوتیک‌ها، نوعی از باکتری‌های مفید روده است که دارای انواع فواید سلامتی، ازجمله بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت دستگاه گوارش است.

مصرف پروبیوتیک تا از طریق غذا یا مکمل‌ها می‌تواند منظم بودن را افزایش دهد و درعین‌حال قوام مدفوع و سرعت انتقال روده را بهبود بخشد.
 
  • روغن کرچک

روغن کرچک که از لوبیا کرچک تولید می‌شود، سابقه طولانی در استفاده به‌عنوان یک ملین طبیعی دارد. پس از مصرف روغن کرچک، اسید ریسینولئیک آزاد می‌شود، نوعی اسید چرب غیراشباع که مسئول اثر ملین است. اسید ریسینولئیک با فعال کردن یک گیرنده خاص در دستگاه گوارش عمل می‌کند که حرکت ماهیچه‌های روده را برای تحریک حرکات روده افزایش می‌دهد.
 
  • سبزیجات

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم به روش‌های مختلفی برای بهبود کارکردن مزاج و جلوگیری از یبوست عمل می‌کنند.
سبزیجات در درجه اول بسیار مغذی هستند، به این معنی که مقدار مناسبی از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و فیبر را با کالری نسبتاً کمی فراهم می‌کنند. به‌عنوان‌مثال؛ هر فنجان کلم پیچ خام، 1 گرم فیبر برای کمک به افزایش منظم فراهم می‌کند و تنها حدود 9 کالری دارد.

سبزیجات برگ‌دار نیز سرشار از منیزیم هستند. این ماده اصلی در بسیاری از انواع ملین‌ها است، زیرا به جذب آب به روده‌ها برای کمک به دفع مدفوع کمک می‌کند.
 
  • سنا

سنا که از گیاه سنا الکساندری‌ها استخراج می‌شود، گیاهی است که اغلب به‌عنوان یک ملین محرک طبیعی استفاده می‌شود.
سنا در بسیاری از محصولات رایج بدون نسخه ازجمله Ex-Lax، Senna-Lax و Senokot یافت می‌شود. اثرات تسکین‌دهنده یبوست سنا به محتوای سن وزید این گیاه نسبت داده می‌شود.

سنوزید‌ها ترکیباتی هستند که با تسریع حرکت دستگاه گوارش برای تحریک حرکات روده عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین جذب مایع در روده بزرگ را افزایش می‌دهند تا به دفع مدفوع کمک کنند.
 
  • سیب

سیب سرشار از فیبر است و در هر فنجان سیب، 3 گرم فیبر موجود است. علاوه بر این، سیب مملو از پکتین، نوعی فیبر محلول است که می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین ملین‌های طبیعی عمل کند. پکتین زمان انتقال را در روده بزرگ افزایش می‌دهد. همچنین به‌عنوان یک پریبیوتیک با افزایش میزان باکتری‌های مفید در روده برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش عمل می‌کند.
 
  • روغن زیتون

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روغن زیتون می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش یبوست باشد. در مطالعات نشان داده شده است که روغن زیتون حرکات روده را تقویت می‌کند و علائم یبوست را بهبود می‌بخشد.
 
  • ریواس

ریواس حاوی ترکیبی به نام سنوزید A است که خاصیت ملین قوی دارد. سنوزید A سطح AQP3 را کاهش می‌دهد، نوعی پروتئین که محتوای آب مدفوع را تنظیم می‌کند، این امر با افزایش جذب آب برای نرم کردن مدفوع و سهولت حرکات روده منجر به اثر ملینی در بدن می‌شود.

ریواس با 2.2 گرم فیبر در هر فنجان حاوی مقدار کافی فیبر برای کمک به افزایش عملکرد روده است.
 
  • سبوس جو دوسر

سبوس جو دو سر که از لایه‌های بیرونی دانه جو دوسر تولید می‌شود، دارای فیبر‌های محلول و نامحلول بالایی است که آن را به‌عنوان یک ملین طبیعی انتخاب خوبی می‌کند. فقط 1 فنجان سبوس جو دو سر خام حاوی 14.5 گرم فیبر است.
 
  • آلو خشک

آلو احتمالاً یکی از شناخته شده‌ترین ملین‌های طبیعی است. آلو‌ها فیبر زیادی را با 7.7 گرم در یک فنجان (248 گرمی) تأمین می‌کنند. آن‌ها همچنین حاوی نوعی الکل قند معروف به سوربیتول هستند زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود به‌عنوان یک ملین عمل می‌کنند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که آلو خشک می‌تواند دفعات مدفوع را افزایش داده و قوام را بهتر از سایر ملین‌های طبیعی ازجمله فیبر پسیلیوم افزایش دهد.
 
  • کیوی

کیوی دارای خواص ملینی است و راهی مناسب برای کاهش یبوست است و دلیل آن فیبر بالای این میوه به‌حساب می‌آید. یک فنجان (180 گرم) کیوی حاوی 5.4 گرم فیبر است.
کیوی حاوی ترکیبی از فیبر نامحلول و محلول است. همچنین حاوی پکتین است که نشان داده شده است که اثر ملین طبیعی دارد با افزایش حرکت دستگاه گوارش برای تحریک حرکت روده کار می‌کند.
 
  • منیزیم

منیزیم یک ملین طبیعی قوی است. این ماده طبیعی نسبت به سایر اشکال منیزیم، مانند اکسید منیزیم، در دسترس‌تر و بهتر جذب بدن می‌شود. سیترات منیزیم مقدار آب را در مجرای روده افزایش می‌دهد و باعث حرکت روده می‌شود.

هنگامی‌که سیترات منیزیم با سایر انواع ملین ترکیب می‌شود، نشان داده شده است که به اندازه رژیم‌های سنتی پاک‌سازی روده بزرگ که قبل از اقدامات پزشکی استفاده می‌شود، مؤثر است.
 
برای برخی افراد، قهوه ملین است. قهوه حاوی کافئین است و ممکن است بر مدت زمان لازم برای حرکت مواد در دستگاه گوارش تأثیر بگذارد. قهوه دم‌کرده حاوی هیچ فیبر غذایی نیست، اما دارای اجزای دیگری است که ممکن است به رفع یبوست کمک کند. یک فنجان (248 گرم) قهوه دم‌کرده حاوی 247 گرم آب و کمتر از 10 میلی‌گرم منیزیم است.

 

  • پسیلیوم

پسیلیوم که از پوسته و دانه گیاه Plantago ovata به دست می‌آید، نوعی فیبر با خاصیت ملین است.

پوسته پسیلیوم غیرقابل‌هضم است اما مقدار زیادی آب را در خود نگه می‌دارد، بنابراین به‌عنوان یک عامل حجیم‌کننده مدفوع عمل می‌کند. اگرچه پسیلیوم به‌طورکلی بی‌خطر است، اما اگر همراه با مقادیر زیادی مایعات مصرف نشود، می‌تواند باعث انسداد روده شود.
 
  • نوشیدن آب

آب برای هیدراته ماندن، حفظ منظم بودن و جلوگیری از یبوست ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که هیدراته ماندن می‌تواند با بهبود قوام مدفوع به کاهش یبوست کمک کند و دفع آن را آسان‌تر کند. همچنین می‌تواند اثرات سایر ملین‌های طبیعی مانند فیبر را تقویت کند. برای سلامت کلی، دریافت مقدار کافی آب در هرروز ضروری است.
 
  • قند‌های جایگزین

مصرف زیاد برخی از انواع جایگزین‌های قند ممکن است اثر ملین داشته باشد. این به این دلیل است که آن‌ها عمدتاً بدون جذب از روده عبور می‌کنند، آب را به روده می‌کشند و سرعت انتقال در روده را افزایش می‌دهند. این فرآیند به‌ویژه برای الکل‌های قندی که در دستگاه گوارش ضعیف جذب می‌شوند، صادق است.

لاکتیتول، نوعی الکل قند مشتق شده از قند شیر، برای استفاده بالقوه آن در درمان یبوست مزمن مورد بررسی قرارگرفته است. برخی از مطالعات موردی حتی مصرف بیش‌ازحد آدامس‌های بدون قند حاوی سوربیتول، نوع دیگری از الکل قند را با اسهال مرتبط کرده‌اند.

زایلیتول یکی دیگر از الکل‌های قند رایج است که به‌عنوان یک ملین عمل می‌کند. معمولاً به مقدار کم در نوشیدنی‌های رژیمی و آدامس‌های بدون قند یافت می‌شود. بااین‌حال، اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید، می‌تواند باعث حرکت روده یا اسهال شود.

مقادیر زیادی از الکل قند اریتریتول نیز می‌تواند اثر ملین داشته باشد و با واردکردن مقادیر زیادی آب به روده، حرکات روده را تحریک کند.

 
بهترین ملین فوری برای رفع سریع یبوست چیست؟


ملین‌های روان‌کننده

ملین‌های روان‌کننده، روده بزرگ را در یک غشاء و پرده چرب می‌پوشانند و اجازه می‌دهند تا مدفوع به راحتی عبور کند. آن‌ها آهسته‌تر از انواع دیگر کار می‌کنند و ممکن است چند ساعت یا حتی تمام یک شب را برای تولید اثر مورد نظر، نیاز داشته باشند.

روغن معدنی، شایع‌ترین ملین روان‌کننده است. بدن، روغن معدنی را هضم نمی‌کند؛ بنابراین در طول فرایند گوارشی، روغن معدنی، غلظت چربی‌اش را حفظ می‌کند. استفاده طولانی مدت از روغن معدنی می‌تواند منجر به عوارض جانبی، مانند نشت و خارج شدن بدون اختیار مدفوع و بی‌اختیاری و عدم کنترل مقعد شود و علاوه بر ‌این، می‌تواند موجب کمبود ویتامین شود.

 

اثرات جانبی احتمالی تکیه کردن بر ملین

اگرچه مسهل‌ها معمولاً‌ این کار را انجام می‌دهند، اغلب ‌این تسکین و آرامش شخص است که هزینه می‌شود. بسیاری از افراد متکی و وابسته به مسهل‌هایی هستند که شروع به استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌کنند، برخی حتی متوجه آن نمی‌شوند و درک نمی‌کنند.

استفاده بیش از حد می‌تواند به لوزالمعده و پوشش لایه روده شما آسیب برساند. سوء مصرف ملین ممکن است حتی به وابستگی منجر شود که به معنی عدم توانایی حرکت روده بدون آن‌هاست. در ‌اینجا، فهرستی از عوارض جانبی منفی وجود دارد که در نتیجه مصرف بیش از حد ملین‌ها به وجود می‌آیند:

• وابستگی به ملین‌ها؛
• آسیب به ‌اندام؛

• عدم تعادل الکترولیت؛
• کم‌آبی شدید بدن؛

• افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه؛
• و ناخن‌های ضعیف.
 

غذاهایی که غنی از فیبر هستند را زیاد بخورید

اگر یبوست برای شما یک رویداد شایع است و با آن درگیر هستید، غذاهای مصرفی خود را عوض کنید، به جای ‌اینکه سراغ کابینت پزشکی بروید و دارو مصرف کنید. ملین‌ها فقط علائم یک بیماری و مشکل بزرگ را درمان می‌کنند. به احتمال زیاد مشکل شما در دستشویی، ناشی از کمبود فیبر است. در واقع، کمتر از 3 درصد آمریکایی‌ها فیبر کافی را به صورت روزانه دریافت می‌کنند. 

مردان باید 38 گرم فیبر را روزانه دریافت کنند، در حالی که زنان حدود 25 گرم نیاز دارند. اگر بتوانید غذای رژیم غذایی استاندارد آمریکایی را بخورید، شانس خوبی وجود دارد که شما جزء آن 97٪ از افرادی که دچار مشکل می‌شوند، نباشید.

اگر شما می‌توانید از فیبر بیشتری استفاده کنید، بسیاری از بهترین مواد غذایی ملین، یک منبع عالی فیبر هستند. مقاله من در مورد بهترین منابع فیبر را، برای افزایش مصرف خود از منابع دارای فیبر، بررسی کنید.
 

یک رویکرد بهتر

حتی اگر شما یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید، افراط و زیاده‌روی در تعطیلات آخر هفته یا حتی یک دارو جدید می‌تواند باعث شود که گه‌گاه دچار یبوست شوید. برای ‌اینکه مشکل یبوستی که گه‌گاه سراغ شما می‌آید را به طور طبیعی و به آرامی برطرف کنید، بدون ‌اینکه از ملین‌ها استفاده کنید، «Oxy-Powder» را امتحان کنید.

این پاک‌کننده روده، ملایم و بی خطر است، موثر است و تهوع و یا هیچ نوع مسئله غیر منتظره و ناخوشایندی را ‌ایجاد نمی‌کند که باعث شود شما خودتان را به نزدیکترین توالت برسانید. پاک کردن روده، به طور منظم، با پاک‌کننده‌های روان‌کننده بر پایه اکسیژن، مانند Oxy-Powder، می‌تواند حرکات روده شما را به‌طور منظم و رضایت‌بخش حفظ کند و نگه دارد.

 

خطرات و هشدار‌های مصرف ملین‌های طبیعی

برخی از ملین‌های طبیعی می‌توانند عوارض جانبی منفی داشته باشند یا خطراتی را به همراه داشته باشند. قبل از مصرف یک ملین طبیعی، در مورد این موارد با پزشک خود صحبت کنید.
  • استفاده طولانی‌مدت و با دوز بالا از سنا با سمیت کبدی همراه است.
  •  پسیلیوم، زمانی که با مقادیر کافی آب مصرف نشود، می‌تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود.
  •  نوشیدن مقادیر زیاد قهوه می‌تواند منجر به سمیت کافئین شود که باعث لرزش، ضربان قلب نامنظم و ضربان قلب سریع می‌شود.
در صورت اختلال در عملکرد کلیه، برخی ملین‌ها باید بااحتیاط مصرف شوند.

ملین‌ها با خطر عوارض جانبی خاصی همراه هستند، مانند؛

  • نفخ
  • استفراغ
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • از دست دادن عملکرد طبیعی روده
برخی از ملین‌های طبیعی، مانند فیبر غذایی، بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند؛ اما اگر متوجه شدید که بدون استفاده از ملین نمی‌توانید حرکات طبیعی روده داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. استفاده طولانی‌مدت از ملین‌های بدون نسخه می‌تواند نحوه عملکرد روده شما را تغییر دهد.
 

سخن پایانی

بسیاری از ملین‌های طبیعی می‌توانند با افزایش دفعات مدفوع و بهبود قوام مدفوع، به منظم کار کردن روده شما کمک کنند.

علاوه بر استفاده از این ملین‌های طبیعی، مطمئن شوید که به‌خوبی هیدراته می‌شوید، از یک رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنید و زمانی را برای فعالیت بدنی منظم اختصاص می‌دهید.

این مراحل به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.
نسخه چاپی