مزایای ده گانه مطالعه
مطالعه کردن به فعالیتی گفته می‌شود که در آن فرد برای یادگیری و درک بهتر مطالب، متون، کتاب‌ها، مقالات و سایر منابع اطلاعاتی، با دقت و تمرکز به آنها می‌پردازد. مطالعه به عنوان یکی از مهمترین راه‌های یادگیری و انتقال دانش از نسل به نسل، از قدیمی‌ترین فعالیت‌های انسان‌ها است.

در مطالعه، فرد با خواندن متون و مطالب مختلف، با مفاهیم، اطلاعات و دانش جدیدی آشنا می‌شود و این به وی کمک می‌کند تا نگرش خود را نسبت به دنیا و موضوعات مختلف تغییر دهد و تفکرات خود را توسعه دهد. علاوه بر این، مطالعه کردن می‌تواند بهبود حافظه، تمرکز و توجه، تقویت تفکر منطقی و خلاقیت و افزایش دانش و آگاهی فردی بیشتری نیز به او ببخشد.

مطالعه کردن می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود و از طریق مختلفی مانند خواندن کتاب‌ها، مقالات، رسانه‌های اینترنتی، نشریات و روزنامه‌ها، می‌تواند انجام شود

با مطالعه کردن انسان به بسیاری ازسوالات خود پاسخ می دهد
 
چکیده
امروزه اهمیت مطالعه کردن برهیچ کس پوشیده نیست و خیلی ها دوست دارند اهل مطالعه باشند؛ زیرا با مطالعه کردن انسان به بسیاری ازسوالات خود پاسخ می دهد و معلوماتش زیاد شده و موقعیت اجتماعی خوبی به دست می آورد؛

اما باید به این نکته توجه داشت که مطالعه کردن منظم خود یک مهارت است و تا کسی این مهارت را پیدا نکرده باشد اهل مطالعه کردن نخواهد شد. این مقاله مهارت های لازم برای داشتن یک مطالعه منظم و مفید را به شما ارایه می دهد امیدوارم از مطالعه آن لذت ببرید.
مزایای ده گانه مطالعه


مطالعه عامل موثر در تغییر نگرش انسان

آخرین باری که شما یک کتاب یا مجله علمی را مطالعه کردید چه زمانی بود؟ آیا مطالعات روزانه شما فقط در توییتر یا فیسبوک می گذرد؟ اگر شما یکی از آن افراد بیشماری هستید که مطالعه روزانه ندارید پس بدانید منافع زیادی را از دست داده اید چون مطالعه کردن فایده های بسیار مهمی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنم:
 

1. تحرک روانی.

مطالعات نشان داده اند که تحرک ذهنی از پیشرفت (و یا احتمالا حتی جلوگیری از) آلزایمر و دژنرسانس (به معنی خراب شدن بافت است)، ممانعت می کند، از آنجایی که مغز شما فعال و درگیر است، مانع از از دست دادن قدرت مغز می شود.
درست مانند هر عضله دیگر در بدن، مغز به ورزش نیاز دارد تا خود را قوی و سالم نگه دارد، بنابراین، عبارت "از آن استفاده کن یا از دست می دهی" نیز برای ذهن مناسب است (یعنی از ذهنت استفاده کن و الا از دستت می رود).
انجام پازل ها و بازی های دیگر مانند شطرنج به عنوان ورزش ذهنی محرک خوبی برای بالا بردن درک و حافظه می باشند.
 

2. کاهش استرس

مهم نیست که شما چقدر استرس در محل کار، در روابط شخصی شما و یا شمار زیادی از مسائل دیگر که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شوید، دارید.
 یک رمان خوب نوشته شده می تواند شما را به عرصه های دیگری منتقل کند، زمانی که که یک مقاله جذاب شما را منحرف می کند و شما را در لحظه فعلی نگه می دارد، در واقع دارد تنش ها را از بین می برد و به شما اجازه می دهد تا آرام باشید.

مزایای ده گانه مطالعه
 

3. علم و دانش

هرمقداری که شما مطالعه کنید به همان مقدار به اطلاعات شما افزوده می شود البته شما نمی دانید که یک روزی اینها همه برای شما قابل استفاده خواهند بود.
 هر چقدر دانش شما بیشتر باشد به همان اندازه در مواجهه با چالش های زندگی آماده تر هستید. علاوه براین، این جا ارزش این را دارد که انسان فکر کند آیا تا به حال در شرایط وخیم بوده اید شرایطی که همه چیز را از دست داده اید مانند شغل موقعیت پول حتی سلامتی ولی علم و دانش هیچ گاه نمی تواند از شما گرفته شود.
 

4. گسترش واژگان

این موضوع با موضوع فوق ادامه می یابد:
هرچه بیشتر بخوانید تعداد بیشتری کلمه جدید کشف خواهید کرد وآنها حتما در لغات روزمره شما بکار گرفته می شوند.
واضح و فصیح صحبت کردن و زیبا سخن گفتن در هر حرفه ای، یکی از فواید مطالعه کردن است و دانستن این نکته که شما در بالاترین سطح با اعتماد به نفس بالا می توانید صحبت کنید، می تواند سرعت عظیمی در شخصیت و جایگاه شما ایجاد کند. این حتی می تواند در حرفه تان به شما کمک کند؛ زیرا کسانی که به خوبی می خوانند، به خوبی صحبت می کنند و نسبت به موضوعات مختلف آگاهی کامل دارند و پیشرفت آنها خیلی سریعتر است از کسانی که واژگان کمتری دارند و نسبت به ادبیات، پیشرفت های علمی و رویدادهای جهانی اطلاعات زیادی ندارند
خواندن کتاب نیز برای یادگیری زبان های جدید بسیار حیاتی است، زیرا سخنرانان غیربومی با استفاده از لغات، موجب تسریع در صحبت کردن و نوشتن خود می شوند؛ و مهارت سخنرانی و نوشتن خود را بالا می برند.
 

5. زیاد کردن حافظه

هنگامی که شما یک کتاب را بخوانید، باید مجموعه ای از شخصیت ها، زمینه ها، جاه طلبی ها، تاریخ و تفاوت های آنها را به یاد آورید و همچنین قوس ها و زیرمجموعه های مختلفی که هر داستانی از آنها استفاده می کنند.
و این یک امر منطقی است، جالب‌تر اینکه مغزها چیزهای شگفت انگیزی هستند که می توانند این موارد را با سهولت نسبی به یاد بیاورند.
به اندازه ای شگفت آور که هرگاه شما حافظه جدیدی ایجاد می کنید، سیناپس های جدید (مسیرهای مغز) را تقویت می کنند و تقویت کننده های موجود است که در یادآوری حافظه کوتاه مدت و همچنین تثبیت حالت ها کمک می کند. چقدر لذت بخش است.

 

بیشتر بخوانید: فواید خواندن کتاب


6. مهارت های تفکر تحلیلی قوی تر

ایا شما تا به حا یک رمان جذاب پر از رمز و راز را خوانده اید؟ ایا توانستید قبل از اتمام کتاب به راز ان پی ببرید؟ اگر این کار را کردید و موفق شدید، پس شما توانستید تفکر انتقادی و تحلیلی را با توجه به تمام جزئیات ارائه شده و مرتب کردن آنها برای تعیین "whodunnit" انجام دهید.

مطالعه می‌تواند مهارت‌های تفکری فرد را قوی‌تر کند. با مطالعه کتب و متون مختلف، فرد با مفاهیم و اصول جدیدی آشنا می‌شود که به وی کمک می‌کند تا تفکر خود را گسترش داده و نگرش خود را نسبت به موضوعات مختلف عمیق‌تر کند. همچنین مطالعه، به فرد کمک می‌کند تا بتواند ارتباطات و روابط مختلف را بهتر بفهمد و با توجه به دیدگاه‌های جدید، بهتر تصمیم‌گیری کند.

علاوه بر این، مطالعه می‌تواند بهبود حافظه، تمرکز و توجه، تقویت تفکر منطقی و خلاقیت و افزایش دانش و آگاهی فردی بیشتری نیز به فرد ببخشد که همگی از مهارت‌های تفکری اساسی محسوب می‌شوند.

بنابراین، مطالعه به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکری خود را تقویت کند و با توجه به دیدگاه‌های جدید و گسترده‌تر، بهتر بتواند در مواجهه با چالش‌های مختلف عمل کند.

7. بالابردن تمرکز و دقت.

در این دنیای دیوانه وار اینترنت جهانی که ما داریم، مغز ما همزمان باید متوجه مسایل مختلف باشد و از این طریق ما هر روز چندین کار را انجام می دهیم.
در یک زمان 5 دقیقه ای، یک فرد معمولی زمان خود را بر روی چندین کار تقسیم می کند، ایمیل، چت با چند نفر (از طریق چت، اسکایپ و غیره)، نگاه کردن به توییتر، نظارت بر گوشی های هوشمند خود و تعامل با همکاران. این نوع رفتاری مثل ADD باعث افزایش سطح استرس می شود و بهره وری ما را کاهش می دهد.
 ولی هنگامی که شما یک کتاب را بخوانید، تمام توجه شما به همان داستان متمرکز می شود - و از جهان بیرون غافل می شود - و شما می توانید غرق موضوعات جذاب شوید.
سعی کنید هر روز قبل از کار 15-20 دقیقه مطالعه کنید اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می کنید در همان ماشین این کار را انجام دهید. این عمل چنان تاثیر بر روی تمرکز شما در محل کار می گذارد که شگفت زده خواهید شد.

مزایای ده گانه مطالعه

8. بالا رفتن مهارت نویسندگی

 این امر با گسترش واژگان خود به خود به وجود می آید. قرار گرفتن در معرض انتشار، کار خوب نوشته شده تاثیر بسیاری بر روی نوشتن دارد، به این ترتیب که رعایت وزن و آهنگ، روان بودن و سبک نوشتن نویسندگان دیگر بر نوشته شما تاثیر می گذارد.
به همان شیوه که موسیقیدانان تحت تاثیر یکدیگر قرار می گیرند و نقاشان از تکنیک های ایجاد شده توسط استادان قبلی استفاده می کنند، نویسندگان یاد می گیرند که چگونه با خواندن آثار دیگران مهارت به نثر در آوردن را بیاموزند.

 

9. آرامش

علاوه بر آرامشی که هنگام خواندن یک کتاب خوب به وجود می آید، ممکن است موضوعی که می خوانید برای شما سکون و آرامش بی نظیر درونی به ارمغان بیاورد.
خواندن کتب معنوی می تواند باعث کاهش فشار خون شود و به ایجاد آرامش کمک کند

 

10. سرگرمی رایگان

اگر چه بسیاری از ما دوست داریم که کتاب را بخریم تا بتوانیم برآن تعلیقه بزنیم یا برای مطالعات بعدی نشانه گزاری کنیم (با تا زدن گوشه صفحه کتاب) ولی باید بدانیم که بعضی از آنها خیلی گران می باشند؛ و ما نمی توانیم از عهده خرید آنها بر بیاییم. پس برای استفاده از سرگرمی های کتاب با پول کم، می توانید از کتابخانه عمومی محله خود دیدن کنید و به شکلی که از کتب قطور بی شماری که در آنجا وجود دارد رایگان استفاده کنید.
کتابخانه ها برای هر موضوع قابل تصوری، کتاب های بی شماری دارند و از آنجایی که همیشه کتب خود را مرتب می کنند و کتاب های جدیدی دریافت می کنند، شما هرگز از خواندن آنها سیرنخواهید رسید.
ولی اگرشما در ناحیه ای زندگی کنید که یک کتابخانه محلی ندارد، یا دارای نقص حرکتی هستید و نمی توانید به آسانی به کتاب دسترسی پیدا کنید، اکثر کتابخانه ها کتاب های خود را در قالب PDF یا ePub در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید آنها را بخوانید یا روی صفحه کامپیوترتان نصب کنید.
همچنین بسیاری از سایت های آنلاین وجود دارد که در آن شما می توانید کتاب الکترونیکی رایگان دانلود کنید، بنابراین به شکار کتب جدید برای خواندن بروید.
هر فرد باسوادی به یک سبک و نوع خاصی علاقمند است. آیا ذائقه شما در ادبیات کلاسیک، شعر، مجلات مد، بیوگرافی، متون مذهبی، کتاب های بزرگسالان، کتب کمک آموزشی، یا رمان های عاشقانه می باشد

فارغ از همه این ها چیزی وجود دارد تا کنجکاوی و تخیل شما را جذب کند و آن اینکه فقط برای مدت کوتاهی از کامپیوتر یا گوشی خود فاصله بگیرید، یک کتاب را باز کنید و روح خود را دوباره پر کنید.

 
مترجم: جابر بوژمهرانی

برگرفته از سایت: https://www.lifehack.org/
نسخه چاپی