برای سلامتی سالمندان می توان از این راهنمایی استفاده کرد
 
چکیده : افراد مسن با مسائل زیادی روبرو هستند که می تواند سلامتی آنها را به خطر بیاندازد و آنها دچار بیماریهای مزمن و یا اختلالات روانی جسمی و روحی را به وجود آورد. شناخت این مسائل و برطرف کردن و یا پیشگیری از اینگونه مسائل می تواند تاثیر به سزایی در روند سلامت افراد مسن داشته باشد. با بررسی مسائل موجود در ایالات متحده در افراد مسن پی به واقعیتهای بسیار قابل توجهی برده ایم که در رفع مسائل می تواند بسیار مفید باشد.

تعداد کلمات : 1493 تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
یک
 
نویسنده : سوزانا اسمیت
مترجم: حسین افرا
 
 
  1. شرایط سلامتی مزمن
 
مسائل رایج  سلامتی سالخوردگان در مورد وضعیت بیماری های  مزمن
به گفته شورای ملی پیری، حدود 92 درصد از سالمندان دارای حداقل یک بیماری مزمن هستند و 77 درصد حداقل دو بیماری مزمن دارند. بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت  از شایع ترین و پر هزینه ترین بیماری های مزمن است که باعث مرگ دو سوم افراد مسن  می شود. مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن و ارتقاء سلامت توصیه می کند با یک پزشک برای بررسی سالانه ارتباط داشتن، حفظ رژیم غذایی سالم و حفظ تمرینات ورزشی برای کمک به مدیریت بیماری های مزمن و یا پیشگیری از بیماری های مزمن مفید می باشد. چاقی یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن است و توصیه های ذکر شده می تواند جلوی رشد چاقی را بگیرد.
  1. سلامت شناختی
سلامت سالمندان در مسائل زوال عقل
"سلامت شناختی" بر توانایی فرد در تفکر، یادگیری و یادآوری متمرکز شده است. تقریبا 47.5 میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل هستند - تعدادی که تا سال 2050 تقریبا سه برابر می شود. در ایالات متحده شایع ترین شکل زوال عقل ، بیماری آلزایمر با 5 میلیون نفر با سن بیش از 65 سال است که از این بیماری رنج می برند . با توجه به نظر مؤسسه ملی پیری، بیماری های مزمن و سایر بیماری ها،  خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد مانند سوء مصرف مواد، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، اچ آی وی و سیگار کشیدن. از آنجا که درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، فقط پزشکان می توانند طرح درمان و داروها را برای کنترل بیماری تجویز کنند.
 
  1. سلامت روانی
 
مسائل مربوط به مسائل سلامت  روانی سالخوردگان
 
یک
 
به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیش از 15 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال از یک اختلال روانی رنج می برند. اختلال روانی در میان سالمندان افسردگی است که در هفت درصد از افراد سالمند رخ می دهد. متأسفانه این اختلال روانی اغلب با  دقت بیشتر تشخیص داده می شود و تحت درمان قرار می گیرد. بیش از 18 درصد سالمندان  با مرگ خودکشی در ایالات متحده از دنیا می روند. از آنجا که افسردگی می تواند یک عارضه جانبی از شرایط سلامت مزمن باشد، مدیریت این شرایط بسیار کمک کننده است. علاوه بر این، ترویج شیوه زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی و حمایت اجتماعی از خانواده، دوستان یا گروه ها می تواند به درمان افسردگی کمک کند.
  1. آسیب فیزیکی

مسائل مربوط به سلامت فیزیکی  سالمندان که دراثر افتادن و سقوط آسیب فیزیکی می بینند
 
یکک
 
هر 15 ثانیه یک فرد مسن برای بستری در اتاق اورژانس پذیرفته می شود. هر 29 دقیقه یک بار یک فرد مسن می افتد و این افتادن عامل اصلی آسیب در سالمندان می باشد. از آنجایی که پیری استخوان ها را ضعیف می کند و عضله ها قدرت و انعطاف پذیری خود  را از دست داده اند ، سالمندان بیشتر به از دست دادن تعادل، کبودی و شکسته شدن استخوان مبتلا می شوند . دو بیماری که موجب ضعف بیشتر بدن می‌شود، پوکی استخوان و استئوآرتریت است. با این حال، افتادن و زمین خوردن اجتناب ناپذیر است. در بسیاری از موارد، از طریق آموزش، افزایش فعالیت جسمانی و تغییرات عملی در خانه، می توان از زمین خوردن جلوگیری کرد.
 
  • HIV / AIDS و سایر بیماری های منتقل شده از راه جنسی
مسائل مربوط به بهداشت عمومی فرد مسن
در سال 2013، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) دریافت که در ایالات متحده 21 درصد موارد ایدز در سالمندان بالای 50 سال رخ داده است و 37 درصد مرگ و میر در افراد بالای 55 سال بوده است. در حالی که نیازهای جنسی و توانایی ممکن است در افراد مسن  تغییر کند، میل جنسی به طور کامل ناپدید نمی‌شود. بعضی از افراد سالخورده از کاندوم استفاده می کنند، در صورتی که ترکیب شدن با سیستم ایمنی ضعیف ، افراد مسن را بیشتر در معرض ابتلا به HIV قرار می دهد. تشخیص دیرهنگام اچ آی وی در میان افراد مسن رایج است زیرا علائم اچ آی وی بسیار شبیه به عادت پیری است و باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن می شود.
 
  •  سوء تغذیه
 
سلامتی سالمندان مسن با سوء تغذیه به مخاطره می افتد
سوء تغذیه در افراد مسن بالای 65 سال اغلب بادقت بسیار زیاد تشخیص داده می شود و می تواند منجر به مسائل دیگر سلامتی سالمندان مانند سیستم ایمنی ضعیف و ضعف عضلانی شود. علل سوء تغذیه می تواند از سایر مشکلات سلامتی ناشی شود (به عنوان مثال سالمندان مبتلا به زوال عقل ممکن است فراموش کنند که غذا  بخورند)، افسردگی، الکل، محدودیت های غذایی، کاهش ارتباط اجتماعی و درآمد محدود هم می  تواند باعث سوء تغذیه شود. تغییرات کوچک در رژیم غذایی، از قبیل افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف چربی های اشباع شده و نمک، می تواند مسائل مربوط به تغذیه سالمندان را برطرف نماید. برای افراد مسنی  که نمی توانند غذا بخورند می توان خدمات غذایی خاصی به وجود آورد که به آنها کمک کند تا غذا بخورند.
 
  1. اختلالات حسی
 
مسائل مربوط به بهداشت و سلامت و مسائل مربوط به اختلالات حسی
برای آمریکایی های مسن تر از سن 70 سال اختلالات حسی مانند بینایی و شنوایی، بسیار رایج است. براساس گزارش CDC، یک نفر  از شش سالمند مبتلا به اختلال بینایی و یکی نفر از چهار نفر مبتلا به  اختلال شنوایی هستند. خوشبختانه، هر دو این مسائل به راحتی قابل درمان با کمک هایی مانند عینک یا سمعک است. فن آوری های جدید، ارزیابی میزان از دست دادن شنوایی به درمان ناشنوایی یا کم شنوایی کمک شایانی می کند.
8. بهداشت دهان و دندان
از مسائل سلامت سالمندان بهداشت دهان و دندان
یلل
 
 یکی از مهم‌ترین مسائل برای سالمندان بهداشت دهان و دندان است که اغلب نادیده گرفته می شود. بخش بهداشت دهان و دندان CDC دریافت که حدود 25 درصد از بزرگسالان بالای 65 سال دیگر دندان های طبیعی خود را از دست داده اند. مشکلات مانند حفره و پوسیدگی دندان می تواند منجر به مشکل در حفظ رژیم غذایی سالم، عزت نفس پایین و سایر شرایط بهداشتی شود. مسائل دیگر بهداشت دهان و دندان در ارتباط با افراد مسن تر عبارت است از دهان خشک، بیماری لثه و سرطان دهان . با انجام آزمایش های دندانپزشکی منظم، این شرایط را می توان کنترل یا جلوگیری کرد. با این وجود، مراقبت از دندان ها به دلیل فقدان بیمه های دندانپزشکی پس از بازنشستگی و یا معایب اقتصادی می تواند برای سالمندان دشوار باشد.
9. مصرف مواد مخدر
مسئله سلامتی سالمندان در سوء مصرف مواد
سه
 
مصرف مواد، به ویژه الکل یا مواد مخدر، در میان سالمندان بیشتر شایع است. طبق گزارش شورای ملی پیری، تعداد سالمندان سالخورده با مشکلات سوء مصرف مواد، تا سال 2020 به دو برابر یعنی تا پنج میلیون نفر میرسد. از آنجا که بسیاری از سالمندان با مواد مخدر ارتباط ندارند، در بررسی های پزشکی مواد مخدر نادیده گرفته می شوند. علاوه بر این، افراد مسن اغلب چندین نسخه تجویز شده دارند که در مدت طولانی باید از داروهای مختلف استفاده نمایند. مؤسسه ملی مواد مخدر اعلام کرد که سوء مصرف مواد معمولا در افرادی که دچار اختلال روانی می شوند یا از مصرف داروهای مختلف برای عدم توانایی خود استفاده می کنند، بیشتر است.
10. کنترل مثانه و یبوست
کنترل مثانه و یبوست باعث جلوگیری از برخی مسائل در سالمندان می شود
بی اختیاری و یبوست هر دو با پیری همراه است و می تواند بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بگذارد. علاوه بر تغییرات مرتبط با سن، ممکن است یک عارضه جانبی از نه مسئله  قبلی باشد، مانند خوردن یک رژیم متعادل و رنج از شرایط سلامت مزمن. "درمانگاه مایو" معتقد است که حفظ وزن ، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، برای جلوگیری از این مسائل بسیار بسیار مفید هستند. اغلب درمان های موثر پزشکی نیز وجود دارد و بزرگسالان سالخورده نباید خجالت بکشند و باید با پزشکان خود مسائل شخصی را مطرح کنند.

برگرفته از : https://vitalrecord.tamhsc.edu

نسخه چاپی