آیا می­دانستید که گلابی سرشار از مواد معدنی بوده و در کاهش عوارض بسیاری از بیماری­ها مانند فقر آهن بسیار مؤثر است؟
 
چکیده: خانواده میوه‌های گلابی، محصولات پرارزشی هستند که در سراسر جهان مصرف شده و از ایام باستان تا کنون طعم خوش آن کام مردم را شیرین کرده است. کاهش وزن، هضم غذا، سلامتی قلب، تنظیم سطح مایعات بدن و کاهش فشار خون از جمله مزایای مصرف گلابی می‌باشند. همچنین گلابی باعث افزایش توانایی یادگیری، جلوگیری از سرطان، تسریع التیام یافتن زخم‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌شود. مصرف گلابی به جلوگیری از نقایص مادرزاری، تحریک سیستم ایمنی و کاهش التهابات بدن کمک نموده و باعث افزایش متابولیسم، تسهیل گردش خون، محافظت از پوکی استخوان و مراقبت از پوست، چشم و مو می‌شود.

تعداد کلمات : 1551  تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه
 
بب
 
نویسنده: May 13, 2018  OrganicFacts,
مترجم: حسین باقری
 
مشخصه­‌های گلابی
خانواده میوه­های گلابی، خوشمزه، شیرین، گوشتی و آبدار هستند. واژه «گلابی» در حقیقت شامل تعداد زیادی از درختان و میوه­ها از دسته پیروس (سیب و گلابی) است که به گونه بزرگتری به نام روزاسین متعلق می­باشند. انواع مختلفی از درختان گلابی در جهان وجود دارد اما تعداد کمی از آنها برای انسان قابل خوردن می­باشد. بسیاری از آنها را تنها به عنوان درخت­ها و درختچه­های تزیینی استفاده می­کنند.
میوه گلابی در انتهای بالایی ساقه درخت رشد می­کند و غالباً بالای میوه، باریک و پایین آن پهن است. اگرچه این ویژگی، لزوماً در همه گلابی­های یافت نمی­شود. برخی از انواع گلابی وجود دارند که درست شبیه سیب هستند! گوشت آن نیز شبیه سیب است اما به علت وجود سلول­هایی سخت­تر، اندکی به هم پیوسته­تر لست. این یکی از تفاوت­های آشکار بین سیب و گلابی، علاوه بر تفاوت در طعم و مزه، می­باشد.
خاستگاه گلابی، کشور چین است. این میوه از میوه­های بومی اروپا، آفریقای شمالی و آسیا محسوب می­شود. شواهدی وجود دارد که نشانگر این است که این میوه از دوران ماقبل تاریخ مورد استفاده بوده است. هزاران سال است که گلابی بخشی از رژیم غذایی انسان است. در ادبیات سلتیک، تاریخ رومی و افسانه­ها و روایات چینی از آن نام برده شده است. گلابی در مناطق آب و هوایی معتدل و خنک رشد می­کند. این خصوصیت باعث شده است که تطبیق­پذیربوده و به آسانی کشت شود.
ارزش مواد مغذی گلابی
افزون بر دسترسی آسان به آن و طعم دلپذیرش، به علت ارزش دارویی آن هزاران سال مورد توجه انسان بوده است. علوم نوین به ما می­گوید که ارزش فوق العاده این میوه برای سلامتی بدن به علت وجود مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات آلی در آن است. برخی از این ترکیب­های آلی مؤثر و فعال شامل پتاسیم، ویتامین سی، ویتامین کا، ترکیب­های فنولی، فولیت، فیبرهای خوراکی، مس، منگنز، منیزیم و ویتامین­های بکمپلکس می­باشد.
اثرات مصرف گلابی در بهبود سلامتی
افزون بر طعم لذیذ گلابی در رژیم غذایی، مواد مغذی بسیاری در این میوه وجود دارد که خاصیت درمانی دارند. بیایید به برخی از آنها نگاهی بیاندازیم:
1. کمک به هضم غذا
در حالی که یک واحد غذایی از گلابی، 18 درصد از نیازهای بدن شما را به فیبر برطرف می­کند، همچنین می­تواند عامل بسیار مؤثری برای بهبود فرایند هضم غذا نیز باشد. بیشتر فیبر موجود در گلابی پلی ساکارید حلی نشدنی است (NSP). این بدان معناست که به عنوان عامل حجم دهنده در روده­ها عمل می­کند. فیبر حجم و مقدار مواد غذایی را افزایش داده و عبور آن را از روده­ها آسان­تر می­کند. افزون بر آن ترشح مایعات معدوی و هضم کننده را افزایش می­دهد. همچنین حرکات شکمی را تنظیم نموده و احتمال بروز یبوست، اسهال و شکم­روش را کاهش می­دهد. افزون بر آن، ماهیت سفت فیبر گلابی، عوامل ایجاد سرطان و رادیکال­های آزاد در روده بزرگ را محدود نموده و این اندام­ها را از اثرات مضر این عوامل حفظ می­نماید.
2. کاهش وزن
یکی از نگرانی­های افراد درباره استفاده از میوه­های گوناگون بحث کالری است که عمدتاً از قندهای طبیعی به دست می­آید. گلابی یکی از میوه­های کم کالری به حساب می­آید. یک گلابی متوسط تنها بیش از 100 کالری دارد که 5 درصد از کالری مجاز یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می­دهد. در عین حال میزان مواد مغذی که در اختیار شما قرار می­دهد بسیار عالی است. فیبر موجود در آن شما را سیر می­کند. بنابراین افرادی که در صدد کاهش وزن خود هستند به خوردن گلابی رو می­آورند تا از غذای خود نیز لذت کافی را ببرند. گلابی، غذایی سرشار از انرژی و مواد مغذی است اما تأثیر کمی بر وزن و چاقی افراد دارد.
3. فعالیت آنتی اکسیدانی
گلابی نیز همانند بسیاری دیگر از میوه­ها منبع سرشاری از آنتی اکسیدان است که با بیماری­ها و امراض گوناگون مبارزه می­کند. نقش آنتی اکسیدان­ها در متابولیسم سلولی این است که رادیکال­های آزاد انباشته شده در بدن را از بین می­برند. این رادیکال­های آزاد، سلول­های دی ان ای سالم را به سلول­های سرطانی تبدیل نموده و باعث ایجاد بیماری­های خطرناک زیادی نیز می­شوند. بنابراین ترکیب­های آنتی اکسیدانی شامل ویتامین سی، ویتامین آ و ترکیب­­های فلاونویدی مانند بتاکاروتین، لوتنین و زکسانتین همگی در گلابی یافت می­شوند. این ترکیب­ها باعث می­شوند بدن از شر این مواد خطرناک خلاص شود.
4. جلوگیری از سرطانیکی از نگرانی­های افراد درباره استفاده از میوه­های گوناگون بحث کالری است که عمدتاً از قندهای طبیعی به دست می­آید. گلابی یکی از میوه­های کم کالری به حساب می­آید. یک گلابی متوسط تنها بیش از 100 کالری دارد که 5 درصد از کالری مجاز یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می­دهد. در عین حال میزان مواد مغذی که در اختیار شما قرار می­دهد بسیار عالی است. فیبر موجود در آن شما را سیر می­کند. بنابراین افرادی که در صدد کاهش وزن خود هستند به خوردن گلابی رو می­آورند تا از غذای خود نیز لذت کافی را ببرند. گلابی، غذایی سرشار از انرژی و مواد مغذی است اما تأثیر کمی بر وزن و چاقی افراد دارد.
آنتی اکسیدان­ها در اصل به خاطر فعالیت­های ضد سرطانی خود مورد استقبال قرار می­گیرند. گلابی از انواع مختلفی از سرطان­ها مانند سرطان­های روده بزرگ، راست روده، سینه، پروستات و ریه جلوگیری می­کند.
5. تقویت سیستم ایمنی
گلابی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است که با تحریک تولید سلول­های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می­شود. همچنین گلابی با کمک به سیستم ایمنی بدن، درمان بیماری­هایی مانند سرماخوردگی­­های متداول، آنفلوانزا و دیگر بیماری­های ساده را تسریع می­کند.
6. بهبود سلامتی قلب
گلابی منبع غنی پتاسیم است. پتاسیم یکی از عوامل شناخته شده گشاد کننده رگ است و تأثیر بارزی در سلامتی قلب دارد. پتاسیم با کم کردن فشار خون، فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و از شکل­گرفتن لخته­های خونی یا ضرر رساندن آنها به بدن جلوگیری می­کند. افزون بر آن، جریان خون به تمامی اعضای بدن را تسهیل نموده و اکسیژن­رسانی را آسان می­کند. این کار باعث بهبود عملکرد موثر اندام­ها می­شود. پایین آمدن فشار خون، بر کاهش خطر ابتلا به بیماری­هایی همچون تصلّب شریان، حمله­های قلبی و سکته­ اثر مستقیم دارد. سرانجام، پتاسیم به عنوان تنظیم کننده مایعات بدن، آن را هیدرات شده کرده و توازن مایعات اساسی را در سلول­ها و اندام­های بدن برقرار می­نماید. بدون پتاسیم، بسیاری از عملکردهای مهم بدن کند یا متوقف می­شوند.
7. تسریع درمان
ویتامین سی نیز در ایجاد بافت­های جدید در اندام­ها و ساختارهای سلولی گوناگون بدن نقش اساسی ایفا می­کند. این امر سبب می­شود متابولیسم بدن بدون اشکال فعالیت نموده و باعث شود تا تمامی فعالیت­ها به شکل صحیحی انجام پذیرند. افزون بر آن، میزان بالای آزکوربیک اسید موجود در گلابی باعث تسریع التیام یافتن زخم­ها شده و به بازسازی رگ­های خونی آسیب دیده کمک می­کند. این امر سبب می­شود که فشار وارد شده در سیستم قلبی عروقی تنزل یافته و از پیشرفت برخی از انواع بیماری­های قلبی جلوگیری شود.
8. بهبود گردش خون
برای بیمارانی که از فقر آهن یا کمبود سایر مواد معدنی رنج می­برند، مصرف گلابی بسیار سودمند است زیرا از مس و آهن بالایی برخوردار است. مس، جذب مواد معدنی را در سیستم خون رسانی بدن تقویت و تسریع می­نماید. میزان بالای آهن به معنای این است که سنتز سلول­های قرمز خون افزایش می­یابد. آهن بخش مهمی از هموگلوبین را تشکیل می­دهد. نام دیگر کمبود آهن، آنمی است. با مصرف مواد غذایی که آهن و مس بالایی دارند، که هر دو به میزان بسیار زیادی در گلابی یافت می­شوند، می­توان از خستگی، کندی در یادگیری، ضعف عضلات و اختلال در کارکرد اندام­ها جلوگیری کرد.
 
12 خاصیت شگفت آور گلابی
 
9. جلوگیری از نقص در تولد
فولیت­ها یکی دیگر از عناصر غذایی ارزشمند در گلابی هستند. فولیک اسید قطعاً با کاهش نقص مجراهای عصبی در نوزادان ارتباط مستقیم دارد. بنابراین مصرف میوه­های حاوی فولیتها مانند گلابی می­تواند موجب سلامتی و شادابی کودک شود. این دلیل مهمی است بر اینکه چرا به مادران باردار تأکید می­شود که مراقب سطح فولیک اسید بدشان باشند.
10. کاهش التهابات
ترکیب­های آنتی اکسیدانی و فلاونیدی موجود در گلابی می­تواند تأثیرات ضد التهابی در بدن ایجاد کرده و درد حاصل از التهابات را کاهش دهد. این امر موجب می­شود علائم ورم مفاصل، امراض روماتیسمی، نقرس و بیماری­های مشابه کاسته شود.
11. افزایش سلامتی استخوان­ها
مواد معدنی موجود در گلابی شامل منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم و مس می­باشند. این مواد در کاهش افت مواد معدنی استخوان و بیماری­های تضعیف کننده بدن مانند پوکی استخوان و ضعف عمومی بدن ناشی از عدم پشتیبانی استخوان­ها موثر هستند.
 

بیشتر بخوانید : فهرستی از میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان

12. حفاظت از پوست و مو
یکی از ویتامین­های چندمنظوره در بدن، ویتامین آ و ترکیب­های ملحق به آن مانند لوتئین و زکسانتین است. گلابی می­تواند اثر پیری در پوست مانند چروک­ها و لکه­های پوستی را با فعال­سازی آنتی اکسیدان­ها و واکنش­های آنزیمی و عملکردهای اندامی کاهش دهد. این میوه قدرتمند همچنین می­تواند از ریزش مو، لکه­های پوستی، آب مروارید و سایر بیماری­های مرتبط با سالخوردگی جلوگیری کند.
 هشدار
اثر سوء شناخته شده یا خطری که سلامتی انسان را تهدید کند در خصوص گلابی وجود ندارد؛ اگرچه مطالعات همیشه ادامه دارد. البته برخی از افراد به بعضی از میوه­ها حساسیت دارند. بنابراین اگر معمولا گلابی مصرف نمی­کنید می­بایست شرایط جسمانی و عکس­العمل­های بدن خود را در نظر داشته باشید و به میزان مناسب از این میوه میل کنید یعنی یک میوه در روز.
Pyrus
Rosaceae
phenolic compounds
folate
anemia
antioxidant and flavonoid components


برگرفته از سایت: www.organicfacts.net

نسخه چاپی