آبشار ویکتوریا، بزرگترین آبشار جهان، در مرز بین دو کشور زیمباوه و زامبیا قرار گرفته است!
 
چکیده:
آبشار ویکتوریا بزرگترین آبشار جهان است. این آبشار با عرض بیش از 1700 متر و ارتفاع بیشتر از 100 متر یکی از مناظر عجیب طبیعت در جهان را ایجاد کرده است. آبشار ویکتوریا در مرز بین دو کشور زیمباوه و زامبیا قرار گرفته است. این دو کشور در نیمه جنوبی قاره آفریقا جای گرفته­اند. حجم آب جاری در هر دقیقه در فصل پربارش سال، برابر با حجم آب 200 استخر المپیک است. شکوه و عظمت آبشار از هر دو سمت آن تحسین برانگیز است. صدای غرش آب از فاصله 40 کیلومتری آن نیز به گوش می­رسد. بازدید از پارک­های ملی اطراف آبشار در هر دو کشور زیمباوه و زامبیا در فهرست اماکن دیدنی گردشگران قرار دارد.

تعداد کلمات : 1100  تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
آبشار ویکتوریا
مترجم: حسین باقری
معرفی آبشار ویکتوریا
دریاچه ویکتوریا بر روی رودخانه زامبزی، چهارمین رودخانه بلند آفریقا، قرار گرفته است و مرز بین دو کشور زمیباوه و زامبیا را مشخص می­کند. آب رودخانه عظیم زامبزی از فراز سنگ­های بازالتی با ارتفاع 108 متر بر زمین می­ریزد. این بزرگترین میزان آب در حال ریزش بر روی سیاره ما است. فرو ریختن این حجم عظیم از آب آن چنان صدای بلندی ایجاد می­کند که از فاصله 40 کیلومتری قابل شنیدن است. افراد محلی این غرش آب را دود غران می­نامند.
فصل پرباران در این منطقه حدودا از فوریه (بهمن) تا ژوئیه (تیر) ادامه دارد. البته این امر وابسته به میزان بارندگی است. در یک روز آرام در فصل پرباران، ابری خیره کننده از بخار آب روی دریاچه را می­پوشاند. این یکی از عجایب پرشکوه طبیعت است که نظر هر گردشگر مشتاقی را به سوی خود جلب می­کند تا حداقل یک بار حضور در آنجا را تجربه کند.
ویژگی­های دو سمت آبشار ویکتوریا
کشور زمیباوه:
1. چشم­انداز مناسب به آبشار اصلی؛
2. جریان آب در طول سال؛
3. هتل­های بیشتر در مسیر پیاده­رو؛
4. بازدید از شهر آبشار ویکتوریا و بازارهای آن و همچنین مجسمه­های سنگ صابون؛
5. بازدید از شهر توریستی سنتی و رستوران­های آن و حضور کوله­برها.دریاچه ویکتوریا بر روی رودخانه زامبزی، چهارمین رودخانه بلند آفریقا، قرار گرفته است و مرز بین دو کشور زمیباوه و زامبیا را مشخص می­کند. آب رودخانه عظیم زامبزی از فراز سنگ­های بازالتی با ارتفاع 108 متر بر زمین می­ریزد. این بزرگترین میزان آب در حال ریزش بر روی سیاره ما است. فرو ریختن این حجم عظیم از آب آن چنان صدای بلندی ایجاد می­کند که از فاصله 40 کیلومتری قابل شنیدن است. افراد محلی این غرش آب را دود غران می­نامند.
کشور زامبیا:
1. چشم­انداز استثنائی و بسیار نزدیک از آبشار؛
2. شنا در استخر شیطان در فصل کم باران سال؛
3. بازدید از جزیره لیوینگ استون در زمانی که سطح آب این امکان را بدهد؛
4. مهمانسراهای رویایی کنار آب و هتل­های تاریخی و سرو چای سنتی در بعد از ظهر؛
5. تماشای مسابقات در پارک ملی موسی-اوا-تونیا؛
6. بازدید از شهرک تجاری و موزه لیوینگ استون.

 

بیشتر بخوانید : آبشارهای نیاگارا

 
خبر خوب برای گردشگران این است که مهم نیست شما در کدام سمت از آبشار قرار گرفته­اید؛ به راحتی می­توانید از مرز بین دو کشور عبور کرده و طرف مقابل را ببینید. می­توانید در آب­های خروشان قایق سواری کنید، از تاب­خوری در دره لذت ببرید، سقوط از ارتفاع را تجربه کنید، از جزیره لیوینگ استون دیدن کنید یا در یک قطار بسیار قدیمی شام میل کنید.
 
شش
 
آیا آبشارهای ویکتوریا بزرگترین آبشار جهان محسوب می­شوند؟
بله، در فصول پر آب سال بیش از 481 هزار متر مکعب از آب از لبه آبشار در هر دقیقه فرو می­ریزد. این مقدار تقریبا 200 برابر حجم آب استخرهای المپیک است. با عرض 1708 متر و ارتفاع 108 متر، این آبشار بزرگترین آبشار زمین به حساب می­آید. آبشارهای آنجل در ونزوئلا بلندتر از این آبشار هستند اما عریض­تر نیستند. عرض آبشار ویکتوریا، یک و نیم برابر و ارتفاع آن دو برابر آبشار نیاگارا است و بر خلاف آبشار نیاگارا در دو سمت آن پارک­های ملی زیبایی وجود دارد. وقتی کاشف اسکاتلندی به نام دکتر دیوید لیوینگ استون برای اولین بار این آبشار را در سال 1855 مشاهده کرد شاید تصور نمی­کرد روزی این آبشار به عنوان بزرگترین آبشار جهان، یکی از عجایب هفتگانه طبیعت و سایت میراث جهانی لقب بگیرد. هزاران سال از کشف این آبشار گذشته است. در طول این مدت تغییر چندانی در آبشار به وجود نیامده است.
بب
 

کدام سمت از آبشار چشم­انداز بهتری دارد؟
این بسته به انتخاب و علاقه شما دارد. چشم­انداز هر دو طرف بسیار زیباست. مکان استراحت و تفریحاتی که انجام خواهید داد در انتخاب شما تأثیرگذار خواهد بود. با خرید ویزای دوبل می­توانید با ارایه گذرنامه از مرز عبور کنید. این ویزا را می­توانید در ایستگاه کنترل مرزی خریداری نمایید. حدود سه چهارم از آبشار در کشور زیمباوه قرار دارد. می­توانید با عبور از مسیرهای کوچک موجود در پارک ملی ویکتوریا از آبشار اصلی دیدن کنید. صدای این قسمت از آبشار آن چنان مهیب است که در زمین زیر پای شما لرزش ایجاد می­کند.
 
صص
آبشار اصلی در کشور زیمباوه قابل مشاهده است. در تمامی طول سال این قسمت دارای آب است هر چند سطح آب در فصول مختلف تغییر می­کند. اگر تمایل دارید تا به جریان شدید آب نزدیک شوید می­بایست به بالای طرف زامبیایی آن بروید. از زمین سنگ­فرش شده عبور کرده و به لبه آبشار خواهید رسید. در این قسمت پلی وجود دارد که عبور از آن در فصل پر آب از سال بسیار نشاط­آور است. از لبه پرتگاهی که حدود 100 متر با دره زیر آن فاصله دارد عبور خواهید کرد. در فصول کم آب سال می­توانید به جاده­ای که منتهی به گردابی که در انتهای آبشار ایجاد شده رفته و از عظمت این شگفتی طبیعت لذت ببرید.
 
قق
 
با گذر از مسیری پرشیب به رودخانه خواهید رسید و در ساحل آن از زاویه­ای کاملا متفاوت به تماشای آبشار خواهید نشست.

آیا مسافرت به زیمباوه ایمن می­باشد؟

اگرچه تحولات سیاسی، این کشور را در سال 2017 مورد توجه همگان قرار داده است اما تضمین­های لازم برای سفر گردشگران به این کشور فراهم آمده است. بازدید از پارک­های ملی این منطقه یکی از مناطق مهم توریست­پذیر این کشور است. درآمد حاصل از حضور گردشگران برای مردم و دولت این کشور حایز اهمیت است.

بهترین زمان سفر چه زمانی است؟
مناسبترین زمان برای سفر و مشاهده آبشار بستگی به انتخاب گردشگران دارد. افرادی که تمایل دارند از فعالیت­های درون آب لذت ببرند و به عنوان مثال قایق سواری یا شنا کنند باید فصل­های کم بارش سال – آگوست (مرداد) تا ژانویه (دی) – را انتخاب کنند و افرادی که تمایل دارند از تماشای جریان آب لذت برده و عظمت آبشار ویکتوریا را ببینند می­بایست در فصل­های پربارش سال – فوریه (بهمن) تا ژوئیه (تیر) – به آنجا سفر کنند.
رنگین کمان مهتابی
پدیده­ جوی نادر و جالبی در آبشار اتفاق می­افتد. هنگامی که نور درخشان ماه در بدر کامل بر آبشار می­تابد، انعکاس نور آن در آبشار رنگین کمان مهتابی ایجاد می­کند. این رنگین کمان رنگارنگ و بسیار زیباست. متأسفانه آلودگی نوری در منطقه در وقوع رنگین کمان مهتابی مشکل ایجاد می­کند.
Zambezi
the Main Falls
Devil’s Pool
Livingstone Island
Mosi-oa-Tunya National Park
The Angel Falls
 

برگرفته از سایت: www.go2africa.com

نسخه چاپی