غذاها، ویتامین ها و گیاهانی که قدرت مغز شما را تقویت می کنند
خوردن برخی غذاها و ویتامین ها می تواند قدرت مغز و حافظه را افزایش دهد.

چکیده : استفاده صحیح و بهینه از قدرت و عملکرد مغز و حافظه، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مسئله تغذیه دارد. برخی خوراکی ها ممکن است به بافت مغز آسیب برساند در حالی که انواع دیگر غذاها می توانند عملکرد مغز را بهبود ببخشند. در این مقاله با انواع ویتامین ها و خوراکی هایی آشنا می شویم که مصرف منظم آنها می تواند حافظه را تقویت کند و سطح هوشیاری و قدرت منطقی و استدلال را در سطح مطلوبی حفظ کند و حتی ارتقاء بدهد. مصرف این مواد خوراکی حتی در عملکرد دیگر اعضاء بدن نیز مفید بوده و به سلامت آنها نیز کمک می کند.

تعداد کلمات : 1638/مدت زمان مطالعه : 8 دقیقه

تقویتی مغز
نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی

غذاهای مناسب به شما کمک خواهند کرد تا از مغز خود حداکثر استفاده را ببرید، و هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید مغزتان را وادار می کنید که سلول های تازه تر و جدیدتر را رشد دهد، ارتباطات جدید ایجاد کند، و قدرت حل مشکل و مسئله را رشد بدهد و ارتقاء ببخشد و عملکرد حافظه را بهبود ببخشد.
قبل از اینکه درباره خیلی از غذاهای عالی که مغز شما را در اوج خودش نگه می دارد با شما صحبت کنم، به یاد داشته باشید – غذاهای ارگانیکی را بخورید که تازه هستند و به هر اندازه که ممکن است به حالت طبیعی خود نزدیک باشند و دست کاری شده و از حالت طبیعی خارج شده، نباشند. همچنین، مقادیر زیادی آب خالص، و تمییز و پاک بنوشید، که 85% درصد از وزن مغز شما را تشکیل می دهد.
آیا می دانستید که آب واقعا می تواند زیرکی و هوشیاری شما را افزایش دهد؟ هنگامی که بعد از ظهر احساس تنبلی و خستگی می کنید، به جای این که به سرعت یک نوشیدنی کافئین دارِ گاز دار را بنوشید، یک لیوان کامل آب مقطر را به بدنتان برسانید. در نهایت، غذاهایی را که اجداد شما، پدرِ پدر بزرگ و پدرِ مادر بزرگ شما می خوردند را بخورید، و از غذاهایی که به اصطلاح مدرن هستند و با مواد شیمیایی تند و نامطبوع به صورت زیادی فرآوری شده اند، دور بمانید و آنها را مصرف نکنید. امروزه بسیاری ازآنتی اکسیدان ها می توانند سرعت مُسِن شدن مغز را کاهش دهند (مغز را جوان نگه دارند) و از بیماری ها جلوگیری کنند، در حالیکه رشد سلول های سالم مغزی را ارتقاء می دهند.   غذاها به صورت ژنتیکی اصلاح شده اند. بنابراین، آنها به اندازه غذاهای ارگانیک و طبیعی، مغذی نیستند. و حتی بدتر، آنها می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند.

غذاهایی که قدرت مغز شما را تقویت می کنند
تحقیقات نشان می دهند که رژیم هایی که غنی از انواع توت ها هستند باعث کاهش یا حتی معکوس شدن عملکرد مغز می شوند. به طور خاص، نشان داده شده است که زغال اخته (بلوبری)، می تواند حافظه را بهبود ببخشد و مغز شما را "جوان" نگه می دارد.
زغال اخته همچنین می تواند به شما کمک کند تا تعادل و هماهنگی خود را بهبود ببخشید.
توت ها همچنین غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که از سلول های مغز شما در برابر اکسیداسیون و آسیب ها و گزند های رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. این به آن معنی است که آنتی اکسیدان ها می توانند سرعت مُسِن شدن مغز را کاهش دهند (مغز را جوان نگه دارند) و از بیماری ها جلوگیری کنند، در حالیکه رشد سلول های سالم مغزی را ارتقاء می دهند. توت ها همچنین غذاهای رنگارنگی هستند که شما می توانید بخورید (رنگارنگی توت ها طبیعی است و هیچ ماده افزودنی، در آنها نیست)!

سالم ترین توت ها
  • بلوبری (زغال اخته)
  • توت سیاه (شاه توت)
  • انگور قرمز
  • توت فرنگی
  • تمشک
  • کران بری
  • توت سفید (توت معمولی)
Acai Berry (نوعی توت که در آمریکای جنوبی می روید) آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر انواع توت ها دارد. علاوه بر این، حاوی اسید های چرب اُمگا است و پروتئین زیادی دارد. به هنگام انتخاب سبزی جات و میوه های دیگر، به رنگ های روشن نیز توجه کنید. سبزی جات زرد، نارنجی، و سبز سرشار از بتا کاروتن هستند که یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می آید و در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود. سبزی جاتی که برگ سبزِ تیره دارند و میوه های خانوادة مرکبات، سرشار از ویتامین C می باشند.
هر دوی این ویتامین ها با رشد و بهبود حافظه شما پیوند خورده اند و توانایی و قدرت استدلال شما را اصلاح می کنند و بهبود می بخشند و عملکرد شریان های خونی شما را به طور صحیح و شایسته حفظ می کنند.

 

بیشتر بخوانید : داشتن مغز سالم  و  موادی که باعث بهبود فعالیت مغز میشوند


غذاهایی که بتا کاروتن و ویتامین C بالایی دارند
سبزی جات و میوه ها همچنین حاوی قند های طبیعی هستند که شما را سرحال و هوشیار نگه می دارند. مغز شما به قند های طبیعی نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. آووکادو سرشار از چربی های خوب و ویتامین E است، در حالی که دانه های کامل و جوانه ها سرشار از فیبر هستند. هر دو برای سیستم گردش خون شما خوب و مناسب هستند. و هر آنچه که برای جریان  خون شما خوب باشد، برای مغز شما هم عالی است.

اهمیت اسید های چرب ضروری
اسید های چرب ضروری همچنین برای افزایش قدرت مغز لازم و ضروری هستند، همان طور که رشد طبیعی مغز و پیشرفت آن ضروری است. مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که خوردن غذاهایی که اسید های چرب امگای فراوانی دارند، خطر ابتلاء به برخی بیماری ها را نیز کاهش می دهد. این اسید های چرب نیز به تقویت حافظه و توانایی شما برای فرا گرفتن و یادگیری چیزهای جدید کمک می کند!
سایر منابعی که حاوی چربی های خوب و سالم امگا هستند عبارتند از: گیاهان دریایی مانند جلبک سبز – آبی، و روغن آجیل ها و روغن بذر ها و دانه ها. همه آجیل ها خصوصا گردو، "مغز شما را تغذیه می کنند" زیرا آنها شریان های شما را تمیز و پاک می کنند و سطوح سروتونین را تقویت کرده و افزایش می دهند. سروتونین یک انتقال دهندة عصبی است که خواب، افسردگی، حافظه، و سایر فرآیند های عصبی را کنترل می کند. روغن زیتونی که ارگانیک باشد و فرآوری شده و تصفیه شده نباشد (خام باشد و حرارت ندیده باشد)، روغن نارگیل، و روغن شاهدانه نیز حاوی چربی های سالم، فیبر ها، و پروتئین های مورد نیاز مغز، هستند. من خوردن یک تا دو قاشق غذا خوری در روز را پیشنهاد می کنم.

غذاهایی که اسید فولیک بالایی دارند
  • بامیه
  • اسفناج
  • عدس
  • مارچوبه
  • لوبیای سیاه
  • لوبیای گاربانزو
  • کاهو
  • نخود فرنگی چشم سیاه
  • دانه های آفتاب گردان
آیا می دانستید که بذر کتان و شکلات های طبیعی و غیر مصنوعی که ارگانیک هستند، نیز غذای مغز می باشند! در آنها مقادیر زیادی ویتامین E وجود دارد که مغز شما را برای ادامه حیات، سالم تر نگه می دارند. شکلات های طبیعی و غیر مصنوعی نیز موجب رها شدن دوپامین می شوند که برای افزایش شناخت و ادراک و نیز افزایش حال و حوصله انسان و بهبود خلق و خو، لازم است.
اطمینان حاصل کنید که شکلاتی را می خورید که حداقل پردازش در مورد آن انجام گرفته باشد و کاکائوی خالص را در خود حفظ کرده باشد و نگه داشته باشد – تا ممکن است به حبوبات نزدیک باشد. این به معنای هردو مورد است یعنی 100% درصد پودر کاکائوی ارگانیک یا یک نوار شکلات تیره که حاوی حداقل 75% درصد کاکائو باشد. شما باید مراقب کاکائویی که خریداری می کنید، باشید زیرا برخی از تولید کنند گان شکلات از شیوه های ناسالم و غیر اخلاقی در تولید شکلات استفاده می کنند.

ویتامین ها وگیاهانی که قدرت مغز شما را تقویت می کنند  
این ویتامین ها و مواد معدنی به حافظه شما و قدرت استدلال شما کمک می کنند در حالی که علائم پیری و بالا رفتن سن را کند و آهسته می کنند.
  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • اسید فولیک
  • گروه ویتامین های B
  • منیزیم
بعضی از محققین این گونه اظهار نظر می کنند که گیاهان جنسینگ و گینگو، تاثیر مثبتی بر مغز شما دارند، شما را هوشیار نگه می دارند و حافظه را بهبود می بخشند.
آیا می دانستید؟ پاک سازی بدن از سموم نیز می تواند به تقویت قدرت مغز شما کمک کند. با حذف مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین که در اثر محیط زیست و رژیم غذایی شما در بدنتان ایجاد می شود، شما می توانید مغزتان را از رادیکال های آزاد خطرناک که می توانند با بیماری ها و سلامت ضعیف در جهت ضربه زدن به شما همکاری کنند، پاک و رها سازید.
خوردن غذا های مناسب باعث بهبود عملکرد مغز شما می شود. و با استفاده از مغز خود برای مطالعه کردن و یاد گیری روش های جدید، مانند یاد گرفتن موسیقی، یا آموختن یک زبان جدید، یا روش های کامپیوتر – حتی حل کردن جدول کلمات متقاطع به طور منظم، شما خواهید توانست مغزتان را چُست و چابک و تند و تیز نگه دارید. توجه: غذاهای فرآوری شده اغلب بیش از حد نشاسته دارند، و بیش از حد چرب و شیرین هستند و برای بدن و مغز شما بیشتر از اینکه مفید و خوب باشند، مضر و زیان بخش هستند. شما اغلب اوقات تا ممکن است غذاهای خام و میوه ها و سبزی جات ارگانیک و خام را بخواهید و مصرف کنید. غذا های زنده، همان طور که مواد مغذی و طبیعی خودشان را نشان می دهند، بدن شما را نیز پُر انرژی و با انرژی مثبت نشان می دهند.
من همچنین توصیه می کنم یک محافظ تلفن همراه برای تلفن خود تهیه کنید تا هر گونه تابشِ مضرِ منتشر شده به سمتِ بافت مغزتان را، کاهش دهد.
 

 برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url

نسخه چاپی