غذای های رایج که می تواند باعث یبوست شود
برخی غذا هایی که روزانه مصرف می کنیم باعث ایجاد یبوست می شوند.
چکیده : برخی غذا هایی که ما روزانه مصرف می کنیم در ما ایجاد یبوست می کنند و ما را با دشواری هایی روبرو می کنند. تغییر رژیم غذایی، خوردن غذا های با فیبر بالا، ورزش و چندین کار دیگر می توانند به ما، برای رهایی از دست یبوست، کمک کنند. در این مقاله راه کارهایی را می آموزیم که در صورت عملیاتی کردن آنها یبوست را از بین می بریم و اگر آنها را به طور مداوم انجام دهیم، احتمال بازگشت یبوست را به صفر رسانده ایم. لازم به ذکر است که در صورت وجود یبوست حاد که مشکلات جدی ایجاد می کند باید حتما با پزشک متخصص مشورت شود.

تعداد کلمات :2584/مدت زمان مطالعه : 13 دقیقه
یبوست زاها
نویسنده : Dr. Edward G    roup
مترجم : میثم نریمانی
اکثر مقامات صلاحیت دار، یبوست را با این عنوان تعریف می کنند که : یبوست عبارت است از اینکه حرکات روده ای شخص کمتر از سه بار در هفته باشد (کمتر از سه بار در هفته مدفوع دفع کند). در تجربه من به عنوان یک متخصص بهداشت و درمان، این مسئله این طور نمود پیدا می کند که این نوع تعریف در واقع به طور ناخودآگاه، دست کم گرفتن و علامتی برای نشان دادن این نکته است که چگونه متوسط ​​رژیم غذایی آمریکا ناسالم شده است. هر روز باید حداقل دو حرکت روده ای داشته باشید (حداقل دوبار مدفوع دفع کنید). مواد زائد درون یک روده سالم باید نرم و صاف باشد و به آسانی عبور کند و دفع شود. اگر شما هر روز کمتر از دو بار دفع دارید، یا اگر خودتان احساس فشار و سختی در دفع دارید، احتمالا شما دچار یبوست شده اید.

مواد غذایی که باعث ایجاد یبوست می شوند
در حالی که بسیاری از چیزها می توانند باعث ایجاد یبوست شوند، یک رژیم غذایی نامناسب به مراتب شایع تر است. رژیم غذایی رایج آمریکایی نه تنها با کمبود فیبر مواجه است، بلکه با غذا هایی همراه می شود، که باعث ایجاد یبوست می شوند. یک رژیم غذایی کم فیبر و با مقادیر بالا در گوشت، لبنیات، شکر تصفیه شده و غذا های فرآوری شده می تواند بر منظم بودنِ سیستم گوارش تاثیر بگذارد. با در نظر داشتن این موضوع، برنامه غذایی خود را به روز کنید و برخی از این غذا هایی که باعث ایجاد یبوست می شوند را کنار بگذارید.

1. لبنیات
مصرف بیش از حدِ لبنیات می تواند باعث ایجاد یبوست شود. شیر، ماست یخ زده، بستنی، خامه ترش، پنیر و دیگر مواد غذایی لبنی، هیچ فیبری عرضه نمی کنند. لبنیات همچنین حاوی لاکتوز، که نوعی قند است، می باشد که بسیاری از مردم با هضم آن مشکل دارند، و منجر به نفخ شکمی و تولید گاز در روده می شود. ماست یک مورد خاص است. بعضی از ماست ها با فیبرِ افزوده؛ غنی و مستحکم شده اند، اما من از بسیاری از ماست های تجاری اجتناب می کنم زیرا آنها مقادیر زیادی شکر تصفیه شده دارند. به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما تبلیغ آن را در یک تبلیغ تجاری تلویزیونی دیدید و آن را یک سخنگوی مشهور بیان کرد، باید با خود فرض کنید که گزینه های بهتری نیز وجود دارد. ماست های  یر شیرین ساخته شده با روش های سنتی منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند و یک انتخاب سالم به شمار می آیند.

2. غذا های فرآوری شده و بسته بندی شده
چه شما آنها را شام های تلویزیونی، شام های یخ زده و فریز شده، وعده های غذایی آماده، بنامید یا آنها را وعده های غذایی که با مایکروویو پخته شده اند، بنامید در هر صورت غذا های آماده ایکه بسته بندی شده اند برای روده شما وحشتناک هستند. آنها معمولا دارای فیبر کم و چربی و نمک زیاد هستند. نمک اضافی در سلول های شما نوعی تله برای به دام انداختن آب بدن است که  به این معنی است که روده شما به مایعات مورد نیازش برای اینکه بتواند مواد زائد بدن را به راحتی انتقال بدهد، دسترسی ندارد.

3. گلوتن
حدود 1.8 میلیون آمریکایی بیماری سلیاک دارند، سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در مواجهه با گلوتن، به روده کوچک آسیب می رساند. 18 میلیون دیگر نسبت به گلوتن حساسیت دارند. اگر یکی از این شرایط را داشته باشید، هر نوع غذای ساخته شده با گندم، چاودار (گندم سیاه) یا جو ممکن است باعث التهاب، درد شکمی و یبوست شود.

4. الکل
نوشیدن الکل، ممکن است برای برخی اسهال کننده باشد، اما در بلند مدت، الکل، آب بدن را دفع می کند، مدفوع را خشک و سفت می کند و دفع آن را دشوار و سخت می سازد. مصرف الکل همچنین می تواند باعث بروز دیگر انواع یبوست مانند سندرم روده تحریک پذیر(IBS) شود. مصرف الکل می تواند به پانکراتیت منجر شود، وضعیتی که پانکراس در آن متورم و حساس می شود. پانکراتیت می تواند درد شکم، نفخ و یبوست ایجاد کند. اگر این مقدار از ضرر های الکل برای کنار گذاشتن آن کافی نیست، باید بدانید که الکل همچنین میکرو بیوتای روده شما را ویران می کند، که در نتیجه بیشتر به سیستم گوارشی شما آسیب می رساند.

 

بیشتر بخوانیم : درمانهای سندروم روده تحریکپذیر در طب سنتی


5. غذاهای سرخ شده
غذاهای سرخ شده چربی اشباع شده بسیار زیادی دارند و در عوض فیبرهای رژیمی بسیار کمی دارند. بررسی سال 2015 نشان داد که یک رژیم غذایی با چربی اشباع شده با میزان قابل توجهی از یبوست مرتبط است. عبور و هضم غذا های چرب از طریق دستگاه گوارش شما نیز بسیار دشوار است.گوشت خواران تا 50% درصد بیشتر نسبت به گیاه خواران احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند و خطر وقتی بزرگ تر می شود که شما گوشت های فرآوری شده و نیترات دار مانند سوسیس را بخورید.

6. گوشت
گوشت، سلامت روده را تخریب و ویران می کند. گوشت خواران تا 50% درصد بیشتر نسبت به گیاه خواران احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند و خطر وقتی بزرگ تر می شود که شما گوشت های فرآوری شده و نیترات دار مانند سوسیس را بخورید.گوشت قرمز چرب، به طور قابل توجهی روند گوارش شما را کاهش می دهد و باعث ایجاد یبوست می شود.

7. کافئین
کافئین یک محرک است که به این معنی است که می تواند باعث اسهال شود. با این حال، کافئین یک ماده خشک کننده است که بدین معنی است که بدن شما را خشک و کم آب می کند. کافئین باعث می شود کلیه های شما آب بدنتان را از سیستم گردشی خارج کند و دور بریزد. هنگامی که شما با کمبود آب در بدن خود مواجه می شوید، برای این که میزان خون طبیعی شما حفظ شود، روده بزرگ شما آب مورد نیاز خود را از هضم غذا به دست می آورد. این عمل شما را با مدفوع سخت تر و سفت تر مواجه می کند که عبور آن و دفعش، دشوار و سخت می شود.

8. شکر تصفیه شده
دلایل زیادی برای دوری کردن از شکر تصفیه شده وجود دارد. شکر نقش مهمی در چاقی، دیابت و بیماری های قلبی دارد. میانگین مصرف آمریکایی ها، 22 قاشق چای خوری شکر در هر روز است، که برابر با 350 کالری (پوچ و تهی) است. نوشیدنی های قندی مانند نوشابه های گاز دار و نوشیدنی های انرژی زا، بزرگترین منبع شکر در رژیم غذایی آمریکایی هستند که بیش از یک سوم شکر اضافه شده در سطح ملی، برآورد می شود. از آنجایی که قند، به شدت به شرایط ویرانگر مانند بیماری های قلبی و دیابت نزدیک و وابسته است، باید تعجب برانگیز نباشد که قند بر سلامت روده نیز تاثیر بگذارد. رژیم غذایی حاوی قند موجب بیماری های التهابی روده، مانند کرون و IBS می شود. قند همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم (مقعد) را افزایش می دهد.

9. شکلات
با عرض پوزش از دوستداران شکلات. در حالی که بسیاری از مزیت های سلامتی مربوط به شکلات تیره وجود دارد، با این حال، اگر شما یبوست دارید و می خواهید از دست آن خلاص شوید، از شکلات دوری کنید. به طور خاص، شکلات شیری، قند و چربی بالایی دارد و عوارض مرتبط با آن دو نیز به دنبالشان می آیند. شکلات تیره، شکر کمتری دارد اما در مواردی که یبوست وجود دارد، همچنان باید از آن اجتناب شود. شکلات همچنین اغلب حاوی کافئین است و این امر، موضوع را بدتر می کند.

10. فست فود ها
یک تحقیق و مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که خوردن فست فود ها، باعث ایجاد اختلالات گوارشی می شود. فست فود ها همانند غذا های سرخ شده، چربی های اشباع شده بالا و فیبر غذایی پایینی دارند. همبرگرها، چیپس برگرها و سیب زمینی های سرخ شده را کنار بگذارید و حذف کنید. اگر می خواهید یک فست فود خوب و با کیفیت بخورید، مقداری میوه خام یا آجیل خاماین ممکن است یک مورد شگفت انگیز باشد زیرا موز یکی از بهترین غذاهای ملین است. موزِ رسیده و بالغ پکتین تولید می کند،که یک نوع فیبر غذایی است و به شما کمک می کند تا عمل دفع را به طور منظم نگه دارید و انجام دهید. با این حال، موزهای سبز نابالغ، هنوز تولید مواد مغذی را آغاز نکرده اند. را با خود حمل کنید و بخورید. میوه ها و آجیل ها فیبر بالایی دارند و شما را دچار یبوست نمی کنند.

11. موز کال و نارس  
این ممکن است یک مورد شگفت انگیز باشد زیرا موز یکی از بهترین غذاهای ملین است. موزِ رسیده و بالغ پکتین تولید می کند، که یک نوع فیبر غذایی است و به شما کمک می کند تا عمل دفع را به طور منظم نگه دارید و انجام دهید. با این حال، موزهای سبز نابالغ، هنوز تولید مواد مغذی را آغاز نکرده اند. هضم موز نابالغ سخت و دشوار است و می تواند باعث یبوست شود، به ویژه در کودکان.

12. مکمل های کلسیم و آهن
بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص، حتی مواد مغذی ضروری مانند آهن و کلسیم، وقتی که بدون نیاز استفاده می شوند، می تواند باعث ایجاد یبوست شوند. بدن شما قطعا به کلسیم و آهن نیاز دارد، اما دریافت بیش از حد، آن هم از منابع غلط ممکن است باعث ایجاد یبوست، ناراحتی معده و سایر عوارض جانبی شود. از آنتی اسید های کربنات کلسیم دوری کنید. اگر در مورد شما کمبود آهن را تشخیص داده اند، فقط مکمل های آهن را دریافت کنید و تحقیقات خود را برای یافتن ایمن ترین گزینه ها انجام دهید زیرا تمام مکمل های آهن با هم مساوی نیستند.

13. دارو
دارو ها، در حالی که از نظر فنی غذا نیستند، اما ما باید درباره داروها صحبت کنیم. به عنوان مثال، دارو های ضد افسردگی به خاطر عوارض جانبی مضر آنها بسیار بد نام و رسوا هستند، بنابراین نباید تعجب برانگیز باشد که فقط انواع خاصی از داروها می توانند به شما احساس حمایت و پشت گرمی بدهند.

چگونه از یبوستی که گاه به گاه رخ می دهد جلوگیری کنیم
اولین قدم اول برای مقابله با یبوستی که گهگاه رخ می دهد می تواند دستیابی به برخی محرک های ضد یبوست باشد، اما من به شدت در مورد این روش احتیاط می کنم. استفاده بیش از حد می تواند منجر به وابستگی شود، و در نتیجه روده شما، برای انجام حرکت های روده ای، به طور کامل به داروها متکی شود. خوشبختانه، به غیر از دوری کردن از غذا هایی که باعث ایجاد یبوست می شوند، چند چیز دیگر نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید، تا از این که یبوست در قدم اول تبدیل به یک مسئله و مشکل برای شما بشود، جلوگیری کنید.
مواد غذایی با فیبر بالا را بیشتر مصرف کنید افزایش میزان مصرف غذا های با فیبر بالا باعث می شود تا احتمال ابتلا به یبوست و سایر مسائل مربوط به روده بزرگ، کاهش یابد. دو نوع فیبر محلول و غیر محلول وجود دارد. فیبر محلول به راحتی در آب حل می شود و در روده شما یک قوام نرم و ژل مانند را ایجاد می کند. فیبر نامحلول تقریبا بدون تغییر از میان روده عبور می کند. حجم و بافت فیبر، مدفوع شما را نرم و سالم می کند تا به آسانی و روانی عبور کند و دفع شود. می توانید فیبر محلول و غیر محلول را در میوه ها، سبزیجات، لوبیا ها، آجیل ها، بذر ها و دانه های کامل پیدا کنید.

 

بیشتر بخوانید : پروبیوتیک  و پاکسازی روده


مایعات مناسب را بیشتر بنوشید
در حالی که شیر، قهوه، چای سیاه، نوشیدنی های غیر الکلی و الکل باعث ایجاد یبوست می شوند، مقدار زیادی از مایعات مناسب، بدن شما را هیدراته (آب دار) می کنند و مواد زائد را بسیار آسان تر عبور می دهند و دفع می کنند. گزینه های عالی عبارتند از چای گیاهی، آب میوه های طبیعی بدون شکر افزوده، آب های سم زدایی و مهمتر از همه، آب خالص تصفیه شده. این بسیار مهم است که مقدار زیادی آب تمیز و زلال را بنوشید. شما باید حداقل نصف وزن خود را در مقیاس اونس، آب بنوشید. به عبارت دیگر، اگر شما 160 پوند وزن داشته باشید، هر روز باید حداقل 80 اونس آب بنوشید.

استرس را به طور موثر مدیریت کنید
استرس تنها در سر شما نیست، بلکه بر بدن شما نیز تاثیر می گذارد. استرس بخشی از زندگی است؛ هیچ چیزی که آن را تغییر بدهد وجود ندارد. با این حال، می توانید مقابله با استرس را به طور سازنده یاد بگیرید. روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، بیشتر از آنچه که من بتوانم در یک مقاله درباره آن بحث کنم، و روش های مختلف برای افراد مختلف، بهتر کار می کند و نتیجه می دهد. من مدیتیشن را توصیه می کنم. مدیتیشن یک درمان قدرتمند و رایگان است که به کاهش استرس، تسکین احساسات، خنثی کردن حواس پرتی کمک می کند و تفکر مثبت و روشن را ترغیب و تقویت می کند.

به طور منظم ورزش کنید
یک سبک زندگی بی تحرک و ساکن می تواند به یبوست منجر شود. و البته راه رفتن و قدم زدن از کنار ماشین تا نیمکت و تخت تان، یک تمرین و ورزش به حساب نمی آید. سعی کنید حداقل 45 دقیقه ورزش هوازی نیمه فعال را حداقل سه بار در هفته انجاد دهید. هر چه بیشتر حرکت کنید، بیشتر به روده خود، القا می کنید که حرکت کند و در نتیجه دچار یبوست نمی شوید.

پروبیوتیک ها را مصرف کنید
در حدود 100 تریلیون میکرو ارگانیسم در حال حاضر در روده شما زندگی می کنند، اما این چیزی نیست که بخواهد شما را اذیت کند و برنجاند. این میکرو ارگانیسم های مفید، بخشی از یک سیستم سالم و طبیعی دستگاه گوارش هستند و برای عملکرد بدن و سلامت کلی بدن، ضروری هستند. پروبیوتیک ها دوستان خوبی هستند که هر روز در غذا هایی مثل سبزیجات خام، میوه و غذا های تخمیر شده، آنها را می خورید. خوردن غذا های پروبیوتیک مثل کیمچی، کامبوچا، تِمپه و کلمی که رنده شده و با سرکه آب پز شده باشد، می تواند میکرو بیوتای روده شما را سالم نگه دارد، به فرآیند هضم کمک کند و حرکات طبیعی روده را تقویت کند.

یک دوره پاکسازی روده بزرگ را انجام دهید
بدن شما هر روز با میلیونها ترکیب مضر از آلودگی هوا، آفت کش ها، دود خودرو ها، PCBEs  ، سیگار کشیدن ها، VOCs، مواد شیمیایی، داروهای تجویزی، ارگانیزم های مضر، فلزات سمی و تعداد بی شمار دیگری از مواد خطرناک، مواجه و دست به گریبان است. شما می توانید در زندگی خودتان اقداماتی را برای این که کمتر در معرض سموم قرار بگیرید انجام دهید ، اما شما هرگز نمی توانید آن سموم را به طور کامل از بین ببرید. با گذشت زمان،  این عوامل در سطوح خطرناک تجمع پیدا می کنند و نگرانی های بهداشتی جدی تر و بیشتری را ایجاد می کنند. اگر رژیم غذایی خود را تغییر داده اید و اصلاح کرده اید و باز همچنان گاه به گاه دچار یبوست می شوید، یک روان کننده بر پایه اکسیژن مانند Oxy – Powder را امتحان کنید. این روان کننده، تمام دستگاه گوارش شما را به آرامی پاک سازی و سم زدایی می کند تا شما را از دست نفخ، گاز، و یبوستی که گهگاه به سراغ شما می آید، نجات بدهد و خلاص کند.

برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url

نسخه چاپی