نشانه های عمومی IBS و بهترین درمان های طبیعی
سندرم رود تحریک پذیر و بهترین درمان های طبیعی برای آن
چکیده : اسپاسم روده بزرگ از بیماری های کمتر شناخته شده ایست که علت های بوجود آمدن آن تقریبا ناشناخته اند. در مقاله پیش رو درباره این بیماری و علائم آن و برخی درمان های طبیعی آن آشنا می شویم. نکته قابل ذکر این است که اکیدا از خود تشخیصی و خود درمانی دوری کنید و اگر احیانا علائم ذکر شده در این مقاله را دارید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

تعداد کلمات : 2273/مدت زمان مطالعه :11 دقیقه
روده تحریک پذیر
نویسنده : Dr. Edward Group
مترجم : میثم نریمانی

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، که همچنین به عنوان کولیت موکوس یا اسپاسم روده بزرگ شناخته شده است، یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است. به سادگی، به این معنی است که روده شما رفتار غیرطبیعی از خود نشان می دهد بدون بجا گذاشتن شواهدی از آسیب دیدگی توسط این بیماری. این بیماری 10 تا 15 درصد بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند کیفیت زندگی آنها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

علت های بوجود آمدن IBS چه هستند؟
بسیاری از متخصصان سلامت همچنان توسط  IBS و اینکه چه دلایلی باعث بی نظمی و اختلال در آن می شود، آشفته شده و متحیرند. هنگامی که این مسئله مورد بررسی قرار می گیرد، روده های افرادی که به  IBSمبتلا هستند، هیچ گونه بی نظمی قابل توجهی را نشان نمی دهند. شواهدی وجود دارد که استرس، اضطراب، رژیم غذایی ضعیف و جذب کربوهیدرات به صورت بد، می تواند به این اختلال کمک کند. برای برخی از افراد، IBS با عفونت آغاز می شود.  گاستروانتریت باکتریایی، التهابی از دستگاه گوارش است که وقتی باکتری باعث عفونت در روده شما می شود، رخ می دهد. تحقیقات نشان می دهد که چیزی بین 3 تا 36 درصد از این عفونت ها منجر به علائم  IBS   دراز مدت می شوند.  با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به IBS وجود دارند که هرگز گاستروانتریت باکتریایی نداشته اند، بنابراین علل دیگری باید وجود داشته باشد.
تئوری دیگر این است که IBS ممکن است ناشی از عدم تعادل در محور مغز – روده باشد.  محور مغز – روده سیستم ارتباطی بیوشیمیایی بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است.  این به این معنی است که اگر اختلالی در روده وجود داشته باشد، ممکن است موضوع مورد پیگیری در روده نباشد و در جای دیگری باید آن را جستجو کرد. روده شما ممکن است سیگنال های منقطعی را از مغز دریافت کند.
به این موضوع مانند یک سیستم GPS که به طور بد عمل می کند، فکر کنید که به شما می گوید که سمت چپ را بگیرید و به سمت دریاچه بروید. ماشین دقیقا همانطور که باید حرکت کند، حرکت می کند؛ اما اطلاعاتی که دریافت می کنید، بد است، که منجر می شود که به درون دریاچه بیفتید و خیس و به هم ریخته شوید.
چه کسی در خطر است؟
در حالی که این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، گروه های خاصی با خطر بیشتری مواجه هستند. IBS در حدود دو برابر در زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.

علامت های IBS
علائم کلاسیک IBS از فردی به فرد دیگر، متفاوت است. حتی یک فرد می تواند از یک هفته تا هفته دیگر علائم متفاوتی را تجربه کند.  بعضی افراد یبوست را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر اسهال را تجربه می کنند. تقریبا سه نوع IBS وجود دارد که توسط علائم عمده ای، تعیین می شوند که عبارتند از: یبوست (IBS-C)، اسهال (IBS-D) یا ترکیبی از دو (IBS-M) . برای تشخیص بالینی، علائم IBS باید حداقل سه روز در ماه به مدت سه ماه طول بکشد.
کسانی که مبتلا به IBS می شوند، ممکن است علائم ثانویه ای را تجربه کنند. دیگر علائم IBS ممکن است شامل :
   درد شکمی
   درد معده
   کمردرد
   نفخ
   گاز
   حرکات روده ای ناخوشایند
   وجود مخاط در مدفوع
   نیاز فوری و ضروری به پمپاژ خون توسط قلب به هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از غذا.

اثرات روان شناختی، از جمله اضطراب و افسردگی، اغلب IBS را همراهی می کنند.  افراد مبتلا به این اختلال اغلب سطوح پایین سروتونین دارند، اگرچه هنوز معلوم نیست که آیا سروتونین کم، باعث بوجود آمدن IBS می شود  یا  IBS  سبب کاهش سطوح سروتونین می شود.
از آنجا که غذا به طور نامنظم از میان سیستم گوارش شما در حال حرکت است، ممکن است جذب مواد مغذی را تحت تأثیر قرار دهد.  اگر IBS دارید، ممکن است همه مواد مغذی غذایی که می خورید را جذب نکنید.

چه کسی در خطر است؟
در حالی که این وضعیت می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، گروه های خاصی با خطر بیشتری مواجه هستند. IBS در حدود دو برابر در زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.  زنان جوان بیشترین احتمال بوجود آمدن این شرایط را دارند و علائم معمولا قبل از سن 45 سالگی ظاهر می شوند. سایر عوامل خطر شامل سابقه IBS در افراد خانواده ، حساسیت غذایی و داروهای خاص است.  استرس همچنین نقش مهمی را ایفا می کند، گرچه ما هنوز نمی دانیم که آیا استرس باعث بوجود آمدن IBS می شود یا این که راه دیگری برای بوجود آمدن IBS وجود دارد.

 

بیشتر بخوانیم : نشانه های استرس و مدیریت آن


وضعیت های مشابه
تشخیص IBS دشوار است و این دشواری به خاطر این واقعیت است که بسیاری از وضعیت ها، علائم مشابهی را ایجاد می کنند.
 این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:
   دیورتیکولوزیس
   سرطان روده بزرگ
   عفونت های باکتریایی
   انگل های روده
   مسمومیت غذایی
   حساسیت غذایی
   درد قاعدگی.  بعضی از پزشکان حتی داروهای ضد افسردگی را توصیه می کنند، علی رغم این واقعیت که داروهای ضد افسردگی در درمان علائم  GI کاملا بی اثر هستند. با توجه به اثرات جانبی ناشی از این داروها، این نوع درمان را به سختی می توان یک راه حل ایده آل به حساب آورد
   کم کاری تیروئید
   بیماری کرون
   آنفلوانزا
   انسداد روده
   رشد بیش از اندازه باکتری های روده کوچک  (SIBO) 
   رشد بیش از حد مخمر
   کم خونی
  زخمی و سوراخ شدن روده
این فقط یک لیست جزئی است؛ علت های بالقوه بسیاری ازعلائم IBS وجود دارد.  متوجه خواهید شد که برخی از این وضعیت ها کاملا جدی هستند. خود تشخیصی را کنار بگذارید –  حتما با یک حرفه ای مشورت کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند آزمایشاتی را برای تعیین علت اصلی این موضوع انجام دهد.

تفاوت بین IBS و IBD
IBS   اغلب با بیماری دیگری، بیماری های روده ای التهابی (IBD)، اشتباه گرفته می شود. IBS خیلی ناخوشایند است، اما  IBD جدی تر است.  IBD در واقع یک اصطلاح چتری است که به گروهی از اختلالات التهابی مزمن روده، از جمله کولیت زخمی و بیماری کرون اشاره دارد. بر خلاف  IBS، IBD می تواند سبب التهاب، زخم، یا آسیب دیدگی دیگری به روده شود و بنابراین آسان تر تشخیص داده می شود.

آغاز کننده علامت های IBS
IBS   کمی برای همه متفاوت است، اما بعضی چیزهایی که برای خیلی از مردم، معمولی و عادی است، آغازگر علائم IBS برای بسیاری از مردم به حساب می آید. خوردن غذاهای خاص می تواند علائم IBS را تشدید کند. از محصولات لبنی، کافئین، شکر،  شربت ذرت با فروکتوز بالا، شیرین کننده های مصنوعی، غذای سرخ شده و الکل اجتناب و دوری کنید. غذاهای فرآوری شده مانند چیپس و وعده های غذایی که با مایکروویو تهیه می شوند، نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.
سایر عوامل آغازگرIBS  عبارتند از:
   تمرین ورزشی بیش از حد
   استرس و اضطراب
   چرخه قاعدگی
   آدامس یا سقز
   برخی از داروهای خاص شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد افسردگی

درمان های طبیعی IBS
طب رایج بجای اینکه دلیل ریشه ای و اصلی بیماری را پیدا کند، معمولا به درمان علائم IBS می پردازد و بر آن متمرکز می شود. آنها دارای مجموعه ای منظم از داروها هستند، اما اثربخشی داروها در درمان IBS در بهترین حالت، متناقض و متباین است.  بعضی از پزشکان حتی داروهای ضد افسردگی را توصیه می کنند، علی رغم این واقعیت که داروهای ضد افسردگی در درمان علائم  GI کاملا بی اثر هستند. با توجه به اثرات جانبی ناشی از این داروها، این نوع درمان را به سختی می توان یک راه حل ایده آل به حساب آورد.  خوشبختانه، برخی از تغییرات ساده و طبیعیِ سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش وقوع IBS اتخاذ کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید
از آنجا که برخی از غذاها موجب به راه افتادن علائم IBS می شوند، یک تغییر ساده در عادات غذایی ممکن است به شما کمک کند. وعده های غذایی بزرگ و حجیم را نخورید زیرا ممکن است موجب گرفتگی و اسهال شوند.  به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ و حجیم درهر روز، سعی کنید 4-5 وعده غذایی کوچکتر بخورید. بدن خود را با غذای سالم تغذیه کنید.  میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و دیگر مواد غذایی با فیبر بالا می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند.  دو نوع فیبر رژیمی وجود دارد، محلول و نامحلول. هر دو می توانند به کاهش علائم IBS کمک کنند.

 سعی کنید هر روز حدود 20 گرم فیبر رژیمی بخورید.
تحقیقات و مطالعات متعدد نشان داده است که یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به بهبود عملکرد روده در افرادی که به نوع خاصی از IBS مبتلا هستند، کمک کند. اگر فکر می کنید حساسیت دارید، سعی کنید گلوتن را از رژیم خود حذف کنید. یک مجله غذایی همراه خود داشته باشید همانطور که علائم IBS خیلی نامعلوم و درهم هستند، افراد مختلف می توانند محرک های مختلف غذایی داشته باشند. محرک های شما می توانند از یک ماه به تا ماه بعد متفاوت باشند. این پیچیده و گیج کننده است، اما یک راه برای ساده کردن کارها این است که یک مجله غذایی همراه خود نگه دارید.  یک دفترچه کوچک بگیرید و آن را همیشه و هرجا با خود داشته باشید.  یک برنامه دفترچه یادداشت بر روی گوشی شما نیز همان کار را می کند.  همه چیزهایی که می خورید و می نوشید را با توجه به تاریخ و زمان خوردن در روز، یادداشت کنید. در انجام این کار به طور کامل عمل کنید؛ حتی چاشنی ها و ادویه جات می توانند یک ماشه چکاننده و یک آغازگر IBS  باشند، بنابراین هیچ چیز را ترک نکنید و از دست ندهید. علائم IBS را ضبط کنید و این که هر روز چه احساسی از نظر ذهنی و جسمی دارید را نیز ضبط کنید. حتی یک عنصر یا ماده خاص می تواند باعث IBS شود، بنابراین به خصوصیات نگاه کنید. به عنوان مثال، ماکارونی، کراکر و سس سویا ممکن است نامرتبط با IBS به نظر برسند، اما همه آنها معمولا حاوی گندم هستند، بنابراین واکنش به هر سه می تواند به معنای مقصر بودن گلوتن باشد.

بهبود هیدراتاسیون
روده شما زمان دشواری خواهد داشت اگر مواد زائد بدن شما یک توده سخت و خشک باشد (یبوست داشت باشید)، بنابراین مطمئن شوید که به طور مناسب هیدراته هستید (یعنی بدنتان به مقدار مناسب آب داشته باشد). آیا به اندازه کافی آب می نوشید؟ اگر شما مانند بیشتر مردم باشید، احتمالا حداقل کمی کمبود آب دارید. به خاطر داشته باشید که چطور مادرتان به شما گفته است که هشت لیوان آب در روز بنوشید؟ او به حقیقت و سخن درست بسیار نزدیک بود.  هشت لیوان، شروع خوبی است، اما  برآورد و تخمین بهتر، این است که در هر روز، معادل نیمی از وزن خودتان بر حسب اونس آب بنوشید.  به عبارت دیگر، اگر وزن شما 200 پوند باشد، باید حداقل 100 اونس آب بنوشید.  مایعات سالم مانند آب نارگیل و آب سم زدایی، در راستای این هدف، شمرده می شوند، اما مایعات کم آب، مانند قهوه، نوشیدنی های غیر الکلی و الکل اینگونه نیستند (در راستای این هدف به حساب نمی آیند).
نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها برای جلوگیری از یبوست ضروری است، بلکه جذب آب برای افرادی که مبتلا به اسهال هستند  نیز بسیار مهم است – حتی در واقع بیشتر (نسبت به کسانی که یبوست دارند). از آنجا که شما با هر حرکت روده ای آب بیشتری از دست می دهید، خطر کم شدن آب بدن شما بسیار بالاتر است.

بیشتر ورزش کنید
فعالیت فیزیکی فقط عضله نمی سازد و اینگونه نیست که فقط چربی ها را بسوزاند؛ بلکه ورزش یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای سلامت روده نیز انجام دهید. ورزش استرس را کاهش می دهد و به حفظ عملکرد GI کمک می کند. در کلاس یوگا ثبت نام کنید. مطالعات نشان داده اند که دو بار جلسات یوگا در روز، در بهبود علائم IBS به عنوان درمان های معمولی موثر است.

استرس را به طور موثر مدیریت کنید
واضح است که یک عنصر و مؤلفه روان شناختی برای IBS وجود دارد.  در حالی که استرس به احتمال زیاد این وضعیت را ایجاد نمی کند، اما استرسِ بیش از حد، می تواند عملکرد GI را مختل کند و علائم را بدتر کند. هر کسی برخی از انواع استرس را تجربه می کند، اما فوت و فن کار این است که تکنیک های موثر مدیریت استرس را یاد بگیریم . یک روش که برای شما کار کند و جواب بدهد را پیدا کنید. من مدیتیشن را توصیه می کنم که بدن و ذهن را آرام می کند.

پروبیوتیک ها امتحان کنید
روده شما محل میکرو ارگانیسم های مفید است که میکروبیوتا را تشکیل می دهند.  یک میکروبیوتای سالم تاثیر مثبتی بر روی  سلامت روده شما دارد. غذاهای حاوی پروبیوتیک مثل کیمچی، کلمی که رنده شده و با سرکه آب پز شده باشد، کامبوچا و یا  مکمل پروبیوتیک را برای حفظ فلورای روده سالم، مصرف کنید. محققان کشف کرده اند که گونه های باکتریایی به نام   Bifidobacterium infantis  به طور خاص در بهبود علائم IBS موثر است .

روده بزرگتان را پاک سازی کنید
پس از اینکه رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دادید، سعی کنید پاک سازی کامل روده بزرگ را انجام دهید. روده بزرگ شما مسیر اصلی از بین بردن مواد زائد بدن شماست و یک انسداد، می تواند باعث شود مواد زائد در روده تجمع پیدا کنند و به سلامت شما آسیب برسانند.  هنگامی که رژیم غذایی، هیدراتاسیون و تمرین را با پاک سازی روده بزرگ به طور منظم ترکیب کنید، این کار می تواند به آرامی روده های شما را سم زدایی کند و عملکرد روده را نرمال سازی کند.

 برگرفته از سایت:  Food Articles – Global Healing Center.url

نسخه چاپی