نشانه های گرما زدگی را بشناسید
هنگام گرمازدگی تنظیم دمای بدن و ضربان قلب برای بدن خیلی سخت است
 
چکیده
در هنگام گرما زدگی مغز به دمای بالای 105 درجه فارنهایت می رسد و در این زمان انجام وظایفی مانند تنظیم دمای بدن و ضربان قلب برای آن سخت می شود. این یک خطر جانی است و وظیفه ما است که مراقب دوستان ورزشکارمان باشیم. اگر شما شک کردید که یکی از دوستان ورزشکار شما در حال نشان دادن علائم گرما زدگی است حتما به این مسئله توجه کنید و او را مطلع سازید، ممکن است با این کار جان او را نجات دهید.

تعداد کلمات : 1446  تخمین زمان مطالعه :‌ 7 دقیقه
 
 
لبی
 
مترجم: مجتبی حسینی پور
 
   اگر یکی از دوستان ورزش کار شما نشانه هایی از گرما زدگی از خود نشان می دهد به او بگویید، ممکن است با این کار جان یک نفر را نجات دهید.
   در یک روز مسابقه و پس از حدود 80 کیلومتر دوچرخه سواری هنگامی که پشت یک چراغ قرمز ایستاده بودم یک خانم ورزشکار نیز در کنار من ایستاده بود. با وجود اینکه او در حالت نشسته قرار داشت دستگاه کنترل کننده ضربان قلب او عدد 192 را نشان می داد که بسیار بالا است.
   در ابتدا به او توصیه کردم که آب بنوشد، آب او تمام شده بود او را راضی کردم که از یکی از بطری های استفاده نشده من بنوشد اما او گفت که سرگیجه دارد و نمی تواند آب بنوشد. او همچنین ذکر کرد که سر دردی جزئی دارد. در آن موقع نشانه های گرما زدگی یکی پس از دیگری خود را بروز می دادند اما با این حال این ورزشکار اصرار داشت که بگوید خوب است و به دوچرخه سواری ادامه خواهد داد.
   در این موقع چند دوچرخه سوار دیگر به ما ملحق شدند و تمام آن ها نیز نگران بودند، بعد از این که به او گفتیم که در صورت عدم رسیدگی به وضعیت خود از مسابقه کناره گیری می کنیم او قبول کرد که به کناری برود و در زیر سایه ای بنشیند. ما برای 20 دقیقه بر روی گردن او یخ گذاشتیم تا ضربان قلب او پایین آمد.
   حال من از شما می پرسم: اگر آن چراغ سبز بود چه اتفاقی می افتاد؟ او احتمالا مسابقه را ادامه می داد و آخر داستان به یک آمبولانس ختم می شد.نشانه های اولیه مشکلات بدن در تنظیم دما شامل حالت توع، سرگیجه، سردرد، ضربان قلب بالا، خستگی یا ضعف بیجا و لرز کردن است. این نشانه ها زمانی رخ می دهد که دمای بدن در حال افزایش است و خطر گرما زدگی بسیار نزدیک، مگر این که تغییری ایجاد شود. زمانی که این چراغ های خطر خود را بروز می دهند بلافاصله فعالیت را متوقف کنید، به مکان خنکی بروید، پاها را به سمت بالا نگه دارید و نوشیدنی های الکترولیتی مصرف کنید. نشانه های جدی تر شامل سردرگمی و گم کردن مسیر می شوند. این حالت مختل شده ذهنی نشانه اصلی گرما زدگی است و در این حالت مداخله پزشکی به سرعت مورد نیاز است.
    این میزان از غرور در ورزشکاران استقامتی بسیار رایج است. ما باور داریم که با اراده قوی می توانیم چراغ های خطری که بدنمان به ما نشان می دهد را نادیده بگیریم و به مسابقه ادامه بدهیم. اما زمانی که بحث به گرما زدگی می رسد این رویکرد غیر معقول است.  چرا که در هنگام گرما زدگی مغز به دمای بالای 105 درجه فارنهایت می رسد و در این زمان انجام وظایفی مانند تنظیم دمای بدن و ضربان قلب برای آن سخت می شود.
   اما این چیزی بیشتر از یک روز سخت در تمرین است، این یک خطر جانی است و وظیفه ما است که مراقب دوستان ورزشکارمان باشیم. اگر شما شک کردید که یکی از دوستان ورزشکار شما در حال نشان دادن علائم گرما زدگی است حتما به این مسئله توجه کنید و او را مطلع سازید، ممکن است با این کار جان او را نجات دهید.
باید به دنبال چه نشانه هایی باشیم؟
   نشانه های اولیه مشکلات بدن در تنظیم دما شامل حالت توع، سرگیجه، سردرد، ضربان قلب بالا، خستگی یا ضعف بیجا و لرز کردن است. این نشانه ها زمانی رخ می دهد که دمای بدن در حال افزایش است و خطر گرما زدگی بسیار نزدیک، مگر این که تغییری ایجاد شود. زمانی که این چراغ های خطر خود را بروز می دهند بلافاصله فعالیت را متوقف کنید، به مکان خنکی بروید، پاها را به سمت بالا نگه دارید و نوشیدنی های الکترولیتی مصرف کنید. نشانه های جدی تر شامل سردرگمی و گم کردن مسیر می شوند. این حالت مختل شده ذهنی نشانه اصلی گرما زدگی است و در این حالت مداخله پزشکی به سرعت مورد نیاز است. علاوه بر این مراقب افرادی که بیهوش هستند نیز باشید. اگر یک ورزشکار بعد از یک تمرین سنگین یا یک مسابقه با چشمانی بسته در حال استراحت است احوال او را جویا شوید. تا زمانی که یک ورزشکار به محیط خود واکنش نشان می دهد و به سوالات پاسخ می دهد احتمالا حالش خوب است اما اگر فردی در پاسخ دادن به سوالات ساده دچار مشکل است باید سریعا اقدام کنید. یکی دیگر از نشانه های بارز گرما زدگی عدم تعریق است. به پوست آنها نگاه کنید تا ببینید که عرق کردن شان متوقف شده است یا خیر. مراقب باشید که عرق باقی مانده روی بدن شما را دچار اشتباه نکند.
   بدون مداخله این وضعیت می تواند به کما و مرگ منتهی شود. اگر یک ورزشکار از خود نشانه های گرما زدگی بروز داد به سرعت او را از معرض تابش آفتاب خارج کنید و با درست کردن یک حمام یخ یا خیس کردن و باد زدن سریع بدن، بدن او را خنک کنید. در این مرحله حیاتی کمپرس یخ بر روی نقاط کمی از بدن تاثیر گذار نیست و باید تمام بدن خنک شود. به اورژانس زنگ بزنید و فردی را مامور کنید تا کنار جاده یا خیابان بایستد و مسیر را به راننده آمبولانس نشان دهد.
پیشگیری از گرما زدگی
   مطمئن شوید که بدن آب کافی دارد: 80 درصد تنظیم دمای بدن در حین تمرین از طریق بخار شدن عرق انجام می شود. میزان مایعات لازم با تمرین ورزشی بستگی به عوامل متعددی از جمله محیط، سایز بدن، میزان تاثیر تمرین متداول بر گرما و میزان تولید گرمای عضلات نسبت به تمرین دارد. به عنوان مثال یک ورزشکار با وزن 75 کیلوگرم و در حال ورزش در هوای گرم و شرجی ممکن است در هر ساعت 2 لیتر عرق کند. این یعنی 325 میلی لیتر در هر 10 دقیقه بسیاری از بطری های نوشیدنی دوچرخه سواری 709 میلی لیتر گنجایش دارند. پس این ورزشکار باید در هر 20 دقیقه یک بطری کامل بنوشد. حتی این میزان نیز ممکن است کافی نباشد زیرا کلیه ها با تولید ادرار از میزان آب بدن برای تعریق کم می کنند. برای بازگرداندن تعادل مایعات بدن خود حجم بالا را 5/1 برابر کنید. در مورد نوع ترکیبات نوشیدنی، دانشگاه پزشکی ورزشی آمریکا نوشیدنی هایی را پیشنهاد می کنند که 0.5 تا 0.7 گرم به ازای هر لیتر سدیم دارد و این میزان باید برای تمرینات بیش از 1 ساعت، در حین ورزش مصرف شود. اضافه کردن پتاسیم ممکن است به حفظ مایعات در فضای بین سلولی کمک کند. وزن خود را ( در حالت خشک بدن ) قبل و بعد از ورزش اندازه گیری کنید. به ازای هر نیم کیلو وزن از دست رفته 16 بطری مایعات مصرف کنید.
 

بیشتر بخوانید : راه‌های مقابله با گرمازدگی

 
مناسب با محیط لباس بپوشید: بیشترین میزان تعریق از وسط و پایین کمر و پیشانی انجام می شود و در نظر داشته باشید که هر قطره از عرق شما که بر روی بدن باقی بماند هیچ کمکی به خنک کردن شما نمی کند. مناطقی که تعریق زیادی دارند را نپوشانید تا عرق از روی بدن بخار شود و دمای بدن شما را در هنگام و بعد از ورزش پایین بیاورد. لباسی که زیاد تنگ نباشد و از الیافی تشکیل شده باشد که بخار آب از آن عبور کند فرآیند خنک کردن بدن شما را تسهیل می کند. تا آن جایی که می توانید کمتر لباس بپوشید و در صورتی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارید استفاده از کلاه نیز خالی از لطف نیست.
   در دمای بالا ( به صورت ایمن ) تمرین کنید: انتظار نداشته باشید که در هوای خنک تمرین کنید و در گرما مسابقه بدهید. در طی 10 تا 14 روز کم کم تحمل گرمای بدنتان را افزایش دهید. ورزشکارانی که با کنترل ضربان قلب تمرین می کنند باید حتی در حالت های تمرین و مسابقه با فشار بالا در گرما ضربان قلب ایده آل خود را حفظ کنند.
   در سایه استراحت کنید: بیشتر استراحت کنید تا بتوانید نشانه های فشار قلبی را کنترل کنید. به یاد داشته باشید که همان طور که ذکر شد آب مورد نیاز بدن تان را تامین کنید. تاثیرات ورزش شامل زود عرق کردن ( و به تبع آن زود تر خنک شدن )، و داشتن غرق رقیق تر است. که این امر باعث می شود الکترولید ها در بدن باقی بماند.
   قبل از بیرون رفتن، به خصوص برای یک مسابقه، با خود عهدی ببندید: گرما زدگی بر تمام افراد تاثیر می گذارد و این مسئله ربطی به میزان آمادگی جسمی فرد ندارد حتی قوی ترین ورزشکاران نیز به خاطر نادیده گرفتن این مسائل به زانو در آمده اند. با خود عهد ببندید که اگر نشانه های خستگی گرمایی به سراغ شما آمدند طبق توصیه های گفته شده در بالا به وضعیت خود رسیدگی کنید.
 

برگرفته از سایت  Triathlete         

نسخه چاپی