پیام هایی به مناسبت روز خبرنگار
پیام هایی به مناسبت روز خبرنگار
پیام هایی به مناسبت روز خبرنگار






رسانه سازان

از دورترین زمان‏ها تا کنون بشر برای آگاهی و دست یافتن به اطلاعات آنچه پیرامون او می‏گذرد به اموری دست یازیده است تا نسبت به تحقّق این خواسته اقدام کند و در این راه نیز از ابزار و امکانات مختلفی نیز مدد جسته است که از آن جمله می‏توان به بهره‏گیری از «رسانه‏ها» اشاره کرد. امّا مهمتر از مقوله رسانه‏ها، مسئله رسانه سا زان است که خبرنگاران از آن جمله‏اند.

رسالتِ خطیر خبرنگاری

«خبرنگاران» رسالتِ خطیری بر عهده دارند، زیرا ارتباط دائم آن‏ها با هم اقشار و طبقات جامع و نیز زیر نظر داشتن فعالیت‏های مختلف به منظور انعکاس درست و دقیق رویدادها اقتضا می‏کند که «دقّت»، «صراحت» و «صداقت» به عنوان مشخصه‏های یک خبرنگار موفق ـ را به همراه داشته باشد و از سوء استفاده و یا بی‏توجهی نسبت به این حرفه پُر اهمیت اجتناب ورزد.
اخبار و رویدادها، عامل تعیین کننده‏ای در نگرشها، بینشها و موضع‏گیری‏های کلان است. بنابراین ناقلان اخبار سهم مهمّی در چگونگی اتّخاذ تدابیر و موضع‏گیری‏های کلان می‏توانند داشته باشند زیرا این گروه قادرند با نوع و فرم تنظیم اخبار، میزان توجّه و اعتنا یا بی‏اعتنایی گروهها و مسئولان را نوسان بخشند.

مطبوعات سالم

مطبوعات سالم، وام دار مُدیران و روزنامه‏نگاران سالمی است که با تعهّد و تخصّص خود زمینه شکوفایی استعدادهای ذاتی و نیز تهیه خوارک‏های سالم مطبوعاتی را فراهم می‏آورند. وقتی تغذیه روحی و فکری جامعه‏ای سالم باشد، این سلامت در همه لایه‏های زندگی افراد تسرّی خواهد یافت.

اصول اجتناب‏ناپذیر خبرنگاری

در آیین روزنامه نگاران متعهّد، صداقت، صراحت، شجاعت در بیان و رعایت امانت از اصول اجتناب‏ناپذیر این صنف به حساب می آید.

وظایف خبرنگاران

اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از وظایف خبرنگاران است تا ضمن ارتباط با مسئولین و دستگاه‏های اجرایی، مسائل مطرح در سیاستگذاری‏ها و طرح‏های مختلف را به آگاهی جامعه رسانیده تا اولاً از حقوق تک تک افراد جامعه دفاع کرده و ثانیا تلاش و فعالیت‏های نهادها در معرض قضاوت عموم قرار گیرد.

اهمیت ارتباطات و نقش خبرنگار

امروزه ارتباطات به قدری حائز اهمیت است که گاهی عدم اعتنا به این مقوله مهمّ و یا بهره‏برداری نادرست و ناقص از آن می‏تواند بر سرنوشت ملّت تأثیر گذارده و آن را به بی‏راهه کشاند و این از آن جهت است که «اطلاعات و آگاهی‏ها» لازمه مواجهه با قدرت‏های بزرگ است. بنابر این روزنامه نگاران به عنوان عضوی از نظام ارتباطاتی می‏توانند سهم مهمّی در این ارتباط ایفا نمایند.

وظیفه خبرنگار

خبرنگاران افزون بر اینکه می‏توانند با ارسال به موقع اخبار و گزارش‏ها مردم و مسئوئلین را از وقایع جاری مطلّع سازند به همان میزان می‏توانند با استفاده از شگردهای فنی و هنری خود حسّاسیتهای فراوانی را ایجاد کنند که حتی از کنترل افراد و متولیّان نیز خارج شود لذا این صداقت و تعهد خبرنگار است که واقعیت را آن چنان که هست بنمایاند و از افراط و تفریط که می‏تواند منجر به جنجال و یا بی اعتنایی شود بپرهیزد.

تجربه‏ها و خاطره‏های ارزنده

خبرنگاران معمولاً با انسان‏های مختلف مکان‏های مختلف و موضوعات مختلفی سر و کار دارند حتی گاهی برای تهیه گزارش از شهری به شهر دیگر و یا به کشور دیگری سفر می‏کنند تا به انجام مأموریت خود همت گمارند. این فرصت که زمینه آشنایی با دیگر اشخاص و امکنه را فراهم می‏سازد، برای تجربه اندوختن مغتنم است و عموما تجارب ارزنده، خاطرات ماندگار و خَلْق آثار تازه ره آورد این گونه خبرنگاران است که می‏تواند در بسیاری از مواقع شنیدنی و خواندنی بلکه آموختنی باشد.

خبرنگار موفق

خبرنگاری در کار خود موفق است که از مسائل حرفه‏ای خود با خبر باشد؛ دارای انگیزه‏ای قوی باشد و استعدادی خلاّق برانگیز داشته باشد، ارزش‏ها و هنجارهای جامعه را مراعات کند و با شکیبایی و آرامی در نگاه‏ها و نوشته‏های هدف‏دار خود بدنبال کشف حقیقت باشد و همواره نکته یابی و تیزنگری را نصب العین خود قرار دهد و از همه بالاتر حضور خداوند را در همه حالات باور داشته باشد.

تعهد و شناخت زمان

یکی از عناصر مهمّی که مورد توجه روزنامه نگاران است عنصر زمان است.
شناخت مقتضیات زمان و درک درست از موقعیت سیاسی و فکری جامعه می‏تواند در سرویس دهی یک خبرنگار و تلاش برای رَفع یک مُعْضَل یا تشویق یک حرکت مثبت و یا پیشگیری از وقوع یک حادثه‏ای مؤثر واقع افتد.
بنابراین به همت خبرنگارانی که تعهّد را سرلوحه کار قرار می‏دهند و مقتضیات زمان را در نظر می‏گیرند جامعه از بروز تنشها و تبلیغاتِ کاذب مصون خواهد ماند در غیر این صورت با بمباران‏های تبلیغاتی موجی از بی‏اعتمادی، بی ثباتی و جوّسازی علیه یکدیگر در جامعه بوجود خواهد آمد.

صداقت خبرنگار

خبرنگار، راوی وقایع است و صداقت، مهمترین شرط روایت. کذّاب، رهزنی است که گوهر اعتماد مخاطبان را می‏رباید.

مسئولیت خبرنگار

شهرها و روستاهای کنونی پر جمعیت‏تر و پر ارتباط‏تر از سابقند. علاوه بر آن، ساکنان آن‏ها با شهرها و روستاهای دیگر و حتی نقاط دور افتاده جهان به سهولت ارتباط بر قرار می‏کنند. زندگی اجتماعی جوامع مختلف در هم تنیده شده و حادثه‏ای در یک نقطه دنیا گاه همه جهان را تحت تأثیر قرار می‏دهد وزندگی انسان‏ها را متحول می‏سازد. لذا کسب اطلاع از وقایع جهان شرط زندگی غیر منفعلانه امروز است. از همین روی، جهان خوران و رهزنان انسانیت به تاسیس بنگاه‏های خبر پراکنی اقدام کرده و از این طریق به دنبال سمت و سو دادن به اطلاعات و انگیزه‏های بشرند.
مسئولیت خطیرِ خبرنگارِ متعهد، یافتن حقیقت، افشای توطئه‏های خبری خبرگزاری‏های وابسته و ترفندهای قدرت‏های اهریمنی است و ادای این مسئولیت، گاه جان و آبروی خبرنگار را به مخاطره می‏اندازد. اما در ایران اسلامی جانبازی و ایثار فرزندان انقلاب، همیشگی است.
برگرفته از : گلبرگ :: مرداد 1379، شماره 5
منبع: http://www.hawzah.net



نسخه چاپی