آیا می توانیم گرم شدن زمین را مهندسی کنیم؟

خنک سازی کره ی زمین
 

چکیده
در سال 1999، در فیلم ماتریکس، انسان ها آسمان را تاریک کردند تا بتوانند انرژی تأمین شده بوسیله ی خورشید برای ربات ها را کاهش دهند. در واقع این ربات ها زندگی جهانیان را با خطر مواجه می کردند. وضعیت وقتی خطرناک تر شد که ربات ها از انسان ها بهره گیری کردند و زمینه ی کنترل مغز آنها را فراهم آوردند.


تعداد کلمات: 599 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا می توانیم گرم شدن زمین را مهندسی کنیم؟

نویسنده: یون یو
مترجم: حبیب الله علیخانی


آیا می توانیم گرم شدن زمین را مهندسی کنیم؟

حال چه می شود اگر ما نیز مانند تاریک کردن آسمان، اندکی سیاره خود را خنک تر کنیم؟ اخیراً کیت ریکی، محقق تغییرات آب و هوا از دانشگاه کالیفرنیا، تجزیه و تحلیل خود در زمینه ی اثرات بالقوه ی خنک سازی کره ی زمین را انتشار داد.

زئومهندسی خورشیدی (Solar geoengineering) یکی از دو روش اصلی است که مهندسین بواسطه ی آن، موجب سرد شدن سیاره مان زمین می شوند. روش دیگر برای این کار، در واقع کاهش مستقیم گازهای گلخانه ای از اتمسفر می باشد. تلاش های ژئومهندسی خورشیدی بر روی کاهش میزان حرارت جذب شده از خورشید، تمرکز دارد. این کار از طریق ایجاد ابرهای بیشتر برای سایه افکندن بر روی زمین و همچنین فرستادن آیینه های بازتابشی به مدار زمین انجام می شود. یک روش فنی که هم اکنون عملی به نظر می رسد، پراکنده سازی ذرات بسیار ریز در استراتوسفر است که ایروسل نامیده می شوند. این کار موجب تیره تر شدن آسمان می شود و مشابه پراکنده شدن ذرات خاکستر و یا سایر ذرات ریز ناشی از فعالیت های آتشفشانی، می باشد. این کار در نهایت، موجب سردتر شدن زمین می شود.

اگر چه این روش به صورت تئوری کار می کند، چندین مورد حل نشده وجود دارد. برای شروع، این روش پایدار نیست. با توجه به گفته ی ریکی، ما نیازمند این هستیم که ایروسل را به صورت پیوسته به اتمسفر پمپ کنیم. ما باید سالانه میلیون ها تن از این ایروسل ها را به هوا پمپ کنیم زیرا آنها به صورت طبیعیت و بواسطه ی پدیده های طبیعی، از بین می روند. به محض آنکه ما افزودن ایروسل به اتمسفر را متوقف کنیم، دمای جهان به صورت یکباره تغییر خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید: گرم شدن کره زمین


آیا می توان این روش را به منظور خریدن زمان برای کاهش میزان مواد کربنی، استفاده کرد؟ این کار را می توان کرد اما ریسک ایجاد آلودگی های دیگر نیز با استفاده از این مواد، وجود دارد. با توجه به مدل ریکی، اگر چه این روش می تواند مووجب کاهش در میزان دمای متوسط جهانی شود، برخی از نواحی نزدیک استوا و قطب ها ممکن است واقعا وضعیت هوایی خطرناک تری را نسبت به قبل تجربه کنند. این به معنای خشک تر شدن جاهای خشک، پر آب تر شدن جاهای پر بارش، گرم تر شدن مکان های گرم تر و سرد تر شدن مکان های سردتر است. این مسئله باید گفته شود که در حقیقت این مورد یک کابوس دیپلماتیک بین المللی است اگر استفاده از آن موجب بروز منفعت برای برخی کشورها و ضرر برای کشورهای دیگر شود. این روش احتمالا موجب حل برخی از مشکلات زیست محیطی دیگر از جمله اسیدی شدن اقیانوس ها می شود. این مشکلات محیط زیستی نیز اکثراً به دلیل افزایش سطح دی اکسید کربن رخ داده است.

ریکی می گوید: اگر ژئومهندسی خورشید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به صورت کامل و مؤثر به همراه سایر اقدامات ژئومهندسی دیگر استفاده شود. اما حذف و کاهش گازهای گلخانه ای در اتمسفر زمین، هنوز هم یک امر حیاتی و الزام آور برای فایق آمدن بر مشکل گرم شدن زمین می باشد.

 

منبع
https://www.insidescience.org
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.


 

نسخه چاپی