یادگیری در حین خواب

به واقعیت پیوستن دریافت اطلاعات در حین خواب
 

چکیده
محققین فرانسوی افرادی را پیدا کردند که می توانند اطلاعات جدیدی را در طی فازهای خاصی از خواب، دریافت کنند. ایده ی اینکه افراد می توانند در حین خواب، یاد بگیرند، به ناچار امید را در میان بچه های دبیرستانی زنده کرد، مخصوصاً افرادی که به اندازه ی کافی برای امتحان فردا درس نخواندند. اما تحقیق بر روی اطلاعات موجود، شواهد تعیین کننده ی اندکی برای به واقعیت پیوستن دریافت اطلاعات در حین خواب، ارائه کرده است. مطالعه ها هیچ اثر یادگیری مثبتی در این زمینه، گزارش نداده اند.


تعداد کلمات: 934 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

یادگیری در حین خواب

نویسنده: پیتر گوان
مترجم: حبیب الله علیخانی


یادگیری در حین خواب

 هم اکنون یک مطالعه در فرانسه نشان داده است که افراد خواب می توانند اطلاعات را در حین خواب و تحت شرایط خاص، دریافت و حفظ کنند.
این مطالعه نشان داده است که این افراد می توانند عملکرد یادآوری خود را در طی فازهای خاصی از خواب، بهبود دهند، مخصوصاً در فازی از خواب که خواب حرکت سریع چشم (REM) و خواص سبک غیر REM (NREM)نامیده می شود.

به عبارت دیگر، مطالعه ی انجام شده، نشان داده است که این افراد اطلاعات جدیدی را در زمان رفتن به فاز دیگر، کسب نکرده اند. این فاز فاز خواب NREM  عمیق نامیده می شود.
توماس آندرلون می گوید: "برخورد مکرر با صداهای جدید در طی خواب REM و NREM سبک منجر به بهبود در کارایی در زمان بیدار شدن می شود". توماس آندرلون مدیریت این مطالعه را بر عهده داشته است. او می گوید: "برخورد مشابه در طی خواب NREM عمیق، منجر به بهبود کارایی می شود".

به عبارت دیگر، این مطالعه نشان می دهد که یادگیری در طی خواب REM و NREM  سبک رخ می دهد اما در خواب NREM  سبک، این یادگیری شیفت داده می شود.
آندرلون عضو گروه مغز و هوشیاری دانشگاه پاریس است و پروژه هایی در زمینه ی یادگیری در طی خواب را رهبری می کند. آندرلون همچنین با دانشگاه ماری کوری در پاریس، مشارکت می کند.
او می گوید: "این تفکر متداول است که مغز در حال خواب، از محیط ایزوله است". در سال های اخیر، ما و سایر محققین نشان داده ایم که مغز در حال خواب از محیط پیرامونش، ایزوله نیست".
محققین از الکتروانسافلوگراف ( electroencephalograms) به منظور اندازه گیری فعالیت الکتریکی مربوط به مغز استفاده کردند و تفاوت های میان انواع خواب را مشخص کردند. در خواب REM، که عموماً در ارتباط با رویاست، مغز بسیار فعال است. در خواب NREM ، مغز بسیار راحت است. فاز NREM  با خواب سبک شروع می شود اما به زودی به فاز عمیق می رسد. در طی این فاز، این سخت است که فرد خواب را بیدار کرد.
پائول ربر که در واقع در زمینه ی علوم اعصاب یادگیری و مغز تخصص دارد و در دانشگاه شمال شرق الینوز مشغول به کار است، می گوید:" چیزی که در مورد تحقیق آنها شگفت آور است، کار در طی خواب REM است". او همچنین می گوید: "من تاکنون این مسئله را مشاهده نکرده بودم".
اگر این یافته ها تأیید شود، چالش های قابل توجهی برای برخی از محققین ایجاد می شود. آنها می گویند: یادگیری در طی خواب، می تواند تنها موجب تحکیم حافظه ای شود که در طی بیداری کسب شده است".

محققین از الکتروانسافلوگراف ( electroencephalograms) به منظور اندازه گیری فعالیت الکتریکی مربوط به مغز استفاده کردند و تفاوت های میان انواع خواب را مشخص کردند. در خواب REM، که عموماً در ارتباط با رویاست، مغز بسیار فعال است. در خواب NREM ، مغز بسیار راحت است. فاز NREM  با خواب سبک شروع می شود اما به زودی به فاز عمیق می رسد. در طی این فاز، این سخت است که فرد خواب را بیدار کرد.

در مطالعه ی انجام شده در فرانسه، 20 نفر برای سپری شدن شب، در ماشین EEG قرار داده شدند در حالی که تیم آندرلون در طی فازهای مختلف خواب، صداهای مختلفی برای آنها پخش کردند.
این آندرلون می گوید: "الگوهای نویز- حافظه که بوسیله ی همکار من دانیل پرزنیتزر توسعه داده شده است، به شما اجازه می دهد تا یادگیری در طی پاسخ های مغزی را رصد کنید".
او می گوید: "ما دو گروه از نویزهای سفید داشتیم. یکی نویز تصادفی و خالص بدون هیچ تکراری و دیگری یک رشته از اعداد تصادفی در داخل یک نویز سفید و تکرار چند باره ی آن می باشد".

 

بیشتر بخوانید: یادگیری در خواب!


او اضافه می کند که الگوی تکرارشوند در کل برای کسانی که به خواب رفته بودند، تازه و نو بود. بعد از بیدار شدن افراد، محققین آنها را از لحاظ قابلیت شناسایی الگوهای تکرارشونده مورد بررسی قرار دادند.
نتایج این بررسی ها نشان می دهد که این افراد صداها را می شناسند و در طی خواب REM و خواب سبک NREM ، به آن گوش کرده اند اما این مسئله در مورد صوت هایی که در طی خواب NREM  شنیده اند، صدق نمی کند.

آندرلون می گوید: "ما نتایج را به عنوان علامت هایی شناسایی کردیم که سیستم شنیداری آنها را ایجاد کرده و در آینده قابلیت تشخیص آنها ایجاد شد. با تنها چند تکرار، مغز شما می تواند الگوهای نویز را به یاد آورد و آنها را ذخیره سازی کند".
شنیدن نه تنها حسی نیست که می تواند یادگیری در طی خواب را کانال دهی کند. برای مثال، در اواخر سال 2014، یک گروه از محققین این پدیده را در مورد سیگاری ها مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تیم فرانسوی در حقیقت راهی به منظور مطالعه ی انواع رسمی تر از یادگیری مانند لیستی از لغات را باز کرد. به هر حال، آندرلون می گوید: "چندین چیز وجود دارد که باید قبل از اعمال نتایج در زندگی روزانه، بررسی شود". این موارد شامل مطالعه ی علم بیولوژیک جزئی مربوط به ایجاد حافظه در حین خواب می باشد.
متخصصین عصب شناسی نیز باید از ریسک های بالقوه ی موجود در زمینه ی یادگیری در حین خواب، به ما آگاهی بدهند.
آندرلون به این نکته اشاره می کند که :"شاید این مسئله موجب بهبود دانش ما در مورد یک زبان جدید شود. اما این مسئله احتمالا موجب از بین رفتن مزیت های حاصله از خواب می شود".

 

منبع
https://www.insidescience.org
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.


 

نسخه چاپی