روش جدید اندازه گیری درد در نوزادان

درد چگونه در مغز نوزادان ایجاد می شود
 

چکیده
یافته های تحقیقاتی ممکن است به محققین در پیدا کردن روش های بهتر برای کاهش درد در کودکان، کمک کند. درد یک مسئله ی بسیاری شخصی و ذهنی است. یک ضربه به زانو برای یک فرد ممکن است رنجشی ایجاد نکند اما در یک فرد دیگر، آزاردهنده باشد. برای کودکان، درد حتی مرموز تر است.


تعداد کلمات: 844 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش جدید اندازه گیری درد در نوزادان

نویسنده: کاترین گامون
مترجم: حبیب الله علیخانی


روش جدید اندازه گیری درد در نوزادان

کارولین هارتلی (Caroline Hartley)، یک محقق امراض کودکان در دانشگاه آکسفورد انگلیس می گوید: "نوزادان و کودکان نمی توانند صحبت کنند بنابراین، این سخت است که دکتر و یا پرستاران بدانند که کجای آنها درد می کند؟"
اما روش هایی وجود دارد که می توان به نوزادان نفوذ کرد و میزان درد در آنها را تشخیص داد. هارتلی و همکارانش یک الگوی درد متداول را بواسطه ی مطالعه ی مغز نوزادان تازه متولد شده، بدست آوردند.

با توجه به کارهای هارتلی، یک نفر از هر 9 کودک تازه متولد شده، مراقبت های بیمارستانی دریافت می کنند. در طی ماندن در بیمارستان، این نوزادان به طور متوسط در هر روز، 10 کار دردآور را تحمل می کنند. این کار از کارهای متداولی از جمله داخل کردن سوزن به منظور خون گیری تا کارهای پیچیده تری مانند عبور تیوب تنفسی، متغیر می باشند.
راه مورد قبول برای بررسی درد در یک نوزاد، استفاده از سیگنال های فیزیولوژیکی است. این سیگنال ها عبارتند از: افزایش نرخ ضربان قلب، کاهش در میزان اکسیژن اشباع خون و موارد مشابه. اما این اندازه گیری ها، به طور مستیم به درد ارتباطی ندارند.
راه مورد قبول برای بررسی درد در یک نوزاد، استفاده از سیگنال های فیزیولوژیکی است. این سیگنال ها عبارتند از: افزایش نرخ ضربان قلب، کاهش در میزان اکسیژن اشباع خون و موارد مشابه. اما این اندازه گیری ها، به طور مستیم به درد ارتباطی ندارند.
هارتلی می گوید: "نوزادان اگر گرسنه باشند یا نیاز به تعویض پوشک داشته باشند، گریه می کنند. این اقدامات برای اندازه گیری داروهای تسکین دهنده ی درد، کافی نیست".
برای تعیین این مسئله که درد چگونه در مغز نوزادان ایجاد می شود، هارتلی و همکارانش سنسورهای الکتریکی را به سر نوزادان وصل کردند و چندین مطالعه با استفاده از الکتروانسفالوگرام (electroencephalograms) بر روی آنها انجام دادند. این دستگاه، فعالیت الکتریکی مغز نوزادان را اندازه گیری کرد. ارزیابی 72 نوزاد تازه متولد شده مورد ارزیابی قرار گرفت در حالی که این نوزادان کارهای پزشکی روزمره و روتین را دریافت می کردند که گاها با درد همراه بود (مانند خون گیری با سوزن). سپس محققین با مقایسه ی اسکن مربوط به نوزادانی که با سوزان، خون از آنها گرفته شد و یا بررسی صدای آنها به نتایج قابل توجهی رسیدند.

محققین قادر به تعریف الگوهای تعریف شده ای از درد از این گروه از داده ها شدند. آنها همچنین به اسکن های مربوط به نوزادانی نگاه کردند که پیش از آزمایش خون، از ژن کاهش دهنده ی درد، برای آنها استفاده شده بود. این فهمیده شد که ژن موجب کاهش علائم درد در مغز نوزادان می شود.
تمام این نکات برای پیدا کردن راه های بهتری مورد نیاز است که به ما می گوید درد در این نوزادان چگونه است. حدود 39 % از این نوزادان وقتی از آنها خون گیری می شد، ادا و اصول و گریه نکردند. اما مغز آنها نشان می داد که درد می کشیدند.

هارتلی می گوید: مهم ترین استفاده ی کوتاه مدت از این روش، برای شناسایی درد است. همچنین با آن می توان تشخیص داد که آیا داروی تسکین درد به خوبی عمل کرده است یا نه؟ برای مثال، این مفید خواهد بود که بفهمیم آیا مورفین می تواند به صورت مؤثر موجب کاهش در درد نوزادان شود یا نه؟ "نوزادان مانند بزرگسالان نیستند و بنابراین، داروها ممکن است بر روی آن به شیوه ای مشابه عمل نکند".

 

بیشتر بخوانید: تشخیص علایم درد در کودکان


آیا این سیستم می تواند نشان دهد که کودکی در حال درد کشیدن است (مثلا به دلیل عفونت گوش و یا دل درد) ؟ هارتلی می گوید: این روش در سطح گروهی نیز کاربرد دارد زیرا درد مانند یک تجربه ی ذهنی است.

برای نوزادانی که پیش از موعد متولد شده اند، درد می تواند واقعی باشد و نتایج دراز مدتی داشته باشد. راس گرونو (Ruth Grunau)، یک محقق نئوناتولوژی (neonatology) در دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، در مطالعه های پیشین به این مسئله رسیده اند که نوزادانی که بین 24 تا 32 هفته سن دارند، درد با تغییر در ساختار مغزی آنها مرتبط است. این درد موجب تغییر در عملکرد مغز آنها می شود و IQ آنها را پایین می آورد. همچنین درد منجر به بروز مشکلات رفتاری در آنها می شود.

دلیل اینکه این کار جدید برای او جالب توجه است، این است که "این کار برای شروع تشخیص پاسخ کاهش درد مهم می باشد و این امید است که حالت درد در کودکان از طریق اندازه گیری های مغزی گفته شده، مقدور شود".

گرونو علاقه مند است تا برخی از اقدامات متداول مانند دادن آب قند به نوزادان در زمانی که آنها بی قرار هستند را نیز مورد بررسی قرار دهد تا بتواند این پدیده را موشکافی کند. این همچنین مهم است که بین تنش و درد تفاوت قائل شویم. اغلب کودکان به دلیل کشیده شدن پایشان گریه می کنند. او می گوید:" شما نمی خواهید که با استفاده از آب قند و یا مواد دارویی، آنها را درمان کنید".

 

منبع
https://www.insidescience.org
استفاده از مطالب این مقاله با ذکر منبع راسخون، بلامانع می باشد.


 

نسخه چاپی