چگونه مادر خانه‌داری باشیم؟
چکیده:
وجود پدر و مادر در منزل برای مراقبت از  کودک مهم است. اما امروزه بسیاری از خانواده‌ ها آن را مهم نمی‌ دانند. یاد بگیرید چطور از زمان خود استفاده کنید، شبکه اجتماعی خود را بسازید، و زندگی حرفه ‌ای خود را در هنگام ماندن در خانه با کودکان خود حفظ کنید.


تعداد کلمات: 2906 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 14 دقیقه
چگونه مادر خانه‌داری باشیم؟
 مترجم: داوود سرافراز

وضعیت مالی خود را درک کنید
1 دقیقا بدانید چقدر درآمد ماهانه دارید. میزان پولی که شریک زندگی‌تان هر ماه به خانه می ‌آورد را محاسبه کنید. این نقطه شروع برای تعیین این است که شما تا چه اندازه می ‌توانید با کودک خود در خانه بمانید.

2 هزینه‌ های ثابت ماهانه خود را محاسبه کنید. اجاره یا وام مسکن، هزینه قبوض، بیمه، هزینه های اتومبیل، پرداخت‌ وام دانشجویی، غذا و سایر هزینه‌ هایی که هر ماه دارید را پی‌گیری کنید.

3 مخارج دیگر را هم حساب کنید. که شامل هزینه‌ برای تفریحات، هدایای تولد، مهمانی ها، بودجه برای دوره های آموزشی، اشتراک مجله، خرید پوشاک، تعویض وسایل و غیره هستند.

4 هزینه‌ های پیش ‌بینی‌ نشده را هم در نظر داشته باشید. دقت کنید که در حساب تان آیا قادر به رسیدگی به هزینه‌ های پیش ‌بینی ‌نشده هستید؟ مثلا ممکن است برای درب منزلتان نیاز به قفل ساز داشته باشید، یا وسیله نقلیه شما دچار مشکل شود یا این که شما باید به پزشک مراجعه کنید.

5 هزینه هایی را که می توانید صرفه جویی کنید. رفتن به محل کار می تواند هزینه داشته باشد، حتی اگر درآمد کسب کنید. لیستی از هزینه های مرتبط با کار شامل پارکینگ، صبحانه، کرایه اتوبوس یا مترو،  تهیه غذا و غیره تهیه  کنید، و راه های بصرفه را در آن زمینه انتخاب کنید.

6 درآمد متعادل با هزینه برای مراقبت از کودک.کودک شما به نوعی نیاز دارد که از او به شکل خاصی مراقبت شود.استخدام کسی که بتواند از او مراقبت کند می تواند بسیار گران باشد و حتی اگر در یک مهد کودک تمام وقت ثبت نام شود هزینه زیادی خواهد داشت.
متوسط هزینه سالانه در حال حاضر از شهریه دانشگاه دولتی فراتر رفته‌ است. میزان درآمد خود را در صورتی که کار می‌کنید محاسبه کنید. اگر با فرزند خود در خانه نبودید، این را با میزان پولی که نیاز دارید برای مراقبت از کودکان خود خرج کنید، بالانس کنید.
مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها و یا هر خویشاوند دیگری ممکن است که قادر به مراقبت از کودکان شما باشند. در  نتیجه کاهش مخارج شما برای مرقبت از کودک را به همراه خواهد داشت.

7 بودجه خود را تنظیم کنید. راه هایی را کشف کنید تا بتوانید در خانه بیشتر بمانید.
اگر شما به طور منظم قهوه را از کافی‌ شاپ محله می‌گیرید، در مورد درست کردن قهوه در خانه فکر کنید و هر روز آن مبلغ را پس‌ انداز کنید. اگر برای گرفتن مجلات شماره اشتراک دارید و هر روز بابت دریافت مجله پولی پرداخت می کنید، به قطع این اشتراک فکر کنید.
یک راه خوب برای مشخص کردن آن چه که می ‌توانید کاهش دهید این است که مخارج خود را به مدت دو ماه محاسبه کنید. هر چیزی که خرج می‌کنید را یادداشت کنید. در تمام مدت یک دفترچه یادداشت با خود داشته باشید و یا آن را در گوشی خود پی‌گیری کنید. ممکن است متوجه شوید که پول زیادی صرف چیزهای پوچ و بیهوده می کردید که اصلا به آن ها نیاز نداشته اید.

8 درآمد از دست رفته خود را محاسبه کنید. میزان در آمد باقی مانده خود را جایی قرار دهید که در آینده به نفع شما باشد. مثلا بانکی که بعد بتوانید با درصد کمتر یا حتی راحت تر وام بگیرید. یا روی پول خود سود بانکی دریافت کنید.
همچنین در نظر بگیرید که هر لحظه ممکن است از کار خود خارج شوید و مجبور شوید مسیر شغلی جدیدی را در مدت زمان کمتری پیدا کنید. به ویژه زنان که در معرض حقوق کم تر قرار دارند.

9 اگر برای کمک از مردم واجد شرایط هستید، به آن‌ ها مراجعه کنید. اگر درآمد شما بسیار پایین باشد، ممکن است واجد شرایط دریافت خوراکی یا کمک‌ های عمومی دیگر باشید. به اداره خدمات انسانی محله خود مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری پیدا کنید.
خیریه ها می توانند خوراک، پوشاک، دوره های آموزشی و مزایای دیگر برای خانواده‌ های کم‌درآمد را فراهم می‌کند.

اگر شما به طور منظم قهوه را از کافی‌ شاپ محله می‌گیرید، در مورد درست کردن قهوه در خانه فکر کنید و هر روز آن مبلغ را پس‌ انداز کنید. اگر برای گرفتن مجلات شماره اشتراک دارید و هر روز بابت دریافت مجله پولی پرداخت می کنید، به قطع این اشتراک فکر کنید.
یک راه خوب برای مشخص کردن آن چه که می ‌توانید کاهش دهید این است که مخارج خود را به مدت دو ماه محاسبه کنید. هر چیزی که خرج می‌کنید را یادداشت کنید. در تمام مدت یک دفترچه یادداشت با خود داشته باشید و یا آن را در گوشی خود پی‌گیری کنید. ممکن است متوجه شوید که پول زیادی صرف چیزهای پوچ و بیهوده می کردید که اصلا به آن ها نیاز نداشته اید.
تهیه برنامه روزانه
1 وظایف اصلی را اولویت ‌بندی کنید. مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شدند باید بتوانند هر چند سخت و دشوار ولی محیط منزل را کنترل و مدیریت کنند. به عنوان مثال، ممکن است بخاطر مراقبت از فرزند نتوانسته باشید شب را تا صبح استراحت کنید. ولی این سختی را باید تحمل کنید، با کودک خود دوش بگیرید، لباس خوب بپوشید خود را به نوشیدنی دعوت کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

2 برنامه‌ های آزاد برای کودکان خود تهیه کنید. بسته به سن کودک خود، داشتن برنامه سازگار می ‌تواند بسیار مفید باشد. شما می‌ دانید که دختر شما هر روز صبح ساعت 7 صبح از خواب بیدار می ‌شود. شما می‌ دانید که در ساعت ۱۰ صبح یک چرت می‌ زند. و می‌ دانید که وقتی ظهر بیدار می‌ شود به نهار نیاز دارد. ممکن است لازم باشد پسر بزرگ‌تر خود را از مدرسه در ساعت 2 برگردانید. جوری برنامه ریزی کنید که کارها با هم تداخل پیدا نکند. یک برنامه خوب و منظم احساس خوبی به شما خواهد داد.
برنامه را انعطاف‌ پذیر نگه دارید تا بتوانید فعالیت ‌های برنامه ‌ریزی نشده را جا به جا کنید.
زمانی که کودکان شما کمی بزرگ‌ تر می ‌شوند، برنامه را طوری تنظیم کنید که برای سنین و منافع آن‌ ها منطقی باشد.

3 کار های خانه را برای مدت مشخصی برنامه ‌ریزی کنید. یک روز را برای خرید خواربار در نظر بگیرید، و انتخاب یک روز دیگر از هفته را برای شست شوی لباس ها، در حالی که ممکن است خانواده شما خیلی بیشتر لباس برای شستن داشته باشند و بهتر باشد دو روز در هفته را به شستن اختصاص دهید، اینها همه بسته به شرایط شماست. 
از کودکان خود بخواهید تا در کار ها به شما کمک کنند. فکر نکید اگر از آن ها کمک نگیرید در حق آن ها لطف کردید.کمک کردن آن ها در کار های منزل باعث میشود که مسولیت پذیر و باهوش تر شوند.
پیش دبستانی ها می توانند به پهن کردن لباس های شست شو شده کمک کنند، مهد کودکی ها می توانند به خالی و پر کردن ماشین ظرفشویی کمک کنند، و بچه های مسن تر می توانند برای تدارکات شام همکاری داشته باشند.

4 برای وعده های شام و نهار برنامه ‌ریزی کنید. یک وعده غذایی برای هفته تهیه کنید. این به شما در دانستن آنچه که در فروشگاه مواد غذایی باید خریداری کنید  کمک خواهد کرد همچنین می‌ توانید غذا های باقی مانده را نیز برنامه ‌ریزی کنید. برای مثال، می‌توانید یک شب مرغ را کباب کنید و از استخوان‌ ها برای سوپ مرغ در شب بعد استفاده کنید.

برنامه ‌ریزی فعالیت‌ها
1 با افراد دیگر برنامه برنامه‌ریزی کنید. زمانی که خانواده‌های دیگری با کودکان خردسال پیدا می‌کنید ، برنامه‌ریزی کنید. پدر و مادر دیگری را به خانه خود دعوت کنید. زمانی که با یکدیگر آشنا شدید، می‌توانید یک برنامه هفتگی را برای خود قرار دهید. شما حتی ممکن است بتوانید برای مراقبت از کودکانتان به یکدیگر کمک کنید.

2 بچه‌های خود را به سفر ببرید. از مکان‌ های محلی، پارک‌ ها، کارخانه ‌ها و مناطق دیگر بازدید کنید تا آموزش کودکان خود را غنی کنید. این می ‌تواند به خصوص زمانی که شما بچه ‌های کوچک در خانه دارید مفید باشد.

3 پروژه ‌های هنری و ساخت صنایع دستی را در برنامه خود قرار دهید. به کودکان خود فرصتی بدهید تا خلاق شوند. پروژه‌ های هنری و صنایع دستی که با علایق آن ها همسو هستند طراحی کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما نقش یک نانوا را دوست دارد با او بازی کنید. وسایل نقاشی و یا خمیر بازی را برای او فراهم کنید.
یک انبار مواد برای استفاده در پروژه‌ های هنری و صنایع دستی ایجاد کنید. این ممکن است شامل لوله های دستمال توالت، کارتن های تخم مرغی، روبان، رشته، سلفون، تمیزکننده لوله و غیره باشد.
 یک مکان جدا که نگرا ن کثیفی و بهم ریختگی آن نباشید.

4 مرتب به کتابخانه بروید. در برنامه هفتگی خود به کتابخانه مراجعه کنید. این فرصت خوبی برای پرورش عشق به خواندن کتاب است.
بیشتر کتابخانه‌ ها گاهی اوقات کتاب داستانی دارند که به سن کودکان تعلق دارند. این ها می ‌توانند فرصت ‌های فوق‌ العاده ‌ای برای گرایش آن ها به کتابخانه باشد.

5 اسباب‌ بازی ‌ها را داخل و خارج کنید. اگر اسباب ‌بازی‌ های بیش از حدی وجود داشته باشد، کودکان خردسال ممکن است با این همه انتخاب‌ خسته شوند. زمانی که تعداد آن ها زیاد باشد فرزند شما نمی تواند روی یک بازی تمرکز کند. تعدادی از اسباب ‌بازی‌ ها را انتخاب کنید تا بتوانید از آن‌ ها استفاده کنید و بقیه آن‌ ها را از دید خارج کنید. هر چند هفته، این اسباب‌ بازی‌ ها را به گردش در بیاورید و جا به جا کنید.

ایجاد شبکه اجتماعی
1 به گروه پدر و مادر ها ملحق شوید. خیلی از جوامع، گروه‌ هایی دارند که دور هم جمع می‌ شوند. که فرزندان هم سنی هم دارند. توصیه‌ها و داستان ‌هایی را در مورد بزرگ کردن کودکان خود به اشتراک بگذارید. شما ممکن است بتوانید یک گروه را از طریق بیمارستان یا پزشک اطفال، مسجد، کتابخانه، سازمان اجتماعی و یا دانشگاه محلی پیدا کنید.

2 با دیگر والدین ارتباط برقرار کنید. خودتان را در پارک، زمین‌بازی، کلاس ورزش و تمرین فوتبال معرفی کنید. برای اینکه خود را از منزوی بودن دور نگه دارید، باید والدین دیگری که با شخصیت شما هم خوانی دارند پیدا کنید. شما هنوز هم می ‌توانید با دوستان کاری خود ارتباط برقرار کنید، اما احتمالا هر روز هفته در دسترس نخواهند بود. داشتن والدین دیگر در اطرافتان به شما کمک می‌کند که شما یک ارتباط اجتماعی داشته باشید.

3 برنامه را با بچه ‌های دیگر لحاظ کنید. زمانی که خانواده‌ های دیگری با کودکان خردسال پیدا می‌کنید، آن ها را به خانه خود دعوت کنید. وقتی  کامل به یکدیگر آشنا شدید، می ‌توانید یک برنامه هفتگی را برای خود برنامه ‌ریزی کنید. شما حتی ممکن است بتوانید مراقبت از کودک را به تنهایی تا حدی کنار بگذارید.

4 در یک سازمان خیریه محلی داوطلب شوید. یک سازمان غیر انتفاعی یا سایر سازمان های خیریه ای که ماموریت شما را پشتیبانی می کنند، پیدا کنید.
به طور داوطلبانه برنامه ریزی موسسه را انجام دهید. ممکن است پناهگاه حیوانات، یک سازمان هنری، حفاظت از طبیعت یا سازمان دیگری باشد. این به شما کمک خواهد کرد که با دیگران که دارای منافع مشترک هستند نیز ارتباط برقرار کنید.
شما ممکن است داوطلب شوید در مکان هایی که فرزندانتان هستند حضور داشته باشید. این می تواند یک تجربه عالی برای کودکان باشد تا بتوانند در مورد کمک به دیگران یاد بگیرند.
شما می‌ توانید برای این کار در مکان‌ هایی که دوست ‌دار کودک هستند، داوطلب شوید. این می ‌تواند یک تجربه عالی برای کودکان باشد تا یاد بگیرند به جامعه بازگردند و به دیگران کمک کنند.
همچنین ممکن است بخواهید در مدرسه فرزندتان به عنوان انجمن اولیا و مربیان داوطلب شوید.

ایجاد زمان برای خودتان
1 با خودتان صادق باشید. ماندن در خانه با کودک می ‌تواند بسیار سخت باشد. مطالعات نشان می‌ دهد که مادران خانه‌ دار ممکن است افسردگی، نگرانی، ناراحتی و عصبانیت بیشتری نسبت به مادران شاغل را تجربه کنند. این تا حدودی به خاطر تنهایی، قدردانی و ارتباط کم با بزرگسالان در طول روز است. برنامه برای یک مادر خانه‌ نشین خیلی سخت است و نه مرخصی استعلاجی، و نه زمان تعطیلات برای خود ندارد.
بدانید که این احساسات مشترک هستند. اگر این طور احساس می ‌کنید، تنها شما نیستید. شما باید با خودتان صادق باشید تا سالم‌ ترین را برای خود و خانواده خود انتخاب کنید.

2 کار های خانه را  عادلانه تقسیم کنید. این دلیل نمی شود شما  چون پدر یا مادر خانه‌نشین هستید، باید همه کار های خانه را انجام دهید. با همسرتان کار کنید و کار ها را منصفانه تعیین کنید. به عنوان مثال، شریک زندگی شما می‌ تواند بعضی شب‌ ها شام درست کند، یا ظرف ‌ها را بشوید و یا شستن لباس‌ ها را انجام دهد.
فکر کردن به این که همسر من هیچ کاری نکرده فقط به این خاطر که تمام روز در خانه بوده بسیار غلط است. به خاطر داشته باشید، مراقبت از کودکان و خانه کار بسیار دشواری است. علاوه بر این، شما هیچ وقت استراحت یا حتی زمان بسیار کمی هم برای خودتان پیدا نمی‌کنید. دقت کنید که تمام مسولیت خانه را به تنهایی حمل نکنید.

3 با خودتان مهربان باشید. یک فیلم ببینید، در برنامه ریزی خود استخر و ماساژ داشته باشید.با دوست خود برای سرو قهوه به کافی شاپ بروید، در مورد پرورش خود احساس گناه نکنید. زمانی که از خودتان مراقبت می ‌کنید، پدر و مادر بهتری برای فرزندانتان هم خواهید بود.

4 یک پرستار بچه بگیرید. در حالی که شما قصد صرفه‌ جویی در مراقبت از کودکان را با کار نکردن دارید، این به این معنی نیست که شما باید ۱۰۰ ٪ مواقع در خانه باشید. شما و شریک تان هنوز نیاز دارید بدون بچه در کنار هم باشید. هر چند هفته وقت بگذارید تا یک قرار ملاقات داشته باشید.

5 با هم بیرون بروید. زمانی که شریک زندگی‌ تان از محل کار به خانه باز می‌گردد، زمان‌ را به طور منظمی مدیریت کنید. ممکن است از این زمان برای انجام دادن کار های بدون کودک، دیدن یک فیلم در سینما، یا یک دورهمی دوستان استفاده کنید.

6 ورزش کنید. ورزش می‌ تواند به کاهش استرس و تنش که ممکن است زمانی که شما روز های خود را با کودکان سپری می ‌کنید، کمک کند. شما ممکن است زمانی که شریک زندگی ‌تان با بچه‌ ها در خانه است و یا زمانی که کودکان شما در مدرسه هستند، به کلاس ورزش بروید یا پیاده روی کنید. هر چیزی که انتخاب می‌ کنید، آن را برای خودتان اولویت قرار دهید.
بچه‌ها را برای دوچرخه ‌سواری ببرید یا یک کالسکه پیاده‌ روی بخرید تا بتوانید با کودک به پیاده روی بروید.
برخی از کلاس های ورزشی به این گونه هستند که شما با والدین دیگر تمرین می کنید و فرزندانتان اتاق مخصوص خود را دارند.

7 سرگرمی‌ های زیادی دارید که می ‌توانید در خانه انجام دهید. این که در خانه با کودکان خود هستید، به این معنا نیست که هر کاری که می‌ کنید باید بر روی کودک متمرکز باشد. برخی سرگرمی ‌ها را پیدا کنید که در حین بازی کودکان می‌ توانید انجام دهید.
ممکن است باغبانی، خیاطی، ساختن چیزی جدید، نقاشی، عکاسی، و غیره را انتخاب کنید.
زمانی را صرف مطالعه کنید. با مطالعه کردن فرزندانتان هم تشویق به این کار می شوند.

زنده نگه داشتن شغل
1 هویت حرفه ‌ای خود را از دست ندهید. شما ممکن است یک مادر خانه ‌نشین باشید، اما شما نقش ‌های دیگری نیز دارید. هویت حرفه ‌ای شما تنها یکی از نقش‌ های دیگر است. شما می‌ توانید به عنوان یک مادر شناخته شوید، اما همچنین می‌ توانید به عنوان یک طراح وب و یا یک برنامه ‌ریز یا غیره نیز شناخته شوید.

2 با ارتباطات حرفه‌ ای خود در تماس باشید. شبکه حرفه ای خود را از طریق کسانی که در آن قرار دارند دنبال کنید. زمانی که می‌ خواهید به کار حرفه ‌ای  خود برگردید این افراد اولین نقطه تماس شما خواهند بود.
هر چند ماه یک بار برای ماندن در تماس و به روز رسانی در مورد آنچه در حرفه شما در حال رخ دادن است، زمانی را صرف قهوه یا ناهار با طرف مقابلتان کنید. و این فرصتی است که باعث شود  تصمیم بگیرید که می ‌خواهید دوباره کار کنید.

3 بر روی روند های کاری تمرکز کنید. مجلات تجاری، اخبار ها و مطالب دیگر را بخوانید تا در مورد آنچه در صنعت شما در حال رخ دادن است آگاه باشید. در کارگاه‌ ها یا کنفرانس‌ های مربوط به کار خود شرکت کنید تا درباره شیوه‌ های جدید و یا محصولات اطلاعات کسب کنید.

4 کار هایی را که می ‌توانید در خانه انجام دهید پیدا کنید. بسیاری از والدین به حرفه ای علاقه مند هستند و آن را بیشتر به صورت پاره وقت دنبال می‌ کنند. این کار به طور ایده‌ آل در خانه انجام می‌ شود، به طوری که برنامه شما می‌ تواند انعطاف‌ پذیر باقی بماند. با افراد در ارتباط با حرفه‌ خود برای یافتن فرصت‌ هایی که می ‌توانید در خانه انجام دهید صحبت کنید. همچنین ممکن است دیگر فرصت ‌هایی برای ارتباط مستقیم با حوزه کاری خود پیدا کنید. این ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
طراحی وب
نوشتن آزاد
کار اداری
پروژه‌ های هنری یا طراحی
آموزش

5 زمانی که داوطلب می‌ شوید به طور استراتژیک فکر کنید.
می ‌توانید برای نقش‌ هایی داوطلب شوید که درجه شغلی شما را افزایش دهد، حتی به صورت تدریجی. برای مثال، اگر شما یک نویسنده هستید، می ‌توانید برای نوشتن یک خبرنامه غیر انتفاعی، داوطلب شوید. اگر یک تاریخدان هستید، می‌ توانید در یک موزه یا آرشیو محلی داوطلب شوید. اگر یک حسابدار هستید، می‌ توانید داوطلب امور مشاوره مالیاتی شوید.

6 چند کلاس انتخاب کنید. اگر احساس می‌کنید که نیاز دارید اطلاعات جدیدی به دست آورید، در آموزشگاه یا دانشگاه محلی ثبت‌ نام کنید. برگزاری کلاس که هفته ‌ای یک یا دو بار برگزار شود می‌ تواند برای نگه داشتن شما در زندگی حرفه‌ ای مفید باشد.
این یک روش خوب برای ادامه دادن به ساخت شبکه حرفه ‌ای شما است.
 
 منبع:
https://www.wikihow.com/Be-a-Stay-at-Home-Mom

 

بیشتر بخوانید 
 نکات خانه داری
 نکات ریزی خانه داری

نسخه چاپی