مروری بر فرهنگ و سنت‌های منحصر به فرد اسپانیا

یک فرهنگ منحصر به فرد
 

چکیده
اسپانیا ترکیبی از جاذبه‌های تاریخی و تفکر مدرن است. فرهنگ و سنت این کشور زیبا، غنی و منحصر به فرد است. شیوه زندگی مردم و زیبایی‌های طبیعی این کشور، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. تقریبا هر ساله 50 میلیون نفر از اسپانیا بازدید می‌کنند و این یکی از 5 مقصد مهم گردشگری در جهان است.


تعداد کلمات: 1894 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 10 دقیقه

مروری بر فرهنگ و سنت‌های منحصر به فرد اسپانیا

برگرفته از سایت هیستوری پلکس
مترجم: میترا مزینانی


مروری بر فرهنگ و سنت‌های منحصر به فرد اسپانیا

آیا می‌دانید؟
با آثار تاریخی مانند برج هرکول، صومعه سلطنتی سانتا ماریا گوادالوپ و بسیاری از آثار دیگر، اسپانیا دارای بالاترین مکان‌های تاریخی ثبت شده در سازمان یونسکو است (در کل  44 اثر تاریخی)، و 39 منطقه فرهنگی ثبت شده، نیز دارد!
اسپانیا یکی از معدود کشورهایی است که سابقه طولانی در جنگ و مورد تعرض قرار گرفتن دارد. که این امر، بدلیل مکان جغرافیایی خاصی است که منجر به تشکیل یک فرهنگ منحصر به فرد و در عین حال غنی و متنوع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ، فرهنگ و مردم اسپانیا این مقاله را بخوانید.

 

پادشاهی اسپانیا (بر اساس جدول زمانی)


دوران پیش از رومی

در ابتدا قوم‌های Iberians و Celts (گروه‌های قبیله‌ای) در اسپانیا ساکن شدند. مصنوعات به جای مانده از این قبایل در غار آلتامیرا، به شکل نقاشی یافت می‌شود. سپس کارتاگینایی‌ها به شهرک‌های ساخته شده توسط این قبیله‌ها حمله کردند و تحت استعمار قرار گرفتن این مناطق آغاز شد.


حکومت رومی‌ها

امپراطوری روم، مستعمرات تجاری کارتاگین را تقریبا از حدود 210 سال قبل از میلاد، تا سال 205 پس از میلاد مسیح، تحت سلطه داشت. در این دوره، مسیحیت به اسپانیا معرفی شد. دین، زبان و قانون فعلی اسپانیا حاصل این دوره است. تولیدات کشاورزی تحت حکومت رومی‌ها آغاز شد و بازارهای واردات و صادرات کالاها شکل گرفت. بعدها، امپراتوری روم توسط قبیله‌های گوتیک سرنگون شد.


حکومت مسلمانان

اسپانیا پس از اینکه مسلمانان، قبایل گوتی را شکست دادند، تحت سلطه مسلمانان قرار گرفت، دوره حکومت مسلمان بیش از 700 سال طول کشید.


سقوط حکومت اسلامی

در 1492 مسلمانان پس از، از دست دادن بیشتر قلمرو خود، توسط لیدی ایزابل کاستیل و لرد فردیناند شکست خوردند. این زن و شوهر پس از آن، این کشور را زیر سلطه خود قرار دادند. کریستف کلمب نیز در همان سال امریکا را کشف کرد.


عصر طلایی

دوران عصر طلایی به طور عمده به دلیل کشف و استخراج طلا و نقره که از قاره‌های تازه کشف شده به دست می‌آمد، به این عنوان نامیده می‌شود. تحت امپراطوری چارلز اول، پادشاهی‌های اسپانیایی، آلمان و اتریش متحد شدند. با این حال، این دوره پر زرق و برق در تاریخ اسپانیا فقط 50 سال طول کشید؛ زیرا با جنگ و درگیری‌های داخلی، نفوذ اسپانیا تضعیف شد.


حکومت ناپلئون

پس از انقلاب فرانسه، ناپلئون ارتش اسپانیا را شکست داد و امپراتوری آن را از سال 1808 تا 1815 به عهده داشت. پس از آنکه اسپانیا قدرت خود را مجددا بدست آورد، درگیری‌های داخلی و رکود اقتصادی موجب از بین رفتن بسیاری از مستعمرات اسپانیا در آمریکا شد.با آثار تاریخی مانند برج هرکول، صومعه سلطنتی سانتا ماریا گوادالوپ و بسیاری از آثار دیگر، اسپانیا دارای بالاترین مکان‌های تاریخی ثبت شده در سازمان یونسکو است (در کل  44 اثر تاریخی)، و 39 منطقه فرهنگی ثبت شده، نیز دارد!اسپانیا یکی از معدود کشورهایی است که سابقه طولانی در جنگ و مورد تعرض قرار گرفتن دارد. که این امر، بدلیل مکان جغرافیایی خاصی است که منجر به تشکیل یک فرهنگ منحصر به فرد و در عین حال غنی و متنوع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ، فرهنگ و مردم اسپانیا این مقاله را بخوانید.


جنگ داخلی

درگیری‌های فزاینده‌ای میان جمهوری خواهان و مخالفان ناسیونالیست منجر به جنگ داخلی اسپانیا شد که از 1936 تا 1939 ادامه یافت. ناسیونالیست‌ها به رهبری ژنرال فرانکو، بر جمهوری خواهان پیروز شدند.


از حکومت فرانکو تا حال حاضر

اسپانیا تا سال 1975 تحت سلطه دیکتاتوری فرانکو بود. بعد از مرگ او، خوان کارلوس دی بوربن جانشینش شد. قانون اساسی اسپانیا در سال 1978 تصویب شد و دموکراسی دوباره احیا شد. در سال 1982 حزب سوسیالیست (PSOE) پس از انجام همه پرسی، انتخابات را برد. امروزه اسپانیا یک سلطنت دارای قانون اساسی است. شاه فیلیپ VI پادشاه کنونی و رئیس دولت اسپانیا است.


مردم و فرهنگ اسپانیا


Los Españoles: مردم اسپانیا

اسپانیا جمعیتی بالغ بر چهل و شش میلیون نفر دارد. یک ملت عمدتا مسیحی است که حدود 77٪ جمعیت آن مسیحیان کاتولیک هستند، در حالی که 20٪ باقی مانده دینی ندارند و 2٪ باقی مانده از مذاهب دیگر هستند که شامل یهود، هندوئیسم، اسلام و بودیسم هستند. این کشور مهاجران زیادی از سایر کشورهای اروپایی مانند رومانی، مراکش، آلمان و بریتانیا دارد. سایر مهاجرانی که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، چینی، هندی و یا از کشورهای آفریقای جنوبی هستند.


جشنواره‌های اسپانیا

فستیوال و جشنواره‌ها بخش مهمی از فرهنگ اسپانیایی هستند و تا حد زیادی بر زندگی اجتماعی مردم محلی تأثیر می‌گذارند. بیش از 3000 فستیوال و جشنواره‌هایی که هر ساله جشن گرفته می‌شود، وجود دارد. تقریبا هر شهر و روستا دارای نمایشگاه‌های سالانه خود است که از چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد. فستیوال‌های روستایی شامل افراد محلی می‌شود که از یک مسیر خاص به صورت سواره یا پیاده، به زیارتگاهی می‌روند. خارجی‌ها برای بازدید و تفریح، به دیدن این فستیوال‌ها می‌آیند.


کارناوال اسپانیایی

اولین جشن ملی در ماه فوریه "کارناوال مارتس" است. "هفته مقدس" یکی دیگر از جشنواره‌های معروف است و گردشگران بسیاری را از سراسر جهان جذب می‌کند. فستیوال‌های محلی بسیاری برای بازگشت ماهیگیران از دریا، رهایی از مورچه‌ها و برداشت محصولات کشاورزی وجود دارد.
 

Corrida de Toros

این احتمالا یکی از محبوب‌ترین سنت‌های اسپانیایی است، که منعکس کننده نفوذ بسیار زیادی است که سایر فرهنگ‌ها و نژادها در این کشور زیبا داشته‌اند که در طول قرن‌ها تکامل یافته است و با فرهنگ اسپانیا تطبیق داده شده است. در ابتدا، این ورزش شامل مبارزه مردان اسب سوار با گاو نر بود، اما در نهایت به مردان گاو باز یا ماتادور تبدیل شد، که مبارزه با گاو، بدون کمک اسب می‌باشد. امروزه، گاو بازی بیشتر به عنوان یک رویداد رقابتی، تا یک ورزش شناخته می‌شود.
 

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم اسپانیا


فستیوال گوجه فرنگی

جشنواره جالب دیگری در اسپانیا "گوجه فرنگی" است. مردم در شهر Buñol گرد هم می‌آیند و آماده‌اند تا بیش از 240 هزار پوند گوجه فرنگی را در "بزرگ‌ترین مبارزه با مواد غذایی" به همدیگر پرتاب کنند. این جشنواره در چهارشنبه آخر ماه اوت برگزار می‌شود که شما نباید آن را از دست بدهید!


جشنواره طبل سن سباستین

یکی دیگر از جشنواره‌های لذت بخش اسپانیایی است. در این جشنواره، گروه درام در شهر رژه می‌روند. سباستین در شب اول روز هر سال برگزار می‌شود. این جشنواره صبح روز بعد با 'Tamborrada Infantil' (مراسم تولد مسیح) پایان می‌یابد.


سایر جشن‌های جالب و رنگارنگ اسپانیا

-Fiestas de la Vendimia Riojana (جشنواره شراب ریوجا)
-Fiestas Patronales de La Virgen de Gracia (به افتخار ویژن گراسیا)
-Fiesta de Verano (مردم لباس‌های سنتی اسپانیایی می‌پوشند)
-Eos Cosos (جشن محلی فیستا فلانیتکس)
-Fiestas de Haro (در روز سن پدرو)
از لباس‌ها و مراسم گرفته تا موسیقی و جشن، می‌توانید ببینید که چقدر فرهنگ اسپانیا متنوع است. جشنواره‌های بزرگ‌تری شامل فلامنکو، گاو نر، سیرک‌ها، نمایشگاه‌های سرگرمی، آتش بازی، کنسرت، مسابقه موسیقی و کنسرت‌های موسیقی است. معروف‌ترین آنها، باید اجرای بولز در پامپلونا باشد که در طول 'Fiesta de San Fermin' اتفاق می‌افتد.


لباس در اسپانیا: گذشته و حال

درست مثل هر چیز دیگری، تاریخ فرهنگی غنی اسپانیا بر روی لباس‌هایش نیز تاثیر گذاشته است. پوشاک اسپانیای سنتی همیشه شامل گلدوزی بود. لباس سنتی برای مردان شامل یک کلاه بافتنی بزرگ، شلوار سیاه و سفید و کت کوتاه و سفید است، در حالی که خانم‌ها لباس فلامینکوی فریبنده زیبایی را می‌پوشیدند. گرچه اکثر این لباس‌ها امروزه جایی در فرهنگ کنونی اسپانیا ندارد، اما در جشنواره‌ها دیده می‌شود. گیلت که از قرن نوزدهم مانند جلیقه بود، به یک کت یا ژاکت معاصر تکامل یافته است. مانتیلا (اساسا روسری است)، هنوز توسط بسیاری از عروس‌ها پوشیده می‌شود و آنچه که ما به نام پنتا می‌شناسیم، است. اگرچه اسپانیایی‌ها نیز همراه با پیشرفت معاصر حرکت می‌کنند، اما لباس‌های قدیمی خود را به انواع جدید ترجیح می‌دهند. با این حال، در مناطق شهری، مارک‌های معروف، بیشتر مورد توجه زنان هستند.


زبان اسپانیایی در حال تبدیل شدن به عنوان یک زبان جهانی

اسپانیا نقش مهمی در تبلیغ زبان اسپانیایی در سراسر جهان (امپراطوری آن شامل سرزمین‌ها و مستعمرات در اروپا، آفریقا، آمریکا، و آسیا است) دارد. این زبان، بیش از 500 میلیون اسپانیایی زبان را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است، و دومین زبان متداول در جهان است. با این حال، قانون اساسی اسپانیا، زبان Castilian castellano به را به عنوان رسمی می‌شناسد. این زبان رسمی آن کشور است و حق و وظیفه هر اسپانیایی است که آن را بداند.


هنر اسپانیا

هنر در اسپانیا شامل نقاشی‌ها و مجسمه‌های بزرگی در اسپانیا است که در سراسر جهان معروف هستند. برخی از هنرمندان و مجسمه سازان اسپانیایی مانند پابلو پیکاسو و سالوادور دالی نام خود را در زمینه هنر به ثبت رسانده‌اند. آنها یکی از نوآورترین هنرمندان در جهان هستند. اثرهای مشهوری همچون کارهای پیکاسو همراه با سایر نقاشان مشهور اسپانیایی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در گالری‌های هنری مطرح در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده اند. نام مجسمه سازان مشهور اسپانیا مارانیو بنلیور، واسکو دلا زرزا، خوان بواتستا مونهور و آلونسو بروگوته است. اسپانیا دارای بیش از 800 موزه و کلکسیون مشهور، مخصوصا در بارسلونا و مادرید است. در طول این سال‌ها، برگزاری تعداد زیادی از گالری‌های هنری در این کشور، به ویژه مربوط به هنر معاصر، رشد فوق العاده‌ای داشته است.


معماری

معماری اسپانیا به دلیل تهاجم و تنوع جغرافیایی، تاثیر زیادی از دیگر فرهنگ‌ها گرفته است. برخی از تأثیرات عمده در معماری اسپانیا از یونانیان، روم، مسلمانان، آفریقای شمالی و فنلاندها گرفته شده است.
رومی‌ها برخی از برجسته‌ترین آثار معماری در اسپانیا را طراحی کرده‌اند. سلسله مسلمانان و پادشاهی مسیحیان به تنوع سبک معماری در جنوب اسپانیا منجر شده است. یک نمونه از این آثار، کورداوا است که یک شهر در اندولاسیا، در جنوب اسپانیا است. اسپانیا همچنین در رنسانس، رشد معماری چشمگیری داشت. کلیسای بورگوس، سانتیاگو دو کمپوستا، آثار آنتونی گادو و شهر تاریخی تولدو، بعضی از مکان‌هایی هستند که معماری زیبای آنها شناخته شده است. اسپانیا دارای 44 مکان تاریخی در میراث جهانی است که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است.

 

غذاهای اسپانیا

غذاهای اسپانیایی مخلوطی از مرغ، سبزیجات و گوشت، همراه با ماهی و بسیاری از ادویه جات مختلف است. این غذاها نسبتا تند است. برخی از غذاهای اسپانیایی غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که بسیار هوس برانگیز می‌باشند. برخی از غذاهای پرطرفدار اسپانیایی عبارتند از پیلا، که یک ظرف برنج است که انواع مختلفی از آن را تشکیل می‌دهد. همچنین ماریسوس یا حلزون صدف دار، و پوتاجس و پیمینتوس رلنوس هستند. شکلات داغ و کرفس یک دسر بسیار محبوب در سراسر این کشور است. اسپانیا به شراب معطر خود نیز مشهور است؛ سن نوشیدن مشروب در کشور 18 است. سایر نوشیدنی‌های الکلی سانگریا، کاوا، و آبجوی اسپانیایی است. مردم اسپانیایی علاقه زیادی به غذا دارند و به اسپانیایی می‌گویند "Barriga llena، corazón contento!" که به "شکم پر و قلب شاد" ترجمه می‌شود.


ورزش اسپانیایی

فوتبال، ورزش ملی این کشور است و یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که محبوبیت زیادی دارد. طرفداران اسپانیایی فوتبال در سراسر اروپا تعداد بالایی دارند و احتمالا تنها ایتالیایی‌ها از نظر تعصب می‌توانند با آنها رقابت کنند. تیم ملی اسپانیا در حال حاضر رتبه 3 در جهان است. آنها جام جهانی 2010 و یورو 2012 را به دست آوردند. لیگ اسپانیا، لالیگا یکی از محبوب‌ترین مسابقات فوتبال در جهان است. رئال مادرید C.F. و بارسلونا F.C. دو باشگاه بزرگ اسپانیایی هستند که در سطح جهان مشهور هستند. رافائل نادال، بازیکن اول تنیس جهان، اسپانیایی است.
تراس‌های سبز طولانی و بی‌نظیر، زیبایی هیپنوتیزم کننده فلامنکو، تنها چند مورد از تجارب فرهنگی است که می‌توانید در هنگام بازدید از اسپانیا از آنها لذت ببرید. اسپانیا با فرهنگ و آداب و رسوم و چشم انداز متنوع خود و زیبایی با شکوه محیطی، ترکیب شگفت انگیزی بین افسون‌های قدیمی جهان و دنیای جدید است.

 

منبع: راسخون

نسخه چاپی