تب مکرر

تب مکرر نشانه‌ی بسیاری از بیماری‌ها است.
 

چکیده
تب مکرر نشانه‌ی بسیاری از بیماری‌ها است. همه چیز را در مورد علل مختلف، علائم و درمان این بیماری، بخوانید. تب، که به عنوان پریکسیا نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن دمای بدن معمولا حدود 1 - 2 درجه افزایش می‌یابد. تب مکرر نشانه‌ای از تب است. تب ممکن است اغلب در ارتباط با سایر علائم مانند استفراغ، از دست دادن اشتها، درد بدن و غیره رخ دهد. بیماری‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند باعث تب مکرر در کودکان و بزرگسالان شوند، بنابراین مهم است ابتدا بیماری را تشخیص دهید و سپس سعی کنید بیماری را درمان کنید. در اغلب موارد، علت آن را می‌توان به راحتی با کمک سابقه بیماری تشخیص داد. به عنوان مثال، اگر بیمار می‌گوید که او اخیرا به یک کشور گرمسیری سفرکرده است احتمال دارد که دچار مالاریا یا تیفوس شده باشد، زیرا این بیماری‌ها در اکثر کشورهای گرمسیری وجود دارد. با این حال، اجازه دهید ما در مورد دیگر علل احتمالی و گزینه‌های درمان برای مقابله با بیماری را بیان کنیم.


تعداد کلمات: 1023 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه

تب مکرر

برگرفته از سایت بازل
مترجم: مهناز مزارعی


علل

تیفوس: یکی از شایع‌ترین علل تب مکرر است. تیفوس یک بیماری است که بر دستگاه گوارش اثر می‌گذارد و توسط باکتری سالمونیال ایجاد می‌شود. علائم تب تیفوئید عبارتند از تب آرام و پیشرفته همراه با بثورات و عرق خفیف می‌باشد. تب در این بیماری به صورت تب زیاد و کم تغییر می‌کند و به صورت مکرر ظاهر می‌شود. در واقع، تیفوس یکی از شایعترین علل این نوع تب در بزرگسالان است.

 تب مالت: حیوانات مانند گاو، سگ، خوک و شتر می‌توانند تحت تاثیر باکتری‌های بروسلا قرار گیرند و انسان‌هایی که در تماس با این حیوانات هستند در معرض خطر این باکتری‌ها هستند. کارکنان کشتارگاه، دامپزشکان، کشاورزان و غیره، بیشتر در معرض خطر بروسلا قرار دارند. این بیماری نیز ناشی از مصرف شیر یا گوشت غیر استریل شده است. علائم این بیماری عبارتند از درد مفصلی و عضلانی، عرق خفیف و تب مکرر است.

مالاریا: مالاریا با تبی که ایجاد می‌کند شناخته شده است. این بیماری درنتیجه، عفونت ناشی از Plasmodium vivax ایجاد می‌شود که منجر به علائم مانند تب، لرز، استفراغ، آرترالژیا، کم خونی و غیره می‌شود. علل مشابهی که باعث ایجاد تب می‌شود شامل سل، لنفوم، سرطان، بورلیوس، هپاتیت، وبا، تب خال و غیره هستند.


علائم تب‌های دوره‌ای

یک سری اختلالات ژنتیکی که باعث ایجاد تب با سایر علائم التهابی دیگر می‌شود به عنوان سندرم‌های التهابی شناخته می‌شوند. دو نوع از سندرم‌های که باعث ایجاد تب و تشنجی ارثی و غیر ارادی می‌شوند وجود دارد.اگر دچار سرماخوردگی و سرفه شده‌اید، از دستمال یکبار مصرف برای عطسه کردن یا سرفه استفاده کنید. دستمال استفاده شده را در سطل زباله  بیندازید و دست‌ها را بطور کامل بشویید. مقدار زیادی آب و مایعات دیگر را بنوشید تا خودتان را هیدراته کنید. به این ترتیب، اگر تب به مدت بیشتری ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.


علائم ایجاد تب دوره‌ای و ارثی


تب مدیترانه‌ای فمینال

 این بیماری یکی از شایع‌ترین نوع تب است این بیماری بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای دیده می‌شود. همانطور که می‌دانیم FMF یک بیماری ژنتیکی است، ژن مسئول ایجاد آن ژن MEFV است. این ژن بر روی پروتئینی به نام پیرین تاثیر دارد که نقش مهمی در تنظیم و کنترل التهاب بدن دارد. هنگامی که یک نقص در ژن به‌وجود بیاید، تنظیم التهاب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از این رو، بیماران از وقوع تب و سایر نشانه‌ها رنج می‌برند. 


سندروم Hyperimmunoglobulinemia

نوع بسیار نادری از بیماری است که باعث ایجاد تب دوره‌ای می‌شود. این بیماری باعث ایجاد تب، سردرد، درد شکم، بثورات پوستی و افزایش سایزغدد لنفاوی می‌شود. افرادی که تحت تاثیر این سندرم قرار دارند متعلق به مناطق اروپای شمالی، هلند و شمال فرانسه هستند.


  Syndromes PFAPA

شایع‌ترین علت تب مکرر در کودکان است که معمولا بین پنج سال اول و اوایل تولد آنها در یک ماهگی اتفاق می‌افتد. ویژگی‌های اصلی این سندرم عبارتند از: فارنژیت، آدنیت، تب مکرر و استوماتیس گزارش شده است که بیشتر در مناطق اروپا و امریکا، اما بین وقوع آن و شرایط جغرافیایی، جنسیت یا نژاد مطابقت دقیقی وجود ندارد.


سندرم Schnitzler

 در رابطه با این بیماری متخصص پوست فرانسه، دکتر لیلیان اسنیتزلر این وضعیت را در سال 1972 شناسایی و توصیف کرد، از این رو به عنوان سندرم Schnitzler نامگذاری شده است. دلیل این سندرم ناشناخته است. بیماران ممکن است با توجه به نشانه‌های متنوع و گیج کننده به یک پزشک عمومی، متخصص پوست، روماتولوژیست و متخصص خون مراجعه کنند.
 

بیشتر بخوانید: تب پایین


علائم بیماری

 علائم بسیار کمی در رابطه با این بیماری دیده می‌شود که تب تنها علامت بیماری است. از این رو، در زیر، علائم معمول دیده شده در رابطه با این بیماری ذکر شده است.
افزایش ضربان قلب
عرق
تب و لرز
 تهوع و استفراغ
 درد در معده
کمردرد
شکم درد
کم اشتهایی
خستگی و ضعف
تمرکز ضعیف
 درمان
 درمان به علت تب بستگی خواهد داشت. این علامت می‌تواند به عوارض مختلف منجر شود. اولا علت تب باید به درستی تشخیص داده شود. به طور معمول، آزمایش خون یا آزمایش ادرار برای میکروارگانیسم‌های خاص برای بررسی این وضعیت کافی است، مثلا، یک آزمایش وییدال برای تیفوئید کمک می‌کند تا تشخیص این بیماری تأیید شود. بنابراین، هنگامی که بیماری تایید شد، درمان راحتر انجام می‌شود. به‌طور معمول برای تب مکرر، تنها تب برکافی نیست، زیرا در چنین مواردی عمدتا نیاز به درمان سیستمیک است. از این رو، آنتی بیوتیک‌ها تقریبا همیشه در مورد تب مکرر استفاده می‌شود. بسته به شدت بیماری، آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز شوند.


اقدامات پیشگیرانه

 اگرچه ما نمی‌توانیم خود را از قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها و ویروس‌های اطراف خود محافظت کنیم، حداقل می‌توانیم از آلوده شدن خود توسط آنها جلوگیری کنیم که این کار را می‌توان با حفظ بهداشت مناسب و رژیم غذایی به طور منظم انجام داد. در زیر چند نکته در این رابطه وجود دارد:
 دست‌ها را بطور روزانه بویژه قبل از غذا و بعد از دستشویی بشویید. همچنین اگر حیوان خانگی در خانه داشته باشید، دست‌های خود را پس از لمس حیوان شستشو دهید.
 توصیه می‌شود که به جای صابون از مایع دستشویی استفاده کنید زیرا امکان دارد که میکروب‌ها به صابون برسند و به فرد دیگر انتقال پیدا کند.
 اگر دچار سرماخوردگی و سرفه شده‌اید، از دستمال یکبار مصرف برای عطسه کردن یا سرفه استفاده کنید. دستمال استفاده شده را در سطل زباله  بیندازید و دست‌ها را بطور کامل بشویید.
مقدار زیادی آب و مایعات دیگر را بنوشید تا خودتان را هیدراته کنید.
به این ترتیب، اگر تب به مدت بیشتری ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

 

منبع: راسخون

نسخه چاپی