اثرات جانبی واکسن تیفوئید یا حصبه

تیفوئید یک عفونت جدی است.
 

چکیده
واکسن تیفوئید می‌تواند تب تیفوئید را که یک عفونت باکتریایی است را کنترل کند. عوارض جانبی واکسن به طور کلی خفیف است و ظرف چند روز به خودی خود از بین می‌رود. تیفوئید یک عفونت جدی است که به وسیله باکتری Salmonella Typhi یا Salmonella enterica enterica typhi به وجود می‌آید. این بیماری باعث تب بالا، همراه با درد معده، از دست دادن اشتها، سردرد و بثورات پوستی می‌شود. این عفونت از طریق مدفوع پخش می‌شود، به این معنی که مردم معمولا پس از مصرف غذا و آب آلوده در معرض باکتری‌ها قرار می‌گیرند.


تعداد کلمات: 768  کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

اثرات جانبی واکسن تیفوئید یا حصبه

برگرفته از سایت بازل
مترجم: مهناز مزارعی

اثرات جانبی واکسن تیفوئید یا حصبه

تیفوئید در کشورهایی که سیستم‌های بهداشتی نامناسب و بدون فاضلاب هستند، رایج است. از سوی دیگر، بروز تیفوئید در کشورهایی نظیر ایالات متحده، به دلیل وجود آب آشامیدنی پاک و بهداشت مناسب و شیوه‌های بهداشتی بسیار نادر است. با این حال، افراد نیز می‌توانند باعث انتقال این بیماری زمانی که به نقاط دیگر جهان سفر می‌کنند، مخصوصاً جایی که امکانات بهداشتی و تامین آب تمیز به طور گسترده‌ای در دسترس نیست شوند.

با در نظر گرفتن این عوامل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کنند هنگام سفر به مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا احتیاط کنید. واکسن تیفوئید می‌تواند درجه حرارت بالایی بدن در برابر این بیماری را کنترل کند، و از این رو باید توسط افرادی که به این نقاط سفر می‌کنند، استفاده شود.


انواع واکسن تیفوئید

این واکسن در دو فرم در دسترس است. یکی از واکسن‌ها خوراکی است و دیگری به صورت تزریقی است. واکسن خوراکی به شکل کپسول و یک واکسن زنده است. این بدان معنی است که حاوی باکتری‌های زنده، اما تغییر یافته که نمی‌توانند این بیماری را ایجاد کنند می‌باشد. اما این نوع واکسن می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را نسبت به باکتری‌ها درست مثل تیفوئید تحریک کند. واکسن تزریقی یک واکسن غیر فعال است که سالمونلا تیفیوئید زنده ندارد، در عوض، شامل قطعاتی از Salmonella Typhi غیرفعال شده است. این واکسن با تزریق عضلانی استقاده می‌شود.
 


عوارض جانبی واکسن تیفوئید

عوارض جانبی جدی یا بالقوه تهدید کننده واکسن تیفوئید بسیار نادر است. معمولا پس از واکسیناسیون، بعضی واکنش‌های خفیف را تجربه می‌کنند. بعضی از شایع‌ترین عوارض جانبی مرتبط با این واکسن به شرح زیر است:
درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
تب
سردرد
درد عضلانی یا مفصلی
عوارض جانبی ناخواسته مرتبط با این واکسن عبارتند از:
درد شکم
تهوع
استفراغ
اسهال

 

بیشتر بخوانید: علائم تب دره


در موارد نادر، برخی افراد ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید به واکسن ایجاد کنند. این علائم  به شرح زیر است:
بثورات
 خارش
تورم صورت، زبان و گلو
نفس تنگی
لرز
اکثر عوارض جانبی مرتبط با واکسن تیفوئید در طی چند روز بدون هیچ گونه مداخله پزشکی از بین می‌روند. اما اگر علائم چندین روز ادامه داشته باشد بهتر است با پزشک مشورت کنید. واکنش شدید آلرژیک به این واکسن نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد.

 

چیزهایی که باید در نظر گرفت

واکسن تیفوئید خوراکی معمولا در بدن افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که دارای HIV هستند آنتی بادی‌های کافی تولید نمی‌کند.
افرادی که داروهای خاصی مانند داروهای شیمی درمانی، دوزهای بالا کورتیکواستروئیدها یا داروهای ایمنی بدن را مصرف می‌کنند، واجد شرایط دریافت واکسن تیفوئید نیستند.
افرادی که قبلا نسبت به واکسن‌های تیفوئید آلرژی نشان داده‌اند نباید دوزهای بالاتری استفاده کنند. همین امر برای افرادی که به یک یا هر یک از مواد موجود در واکسن آلرژی دارند صدق می‌کند.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کنند هنگام سفر به مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا احتیاط کنید. واکسن تیفوئید می‌تواند درجه حرارت بالایی بدن در برابر این بیماری را کنترل کند، و از این رو باید توسط افرادی که به این نقاط سفر می‌کنند، استفاده شود.
واکسن‌های تزریقی تیفوئید به کودکان زیر سن 2 سال توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است در واکنش به واکسن مقدار مناسب آنتی‌بادی تولید نکنند. به عنوان یک نتیجه، این واکسن در جلوگیری از تیفوئید در این گروه سنی بسیار مؤثر نیست.

واکسن تیفوئید خوراکی نباید برای کودکان زیر 6 سال تجویز شود.
اگر شما از تب بالا رنج می‌برید، پس بهتر است واکسن را به تعویق بیندازید تا به طور کامل بهبود یابد.
تاکنون ایمنی این واکسن در دوران بارداری مشخص نشده است. بنابراین، معمولاً برای مادران باردار توصیه نمی‌شود، مگر اینکه مزایای بالقوه واکسن بیش از خطرات مربوط به آن باشد.


برنامه روزانه

اگر می‌خواهید واکسن تیفوئید خوراکی را دریافت کنید، باید هر روز متناوب 1 کپسول را مصرف کنید تا تمام 4 کپسول را تمام کنید. کل دوره باید حداقل 1 هفته قبل از سفر به ناحیه‌ای که خطر ابتلا به بیماری تیفوئید بالا است، تمام شود. یک دوز تقویت‌کننده واکسن تیفوئید خوراکی هر 5 سال برای افرادی که سابقه ابتلای به این عفونت را دارند، مورد نیاز است.
واکسن‌های تیفوئید مانند هر واکسن دیگری نمی‌توانند 100٪ باعث حفاظت در برابر بیماری شود. بنابراین، واکسینه شدن، حفظ سلامت شخصی و نوشیدن آب پاک، برای پیشگیری از تب تیفوئید مهم است.

 

منبع: راسخون

نسخه چاپی