یوری گاگارین ـ نخستین فضانورد

برای نخستین بار در تاریخ
 

چکیده
یوری گاگارین نخستین انسانی بود که به فضا سفر نمود. در 12 آوریل 1961 این خلبان  جنگنده 27 ساله از کشور شوروی مدار زمین را با فضاپیمای وُستوک 1 (Vostok 1) به ارتفاع 203 مایل پیمود. این فضاپیما از ایستگاه فضایی در بایکونور (Baikonur) به فضا پرتاب شد. این سفر 108 دقیقه به طول انجامید. برای نخستین بار در تاریخ، انسان توانسته بود خود را از جاذبه زمین رها سازد.


تعداد کلمات: 551 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

یوری گاگارین ـ نخستین فضانورد

برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

یوری گاگارین ـ نخستین فضانورد

گاگارین پسر یک نجار بود. مادر او شیر دوش و گارگر لبنیات بود. هنگامی که آلمان‌ها در طول جنگ جهانی دوم روستای آنها را اشغال کردند، خانواده او مجبور به ترک خانه خود و زندگی در یک کلبه کوچک در همان نزدیکی شدند. درس مورد علاقه گاگارین در مدرسه ریاضی و فیزیک بود. یوری به دانشکده فنی رفته و در آنجا به پرواز علاقه‌مند شد. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی به عنوان خلبان جنگی برای نیروی هوایی شوروی خدمت کرد.

بیش از 20 داوطلب برای نخستین مأموریت فضایی انسانی اتحاد جماهیر شوروی آموزش دیدند. این کارگرزاده به این دلیل انتخاب شد که اتحاد جماهیر شوروی می‌خواست به غرب نشان دهد که در یک جامعه سوسیالیستی همه می‌توانند موفق شوند، حتی کسانی که از خانواده‌های فقیر هستند.

هنگامی که فضاپیمای وستوک گاگارین در صبح 12 آوریل 1961 از سکو جدا شد، گاگارین تنها مسافر آن بود. او هیچ کنترلی بر وستوک 1 نداشت. گرچه پرواز او موفقیت آمیز بود، اما غرب بعدها فهمید که نزدیک بود گاگارین در این مأموریت کشته شود. به هنگام بازگشت به زمین، ماژول خدمات یا قسمت خدمات (service module) فضا پیما، از کپسول جدا نشد. دما در کپسول بسیار بالا رفته و به گفته گاگارین به هنگام بازگشت به زمین در یک ابر از آتش گرفتار شده بود. کمی قبل از آنکه کپسول بر روی زمین سقوط کند، گاگارین توانست از فضاپیما بیرون پریده و با چتر نجات به زمین بازگردد.

 

بیشتر بخوانید: نخستین فاتح فضا که بود؟


اتحاد جماهیر شوروی راز پرواز گاگارین را تا زمانی که تقریباً همه چیز به پایان رسید، حفظ کرد به این دلیل که می‌ترسیدند اشتباهی رخ داده و این ابرقدرت کمونیست تحقیر شود.
گاگارین پس از بازگشت به زمین در سراسر جهان به شهرت رسید. او به منظور نشان دادن موفقیت تکنولوژی شوروی، از آلمان، کانادا، ژاپن و بسیاری کشورهای دیگر دیدن کرد. نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی، به گاگارین نشان شجاعت اتحاد جماهیر شوروی اعطاء کرده و او را به کریستف کلمب تشبیه ساخت.

این نخستین فضانورد روسی به قدر کافی عمر نکرد تا ببیند چگونه اکتشافات فضایی ادامه می‌یابد. در سال 1968 با سقوط هواپیمای او در یک پرواز آزمایشی در جنگل جان خود را از دست داد. او در آن وقت 34 سال داشت.

اتحاد جماهیر شوروی با اولین پرواز فضایی سرنشین دار خود پیروزی بزرگی در جنگ سرد از آن خود ساخته بود. آنها می‌خواستند به غرب نشان دهند که تکنولوژی کمونیست دست کم به اندازه تکنولوژی غرب پیشرفته است. این مسابقه فضایی در طول دهه 1960 ادامه یافت. حدود یک ماه پس از مأموریت وستوک، رئیس جمهور آمریکا جان اف کندی اعلام نمود که ایالات متحده تا آخر این دهه یک مرد را به ماه خواهد فرستاد. در 20 ژوئیه 1969 فضاپیمای آپولو 11 بر روی سطح ماه فرود آمد.
 

 منبع: راسخون


 

نسخه چاپی