جوش یا بثورات پوستی ناشی از استرس

جوش یا بثورات پوستی ناشی از استرس
استرس موجب مختل ساختن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شده و متابولیسم مختل شده موجب تضعیف سیستم ایمنی گشته و سیستم ایمنی ضعیف شده دیواره دفاعی بدن در مقابل عفونتها و بیماریهای را تضعیف می‌سازد. این بزرگترین دلیل آن است که چرا بدن به هنگام قرار گرفتن تحت استرس، بیشترین آسیب پذیری را خواهد داشت.

اگر تصور می‌کنید که تمام اینها در ذهن شما است، بهتر است دوباره فکر کنید. عدم تأیید این حقیقت که ممکن است تحت استرس باشید، مشکل را حل نمی‌کند. برعکس هر چه بیشتر آن را نادیده بگیرید، بیشتر خود را نشان می‌دهد و به شکل علائم قابل مشاهده فیزیکی نمود پیدا می‌کند. بذر استرس ممکن است در روح و روان فرد کاشته شود، اما اینجا جایی نیست که خود را محدود به آن کند. استرس و اضطراب اغلب به متابولیسم و ایمنی بدن شما آسیب رسانده و منجر به بروز بیماریهای بسیاری شده که عمدتاً پوست، عملکردهای گوارشی، گردش خون و هورمونها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این حقیقت که مشکلات گوارشی، مسائل مربوط به گردش خون و عدم تعادل هورمونی به طور مستقیم وضعیت لایه روپوستی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، امری ناشناخته نیست. بثورات پوستی و اختلالات مختلف دیگر ناشی از استرس و اضطراب بسیار متداول هستند، هرچند استرس به عنوان عامل ایجاد کننده بثورات پوستی به ندرت شناسایی شده یا مورد تصدیق قرار می‌گیرد.


املی مثل آب و هوای گرم و مرطوب، تغذیه، تغییرات هورمون‌ها بخصوص در دوران جوانی در تشدید آکنه موثرند که استرس مهم‌ترین آنهاست.

جوش یا آکنه را باید یک تغییر فیزیولوژیک بحساب آورد نه بیماری، این تغییر فیزیولوژیک اگر درمان نشود ، با طی زمان به ضایعات پوستی تبدیل می‌شود.

بیشترین شدت آکنه در صورت و در بعضی اعضای بدن مانند سینه است. سن شیوع آن از نوجوانی است و متاسفانه سن پایانی برای آن نمی‌توانیم قائل شویم.

بسته شدن منافذ پوست بر اثر قرار گرفتن در محیط‌‌های مرطوب به مدت زیاد، بهداشت ضعیف پوست و عوامل ژنتیکی از طرفی و تحریک هورمون‌های جنسی که همزمان با سن بلوغ فعال می‌شوند از طرف دیگر موجب می‌شود چربی به سطح پوست نیاید و در منافذ باقی بماند که در این صورت با فعالیت میکروب‌ها در آن قسمت جوش یا آکنه پدیدار می‌شود.


بثورات پوستی ناشی از اضطراب و استرس

وجود هرگونه عذاب روحی، خواه استرس، اضطراب، افسردگی باشد یا پارانویا، انرژی زیادی را از مغز می‌گیرد که می‌توانست صرف عملکردهای تنظیمی بیولوژیک شود. در این وضعیت ریتم و فرکانس انتقال دهنده‌های عصبی ارسال کننده پیامهایی به سیستم غدد درون ریز جهت ترشح هورمونهای استرس موجب مختل ساختن متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شده و متابولیسم مختل شده موجب تضعیف سیستم ایمنی گشته و سیستم ایمنی ضعیف شده دیواره دفاعی بدن در مقابل عفونتها و بیماریهای را تضعیف می‌سازد. این بزرگترین دلیل آن است که چرا بدن به هنگام قرار گرفتن تحت استرس، بیشترین آسیب پذیری را خواهد داشت.خاصی برای انجام عملکردهای خاص فیزیولوژیکی دچار اختلال می‌شوند. این امر منجر به بروز عدم هماهنگی میان عملکردهای غده درون ریز شده به این دلیل که تنظیم ترشحات هورمونی نابسامان می‌شود. اکنون اجازه دهید به صورت فرمولی و اختصار این وضعیت را نشان دهیم: متابولیسم ضعیف و آهسته شده + سیستم ایمنی ضعیف شده + نابسامانی و نامنظم شدن هورمونها = بهترین وضعیت برای فاجعه پوستی سال!

عمدتاً به دلیل بروز اختلال هورمونی، غدد سباسه بیش از حد فعال می‌شوند. این وضعیت همراه با تعریق بیش از حد که در طول دوره‌های اضطراب رخ می‌دهد، کثیفی و باکتریها را به خود جذب و تجمع ساخته که منجر به انسداد منافذ پوست می‌شود. اکنون روی دیگر سکه را می‌بینیم، بروز اختلال و ضعف در متابولیسم منجر به سرکوب اشتها  شده و به بدن اجازه نمی‌دهد مواد مغذی کافی را از غذایی که مصرف کرده‌اید بدست آورده و همچنین موجب نامنظم شدن اجابت مزاج می‌شود. این امر به معنی عدم دسترسی کافی به ویتامینها و سایر مواد مغذی بوده که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین نامنظمی در اجابت مزاج منجر به تولید ناسالم سموم در جریان خون شده که در نهایت موجب بروز چندین مشکل پوستی از جمله بثورات پوستی می‌شود. بدتر آنکه سیستم ایمنی ضعیف شده قادر به مبارزه مناسب با باکتریها و سایر میکروبها و سموم نبوده بطوریکه به این عوامل عفونت زا فضای آزاد جهت رشد و تکثیر بدون هیچگونه ترس از مقاومت در برابر دیواره دفاعی داخلی میزبان می‌دهد. نتیجه چه خواهد شد؟ شما دچار بثورات، آکنه، کهیر، جوش، اگزما  ... می‌شوید، اینطور نیست؟

 

علائم بثورات پوستی ناشی از استرس

بثورات پوستی ناشی از استرس و اضطراب دارای علائم زیر هستند:

  1. بثورات پوستی خارشی یا تحریک کننده
  2. کهیر یا برآمدگی های پوستی
  3. برآمدگی یا جوش های کوچک روی پوست
  4. بثورات پوستی مرتبط با سطوح بالای استرس، بدون دلیل دیگر
  5. بثورات پوستی که طی 24 ساعت برطرف می شوند.
  6. در این وضعیت علاوه بر علائم بثورات پوستی، سطح بالایی از استرس و اضطراب تجربه می شود. علائم استرس و اضطراب عبارتند از:
  7. احساس بی قراری یا تحریک پذیری
  8. احساس ترس در شرایط غیر تهدید کننده
  9. احساس تنش
  10. منتظر علائم خطر بودن (که بعضی متخصصان آن را گوش به زنگ بودن بیش از حد می دانند.)
  11. پیش بینی بدترین اتفاق (که متخصصان بهداشت روان آن را فاجعه سازی می دانند.)

علل بثورات پوستی ناشی از استرس

بثورات پوستی ناشی از استرس می توانند هر فرد دچار استرس و اضطراب را تحت تاثیر قرار دهند. افراد به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر استرس را تجربه می کنند:
عوامل محیطی: 
ممانند رویدادهای استرس آور زندگی، تروما (ضربه)، اندوه، سوء استفاده یا بیماری های بلندمدت
 
ژنتیک: 
بر اساس تحقیقات افراد دارای خویشاوند دچار اختلالات اضطرابی بیشتر این مساله را تجربه می کنند.


چگونه از بثورات پوستی ناشی از استرس رهایی یابیم؟

خواهش می‌کنیم خود را از  استرس رها سازید! به همین سادگی! اگر ذهن و روح و روان خود را از نگرانی و ناراحتی رها نکنید و حواس شما در آرامش نباشند، هیچ مقدار پماد، داروی گیاهی، قرص و هیچ کار دیگری نمی‌توانند به طور دائمی شما را از آن جوش های خارش دار و بثورات پوستی مرتبط با استرس رها سازند. انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن به آسودگی خیال و آرامش روحی کمک خواهد کرد و به بدن اجازه داده فرصت کافی جهت بازگشت به مسیر طبیعی بدست آورد. نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف غذاهای سرشار از فیبر به تنظیم اجابت مزاج شما کمک خواهد کرد، چرخه گوارشی را تجهیز ساخته و سوخت و ساز بدن شما را به سرعت قبل بازمی‌گرداند. سم زدایی کلید کار است. ذهن خود را با انجام یوگا و مدیتیشن سم زدایی کنید و بدن‌تان را از اثرات بد «مواد غذایی به ظاهر تسکین دهنده» مانند شکلات، آب نبات و چیپس، که به منظور منحرف ساختن ذهن خود از فشارهای زندگی و احساس آرامش موقت مصرف می‌کنید، با خوردن مقدار زیادی مرکبات تازه، سبزیجات سبز و سالاد و در مجموع حذف مواد غذایی ناسالم سم زدایی کنید.

جهت تسکین خارش و سوزش بثورات، می‌توانید از داروهای مناسب منظور شده برای استفاده موضعی جهت تسکین از ناراحتی مربوط به علائم استفاده کنید. پیش از اقدام به خود درمانی با یک متخصص پوست مشورت نمایید. مقدار مناسب ویتامین و آنتی اکسیدان جهت تقویت سیستم ایمنی خود مصرف کرده به طوریکه سیستم ایمنی بتواند با عفونتها و مواد سمی از درون مبارزه کند. پیش از پایان دادن به مطلب، اجازه دهید چند نکته را عنوان کنم و آن اینکه از مصرف قند، مواد غذایی غیر طبیعی حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی در طول دوره بهبودی خودداری کنید مگر آنکه بخواهید بجای کندن پوست سیب زمینی، پوست خودتان را بکنید! 


بر اساس یک مطالعه موردی در سال 2016، کنترل استرس درمان موثری برای کهیر و بثورات پوستی ناشی از استرس است.

دارو نیز می تواند در این روند تاثیر داشته باشد اما یک خانم دچار بثورات پوستی ناشی از حمله پانیک (هراس) توانست با کنترل استرس این علائم را برطرف کند.

درمان های موجود برای اضطراب شامل موارد زیر است:

داروها:

 مصرف داروهای ضد استرس و اضطراب یا ضد افسردگی در تسکین علائم اضطراب عاطفی و جسمانی موثر هستند.
 

رفتار درمانی شناختی (CBT):

 CBT بهترین روش برای درمان اختلالات اضطرابی است. با استفاده از این روش می توان روش هایی برای تغییر الگوهای فکری، باورها و رفتارهایی برای رفع استرس و اضطراب ایجاد کرد.
 

مواجهه درمانی: 

نوعی روان درمانی برای انواع خاصی اضطراب ها از جمله فوبیا یا اضطراب اجتماعی است. افراد در این روش در معرض منبع اضطراب خود قرار گرفته تا با ایجاد استراتژی های مقابله ای، اضطراب به مرور کاهش یابد.

درمان های موضعی نیز می توانند به تسکین علائم و کاهش بثورات پوستی و کهیر ناشی از استرس کمک کنند.

آنتی هیستامین ها نیز داروهایی موثر برای کنترل کهیر هستند. داروهای آنتی هیستامین با جلوگیری از ایجاد واکنش هیستامین در بدن، مانع از ایجاد کهیر می شوند.

مواردی مانند کمپرس سرد یا استروئیدهای موضعی از جمله هیدروکورتیزون نیز در بهبود خارش موثر هستند.

بر اساس اعلام انستیتو استرس آمریکا، استفاده شیر پرچرب روی پوست به دلیل محتوای چربی، باعث ایجاد اثرات آرامبخشی در برخی افراد می شود.
 

پیشگیری از جوش های حاصل از استرس

با کنترل استرس می توان به پیشگیری از ایجاد بثورات پوستی و برجستگی های شبیه به جوش ناشی از استرس و اضطراب کمک کرد.

با استفاده از طیف وسیعی از تغییرات سبک زندگی و تکنیک های مقابله ای می توان به بهبود این وضعیت کمک کرد. بعلاوه روش های زیر برای کنترل استرس و اضطراب در دسترس هستند:

  1. مدیتیشن منظم
  2. تمرینات تنفسی
  3. فعالیت های ذهن آگاهی
  4. یوگا
  5. شوخ طبیعی و خندیدن
  6. ورزش منظم به ویژه تمرینات هوازی
  7. درک عوامل محیطی محرک
  8. در نظر گرفتن زمانی پیش از ایجاد نگرانی برای تحت کنترل قرار دادن آن
  9. رعایت رژیم غذایی مغذی و متعادل
  10. ارتباط با یک جامعه محلی (یک گروه حمایتی یا کار داوطلبانه برای دور شدن از شرایط روزمره)
  11. خواب منظم و با کیفیت
  12. شمردن آرام تا 10 در هنگام احساس استرس و اضطراب
  13. تمرکز بر جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت
  14. صحبت با دوستان، خانواده یا یک متخصص در هنگام داشتن استرس بیش از حد
  15. محدود کردن مصرف کافئین که در ایجاد حملات هراس (پانیک اتک) موثر هستند

رجوع به پزشک در جوش های حاصل از استرس

در صورت بدتر شدن بثورات پوستی و دانه های شبیه به جوش ناشی از استرس یا واکنش ندادن به درمان باید به پزشک مراجعه کرد.

همچنین در صورت تاثیر استرس و اضطراب یا علائم آن بر زندگی روزمره باید به یک روانشناس مراجعه کرد.

درمان های موضعی برای تسکین علائم و برنامه درمانی برای مدیریت استرس و اضطراب از جمله راهکارهای موجود هستند.

گاهی اوقات بثورات پوستی نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک جدی هستند. بنابراین در صورت ایجاد بثورات پوستی همراه با علائم زیر باید فورا به دنبال دریافت کمک های پزشکی باشید:
پوشانده شدن بیشتر نواحی بدن
  1. تب
  2. احساس تورم یا گرما در اطراف بثورات
  3. پوسته پوسته شدن بثورات و ترشح زرد یا قرمز از آنها
  4. ایجاد ناگهانی و گسترش سریع
  5. تاول یا زخم های باز
  6. درد
  7. خس خس سینه یا مشکل در تنفس

سخن آخر

آکنه از ضایعات و جوش‌های خفیف سرسیاه و سر‌سفید به نام کمدون که معمولا بی‌خطر هستند و علامتی روی پوست نمی‌گذارند آغاز می‌شود و بر اثر عوامل تشدید کننده آکنه به ضایعات پوستی و چرکی تبدیل می‌شود.

درمان آکنه به‌شدت آن بستگی دارد؛ در مراحل خفیف که ضایعات کمدونی و ضایعات التهابی خفیف وجود دارد با آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، صابون‌های ضدآکنه و کرم‌های لایه‌بردار کنترل می‌شود و چنانچه ضایعه چرکی شود حتما آنتی‌بیوتیک خوراکی به مدت 3 تا 4 ماه باید مصرف شود و پس از کنترل ضایعات با درمان‌های موضعی درمان شود.

اگر بیمار، آکنه را به موقع درمان کند و سیکل تشکیل آکنه متوقف شود آن لکه پوستی با درمان برطرف خواهد شد و طبیعتا در پوست‌های سبزه‌تر و تیره‌تر دوام این لکه‌ها بیشتر است.

مشکل اصلی که جوش ایجاد می‌کند ایجاد فرورفتگی‌هایی در سطح پوست به نام اسکار آکنه است که برای درمان آن اخیرا لیزرهایی آمده که آن را درمان می‌کند ولی با وجود سختی‌ها و آزارهای زیادی که در این روش درمان بیمار می‌بیند، بهترین توصیه پیشگیری از چرکی شدن جوش است.
 

منبع: راسخون

نسخه چاپی