مسائل مربوط به تصویر بدن و لباس نوجوان و تاثیری که بر نوجوانان دارد

شناخت احساسات مدگرایانه نوجوانان و تاثیرات تصاویر اندام مدلها بر نوجوانان

چکیده
این مقاله به بیان جایگاه مد و مدگرایی نزد نوجوانان پرداخته و علل گرایش نوجوانان به مدلینگ ها و تاثیرات نوع پوشش افراد مشهور بر نوجوانان را بیان می دارد و اینکه چگونه رسانه ها با استفاده از تصاویر بدن نیمه عریان نوجوانان و مدلینگ ها عمیقا بر طرز فکر و پوشش آنان تاثیرات عمیقی دارند و والدین در مواجهه با گرایش نوجوانان به مد چه باید بکنند.

تعداد کلمات : 1770 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
سمی
 
مترجم: محمد براتی
 

مسائل مربوط به تصویر بدن نوجوانان می تواند تاثیرات عمیق و عظیمی بر زندگی روزمره آنان داشته باشد. از بین تمام افراد بشر، نوجوانان بیشترین توجه را به مد دارند و اصطلاحا مدپرست هستند، زیرا آنها به سختی تلاش می کنند تا به آنچه خواست و حس درونیشان است برسند. آنچه که آنها می پوشند فوق العاده مهم است وانگهی این یکی از معدود راه هایی است که می توانند خودشان را به دیگران  نشان دهند که چه کسانی هستند(چه توانایی ها و جذابیتهایی دارند!) یا می خواهند چگونه باشند همچنین مد می تواند راهی باشد برای به دست آوردن موقعیت اجتماعی، پیوند با همسالان و ابراز باورها و وابستگی ها. این تمرکز شدید برمد، چه تاثیری بر سلامت روانی نوجوان دارد؟ پاسخهای بسیاری برای این سوال وجود دارد.

بیان عقاید و شخصیت توسط مد

بر اساس تئوری توسعه" اریک اریکسون"، مشخصه دوره نوجوانی جستجوی هویت شخصی است. از این رو آنچه شما می پوشید می تواند بخش بزرگی از هویت شما باشد.
برای نوجوانان پوشش و مدل های مو می تواند بیانگر ارتباط با سبکی خاص یا جوامعی خاص باشد. به میراث قومی خود احترام بگذارید یا نشان دهید که آنها چگونه می خواهند دنیا را ببینند
برای نوجوانان، لباس و مدل مو می تواند بیانگر ارتیاط  با سبک های خاص یا جوامعی خاص باشد، به تمدن قومی خود احترام بگذارند و یا نشان دهند که آنها چگونه می خواهند تا جهان آنها را ببینند. علاوه بر این، پوشیدن لباس هایی که احساس می کنند خوب است، به نوجوانان کمک می کند تا در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند.

همچنین چیزیکه نوجوانان برای پوشیدن انتخاب می کنند می تواند راهی باشد برای اینکه از والدین خود مستقل شوند. بنابراین، برای والدین مهم است تا برای آنچه(لباسهایی) که نوجوانانشان در مدرسه یا محل کار می پوشند، مرزبندی قائل شوند(خصوصیاتی تعریف کنند تا فرزندشان هر لباسی را نپوشد زیرا پوشیدن لباسهای گونگون عواقب مختلفی به دنبال دارد)، مخصوصا برای نوجوانان جوانتر،  اما والدین نیز باید بدانند که زمانی که آنها می توانستند لباس های فرزند خود را برای آنها انتخاب کنند خیلی وقت است که گذشته.

مد و روابط نوجوانان همسال
با هم خرید کردن، پوشیدن لباسهای مجلل برای جشن ها، تحسین کردن لباس یکدیگر و غیره اینها همه راههای  معین برقراری ارتباط در بین نوجوانان است.
به گفته روانشناس بالینی استفانی نیومن، دکتر و نویسنده "مرد دیوانه در نیمکت"، نوجوانان از دوستان و مد برای تقویت عزت نفس خود از شیوه "معکوس کردن" و "دوقلو" استفاده می کنند. به بیان دیگر، نوجوانان شبیه یکدیگر لباس می پوشند، زیرا دیدن یکدیگر در لباس های مشابه باعث می شود تا احساس کنند رفتارشان صحیح است و باعث تقویت حس اعتماد به نفس ایشان می شود. لباس پوشیدن در لباس مشابه احساس وابستگی به یک گروه همسالان را نیز به نوجوانان القاء می کند. در نتیجه، این امر اهمیت ویژ ه ای برای نوجوانان دارد.

به هر حال این رفتار(پوشیدن لباسهای شبیه یکدیگر) همیشه نمی تواند صحیح باشد زیرا گاهی اوقات نوجوانان می توانند مستبدانه رفتار کنند و ازپوشیدن آنچه که همه می پوشند امتناع ورزند و یا به سختی تلاش کنند تا لباسی کاملا شبیه لباس همسالان خود بپوشند.برای نوجوانان پوشش و مدل های مو می تواند بیانگر ارتباط با سبکی خاص یا جوامعی خاص باشد. به میراث قومی خود احترام بگذارید یا نشان دهید که آنها چگونه می خواهند دنیا را ببینند
برای نوجوانان، لباس و مدل مو می تواند بیانگر ارتیاط  با سبک های خاص یا جوامعی خاص باشد، به تمدن قومی خود احترام بگذارند و یا نشان دهند که آنها چگونه می خواهند تا جهان آنها را ببینند. علاوه بر این، پوشیدن لباس هایی که احساس می کنند خوب است، به نوجوانان کمک می کند تا در مورد خودشان احساس خوبی داشته باشند.

رسانه ها و موضوع تصاویر بدن نوجوانان

رسانه ها مختلف، از جمله مجلات نوجوان، نشریات آنلاین، تلویزیون، و فیلم ها، تاثیر زیادی بر نوجوانان دارند. این تاثیرات بیشتر به آنچه که آنها می پوشند مرتبط می شود. به گفته آکادمی آمریکایی کودکان، چهار مورد از هر پنج آگهی در مجلات نوجوان شامل پوشاک یا اقلام زیبایی هستند که "مد روز" هستند.
البته در برخی از مجلات نوجوانان این روند رو به کاهش است. مقاله ای اخیرا درباب "رفتار رایج نوجوانان" درباره دونالد ترامپ چاپ شده است که باعث شده تا "واشنگتن پست" مجلات دخترانه نوجوانان را به دلیل پوشش دادن جسورانه موضوعات جدی بستاید.

زیباسازی و پرداخت عکسها و مستهجن تر کردن تصاویرِ افراد مشهور(سلبریتی) و مدل های مد، به شدت و عمیقا نوع لباس نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه نوجوانانی که برای خریدن لباسهایی که آنها فکر می کنند نیاز دارند تا خوش تیپ و خوش اندام به نظر آیند پول کافی ندارند،دچار اضظراب و فشار عصبی می شوند.
مقایسه خود با آنچه که در رسانه مشاهده می کنید نیز می تواند از تاثیرات منفی تماشای تصاویر بدن نوجوانان بشمار آید، که این تاثیرات منفی با آنچه که شما بعنوان مد و الگوی خود انتخاب می کنید دقیقا نسبت مستقیم دارد. بر اساس گزارشی که در سال 2015 منتشر شد،  رسانه های خانوادگی و اجتماعی دریافتند که استفاده کودکان از رسانه های بزرگسالان ، آنها را در معرض خطرات روزافزون ابتلا به نگرش های ناسالم نسبت به بدنشان(مثل انحرافات اخلاقی و خودارضایی) قرار می دهد.

ابعاد مثبت و منفی لباسهای متحدالشکل

آیا یونیفورمها (لباسهای متحد الشکل مدارس) می توانند پاسخی باشند به برخی از چالشهایی که توسط مدهای لباس نوجوانان در ارتباط با تصاویر بدن آنان پدید آمده است؟  به نظر می رسد مدارس به اینگونه فکر می کنند (که یونیفورم پاسخگوی این چالشها و نیازها باشد) . در حالی که بسیاری از مدارس خصوصی و کلیسا ها به طور سنتی نیاز به یونیفورم دارند. تعداد مدارس دولتی که این استفاده از یونیفورم را ادامه می دهند، همچنان رو به رشد است. طبق آمار مرکز ملی آمار آموزش و پرورش، بین سال های 1999-2000 و سال تحصیلی 2013 تا 2014، درصد مدارس دولتی که پوشیدن یونیفورم اجباری بوده است ، از 12 تا 20 درصد افزایش یافته است.

بسته به اینکه شما با چه کسی  صحبت می کنید، این خبر میتواند خبری خوب یا بد باشد. در حالی که بعضی از نوجوانان احساس میکنند لباس های مدرسه آنها را محدود می کند، دیگران آن را باعث آزادی  و راحتی خود می دانند زیرا دیگر مجبور نیستند هر روز صبح وقت خود را برای انتخاب لباس تلف کنند  و همچنین جوانب مثبت و منفی دیگری وجود دارد.
 

بیشتر بخوانید : اثر مد و مدگرایی بر اقتصاد خانواده

فواید پوشیدن لباسهای متحد الشکل

  • یک لباس هم شکل می تواند با کاهش رقابت و فشار همسالان در میان نوجوانان، احساس امنیت ایجاد کند. بچه ها نمی توانند به خاطر لباس هایی که می پوشند یکدیگر را قضاوت و سرزنش کنند.
  • پوشیدن لباس ها یک "زمینه فعالیت یکنواخت" ایجاد می کند که تفاوت های اجتماعی و اقتصادی را کاهش می دهد.
  • در ساختار شهری، لباس متحد الشکل(مثل یونیقورم مدارس)، نوجوانان را از نشان دادن وابستگی به گروه های تبهکاری دور نگه می دارد و به همین نسبت ترس و رفتار خشونت آمیز را کاهش می دهد.
  • یونیفورم حواس پرتی را کاهش می دهد بنایراین کودکان می توانند بر روی یادگیری تمرکز کنند.
  • وقتی دانش آموزان لباسهای هم شکل می پوشند احساس رضایتمندی اجتماعی و احساس افتخار از اینکه در مدرسه هستند، افزایش پیدا می کند.
 

جنبه های منفی پوشیدن لباس های هم شکل

  • در لباس متحد الشکل بچه ها نمی توانند ابراز کنند چه کسانی هستند و چه احساساتی دارند! آنها در یک جعبه زندانی شده اند.
  • مقایسه کردن خود با نوجوانانی که بهترین لباسها را پوشیده امد، می تواند قلدری یا کمبود اعتماد به نفس(خود کم بینی) منتهی شود.
  • در صورت پوشیدن یونیفورم نوجوانان نمی توانند حمایت خود را از مسائل اجتماعی ابراز کنند مثل پوشیدن تی شرت صورتی در ماهِ هشدار نسبت به سرطان سینه.
  • این نظریه که "عملکرد تحصیلی دانش آموزان با پوشیدن یونیفورم بهبود می یابد" توسط تحقیقات انجام شده به وضوح تایید نمی شود.
 

راه و روشهایی که والدین می توانند نوجوانانشان را کمک و پشتیبانی کنند.

  • مسلما وقتی در مورد دغدغه نوجوانان درباره مد صحبت به میان می آید، محاسن و معایبی مطرح خواهد شد. با این حال، والدین می توانند اطمینان حاصل کنند که فشار آوردن درباره آنچه فرزندانشان می پوشند بر سلامت روان آنان تاثیر منفی ندارد.
در اینجا پنج نکته ای را که می تواند در موضوعات مرتبط با تصاویر بدن نوجوانان به والدین کمک کند، مطرح می نماییم.
  1. گفتگو در باره تاثیرات تبلیغات و رسانه ها. اطفال خود را آموزش دهید تا آگاه باشند که کمپانی ها و مارک ها و برندها چگونه آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
به عنوان مثال، فیس بوک به تازگی پذیرفته است که به تبلیغ کنندگان فرصت می دهد تا 6.4 میلیون کاربر جوان را هدف قرار دهد و در وقتی که پست هایشان نشان می دهد که احساس آسیب پذیری و ناامنی می کنند، به آنها دسترسی پیدا می کنند. از این رو، فشار رسانه ها و همسالان می تواند بر انتخاب ها تاثیر بگذارد.
  1. تا آنجاییکه ممکن است به انتخابهای آنان احترام بگذارید. یک فضای آرام و غیر رسمی ایجاد نمایید تا نوجوانانتان بتوانند احساس راحتی کنند.شاید شما هر انچه که آنان می پوشند دوست نداشته باشید، اما تلاش کنید تا از احساسات مدگرایانه آنها قدردانی نمایید. این یک راهی است برای اینکه نشان دهد شما تشخیص می دهید و احترام می گذارید به آنچه که هستند و آنچه که خواهند شد.
  2. خط قرمزهای خود را معین کنید. زمانهایی وجود دارد که والدین باید دخالت کنند وبگویند؛ نه! اگر شما احساس می کنید که انتخاب نوجوان شما نامناسب یا خیلی زننده و یا خیلی گران است، نترسید از اینکه انتخاب انها را محدود کنید و یا به آنها سخت بگیرید.
  3. تشخیص اینکه انتخاب مدهای مختلف روشهایی هستند برای جلب توجه شما مثل گریه کردن بچه.
    اگر نوجوان شما مد را بعنوان روشی برای شوکه کردن شما استفاده می کند(مثل؛ رنگ کردن یک هفته درمیان موها یا سوراخ کردن گوش و گونه و بینی) ممکن است آنها در حال ارسال پیامی برای شما باشند. زمان مناسبی را برای ارتباط گیری با فرزند خود اختصاص دهید و بیابید چه اتفاقی افتاده است که باعث این رفتار تند و زننده شده است.
  4. به آنها کمک کنید تا برای ابراز احساسات خود و بدست اوردن اعتماد به نفس راههای دیگری بیابند.
    فعالیت های زیادی مثل هنر و سرگرمی های مختلف وجود دارد که می تواند به نوجوانان کمک کند تا بر نقاط قوت خود مطلع شوند، اعتماد به نفس خود را بالا ببرند و آنچه را که دوست دارند انجام دهند. والدین می توانند به نوجوانان کمک کنند تا به یاد داشته باشند که در نهایت، این مساله که چه کسی هستند، ودر درون خود چه احساسی دارند، مربوط به کیست.


برگرفته ازسایت: https://www.newportacademy.com

نسخه چاپی