کاربرد انرژی هسته‌ای در زندگی
استفاده از انرژی هسته‌ای در کشاورزی                                
 
چکیده
انرژی هسته‌ای، امروزه در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد، اما کسی تا چندی پیش نمی‌توانست تصور کند این انرژی می‌تواند در کشاورزی هم کاربرد داشته باشد. کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به سال 1946 باز می‌گردد که تاثیرات شگرفی بر کشاورزی گذاشته است و این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

  تعداد کلمات : 1271 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه
 
سیب
 
مترجم: محمد براتی
 
انرژی هسته‌ای جز انرژی‌های پاک محسوب می‌شود که می‌تواند کمبود و یا خلا سوخت‌های فسیلی را جبران کند و بازدهی بیشتری نسبت به سایر انرژی‌های موجود در جهان دارد و تنها در کره‌ی زمین است که به طور مستقیم می‌توان در آن‌ها ماده را به انرژی تبدیل کرد. این علم در دهه‌های 50 و 60 میلادی در بلوک قدرتمند شرق و غرب جهان تولید شد و در ایران نیز از حدود 20 سال قبل دستیابی به این علم آغاز شده و اکنون ایران به این فناوری‌های این علم دست یافته است.

کاربرد انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به سال 1946 باز می‌گردد. در این سال سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (FAO) با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پیمانی را با هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی منعقد کرد.

در واقع با بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای این امکان فراهم می‌شود که بتوانیم هم کیفیت محصولات تولیدی و هم میزان محصول را افزایش دهیم. افزون بر این بروز برخی مخاطرات در این عرصه از جمله آفت زدگی و ایراد ژنتیکی نیز با استفاده از این فناوری به حداقل می‌رسد. با استفاده از این انرژی می‌توان مانع از آسیب به محیط زیست شد.
 

کاربردهای انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی:

تکنولوژی هسته‌ای در بسیاری از بخش‌ها مانند غذا و کشاورزی، صنعت، پزشکی، حفاظت از محیط زیست و تولید برق کاربردهای مهمی دارند. شناخته شده است که استفاده از انرژی هسته‌ای هم مزایا و هم معایبی دارد. با این حال، انرژی هسته‌ای در کشاورزی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل تولید مواد غذایی، تولید محصولات حیوانی، کود، باروری خاک و بسیاری دیگر است.

براساس گزارش رسانه‌های مزرعه، برای توسعه کشاورزی از انرژی هسته‌ای که ارزان است استفاده می‌شود. گزارش شده که افزایش قیمت بنزین، برق، سوخت دیزل و گاز طبیعی یکی از مشکلات عمده کشاورزان است. انرژی هسته‌ای ارزان‌ترین منبع انرژی برای کشاورزان است. به عنوان مثال، انرژی هسته‌ای را می‌توان در تولید کود نیتروژن به جای گاز طبیعی استفاده کرد که امروزه قیمت آن افزایش یافته است.

پروژه تحقیق هماهنگ (CRP) برروی استفاده از تکنیک‌های هسته‌ای برای بهینه سازی مصرف کود نیتروژن براساس آبیاری گندم انجام شد. یافته شده است که این روش باعث افزایش کارایی کود نیتروژن می‌شود، در حالی که آلودگی محیطی را کاهش می‌دهد.

به غیر از آن، Khanal  و Munankarmy اظهار داشتنند که امکان بهبود سلامت، تغذیه و باروری دام وجود دارد. آن‌ها بیشتر توظیح دادند که هیبریداسیون اسید نوکلئیک (مربوط به تکنیک هسته‌ای) یک روش امیدوار کننده برای تشخیص بیماری است. روش‌های معمول تشخیص بیماری شامل تشخیص مستقیم و غربالگری زمان بیشتری را نسبت به روش هیبریداسیون اسید نوکلئیک مصرف می‌کنند. بنابراین گفته شده است که از لحاظ زمان و حساسیت بسیار موثر است. علاوه براین این تکنیک نیز منحصربه فرد است زیرا تمرکز آن برروینوم ارگانیسم به جای محصولاتش است. براساس تحقیقات انجام شده توسط Khanal و Munankarmy، تابش یونیزه یکی دیگر از تکنیک‌های هسته‌ای است که نقش حیاتی در سلامت حیوانی ایفا می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان ویروس برخی از انگل‌ها را از بین برد و همچنین به تولید واکسن‌های ایمن‌تر و مقرون به صرفه‌تر کمک می‌کند. این روش‌ها میزان رشد و شیر و محصولات گوشتی را افزایش داده است.تکنولوژی هسته‌ای در بسیاری از بخش‌ها مانند غذا و کشاورزی، صنعت، پزشکی، حفاظت از محیط زیست و تولید برق کاربردهای مهمی دارند. شناخته شده است که استفاده از انرژی هسته‌ای هم مزایا و هم معایبی دارد. با این حال، انرژی هسته‌ای در کشاورزی به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل تولید مواد غذایی، تولید محصولات حیوانی، کود، باروری خاک و بسیاری دیگر است.

برخی از روش‌های غیر ایزوتروپی هسته‌ای وجود دارد که در کشاورزی به خصوص در تولید دام دخیل هستند. اشعه‌ی گاما یکی از تکنیک‌های غیر ایزوتروپی هسته‌ای است. این اشعه‌ی گاما یک تکنیک موثر است که باعث افزایش مواد مغذی در گیاهانی که به دام می‌دهند می‌شود. طبق گفته‌ی Makkar  محتوای متابولیت‌های ثانویه گیاهان در برخی از منابع تغذیه غیر متعارف می‌تواند اثرات سو برخوراک دام داشته باشد. او همچنین توضیح داد که قابلیت دسترسی بیولوژیکی مواد مغذی در سطوح بالایی از متابولیت‌های ثانویه گیاهان کاهش می‌یابد. بنابراین مشخص شده است که تابش گاما یک روش موثر برای غیر فعال کردن فعالیت‌های نامطلوب است. کمیته کشاورزی در مورد تکنیک‌های هسته‌ای در مواد غذایی و کشاورزی بحث کرده است. این کمیته اظهار داشت که تکنیک‌های مربوط به هسته‌ای به بهبود سیستم تولید مواد غذایی از نظر ثبات، انعطاف پذیری و باروری کمک کرده است.

تنوع زیستی گیاهان زراعی را می‌توان با جهش‌های ناشی از تابش افزایش داد که باعث تغییر ساختار ژنتیکی می‌شود. این شامل برنج است که به طور موفقیت‌آمیز در خاک شور رشد کرده و جو که در 5000 متر رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید : درباره انرژی هسته‌ای بیشتر بدانیم

 
روش هسته‌ای نقش حیاتی در سیستم مدیریت آب و خاک دارد. مهم است که اقدامات حفاظت از رطوبت خاک و کاهش هدر رفت آبیاری را افزایش دهیم که منجر به بهبود مدیریت آب در کشاورزی می‌شود. یکی از تکنیک‌های هسته‌ای که در مدیریت آب و خاک کمک می‌کند، کاوشگر نوترون رطوبت خاک است (SMNP) . SMNP یک دستگاه قابل حمل است که برای اندازه‌گیری محتوای آب خاک در عمق‌های مختلف از طریق لوله‌های دسترسی نصب شده در مقاطع خاک استفاده می‌شود. داده‌های بدست آمده از  SMNP برای محاسبه تعادل آب خاک و تخمین مقدار کل آب تبخیر شده از خاک و تعرق گیاهان استفاده می شود.

علاوه براین تکنیک‌های هسته‌ای نیز برای شناسایی منبع آلودگی خاک استفاده می‌شود. این به کشاورزان و برنامه ریزان محیط زیست کمک می‌کند تا منابع خاص آلاینده‌ها را بدانند و بهترین راهبرد مدیریت را طراحی کنند تا تاثیر آلاینده‌ها کاهش یابد. به عنوان مثال، کودها و سموم دفع آفات که برای بهبود فعالیت‌های کشاورزی استفاده می‌شود می‌توانند در صورت رسیدن به رودخانه‌ها، نهرها و دریاچه‌ها آن‌ها را آلوده کنند. برای غلبه براین مشکل رادیونوکلئیدها به ذرات خاک متصل می‌شوند که می توانند حرکت ذرات خاک را از جایی که آن‌ها آغاز می‌شوند پیگیری کند.

از سوی دیگر انرژی هسته‌ای دارای معایبی است. یکی از نگرانی‌های عمده در مورد انرژی هسته‌ای این است که احتمال وقوع حادثه شدید در راکتور وجود دارد. این حادثه بسیار خطرناک است زیرا مواد رادیواکتیو را در محیط پخش می‌کند. در سال 1986 یک حادثه چرونبیل در اوکراین رخ داد. در نتیجه این حادثه 30 ا اپراتور و آتش نشان در طی 30 روز فوت شدند.

کمیته علمی و فنی  Euratom از اثرات منفی دیگر انرژی هسته‌ای توضیح داده‌اند. مطابق با این کمیسیون انرژی هسته‌ای زباله‌ها رادیواکتیو تولید می کند که بسیار خطرناک است. دو نوع زباله وجود دارد: زباله‌های با عمر کوتاه و زباله‌هایی با عمر طولانی. بسیاری از کشورها به راحتی از زباله‌های کوتاه مدت استفاده می‌کنند. در حالی که زباله‌های با عمر طولانی که در مقدار بسیار کم تولید می‌شوند بدون رها کردن آن‌ها در محیط زیست با دقت نگهداری می شوند. با این حال مشکل دفع نهایی زباله‌های با طول عمر بالا هنوز حل نشده است.

به عنوان یک نتیجه‌گیری، اگرچه انرژی هسته‌ای دارای معایبی است که واقعا برای محیط زیست و انسان مضر است، باید همچنان تشویق شود که از آن در کشاورزی استفاده شود. این به این دلیل است که انرژی هسته‌ای واقعا مورد نیاز است تا بخش کشاورزی کشورمان را بهبود بخشد. پیشنهاد می‌شود دولت ما (مالزی) باید محققان بیشتری را در زمینه‌ی انرژی هسته‌ای تشویق کند. به غیر از این دولت ما می‌تواند پروژه‌های مشترک را با کشورهای توسعه یافته پیاده سازی کند تا کاربرد بیشتری در انرژی هسته‌ای در کشاورزی مالزی استفاده شود. در عین حال بسیار مهم است که از خطرات استفاده از انرژی هسته‌ای آگاه شویم و همیشه ایمن و امن باشد.
 

برگرفته از: www.ukessays.com

نسخه چاپی