شکل دادن به روابط اجتماعی در فضای حقیقی و مجازی
فواید و مضرات روابط اینترنتی
 
چکیده
مقاله حاضر در حقیقت تحلیلی انتقادی از  پژوهشی دانشگاهی درباره تفاوتها، محاسن و معایب روابط دوستی در فضای مجازی و حقیقی است که به ذکر مشخصات، نحوه امارگیری و نیز بررسی نقاط ضعف و قوت این پژوهش پرداخته است.

تعداد کلمات : 1756 / تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
سیب
 
مترجم: محمد براتی
 
مقدمه:
 
به لحاظ فنی گفتگوی اینترنتی در یک شبکه جهانی به هم پیوسته اتفاق می افتد. تقریبا اکثر این شبکه ها دارای فایل هایی مانند صفحات وب هستند که می توانند توسط سایر رایانه های شبکه قابل دسترسی باشند. هر رایانه یا هر وسیله ای مانند تلفن همراه و غیره که به اینترنت متصل هستند، قادر خواهند بود فایل ها را در قالب ایمیل و یا بصورت فرمتهای دیگر یک  فایل از طریق اینترنت دریافت یا ارسال کنند. و در نتیجه مردم در سراسر جهان همیشه با یکدیگر در ارتباط هستند. اگر اینترنت را در بستر تاریخی قرار می دادیم و سپس به طور انتقادی اثر استفاده از اینترنت را در روابط اجتماعی بررسی می کردیم، می توانستیم ببینیم استفاده از اینترنت تا حد زیادی به اهداف خاصی نظیر بیان عقاید و نظرات شخصی (در موضوعاتی مثل نقاشی، متون نوشتاری، قیلم و …)یا رقابت با دیگران اختصاص پیدا کرده است.
در سال 1998، کراوت و همکارانش در پژوهشی به ارتباط بین استفاده از اینترنت و کاهش روابط اجتماعی اشاره کرده بودند. . پس از سال ها همین گروه از پژوهشگران دوباره در باره گروه نمونه قبلی تحقیق کردند و دریافتند که این گروه از مردم، تأثیرات منفی استفاده از اینترنت را از بین برده اند و همچنین این تحقیق نشان می دهد که اینترنت تاثیر مثبتی بر سلامت اجتماعی و روانی افراد مدرن داشته است. در اینجا هدف یا (بهتر بگویم) هدف واقعگرایانه من این است که به طور انتقادی از کار انجام شده توسط بو شی در این موضوع که شکل متقابل روابط اجتماعی و روابط اینترنتی است، تحلیل شود. نویسنده این موضوع"دکتر بوشی" استادیار کالج مطالعات اطلاعاتی دانشگاه مریلند است. او تعدادی کتاب در مورد مدیریت اطلاعات منتشر کرده است. تحقیقات او در بخش های زیر می باشد؛ اطلاعات پزشکی، یادگیری و استفاده از کامپیوترها و اینترنت توسط بزرگسالان سالخورده؛ سواد کامپیوتر؛ یادگیری مادام العمر؛ مشارکت مدنی؛ داوطلب شدن؛ روابط اجتماعی؛ حمایت اجتماعی؛ جوامع آنلاین؛ سلامت و رفاه.
 به عنوان یک نتیجه گیری از تحلیل انتقادی من، متوجه شدم که اینترنت تاثیرات مثبت و منفی بر روابط اجتماعی در دنیای مدرن دارد. برخی از اثرات مثبت مانند چت آنلاین، ایجاد دوستی و روابط جدید است و  همچنین پشتوانه ای است برای استمرار تماس با دوستان قدیمی. البته همان چت(که از اثرات مثبت اینترنت است) می تواند در عین حال یک اثر منفی بر روابط اجتماعی داشته باشد، مثل زمانی که این چت روابطی بی فایده  بین افراد چت کننده در شبکه برقرار می کند و این هنگامی است که چت برای ساعت های طولانی به طول می انجامد. اثرات مثبت اینترنت بر روابط اجتماعی ممکن است بسیار مهم و حیاتی باشد اما معایب استفاده از اینترنت ی تواند مخرب باشد.
 
شکل دادن به روابط اجتماعی در فضای حقیقی و مجازی شیب
 
روش ارزیابی
در روش ارزیابی نویسنده ی این پژوهش، سی و سه شرکت کننده از سازمان "اولد کِدز" که تحت گروه سنی و تحصیلات مختلف قرار دارند مورد مصاحبه قرار گرفته اند. ونمونه ها از بین بازنشستگان چینی انتخاب شده اند.
در این تحقیق، نویسنده درباره روابط اجتماعی در عصر اینترنت و روابط اجتماعی در زندگی آینده صحبت می کند. او می گوید که استفاده از اینترنت در این سن، باعث کاهش روابط اجتماعی و  افزایش انزوای اجتماعی می شود. مطالعات نشان می دهد که این مفهوم(روابط اجتماعی در فضای حقیقی) از سال ها قبل پذیرفته شده بوده است، اما در حال حاضر روابط آنلاین بیش از ایام گذشته، قابل اعتماد، واقع بینانه، کم هزینه و قابل دسترسی می باشد. . او توضیح می دهد که دنیای دیجیتال و نیز تاریخچه اینترنت کاملا مستقل از جهان آفلاین و فیزیکی است. این یک واقعیت است که هر دو فضای مجازی و حقیقی کاملا متفاوت از یکدیگرند و هریک محاسن و معایب خود را دارند.

بیشتر بخوانید : وقتی حباب اینترنت می‌ترکد

 
دنیای مجازی به هر کسی کمک می کند تا از محدودیت های دنیای حقیقی مانند جنسیت، سن، نژاد و ملیت رهایی یابد و محیطی کاملا محسوس(و واقعی) را با کمک دسترسی به دنیای حقیقی فراهم می کند، اما در دنیای مجازی این احتمال نیز وجود دارد که انسان بیشتر به روابط جنسی جذب شود همانطور که کاربران برخط(آنلاین) می توانند پیامهای خود را بطور بیشرمانه و بی حیا به مخاطب خود برسانند زیرا آنها یکدیگر را بصورت چهره به چهره نمی بینند(و به اصطلاح از روی هم خجالت نمی کشند). از دیگر معایب روابط آنلاین ایجاد صحنه های ترسناک برای کودکان است.
دنیای مجازی غالبا شرایطی مشابه شرایط دنیای حقیقی ایجاد می کند. این فرضیه از نظر من درست است علاوه بر این که در حال حاضر ما می توانیم هر آنچه را که از یک ارتباط در دنیای حقیقی انتظار داریم از طریق فضای مجازی آن را تأمین کنیم. اخیرا کاربران رایانه توانسته بودند حتی یک شخصیت مجازی در بازی "بینگو" ایجاد کنند که کاربر می تواند از طریق این شخصیت مجازی با شخصیت های دیگر که توسط سایر کاربران ایجاد شده است، ارتباط برقرار کند. . نویسنده معتقد است بر اساس شواهد و اطلاعات موجود در منابع، درک طرفین رابطه از یکدیگر در روابط اجتماعی که از طریق ایمیل  ایجاد و یا حفظ می شود ارزشمندی کمتر دارند نسبت به کسانی که از طریق دیدار رو در رو و یا تلفن، رابطه برقرار می کنند. این فرضیه بطور کامل قابل قبول نیست همانطور که شواهد بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه کسانی که از طریق اینترنت درگیر روابط دوستانه و اجتماعی می شوند هر روز بیشتر و بیشتر می شود، اما از منظری دیگر این فرضیه قابل قبول است که مردم حتی نام دوستان اینترنتی خود را نمی توانند به خاطر بیاورند.
 در روابط اینترنتی حمایت از روابط دوستانه خیلی کم یا به ندرت دیده می شود. شواهد نشان می دهد که در زندگی آینده بشر روابط دوستانه بیشتر مربوط به سالخوردگان است. دوستان مجازی تلاش می کنند تا دوستی خود را به دنیای حقیقی بکشند. بنابراین دوستان آنلاین به دیدار دوستان خود در دنیای فیزیکی و ملاقاتی چهره به چهره تمایل دارند.

تکنیک های مورد استفاده برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها

تکنیکهایی که برای گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز این تحقیق بکارگیری شده است که عبارت باشد از؛ خواندن کتابها، مجلات و همچنین گشت و گذار در اینترنت به عنوان ماهیت این گزارش تحلیلی انتقادی است. همچنانکه داده های موجود را تجزیه و تحلیل می کنیم، درمی یابیم که تحقیق انجام شده توسط "دکنر بوشی" چند محدودیت داشت. اولین محدودیت این است که "دکتر بوشی" فقط افرادی از چین را بعنوان نمونه انتخاب کرده است و ممکن است استفاده از اینترنت برای ایجاد روابط در چین متفاوت از سایر نقاط جهان باشد همانطور که چین از لحاظ تکنولوژیکی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر رو به جلوتر است، روابط آنلاین نیز می تواند در چین بیشتر از سایر کشورها باشد. دومین مورد این است که این پژوهش تنها سی و سه شرکت کننده را انتخاب کرده است که برای یک تحقیق خوب کافی نمی باشد اما از سویی تکنیک مورد استفاده، نمونه گیری تصادفی بوده که می تواند نتایج بهتری را بدنبال داشته باشد. جمع اوری داده ها بهتر خواهد بود اگر می توانست نمونه گیری آنلاین را بگونه ای انجام دهد که شامل افرادی از دیگر نقاط جهان باشد که در انجا استفاده از اینترنت بسیار رایج نباشد. در روابط اینترنتی حمایت از روابط دوستانه خیلی کم یا به ندرت دیده می شود. شواهد نشان می دهد که در زندگی آینده بشر روابط دوستانه بیشتر مربوط به سالخوردگان است. دوستان مجازی تلاش می کنند تا دوستی خود را به دنیای حقیقی بکشند. بنابراین دوستان آنلاین به دیدار دوستان خود در دنیای فیزیکی و ملاقاتی چهره به چهره تمایل دارند.


سومین محدودیت این است که نمونه ها فقط افراد سالخورده را شامل می شوند و به طور کامل از نسل جدید اجتناب شده است که قطعا در تحقیق یک شکست یزرگ بدنبال خواهد داشت. تجزیه و تحلیل داده ها برای این مطالعه با تئوری مبتنی بر نظریه ای که در آن جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به طور همزمان صورت می گیرد، انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که داده ها و نظریه هماهنگ شده است. به گونه ای که پس از مصاحبه با هر فرد، نویسنده توضیح کوتاهی درمورد زمان و مکان مصاحبه و سایر جزییات ارائه می شود.

بررسی اطلاعات گردآوری شده

 بر اساس آمار استفاده بیشتر از اینترنت با کاهش کوچک اما   معنادار مشارکت اجتماعی همراه بود که این کاهش با سنجش میزان ارتباط با خانواده و اندازه شبکه های اجتماعی محلی مردم، اندازه گیری شده بود، و همچنین افزایش احساس تنهایی،که یک حالت روانی مرتبط با مشارکت اجتماعی است، همراه بود.
مطالعه دوم بر روی خریداران جدید کامپیوتر و تلویزیون نیز نشان داد که اینترنت تأثیر مثبتی بر سلامت اجتماعی و روانی دارد. بی تردید، این امر برای افراد برونگرا و اجتماعی بیشتر بود
"نتایج یک مطالعه جدید سه ساله برای اولین بار به نشان دادن پیامدهای اجتماعی زندگی در یک محله بسیار وسیع می پردازد. این تحقیق علاقه اخیر به تاثیرات استفاده از اینترنت را در رابطه با دوستان، بستگان و همسایگان نشان می دهد.

نقاط قوت تحقیق

این تحقیق به خوبی توضیح داده است که چگونه روابط آنلاین به افراد مسن کمک می کند تا همسالان قدیمی خود را بیابند و یا با افرادی جدیدی که به لحاظ فیزیکی بسیار دورتر از آنها هستند، ارتباط برقرار کنند.

نقاط ضعف تحقیق

این تحقیق تنها جنبه های مثبت استفاده سالخوردگان از اینترنت را مورد بحث قرار می دهد. افراد نمونه بسیار کم تعداد بوده اند و فقط از کشور چین انتخاب شدند و جزییاتی از مصاحبه شوندگان ارائه نمی کند. کاربران اینترنت غالبا دانش آموزان، نوجوانان و افرادی از این دست هستند که اینها در این پژوهش جایی ندارند که اینها احتمال اشتباه و خطا را در این تحقیق بالا برده است و نیز این تحقیق به مناطقی که دسترسی کمی به اینترنت دارند نپرداخته است.

نتیجه:

این بررسی انتقادی به این نتیجه می رسد که این تحقیق در باره رابطه ی آنلاین نگرشی مثبت دارد همانگونه که رابطه در دنیای حقیقی را نیز می پذیرد.
هدف از این پژوهش این بود که بین روابط آنلاین و آفلاین تفاوت ایجاد کند و کار خود را با خوبی انجام داده است. فرضیه ارائه شده در این تحقیق نشان می دهد که تعداد افرادی که به سمت روابط آنلاین جذب می شوند، با توجه به جنبه های مثبت آن رو به افزایش است. اگرچه ارتباط آنلاین باعث ایجاد یک فاصله مجازی بین افراد می شود، اما این پیام را دارد که ما یکی هستیم.
این درحالی است که در این تحقیق به مضرات روابط اینترنتی اشاره ای نشده است که بعنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ تنهایی، کاهش فعالیتهای اجتماعی، تمایل روزافزون به روابط غیر اخلاقی و … .
 

برگرفته از سایت: https://www.ukessays.com

نسخه چاپی