نشانه‌های رایج استرس بیش از حد
استرس خود را مدیریت کنید
 
چکیده
در زمانی که ما زندگی می‌کنیم، کارها و فعالیت‌هایی که داریم، همه و همه به نوعی ممکن است خواسته یا ناخواسته به ما استرس وارد کنند. مدیریت استرس می‌تواند مشکلات و عوارض ناشی از آن را کاهش داده و بلکه تبدیل به نقاط مثبتی کند که ثمرات روحی باثبات و خوبی بشود. 

تعداد کلمات : 993 / تخین زمان مطالعه : 4 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: Elizabeth scott, July 04, 2018
مترجم: محمد براتی
 
استرس همان احساس ناخوشایندی است که در نتیجه کنترل نداشتن بر شرایط در ما ایجاد می‌شود و اگر مدیریت نشود می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی و شغل ما به همراه داشته باشد. بسیاری از ما استرس را در زندگی خود تجربه می‌کنیم چه استرس‌های مقطعی مرتبط به یک پروژه و چه استرس مربوط به فشار کاری زیاد. استرس روی عملکرد ما تاثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که بهره‌وری خوبی در کارمان داشته باشیم. همچنین روی نحوه کار کردن ما با دیگران نیز اثر می‌گذارد و می‌تواند تاثیر جدی بر شغل، سلامتی و ارتباطات ما داشته باشد. از طرفی استرس طولانی مدت می‌تواند شرایطی مانند افسردگی شغلی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، افسردگی، فشار خون بالا و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به همراه داشته باشد. بنابراین خیلی مهم است که آن را جدی بگیرید. آیا شما با یک استرس روزانه روبه رو هستید یا استرس مزمن یا یک چالش بزرگ درزندگی مانند بیماری یا طلاق، استرس می‌تواند به شما از لحاظ جسمی و عاطفی لطمه وارد کند.

استرس چیست؟
طبق گفته روان شناسان، استرس به شرایطی گفته می‌شود که یک شخص احساس می‌کند خواسته‌هایش بیشتر از منابع اجتماعی و فردی است که در اختیار دارد. یعنی ما زمانی استرس را تجربه می‌کنیم که باور کنیم زمان، منابع یا دانش کمی برای مدیریت کردن شرایط داریم در واقع استرس زمانی در ما ایجاد می‌شود که احساس کنیم کنترل امور از دستمان خارج است. انسان‌های مختلف استرس را به شیوه‌های مختلف مدیریت می‌کنند اما به طور کلی هر چقدر اطمینان در مورد توانایی‌های فردی بیشتر باشد و فرد احساس کند که کمک یا حمایت مورد نیاز برای انجام کاری را دارد بهتر می‌تواند استرس خود را کنترل کند.

چگونه می‌دانید زمانی که با استرسی روبه رو هستید که برای سلامتی شما مضر است باید برخورد کنید؟
پاسخ به این سوال می‌تواند به دلایل مختلف دشوار باشد:استرس همان احساس ناخوشایندی است که در نتیجه کنترل نداشتن بر شرایط در ما ایجاد می‌شود و اگر مدیریت نشود می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی و شغل ما به همراه داشته باشد. بسیاری از ما استرس را در زندگی خود تجربه می‌کنیم چه استرس‌های مقطعی مرتبط به یک پروژه و چه استرس مربوط به فشار کاری زیاد. استرس روی عملکرد ما تاثیر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که بهره‌وری خوبی در کارمان داشته باشیم.
 
  • اثرات مختلف استرس. استرس با روش‌های مختلفی روی بدن اثر می‌گذارد. برخی از آن‌ها واضح هستند، اما ممکن است بعضی‌ها تا زمانی که شدیدتر نشده متوجه آن نشوند یا به آسانی آن را تشخیص ندهند.
  • تفاوت‌های شخصی. افراد مختلف با شدت‌های بیشتر یا کمتر و به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
  • نامعلومی نشانه‌ها. اثرات استرس اغلب به صورت بیماری‌های دیگر ظاهر می‌شود (بخشی از آن به این دلیل است که استرس ایمنی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ما در بسیاری از موارد آسیب پذیر باشیم.)، گاهی اوقات افراد نشانه‌های بیماری استرس را اشتباه می‌گیرند.
  • افرادی که در استرس رشد می‌کنند این احساس را به عنوان یک وضعیت طبیعی خود می‌دانند و باعث می‌شود تشخیص نشانه‌های استرس دشوارتر شود تا زمانی که بیشتر استرس آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • احساس برانگیخته شدن با نشانه‌های استرس. به طرز عجیبی، اغلب مردم هنگامی که تحت استرس شدید قرار می‌گیرند به سختی می‌توانند واکنش‌های بدن خود را متوقف کنند و متوجه آن شوند. این به نظر می‌رسد خلاف غریزه و روال طبیعی که بعضی‌ها می‌توانند با استرس به این حد از تنش برسند، اما این اتفاق می‌افتد.
 
در حالی که استرس برروی همه افراد در یک روش منحصر به فرد تاثیر می‌گذارد، عوامل قطعی وجود دارد که مشترک هستند.
اگر شما د رمعرض هر کدام از این عوامل زیر باشید، این می‌تواند یک نشانه باشد که شما تحت تاثیر استرس هستید:
 

سردرد:
نوع خاصی از سردرد می‌تواند به استرس مربوط باشد. سردرد تنش به نظر می‌رسد احساس می‌کنید که شما یک باند در اطراف سر خود دارید و این باند به آرامی شروع به سفت شدن می‌کند. اگر شما در حال تجربه کردن سردردهای شدید هستید، به خصوص سردردهای تنش، استرس می‌تواند علت آن باشد.

 

سرماخوردگی  و آنفولانزاهای مکرر شدید:
بین استرس و ایمنی بدن رابطه معکوس وجود دارد. به این معنی که میزان استرس شدید به طور کلی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. کاهش ایمنی به این معنی است که شما بیشتر نسبت به همه چیز از سرماخوردگی تا مسائل مهم بهداشتی حساس هستید، بنابراین اگر شما تحت استرس بیش از حد قرار دارید ممکن است بیشتر در معرض خطر قرار بگیرید.

 

مشکلات خواب:
راه‌های بسیاری وجود دارد که استرس بر خواب اثر می‌گذارد. راحت خوابیدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به بیداری در طول شب شود. استرس بیش از حد می‌تواند شما را از خواب بیدار کند و تسکین شما را با خواب کمتر کند.

 

اضطراب عمومی:
اضطراب می‌تواند نقش مهمی را برای بقا ایفا کند، اما اگر شما بیشتر وقت خود در معرض اضطراب قرار دارید، ممکن است به دلیل این باشد که در زندگی شما عوامل استرس‌زا بیش از حد وجود دارد، یا این ممکن است یک وضعیت پزشکی مانند اختلال اضطراب عمومی را نشان دهد. اگر یک اضطراب بیش از حد را تجربه می‌کنید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

 

 بیشتر بخوانید : عوامل افزایش دهنده استرس


متفکر فازی:

پاسخ بدن شما به استرس، بدن شما با پمپاژ کردن هورمون‌هایی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با آن مبارزه یا به سرعت از آن فرار کنید. با این حال برای استرس‌های نادر ساخته شده‌است و برای استرس‌های کوتاه مدت است. هنگامی که استرس شما بیش از حد شد، این پاسخ بدن شما به استرس واقعا می‌تواند به سرت فکر شما را کم کند.
 

احساس ناامیدی:

اگر شما یک مرتبه با تقاضاهای زیادی مواجه شوید، در بسیاری از مردم باعث افزایش ناامیدی و زودرنجی می‌شود. این‌ها می‌تواند روابط و همچنین شادی فرد را با مشکل مواجه کند. ترفندهایی برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ناامیدی و پایین آوردن سریع آن وجود دارد.
این‌ها تنها چند نمونه از علائم استرس است که بر بدن و ذهن شما اثر می‌گذارد.     

 

برگرفته از سایت:  https://www.verywellmind.com

نسخه چاپی