چرا باحجاب باشیم؟
دلایل معقول و خواندنی برای با حجاب بودن، فارغ از اینکه مسلمان باشیم یا نه
 
چکیده: این مقاله به بررسی علل عقلانی و بعضا مذهبی داشتن حجاب می پردازد وبعد از تعریف لغوی و اصطلاحی حجاب به ارائه چهار دلیل قانع کننده و منطقی به شرح زیر می پردازد؛ جلوگیری از سوء استفاده از زنان جلوگیری از آزار و اذیت بانوان حفظ و مراقبت از زیبایی ما حجاب را دوست داریم چون شخصیت ما مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرد نه ظاهر ما.

تعداد کلمات : 1880 / تخمین زمان مطالعه  : 9 دقیقه
 
حجاب
 
مترجم: محمد براتی
 
شما غیر مسلمان هستید و هیچ دلیلی ندارید که چرا هیپی عجیب و غریب و یا احتمالا دخترهای ایمو (emo) مانند لباس های زناشویی شبیه سازی شده اند. درست است، ما به عقیده شما احترام می نهیم. ما می دانیم که شما درون یک غار زندگی نمی کنید، به همین ترتیب دقیقه ای که یک خانم را در یک مرکز خرید با روسری پوشیدن موهایش، می بینید ،فکر می کنید که او یک مسلمان است! (یا اگر شما به راحتی توسط رسانه ها متقاعد شوید، احتمالا بیشتر به خطوط کلمه T فکر می کنید که بیشتر یا کمتر از 11 سپتامبر نام مستعار ما است، هرچند ما اطمینان می دهیم که ایده ای بیش از شما نداریم در مورد اینکه بن لادن در حال حاضر مخفی است.)

هنوز کمی احساس عجیب، عصبی و البته ناخوشایند دارید از اینکه حتی در بازاری هستید که آن خانم با حجاب است، اجازه بدهید نزدیکتر برویم تا با این خانم با حجاب گفتگو کنیم
او در مسیری که شمامی رود می اید و شما تلاش می کنید تا هر کلمه ای از دهان او بیرون می اید را استراق سمع کنید به طور شگفت انگیزی آن حانم با حجاب نسبتا عاقلانه و مودبانه به نظر می رسد. هی، پس خیلی هم بد نیست.

خوب، اکنون ما جامعه ای از زنان مسلمان را تاسیس کرده ایم شامل؛ دانش آموزان، مادران خانه دار، معلم مهد کودک بچه شما، پرستار بچه همسایه شما - اساسا، بانوان عادی و ساده جامعه! با این حال، سوالات همچنان بدون پاسخ می آیند: چرا این زنان موها و بدن خود را پنهان می کنند؟ آیا زیبایی ما را نشان نمی دهد و دیگران را به سمت ما جذب نمی کند؟ در مورد روزهای گرم چه می گذرد، آیا این دختران زمانی که آفتاب بسیار گرم و حرارات حاصله سر و بدن آنها را داغ می کند، بیهوش نمی شوند؟ آیا کسی تا به حال موهای خود را دیده است؟ آه نه، آنها(زنان و دختران محجبه)چطور با این چیزها روبرو می شویم؟

معنای لغوی حجاب

کلمه حجاب از حیث لغت و ادبیات به معنی پرده یا حجاب است و بهتر این است که معنای حجاب با در نظر گرفتن مفهوم اسلامی حیا و عفت بررسی شود. مردان و زنان مسلمان موظفند در هنگام ارتباط با نا محرمان از جنس مخالف عفیف و با حیا باشند.
محتوای سخنرانی ما، نحوه برقراری ارتباط ما با یکدیگر، نحوه خنده و شوخی کردن ما، به طور کلی رفتار و آداب اجتماعی ما باید به گونه ای باشد که حداقل میزان جلب توجه را برای نامحرم داشته باشیم. علاوه بر این، ما موظفیم تا در هنگام مواجهه با یکدیگر چشمهایمان را پایین بیندازیم و با  چشم ندوختن به سر تا پای یکدیگر(و برانداز نکردن زیباییهای ظاهری) به همدیگر احترام بگذاریم.
 بدین ترتیب، حجاب ظاهری و رعایت حیا عفت باعث برقراری ارتباطی سالم می شود(حتی نباید با نامحرم دست داد). در نهایت، این حجب و حیا که در همه جوانب زندگی موظف به رعایت آن هستیم، باید در شیوه لباس پوشیدن ما نیز آشکار گردد.

برای اینکه حجب و حیا در جامعه آشکار و نهادینه گردد، زنان مسلمان بر اساس وظیفه ایمانی خود، موظفند تا حجاب را در سطح جامعه به بهترین شکل ممکن رعایت کنند- روسری برای پوشاندن موها و یک لباس کاملا بلند برای پوشش اندامهای بدن.

غیرمسلمانان اغلب در این اندیشه اند که چطور ممکن است و چرا یک خانم حتی بطور اختیاری و انتخابی می خواهد بپوشاند آنچه را که هر زن دیگری افتخار می کندآن را آشکار کند(یعنی زیباییش).
از میان یک فهرست بلند از رایج‌ترین پاسخها به چرایی انتخاب حجاب توسط بانوان مسلمان چند دلیل انتخاب و ارائه شده است.کلمه حجاب از حیث لغت و ادبیات به معنی پرده یا حجاب است و بهتر این است که معنای حجاب با در نظر گرفتن مفهوم اسلامی حیا و عفت بررسی شود. مردان و زنان مسلمان موظفند در هنگام ارتباط با نا محرمان از جنس مخالف عفیف و با حیا باشند.
 

1) برای اطاعت فرمان خداوند مهربان

مسلمانان خداوند متعال را به عنوان خالق بزرگ و قدرت برتر در جهان شناخته اند، و از این رو دینی که خداوند متعال فرستاده است - اسلام – یک راه کامل برای زندگی ماست. بر این اساس، قانون الهی در همه زمان ها دنبال می شود و تسلیم شدن در برابر فرمان های خداوند به خودی خود نوعی پرستش است. قرآن کریم پس از آنکه به مردان دستور می دهد تا از مناظر حرام چشم بپوشند، به بانوان نیز یادآوری می کند: « به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که به طور طبیعی از آن پیداست»(سوره شریفه نور ایه 30 ) مطابق با این آیه قرآن، تنها به این دلیل ما نباید زیبایی هایمان را نمایش بدهیم که این فرمان پروردگار ما است!
 
2) جلوگیری از سوء استفاده از زنان
از زمان آغاز پیدایش بشر زنان همیشه مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. ما معروف شده ایم به لطافت، ظرافت و زیبایی مان. زنان صرفا به عنوان وسیله ای برای جذب مردان یا فروش محصولات و خدمات استفاده می شوند. متاسفانه امروزه زیبایی ظاهری زنان بعنوان یک غنیمت یا شکار برای مردان محسوب می شود تا به همه جهانیان نشان داده شود .
در مصاحبه ای با رپر سابق "ناپلئون" از گروه شکیرا او گفت: "صنعت موسیقی جایی است که آنها واقعا زنان را تحریک و از آنها سوء استفاده و آنان را فاسد می کنند. ما صد دلار به آنها می دهیم تا برای ویدئو موزیک ما عریان شوند و آنها این کار را می کنند" متأسفانه، زنان به این روال عادت کرده اند و همچنین افتخار می کنند که زیبایی خود را نشان می دهند. اما آنچه که بانوان مسلمان می دانند این است که زیبایی ما مقدس است و قطعا نه برای این است که هر مردی (در هر مجلس و کوی و برزنی) تصادفی و با نگاههای احمقانه از آن لذت ببرد.
 
سیب 
 
3)جلوگیری از آزار و اذیت بانوان
اگر تاثیر خوبی در نگاه تصادفی مردان به زیبایی های ما وجود دارد (به طور عمدی یا ناخواسته)، پس مطمئنا همه ما باید آن را می فهمیدیم! علیرغم تمام پیشرفت های تکنولوژیکی در سال 2010، ارزش های اخلاقی ما همچنان در حال کاهش است. یکی از شش دختری که در ایالات متحده زندگی می‌کند، تا او به سن 18سالگی برسد، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. طبق گزارش کمسیون فرصت های شغلی ایالات متحده در سال 2007، بیش از 12 هزار زن مورد آزار جنسی قرار گرفتند. این بدان معنی است که حداقل در هر 20 دقیقه یک زن در محل کار مورد آزار جنسی قرار گرفته است. (قابل توجه است که اکثریت حوادث رسما گزارش نشده است، و احتمالا این تعداد آمار غیر رسمی است.).

البته، متهم اصلی اذیت و آزار زنان مردان هستند، اما زنانی که نمی توانند متوجه شوند که لباس پوشیدن به طریقی بسیار جذاب (مخصوصا در هنگام کار در یک محیط کاملا مردانه) باعث اذیت و آزار بیشتر شان می شود(و بعنوان دلیلی دیگر بر آزار جنسی زنان است) نیز بخشی از مشکل هستند.
بنابراین فقط یک راه وجود دارد که یک زن می تواند خود را در برابر چنین شرارت محافظت کند و این همان دلیلی است که زنان زیباییهای خود را بوسیله حجاب تا حدی که ممکن است می پوشانند.
 

بیشتر بخوانید :حجاب و امنیت اجتماعی

 
4) حفظ و مراقبت از زیبایی ما
 
صرف نظر از اینکه یک خانم در چه سنی است و یا مجرد یا متاهل است، هر زنی دوست دارد از زیبایی خود مراقبت کند. برای اغلب زنان ظاهری زیبا داشتن و مورد تمجید قرارگرفتن از سوی دیگران در مجالس عمومی و خصوصی مهم است اما بانوان مسلمان که جذابیتها و زیباییهای ظاهری خود را می پوشانند فقط بدنبال جلب توجه و خوشایند عزیزان خود در محیط خصوصی خود هستند. منطق این ادعا به اندازه کافی قوی هست که ارزش آزمودن داشته باشد.

اساسا با پنهان کردن، ما بطور جدی خواستار احترام همگان نسبت به خودمان هستیم، زیرا ما اجازه نمی دهیم که بر اساس زیبایی ما (یا فقدان آن) قضاوت شود.
خانواده های ما با افتخار به ما احترام می گذارند؛ ما شایسته این احترام هستیم همانطور که خانواده های ما تشخیص می دهند که از سویی ما با خودنمایی نکردن اجازه نمی دهیم تا مردان بیگانه از زیبایی های ما لذت‌جویی کنند، اما از سویی دیگر حق استفاده از زیباییهایمان را به شوهرانمان اختصاص می دهیم.

علاوه بر این، حجاب یک زن مسلمان به معنای این است که شوهرش افتخار داشتن همسری را دارد که شوهرش را بقدری ارزشمند می داند که خودش را فقط برای او حفظ کند و زیباییش را در اختیار دیگر مردان قرار نمی دهد از داشتن یک همسر برخوردار باشد که او را به اندازه کافی شایسته می داند تا خود را فقط برای او حفظ کند. در عوض شوهرش هم تمامی توجه و احساس خود را برای او خرج می کند به طوری که هر زنی آرزو دارد این همه مورد توجه همسرش باشد و همچنین باعث می شود حس طبیعی و غریزی مرد درباره ستایش زیبایی یک زن ارضاء می شود، در نتیجه مرد انگیزه بیشتری خواهد داشت تا خود را از نگاه هرزه به زنان نامحرم باز دارد و در مواجهه با زنان از نگاه خائنانه چشم فرو بندد همانطور که همسرش به خود اجازه نمی دهد تا مورد نگاه و تحسین خائنانه و شهوت آلود سایر مردان قرارگیرد

این نوع احترام توسط متخصصان غربی روابط زناشویی اغلب به عنوان "حسادت" معرفی می گردد و در واقع این نوع از احترام و خویشتنداری به تنهایی کلید موفقیت و شادی در طول زندگی زناشویی است.
 
5) حجاب را دوست داریم چون شخصیت ما مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرد نه ظاهر ما.
 حجاب اغلب به عنوان یک پدیده سرکوبگر معرفی می شود در حالیکه بسیاری از آنها متوجه نیستند که به واقع حجاب هر زن را به گونه ای قدرتمند می سازد که توانایی پیدا کند با کنترل رفتار دیگران، در جامعه مورد احترام واقع شود و ضامن سلامتی او و حافظ زیبایی اوست و همه اینها در حالی است که حجاب خود به تنهایی بیانیه ای است در برابر استثمار و بهره کشی از زن.
بانویی که حجاب دارد خود را از توقعات غیراخلاقی و غیرمحترمانه جامعه رهایی می بخشد.

بانویی که زیباییهای خود را می پوشاند و حجاب دارد نیرویی برای خود به ارمغان آورده است که می تواند به جهانیان بگوید:میدونی چیه؟ گذشته از زیبایی من شخصیت من باید برای شما مهم باشد. اگر پوشیدن دامن کوتاه، بلوز و پیراهن های یقه باز، کفش های پاشنه بلند و آرایش های غلیظ در منظر عام و چیزهایی که یک زن بدون آنها نمی تواند از خانه بیرون بیاید مورد توقع است پس ما دو تعریف بسیار متفاوت از آزادی و احترام به خود داریم.

همه انسانها توقع دارند مورد احترام واقع شوند اما چرا با ما زنان بعنوان یک کالای ارزشمند یا بی ارزش بر اساس میزان زیباییمان، رفتار می شود؟ چرا ما باید به همه مردان غریبه و رهگذر(خواه با آنان دوست باشیم یا نه) اجازه دهیم تا درباره جدابیتها و زیباییهای ما قضاوت کنند؟ آیا ما نباید تنها خودمان را برای کسانی که شایسته ما هستند حفظ کنیم؟

 

 برگرفته از سایت: http://www.islamicinsights.com

نسخه چاپی