چگونه محیط پیرامون، بر سلامتی ما اثر می گذارد
ندیدن سرسبزی‌ها ممکن است باعث اختلال فقدان طبیعت(NDD) یا کم حوصله‌گی شبیه اختلال افسردگی فصلی(SAD) بشود
 
چکیده
زندگی شهری ما را از طبیعتی که خودمان جزئی از آن هستیم دور کرده است. دوری از طبیعت سلامتی ما را در معرض خطر قرار می دهد. هوای آلوده نه تنها علائم موقت بیماری جسمی را ایجاد می کند و چشم، بینی و گلو را تحریک می کند بلکه بیماری های مزمن نیز با آن مرتبط است. اما تکنولوژی جدید کمک می کند تا در مقابل هوای بد بایستیم. محققان و مهندسان در تلاشند تا زندگی شهری و احساس بودن در طبیعت را به هم پیوند بدهند. آنها در تلاشند ساختمان هایی را مهندسی کنند که در آنها حتی تأثیر بر فشار خون، شادی و نوآوری مردم را نیز مد نظر قرار بدهند. در این مقاله چند مورد از این تلاش ها را با هم مرور می کنیم.

تعداد کلمات : 1176 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: Gemma Askham
مترجم: مهدی رحیمی
 
 در سال 2017، تحقیقاتی که در بریتانیا صورت گرفت نشان داد قیمت خانه هایی که در کنار پارک ها واقع شده اند، به طور متوسط 70 درصد  بالاتر از خانه های دیگر است. ولی محیط پیرامون ما بیشتر از بازار مسکن، بر خود ما اثر می گذارد.
در زمینۀ معماری اعصاب، طراحان در تلاشند با استفاده از علوم شناختی ساختمان هایی را مهندسی کنند که فقط به منظور جلب توجه مردم یا زیاد کردن موجودی حساب بانکی آنها نیست بلکه آنها فشار خون، شادی و نوآوری مردم را نیز مد نظر قرار می دهند.
محیط کار پایدار در سلامتی کارگران همان اندازه تأثیر دارد که سطل های بازیافت.
در ادامه آخرین محصول علم محیط اطراف را بیان می کنیم:

ویتامین N

شاید واژۀ بیوفیلیا برای شما آشنا باشد، شاید هم نباشد. ولی این همان دلیلی است که هر چیزی از سالن یوگا گرفته تا ادارۀ حسابداری شما یک بوتۀ گل سوسن دارد. این واژه عنوان یک کتابی در سال 1984 بود که توسط ادواردو ویلسون زیست شناس نوشته شده بود. او کسی بود که ادعا کرد که انسانها به طور ژنتیکی به دنبال یافتن و احساس بیشتر نسبت به "ذن" در طبیعت هستند.
در سال 2005 ریچارد لوو گفت که ندیدن سبزی ها ممکن است باعث اختلال فقدان طبیعت(NDD) یا کم حوصله گی شبیه اختلال افسردگی فصلی(SAD)، بشود
 
شیب
 
دکتر مایلس ریچاردسون مدیر روانشناسی  دانشگاه دربی و بنیانگذار گروه تحقیق ارتباطات طبیعت می گوید: طبیعت برای ما خوب است چون انسان ها بخشی از طبیعت هستند.
به طور مستمر در تقلا بودن در محیط کار می تواند به معنای این باشد که بازخورد تهدید آمیز بسیار جدی است و احساسات مثبت کاهش داشته و ما مضطرب هستیم.
او می گوید: طبیعت، فعالیت عصبی سمپاتیک که مربوط به کار است را کاهش می دهد و فعالیت عصبی پاراسمپاتیک که توأم با آرامش است را افزایش می دهد.

ریچارد می گوید: وقتی که شما در جنگل استحمام می کنی یا فقط به یک گل رز نگاه می کنی احساس راحتی داری. پس برای داشتن این احساس ضرورتی نیست که شما در طبیعت باشید بلکه احساس این که شما به طبیعت وصل هستید کافی است. صرفا توجه به سه چیز در طبیعت مانند گل در حال رشد بر روی اسفالت، احساس پیوند شما با طبیعت و در نتیجه احساس سلامتی را افزایش می دهد.
یک نگاه مختصر به پشت بامی که سبز است می تواند مدت زمان تمرکز شما را دوباره به سمت خود بازگرداند. در حالی که یک تحقیق اتریشی نشان داد که کلاس های ساخته شده از چوب، سطح استرس کودکان را تا 8600 ضربان قلب در یک روز کاهش داد. طبیعت مجازی هم تأثیر گذار است ولی تماشای یک عکس یا یک اثر مانند تماشای یک شیء واقعی نیست. به همین دلیل است که زیرساخت سبز –مواد طبیعی و کاشتنی در مناطق سنگین بتونی- در حال حاضر مانند یک اداره ای که در نبش قرار دارد، دوست داشتنی و خواستنی است.در زمینۀ معماری اعصاب، طراحان در تلاشند با استفاده از علوم شناختی ساختمان هایی را مهندسی کنند که فقط به منظور جلب توجه مردم یا زیاد کردن موجودی حساب بانکی آنها نیست بلکه آنها فشار خون، شادی و نوآوری مردم را نیز مد نظر قرار می دهند.
محیط کار پایدار در سلامتی کارگران همان اندازه تأثیر دارد که سطل های بازیافت.

 

نورهای واقعی
این که نشستن در صندلی کنار پنجره دارای اهمیت است دلیلی دارد. در واقع از جهت علمی برای بدن ما مفید است. یک تحقیق در کلینیک خواب درمانی نشان می دهد نشستن در صندلی کنار پنجره در روز کاری باعث می شود شما 46 دقیقه خواب بیشتری در شب داشته باشید.

جاهایی که کنار پنجره ها نشستن برای همه اختیاری نیست معماران از روند نوردهی شبانه روزی استفاده می کنند. آنها سیستم های LED را طراحی کرده اند که زوایه و رنگ خورشید را تقلید می کنند تا با چرخۀ خواب و بیداری بدن ما هماهنگ باشند. ما در طبیعت در انتظار نور آبی در عصر و نور قرمز در صبح و غروب هستیم. جو کرافت[1] می گوید: تولید کنندگان شروع به تولید سیستم هایی با طول موج هستنند که این را انعکاس می دهند.
پس هر چه قدر به الگوهای نور طبیعی نزدیک تر بشویم، تأثیرات بیشتری  بر هشدارهای صبحگاهان، تمرکزهای بهتر و  25% یادآوری بهتر، شاهد خواهیم بود.

 

 هوای اندازه گیری شده
هوای آلوده نه تنها علائم موقت بیماری جسمی را -مانند بیماری های پوستی- ایجاد می کند و چشم، بینی و گلو را تحریک می کند بلکه بیماری های مزمن نیز با آن مرتبط است. اما تکنولوژی جدید کمک می کند تا در مقابل هوای بد بایستیم.

بیشتر بخوانید : نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسان

 
کرافت می گوید: اولین تلفن هوشمند دنیا با سنسورهای کیفیت هوا در ماه فوریه عرضه شد. به زودی، بسیاری از مردم تکنولوژی  اندازه گیری کیفیت هوای اطراف خود را در جیب خود خواهند داشت.
پس دقیقا چه چیزی کمک می کند تا هوا سالم تر شود؟ کارشناسان معتقدند که TVOCs (مجموع مواد اورگانیک فرار) که توسط محصولات تصفیه کننده، تجهیزات اداری و مصالح ساختمانی در هوا منتشر می شوند، اخبار بدی است. هوای با کیفیت، با غلظت پایین دی اکسید کربن و آلرژن های کمتر و آسم مگنوم مشخص می شود. شما می توانید تنها با یک نفس کشیدن 11% در تهویه خوب هوا از طریق هوای تازه اضافه کنید.

 

رنگ خلاقیت
روانشناسی سایه ها از زمان روانشناس آنجلا رایت در سال 1984-که تبیین کرد چگونه رنگ ها بر واکنش های ما تأثیر می گذارد-موضوع گفتگوها و طراحی لباس ها و نقاشی های دیوار بوده است.
امروزه تمرکز بیشتر بر این محور است که چگونه محیط زیست ما خلاقیت را تقویت می کند. فکر می کنم که محرّک های حسی، مانند ترکیبات مختلف مواد، مغز را درگیر می کند و توانایی ما برای دسترسی به دانش را بهبود می بخشد.

به نظر متخصصان، اهمیت رنگ نیز امروزه ، همه جا یکسان نیست و بستگی به این دارد که شما کجا قرار دارید.

غرق در آب
تأثیر آب شهری بر سلامت، جدیدترین زمینه تحقیقات زیست محیطی است. در حالی که ارزش فضای سبز مسلم است ولی نما های آبی مانند رودخانه ها، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
یک پروژه ویژه بررسی خواهد کرد که چگونه 18000 زندگی اروپایی ها تحت تأثیر آب قرار می گیرد. این بدین معنی است که ما به زودی می توانیم در مورد لغت باب روز جدیدی "سلامتی آبی" هزینه کنیم.

 
سیب
 

[1] رئیس محیط زیست و پایداری در Overbury، یک شرکت متمرکز در سلامتی.
 

برگرفته از: www.theguardian.com

نسخه چاپی