جنگ عربستان سعودی در یمن، یک فاجعه بوده است
ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان، نمی تواند در جنگ یمن پیروز بشود، اما این ائتلاف می تواند منازعه را در شرایط مطلوب حل و فصل کند و آمریکا باید به انجام این فرایند کمک کند
 
چکیده
علیرغم گذشت سه سال از جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن، نتایج مدنظر عربستان و آمریکا محقق نشده است و برعکس، شاهد افزایش نفوذ ایران در یمن از یکسو و افزایش تلفات انسانی و بیماری و گرسنگی در میان شهروندان این کشور هستیم. به اعتقاد نویسنده با وجود حمایت مالی و نظامی سنگین از ائتلاف، وضعیت بر وفق مراد عربستان نیست و علاوه بر حملات حوثی ها علیه خاک این کشور، شاهد کاهش اعتبار بین المللی عربستان هستیم.

تعداد کلمات : 1110 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: یوئل گوزانسکی و آری هیستن
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
نویسنده معتقد است که با توجه به عدم وحدت کشورهای مسلمان متحد با عربستان جهت حمله به یمن از یکسو و همچنین نتایج سیاسی اختلاف برانگیز میان کشورهای عضو ائتلاف، بهتر است که دونالد ترامپ از فرصت ارتباط با عربستان استفاده کرده و از تغییر نتایج جنگ به نفع ایران جلوگیری کند. چرا که ادامه جنگ در یمن نه تنها به ضرر تمام طرف های درگیر است و نفوذ ایران در یمن و منطقه را کاهش نداده است، بلکه جنگ باعث افزایش نفوذ ایران شده است.
 
...
در این ماه، سومین سال از شروع ائتلاف نظامی عربستان در یمن، می گذرد، اما بعید است که در ریاض فرصتی برای شادی و جشن باشد. طبق برآوردها، جنگ یمن برای عربستان سعودی بیش از 100 میلیارد هزینه داشته است، تصویر بین المللی پادشاهی عربستان را نابوده کرده و در دستیابی به مهمترین هدف خود یعنی حذف نفوذ ایران در یمن، شکست خورده است. در عین حال، مردم یمن به شدت از ائتلاف عربستان که تحت حمایت آمریکا می باشد، رنج می برند که هزاران شهروند یمنی را کشته است، زیرساخت های کشور یمن را نابود کرده و منجر به بیماری و گرسنگی گسترده در این کشور گردیده است. با بازدید محمد بن سلمان، شاهزاده عربستانی از واشنگتن، دولت ترامپ این فرصت را دارد که به این کمپین زیان بار، پایان دهد.

برای عربستان سعودی، یمن یک هدف تاریخی برای نفوذ است، اما این کشور همچنین عرصه امنیت و ثبات می باشد، چرا که یمن با عربستان دارای مرز طولانی و نفوذپذیر می باشد و همچنین رود به دریای سرخ را کنترل می کند. از سوی دیگر، برای ایرانی ها، بخصوص هنگام مقایسه آن با عراق و سوریه، یمن عرصه ثانویه است. در هر صورت علیرغم، سرمایه گذاری نسبتا کم ایرانیان بر گروه حوثی ها، ایران قادر بود هزینه دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی قابل توجهی را بر رقیب عمده منطقه ای خود، تحمیل کند.

 

بیشتر بخوانید : تبارشناسی حوثی ها


در ائتلاف به رهبری عربستان بر علیه حوثی ها، عربستان سعودی از کمک های پشتیبانی و اطلاعاتی آمریکایی ها بهره می برد و این ائتلاف چهارمین بودجه امنیتی در جهان در کنار و سلاح های پیشرفته در اختیار دارد. هنوز با این وضعیت، پادشاهی عربستان برایش سخت است که دشمن مصمم خود را در آستانه در ورودی خود، شکست دهد. در واقع، علاوه بر در اختیار گرفتن صنعا پایتخت یمن و دیگر نقاط کلیدی، حوثی ها صدها موشک به عمق مرزهای عربستان پرتاب کردند و صدها مایل مربع را در خاک عربستان، تصرف کردند.
فاصله بین سرمایه گذاری در عملکرد نظامی و امنیت باعث شد که بن سلمان پادشاهی عربستان و شاهزاده محمد بن سلمان، وارث او سطح بالایی از استقرار امنیتی را دنبال کنند که از جمله شامل جایگزینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده نیروی زمینی و فرمانده دفاع هوایی می شد.

این جابجایی ها، به عنوان بخشی از فرایند مدرن کردن ارتش، توصیف گرید، اما در واقع، بازتاب ناامیدی و سرخوردگی فزاینده در بین نخبگان عربستانی از عملکرد ارتش، است. خیلی زود است که بگوئیم آیا این تغییرات در پرسنل ارتش، موجب تغییرات اساسی در استراتژی های نظامی این کشور می شود یا خیر و چه تاثیری بر جنگ مداوم این کشور در یمن خواهد داشت.
علیرغم تصویر موفقیت آمیز ایران در مقایسه با عربستان، ایران نیز با سختی هایی در یمن مواجه است. محاصره دریایی تحمیل شده توسط کشورهای عربی که با کمک کشورهای غربی است، توانایی ایران را در تعیین وقایع محدود کرده است. از زمان محاصره دریایی یمن، کمک مشاوره ای ایران به حوثی های یمن، با محدودیت هایی مواجه گردیده است.در تبادل برای حمایت بیشتر آمریکا از ائتلاف عربستان سعودی برای دوره محدودی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید از نیروهای عربستانی بخواهد که برای جلوگیری از کشته شدن شهروندان یمنی، احتیاط کرده و کمک های خود را برای شهروندان یمنی که در معرض بیماری یا گرسنگی هستند، فراهم آورد. همچنین آمریکا باید عربستان را برای رسیدن به یک راهکار در سریع ترین زمان ممکن، تشویق نماید و از سوی دیگر تلاش کند که طرف دیگر جنگ یمن یعنی حوثی ها، به نوعی از توافق سیاسی دست پیدا کنند.

در همین حال، جنگ در یمن، ماهیت ظریف و شکننده روابط عربستان سعودی با متحدان مسلمان خود را به نمایش گذاشته است. مهمتر از همه آنها، پاکستان است که به صورت عجیبی پیشنهاد اعزام نیروی نظامی برای کمک به پادشاهی عربستان را رد کرد. حکومت سیسی در مصر که پادشاهی عربستان میلیاردها دلار در آنجا هزینه کرده و به عنوان عمق استراتژیک عربستان شناخته می شود، نیز طبق گزارش ها از اعزام نیروی زیاد ارتش زمینی برای مشارکت در جنگ، ممانعت کرد.

در عوض، قاهره گروه کوچکی از چند صد سرباز و سه تا چهار کشتی برای کمک رساندن به ریاض، اعزام کرد. و در بعضی موارد، حتی برخی از این کشورها که موافق همکاری با ائتلاف نظامی به رهبری سعودی، بودند، با عربستان در حین جنگ دچار تضاد منافع شدند که عربستان و امارات از جمله این موارد می باشند که از نیروهایی حمایت می کنند که در مورد آینده یمن اختلاف نظر دارند و اصطکاک هایی را به وجود می آورند که گاها به خشونت میان بازیگران محلی می انجامد.

واشنگتن باید رابطه دونالد ترامپ با محمد بن سلمان شاهزاده عربستانی و دیدار خانواده سلطنتی از واشنگتن را به عنوان فرصتی برای پایان دادن به جنگ فاجعه آمیز یمن، نگاه کند. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان توانایی پیروزی در این جنگ را ندارد و عربستان باید برای حل و فصل منازعات به این ائتلاف کمک کند.

در تبادل برای حمایت بیشتر آمریکا از ائتلاف عربستان سعودی برای دوره محدودی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید از نیروهای عربستانی بخواهد که برای جلوگیری از کشته شدن شهروندان یمنی، احتیاط کرده و کمک های خود را برای شهروندان یمنی که در معرض بیماری یا گرسنگی هستند، فراهم آورد. همچنین آمریکا باید عربستان را برای رسیدن به یک راهکار در سریع ترین زمان ممکن، تشویق نماید و از سوی دیگر تلاش کند که طرف دیگر جنگ یمن یعنی حوثی ها، به نوعی از توافق سیاسی دست پیدا کنند.

جنگ یمن برای تمام طرف های درگیر، یک فاجعه بوده است و پایان دادن به این جنگ، ضمن آنکه کاری هوشمندانه است، اقدامی درست و صحیح است. از سوی دیگر با توجه به افزایش نفوذ ایران در منطقه در اثناء این جنگ، به نظر می رسد پایان دادن به جنگ یمن، باعث می شود که توانایی نفوذ ایران در امور منطقه کاهش یابد.

 

برگفته از سایت : nationalinterest.org

نسخه چاپی