آیا مصرف توت فرنگی برای زخم معده مفید است؟

توت فرنگی چیزی است که بدان نیاز دارید.
 

چکیده
توت فرنگی سرشار از و طعم و مزه دلپذیر بوده و نیز بسیار سلامتی بخش است. در خصوص فوائد آن برای بدن انسان مطالب زیادی بیان شده است. اما آیا توت فرنگی برای زخم معده مفید است یا خیر؟ اجازه دهید از طریق این مقاله به آن پی ببریم ....


تعداد کلمات: 696 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا مصرف توت فرنگی برای زخم معده مفید است؟

برگرفته از سایت بازل
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

لطفا لبخند بزنید!

توت فرنگی می‌تواند به سفید شدن دندانهایتان کمک کند. اسیدهای موجود در این نوع توت به از بین بردن لکهای روی دندان کمک کرده و در نتیجه آنها را سفید می‌سازد.
توت فرنگی این میوه قرمز درخشان، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی، یکی از میوه‌های خوش طعم و در عین حال سلامتی بخش است. توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی به ویژه ویتامین C ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین به پیشگیری از بروز سرطان و نیز بهبود انعطاف پذیری پوست و کشسانی آن کمک می‌کند.
علاوه بر تمام این فوائد، خوشحال خواهید شد که بدانید تحقیقات صورت گرفته اخیر نشان می‌دهد توت فرنگی به محافظت از معده در برابر بروز زخم و سایر مشکلات گوارشی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که توت فرنگی تأثیر خوبی بر آسیب وارده بر پوشش معده می‌گذارد.


مروری گذرا بر زخم معده

 پیش از درک چگونگی کمک توت فرنگی به ما، اجازه دهید نگاهی گذرا و سریع به زخم معده داشته باشیم. به این ترتیب درک چگونگی کمک توت فرنگی به مبارزه با این عارضه آسانتر خواهد بود.
زخم معده زمانی رخ می‌دهد که پوشش محافظ معده و روده کوچک آسیب دیده و کارش متوقف شود. در نتیجه موجب بروز التهاب و زخم می‌شود. این پوشش عمدتاً از معده در برابر اسیدهای تحریک کننده که در معده تولید می‌شوند، محافظت می‌کند.
علل زخم معده می‌تواند مصرف الکل، عفونت ویروسی و مصرف منظم داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن و غیره باشد.

 

بیشتر بخوانید: چند نکتۀ مهم دربارۀ توت فرنگی


توت فرنگی چگونه به درمان زخم معده کمک می‌کند

 محققان دریافته‌اند که غشاء معده (پوشش محافظ) می‌تواند با خوردن توت فرنگی از آسیب محافظت شود. تجربه و آزمایش زیر در مجله PLOS (کتابخانه علمی عمومی) منتشر شده است.
ƒ    گروهی دانشمند اسپانیایی، ایتالیایی و سیبریه‌ای آزمایشاتی را بر روی پوشش معده پستانداران به منظور مشاهده اثر توت فرنگی بر روی آنها انجام دادند.
ƒ    به گروهی از موشها به طور مرتب به مدت 10 روز عصاره توت فرنگی داده شد. این موشها سپس در معرض اتانول قرار گرفته و دچار آسیب معده شدند.

ƒ    موشهایی که عصاره توت فرنگی به میزان 40 میلی‌گرم در روز بر اساس هر کیلوگرم از وزن، دریافت کرده بودند در مقایسه با موشهایی که هیچگونه عصاره توت فرنگی دریافت نکرده بودند، نشانه‌کمتری از علائم زخم معده از خود نشان دادند.توت فرنگی این میوه قرمز درخشان، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی، یکی از میوه‌های خوش طعم و در عین حال سلامتی بخش است. توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی به ویژه ویتامین C ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین به پیشگیری از بروز سرطان و نیز بهبود انعطاف پذیری پوست و کشسانی آن کمک می‌کند.
ƒ    خواص آنتی اکسیدانی و محتوای بالای ترکیبات فنولی (دارای خواص ضد التهابی و ضد انعقادی) موجود در توت فرنگی، به تقویت پوشش محافظتی معده و روده موشها کمک کرده بودند.

ƒ    همچنین مشاهده شد که توت فرنگی علاوه بر مبارزه با تشکیل زخم همچنین به تقویت سایر آنزیمها و مکانیسم‌های دفاعی بدن کمک نموده بود.
ƒ    این تحقیق نشان داد که مصرف توت فرنگی می‌تواند به مبارزه با آسیب وارده به پوشش محافظتی معده قبل و بعد از شروع به ظاهر شدن التهاب کمک ‌نماید.
ƒ    نتیجه حاصل از این مطالعه این گونه است که مصرف منظم توت فرنگی اثرات مثبتی در مبارزه با آسیب‌های وارده به غشاء مخاطی معده منجر به بیماری گوارشی دارد.
اعتقاد بر این است که مصرف توت فرنگی می‌تواند تشکیل زخم و آسیب ناشی از آن را در انسان آهسته سازد. این میوه گزینه‌ای عالی جهت کنترل آسیب وارده به معده است.

علاوه بر یافته‌های فوق که مفید بودن آن را در اثر گذاری و پیشگیری از زخم معده به اثبات می‌رسانند، این میوه همچنین فوائد سلامتی بخش دیگر بسیار خوبی نیز هست. توت فرنگی موجب حفظ سلامت قلب، مبارزه با استرس اکسیداتیو، پایین آوردن فشار خون و همچنین افزایش سطوح کلسترول خوب می‌شود.
بنابراین چنانچه دوست دارید یک معده سالم، پوستی درخشان و براق داشته باشید اکنون می‌دانید که توت فرنگی چیزی است که بدان نیاز دارید.

 

منبع: راسخون

نسخه چاپی