مزایا و ضررهای ماری جوآنا
ماری جوآنا را بهتر بشناسیم
 
چکیده
در مقاله زیر به مزایا و ضررهای ماری جوانا پرداخته می شود که جنبه های مثبت و منفی آن روشن می گردند. مزایای پزشکی به صورت کاهش درد مزمن، کمک به ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل، کمک به رفع افسردگی و استرس و اضطراب اجتماعی، کمک به عدم گسترش سرطان، کمک به رفع تصلب چندگانه، کمک به بیماران مبتلا به صرع و ضررهای آن به صورت ایجاد مشکلات روحی و روانی مانند اسکیزوفرنی، افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه، ایجاد بیماری تنفسی و ریوی شرح داده می شوند. با توجه به توضیحات داده شده در استفاده از ماری جوانا باید محتاط بود و در صورت استفاده از جهت دارویی تحت نظر پزشک متخصص باشد.

تعداد کلمات : 1954 / تخمین زمان مطالعه : 9 دقیقه
 
ماری
 
نویسنده: Published Wednesday 21 February 2018 - By David Railton
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
طبق گفته موسسه ملی بهداشت، حداقل برای حدود 3000 سال است که مردم از ماری جوآنا برای درمان درد و بیماری شان استفاده می کنند. اگر چه اداره غذا و دارو، ماری جوآنا را برای درمان دارویی موثر و امن نمی داند، کانابیدیول، ماده ای که در ماری جوآنا وجود دارد، در ماه ژوئن به عنوان درمان برای برخی از انواع صرع تایید شده است.

این تنش بین اعتقاد گسترده ای که می گوید ماری جوآنا درمان موثر برای مجموعه بزرگی از بیماری هاست و عدم دانش علمی در مورد اثرات آن در سال های اخیر با حرکت به سمت قانونی شدن، تا حدودی تشدید شده است. در حال حاضر 29 ایالت به علاوه منطقه کلمبیا ماری جوآنا را برای جنبه های پزشکی و دارویی و در بعضی از ایالات برای اهداف تفریحی، در دسترس قرار داده اند.

یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله addiction هم چنین دریافت که استفاده از ماری جوآنا در سراسر ایالات متحده بشدت رو به افزایش است. اگرچه این افزایش ممکن است به قانونی شدن ماری جوآنا در کشورهای شرکت کننده ارتباط نداشته باشد. با این وجود، این افزایش استفاده باعث نگرانی عمده بهداشت عمومی شده است. در این مقاله، ما به شواهد علمی در مورد مزایای پزشکی ماری جوآنا در برابر خطرات بهداشتی مرتبط با آن در تلاش برای پاسخ به این پرسش ساده نگاه می کنیم: آیا ماری جوآنا خوب یا بد است؟

مزایای پزشکی ماری جوآنا چیست؟
در طول سال ها، تحقیقات، نتایجی را به بار آورد که نشان می دهد ماری جوآنا ممکن است در درمان برخی از شرایط مفید باشد. آنها در زیر فهرست شده اند.

درد مزمن
سال گذشته یک بررسی بزرگ از آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی بیش از 10.000 مطالعه علمی در مورد مزایای پزشکی و اثرات نامطلوب ماری جوآنا را ارزیابی کرد. یکی از زمینه هایی که این گزارش مورد بررسی قرار داد، استفاده از ماری جوآنا برای درمان درد مزمن بود. درد مزمن علت اصلی ناتوانی است که بیش از 25 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده است. این بررسی نشان می دهد که ماری جوآنا یا محصولات حاوی کانابینوئید – مواد تشکیل دهنده فعال در ماری جوانا و یا ترکیبات دیگر است که در گیرنده های مشابه در مغز به عنوان ماری جوانا عمل می کنند – در کاهش درد مزمن موثر هستند.

الکل و اعتیاد به مواد مخدر
یک بررسی جامع شواهد دیگر که سال گذشته در مجله روان شناسی بالینی منتشر شد، نشان داد که استفاده از ماری جوانا ممکن است به افراد وابسته به الکل یا وابسته به مواد مخدر برای مبارزه با اعتیادشان کمک کند. اما این یافته ممکن است متضاد باشد. بررسی آکادمی ملی علوم نشان می دهد که استفاده از ماری جوانا در واقع باعث افزایش خطر ابتلا به سو استفاده و وابستگی به مواد دیگر می شود. هم چنین هر چه بیشتر کسی از ماری جوانا استفاده کند، احتمال بیشتری وجود دارد که با استفاده از ماری جوانا دچار مشکل شود. افرادی که شروع به استفاده از این دارو در سن جوانی می کنند بیشتر در معرض خطر مشکلات استفاده از ماری جوانا شناخته شده اند.

افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب اجتماعی
تحقیقی که در مجله روانشناسی بالینی منتشر شده، همه ادبیات علمی منتشر شده را بررسی کرده که استفاده از ماری جوانا را برای درمان علائم بیماری روانی مورد کنکاش قرار داده است. نویسندگان آن، بعضی از شواهد را پیدا کردند که از استفاده از ماری جوانا برای رفع افسردگی و علائم اختلال استرس پس از سانحه حمایت کردند. می شود گفت، آنها هشدار می دهند که ماری جوانا درمان مناسب برای بعضی از شرایط بهداشت روانی مانند اختلال دو قطبی و بیماری روانی نیست. بررسی نشان می دهد که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ماری جوانا ممکن است علائم اضطراب اجتماعی را کاهش دهد، اما دوباره این موضوع توسط مجلات ملی علوم، مهندسی و پزشکی مطرح شده است که به جای آن نشان می دهد که استفاده کنندگان معمولی ماری جوانا ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب اجتماعی قرار بگیرند.

سرطان
شواهد نشان می دهد که کانابینوئید خوراکی در برابر تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی موثر است و برخی از مطالعات کوچک کشف کرده اند که کشیدن ماری جوانا نیز ممکن است به کاهش این علائم کمک کند. بعضی از مطالعات در مورد سلول های سرطانی نشان می دهد که کانابینوئید ها ممکن است رشد یا کشتن بعضی از انواع سرطان را کند کنند. با این حال مطالعات اولیه که این فرضیه را در انسان ها آزمایش کردند، نشان داد که اگر چه کانابینوئید ها یک درمان امن هستند، آنها در کنترل و درمان سرطان موثر نیستند.تحقیقی که در مجله روانشناسی بالینی منتشر شده، همه ادبیات علمی منتشر شده را بررسی کرده که استفاده از ماری جوانا را برای درمان علائم بیماری روانی مورد کنکاش قرار داده است. نویسندگان آن، بعضی از شواهد را پیدا کردند که از استفاده از ماری جوانا برای رفع افسردگی و علائم اختلال استرس پس از سانحه حمایت کردند. می شود گفت، آنها هشدار می دهند که ماری جوانا درمان مناسب برای بعضی از شرایط بهداشت روانی مانند اختلال دو قطبی و بیماری روانی نیست. بررسی نشان می دهد که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ماری جوانا ممکن است علائم اضطراب اجتماعی را کاهش دهد، اما دوباره این موضوع توسط مجلات ملی علوم، مهندسی و پزشکی مطرح شده است که به جای آن نشان می دهد که استفاده کنندگان معمولی ماری جوانا ممکن است بیشتر در معرض خطر اضطراب اجتماعی قرار بگیرند.

تصلب بافت چندگانه
استفاده کوتاه مدت از کانابینوئید خوراکی ممکن است علائم اسپاسم را در میان افراد مبتلا به تصلب بافت چندگاه بهبود بخشد، اما اثرات مثبت آن نسبتاً کم است.

صرع
در ماه ژوئن 2018 اداره غذا و داروی آمریکا استفاده از داروهای حاوی کانابیدیول برای درمان دو نوع نادر، سخت و خاص صرع به نام سندرم Lennox-gastaut و سندرم Dravet را تایید کرد که کنترل آنها با انواع دیگر داروها دشوار است. این داروی مبتنی بر کانابیدیول به عنوان اپیدیالوکس ( Epidiolex ) شناخته می شود.

کانابیدیول یکی از مواد زیادی است که در ماری جوانا وجود دارد. این روان گردان نیست. دارویی که برای درمان این شرایط است شامل یک شکل تصفیه شده از کانابیدیول است. تصویب براساس یافته های تحقیق و آزمایشات بالینی است.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 نشان داد که استفاده از کانابیدیول منجر به تشنج به مراتب کمتر در کودکان مبتلا به سندرم Dravet در مقایسه با مسکن بود. تشنج های سندرم Dravet طولانی، تکراری و به طور بالقوه کشنده هستند. در واقع 1 در 5 کودک مبتلا به سندرم Dravet به سن 20 سالگی نمی رسند. در این مطالعه 120 کودک و نوجوان مبتلا به سندرم Dravet که همه آنها بین 2 تا 18 سال بودند، به طور تصادفی برای دریافت محلول خوراکی کانابیدیول یا مسکن به مدت 14 هفته همراه با داروهای معمول خود، تحت نظر قرار گرفتند.

محققان دریافتند کودکانی که کانابیدیول دریافت کردند از حدود 12 تشنج در ماه به طور متوسط به 6 مورد تشنج در ماه رسیدند. سه کودک مبتلا که کانابیدیول دریافت می کردند هیچ تشنجی را تجربه نکردند. کودکانی که مسکن دریافت کردند نیز کاهش تشنج را مشاهده کردند اما این اختلاف معنی دار نبود. متوسط تعداد تشنج ها از 15 تا در هر ماه قبل مطالعه به 14 مورد تشنج در هر ماه در طول مطالعه کاهش یافت.

محققان می گویند که این کاهش 39 درصدی در وقوع تشنج، شواهد محکمی را نشان می دهد که این ترکیب می تواند به افرادی که به سندرم Dravet مبتلا هستند، کمک کند تا به زندگی خود ادامه دهند و اولین مقاله دقیق علمی آنها برای ثابت کردن این است. با این حال این مطالعه همچنین میزان بالای عوارض جانبی مرتبط با کانابیدیول را یافت. بیش از 9 مورد از 10 کودک درمان شده با کانابیدیول عوارض جانبی را تجربه کردند – اغلب استفراغ، کوفتگی و تب. برگه اطلاعات بیمار برای Epidiolex در مورد عوارض جانبی مانند آسیب کبدی، تسکین و افکار در مورد خودکشی هشدار داد.

خطرات ماری جوانا برای سلامتی چیست؟
از طرف دیگر مطالعات زیادی وجود دارد که ارتباط منفی میان استفاده از ماری جوانا و سلامتی را پیدا کرده اند. انها در زیر فهرست شده اند.

مشکلات روحی و روانی
این اعتقاد وجود دارد که مصرف روزانه ماری جوانا علائم موجود در اختلال دو قطبی را در میان افرادی که این مشکل روانشناختی را دارند، تشدید می کند. با این حال گزارش های آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی نشان می دهد که در میان افراد بدون سابقه بیماری، شواهد کمی از ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و تشدید اختلال دو قطبی وجود دارد. شواهد معتبر بیان می کند که مصرف کنندگان ماری جوانا به طور منظم بیشتر در معرض افکار خودکشی هستند و خطر ابتلا به افسردگی در میان استفاده کنندگان ماری جوانا بالاست. استفاده از ماری جوانا باعث افزایش خطر بیماری روانی از جمله اسکیزوفرنی می شود. اما یافته های کمیابی میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و دیگر بیماری های روانی که تاریخچه مصرف ماری جوانا دارند، هست که می گوید ارتباطی بین استفاده از ماری جوانا و بهبود عملکرد یادگیری و حافظه وجود دارد.

بیشتر بخوانید : مشروبات الکلی و تأثیرات آن در بدن انسان

 
سرطان بیضه
اگرچه هیچ مدرکی برای نشان دادن ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و افزایش خطر ابتلا به سرطان ها وجود ندارد، اما آکادمی ملی علوم یک سری مدارک پیدا کرد که نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه است.

بیماری تنفسی
کشیدن ماری جوانا به افزایش خطر سرفه مزمن ارتباط دارد اما "معلوم نیست" آیا کشیدن ماری جوانا می تواند عملکرد ریه را بدتر کند یا خطر ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن یا آسم را افزایش دهد. مطالعه ای در سال 2014 که رابطه بین استفاده از ماری جوآنا و بیماری ریوی را کشف کرده بود، بیان کرد که قابل پذیرش است که کشیدن ماری جوانا منجر به سرطان ریه شود، هرچند که سخت است که این دو را به هم مرتبط کرد.

نویسندگان این مطالعه منتشر شده در مجله کنونی در مورد پزشکی تنفسی و ریه، نتیجه گرفت: شواهد روشنی وجود دارد که بیان می کند کشیدن ماری جوانا به صورت منظم و همیشگی بی ضرر نیست. احتیاط در برابر مصرف منظم و زیاد ماری جوانا، معقول است. آنها اضافه می کنند مصرف دارویی ماری جوانا برای دوزهای کم به ریه ها زیان نمی رساند اما باید محدودیت دوز مشخص شود.

بنابراین ماری جوانا برای سلامتی خوب است یا بد؟
شواهدی وجود دارد که هم آسیب ها و هم مزایای بهداشتی ماری جوانا را نشان می دهد. با این حال، با وجود ظهور ارزیابی مطالعات علمی بسیار گسترده و به روز مزایا و ضررهای داروها در طول چند سال گذشته، واضح است که تحقیقات بیشتری برای تعیین پیامدهای بهداشت عمومی در ارتباط با افزایش مصرف ماری جوانا لازم است. بسیاری از دانشمندان و سازمان های بهداشتی از جمله انجمن سرطان آمریکا از نیاز به تحقیق علمی بیشتر بر روی استفاده از ماری جوانا و کانابینوئیدها برای درمان بیماری ها حمایت می کنند. با این حال مانعی برای این مسئله وجود دارد: ماری جوانا به عنوان یک برنامه در حال کنترل توسط اداره مبارزه با مواد مخدر است که مطالعه ماری جوانا و کانابینوئید را از طریق اعمال شرایط سخت گیرانه بر محققانی که در این زمینه کار میکنند، سخت می کند.

اگر شما در ایالتی که استفاده دارویی از ماری جوانا در آن قانونی ست، زندگی می کنید، شما و دکتر شما باید قبل از استفاده از این دارو به دقت عوامل و نحوه ارتباط آنها با بیماری و وضعیت سلامتی خود را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال در حالی که شواهدی وجود دارد که از استفاده از ماری جوانا برای رهایی از درد حمایت می کند، شما باید قطعاً از ماری جوانا اجتناب کنید اگر سوابق مشکلات روانی داشته اید.
به یاد داشته باشید همیشه قبل از مصرف یک داروی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

 

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com

نسخه چاپی