کافئین و بدن انسان
کافئین چه تاثیری بر بدن شما دارد؟
 
چکیده:
کافئین یک محرک و دارو است که بیشترین استفاده را در جهان دارد. هر روز میلیون ها نفر آن را برای افزایش زمان بیداری، کاهش خستگی، و بهبود تمرکز، مصرف می کنند. در میان داستان ها و بحث هایی که درباره مفید یا مضر بودن کافئین وجود دارد، شواهد نشان می دهد که مصرف قهوه متوسط ​​می تواند منافع و خطراتی را به ارمغان بیاورد. با این حال، مصرف زیاد کافئین ممکن است سالم نباشد. این مقاله به مزایای بالقوه سلامت و خطرات کافئین، سوالاتی درباره نوشیدنی های انرژی زا و خطرات مصرف بیش از حد کافئین می پردازد.

تعداد کلمات : 2368 / تخمین زمان مطالعه : 12 دقیقه

افئین

نویسنده: آنا نیکولز
   مترجم: علی مهربانی

حقایقی درباره کافئین
  •     کافئین یک محرک است که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شود.
  •     اداره غذا و دارو آمریکا حداکثر مصرف 400 میلی گرم یا دو تا سه فنجان قهوه را در روز توصیه می کند.
  •     مصرف متوسط ​​قهوه ممکن است باعث کاهش وزن، عملکرد شناختی و هوشیاری شود.
  •     کافئین ممکن است تأثیر منفی بر بارداری، باروری، کنترل قند و سایر جنبه های سلامتی داشته باشد.
  •     نوشیدنی های انرژی زا می توانند حاوی مقادیر زیادی کافئین باشند، اما بعید به نظر می رسد خطرناک باشند، مگر اینکه با الکل مصرف شوند.
  •     پودر کافئین می تواند منجر به مصرف بیش از حد شده و باید از آن اجتناب کرد.

کاربردهای کافئین
اداره غذا و داروی آمریکا کافئین را به عنوان یک دارو و افزودنی مواد غذایی مورد توجه قرار می دهد. آنها حداکثر مصرف 400 میلی گرم در روز را توصیه می کنند. در داروهای تجویزی و ضدعفونی کننده، کافئین برای درمان خستگی و خواب آلودگی استفاده می شود و برای اصلاح برخی از داروهای ضد درد نیز استفاده می شود. که متعلق به یک گروه از داروهایی است که به نام محرک های سیستم عصبی مرکزی نامیده می شوند. غذاهای حاوی کافئین می تواند به بازگرداندن سلامت روانی کمک کند. استفاده از کافئین به عنوان یک کمک کننده به هوشیاری باید فقط گهگاهی باشد. نباید هدف مصرف آن، جایگزین شدن بجای خواب باشد و نباید به طور منظم برای این منظور استفاده شود. در ایالات متحده، بیش از 90 درصد بزرگسالان به طور منظم از کافئین استفاده می کنند و مصرف متوسط ​​آنها بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز است. این میزان کافئین بیشتر از دو فنجان 6 اونسی قهوه یا پنج قوطی نوشابه است.

منابع دارای کافئین
کافئین به طور طبیعی در برگ، دانه یا میوه بیش از 60 گونه گیاهی وجود دارد، از جمله: دانه های قهوه، برگ و جوانه چای، دانه کاکائو، دانه گوارا. کافئین در گیاهان به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می کند. آفت ها را فلج کرده و حشراتی را که تلاش دارند از آنها تغذیه کنند، از بین می برد.

منابع غذایی کافئین
خواص کافئین در چای، قهوه و شکلات یافت می شود و به طور معمول به آدامس، لوبیا ژله، آب، شربت، دانه های آفتابگردان و سایر تنقلات اضافه می شود. اداره غذا و دارو آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان سالم مصرف کافئین خود را به حداکثر 400 میلی گرم در روز، حدود 4 یا 5 فنجان قهوه محدود کنند. این مقدار با اثرات منفی ارتباط ندارد. هیچ محدودیتی برای کودکان وجود ندارد، اما آکادمی آمریکایی کودکان، مصرف کافئین و سایر محرک ها توسط کودکان و نوجوانان را توصیه نمی کند.

مقدار کافئین موجود در برخی غذاها و نوشیدنی های معمول عبارتند از:
    یک فنجان قهوه 8 اونس: 95 تا 200 میلی گرم
    یک عدد 12 اونسی کولا: 35 تا 45 میلی گرم
    یک نوشیدنی انرژی زا 8 اونس: 70 تا 150 میلی گرم
    یک فنجان چای 8 اونس: 14 تا 60 میلی گرم
"نوشیدنی های انرژی زا" حاوی مقادیر مختلفی از کافئین هستند.
حقایقی درباره کافئین
    کافئین یک محرک است که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می شود.
    اداره غذا و دارو آمریکا حداکثر مصرف 400 میلی گرم یا دو تا سه فنجان قهوه را در روز توصیه می کند.
    مصرف متوسط ​​قهوه ممکن است باعث کاهش وزن، عملکرد شناختی و هوشیاری شود.
    کافئین ممکن است تأثیر منفی بر بارداری، باروری، کنترل قند و سایر جنبه های سلامتی داشته باشد.
    نوشیدنی های انرژی زا می توانند حاوی مقادیر زیادی کافئین باشند، اما بعید به نظر می رسد خطرناک باشند، مگر اینکه با الکل مصرف شوند.
    پودر کافئین می تواند منجر به مصرف بیش از حد شده و باید از آن اجتناب کرد.

فواید مصرف کفئین
کافئین ممکن است برخی از فوائد را برای سلامتی داشته باشد، اما همه اینها با تحقیق تایید نشده است.

1- کاهش وزن
کافئین ممکن است باعث کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن شود، احتمالا توسط:
      سرکوب اشتها و کاهش موقتی میل به غذا خوردن
    تحریک گرمازایی، به طوری که بدن، گرما و انرژی بیشتری را از هضم غذا تولید کند. محصولات کاهش وزن که به عنوان گرمازا به بازار عرضه می شوند ممکن است حاوی کافئین و افدرا یا افدرین باشند. اما تحقیقات این نتایج را برای طولانی مدت تایید نکرده اند.

2- هوشیاری
مصرف 75 میلی گرم کافئین می تواند توجه و هوشیاری را افزایش دهد و یک دوز 160 تا 600  میلی گرم ممکن است باعث افزایش هوش ذهنی، سرعت استدلال و حافظه شود. با این حال، کافئین نمی تواند جایگزین خواب بشود.

3- عملکرد ورزشی
کافئین می تواند عملکرد فیزیکی را در طول تمرینات استقامتی بهبود بخشد. آژانس ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) گزارش داده است که کافئین می تواند عملکرد استقامت، ظرفیت استقامت و کاهش تمرکز و درک را افزایش دهد. با این حال، تأثیرات کافئین بر تمرینات کوتاه مدت و شدید قطعی نیست.

4- عملکرد مغز
کافئین بر گیرنده های آدنوسین مغز تاثیر می گذارد. قهوه حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنول نیز می باشد و این نیز در مسیرهای مختلف عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه ممکن است به افزایش مهارت های تفکر و کاهش ضعف ذهنی کمک کند. با این حال، برای تأیید این مطالب، تحقیقات بیشتری لازم است.

5- بیماری آلزایمر و پارکینسون
تحقیقات نشان داده است مصرف کافئین مادام العمر ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. مطالعات همچنین گزارش دادند افرادی که مصرف قهوه بیشتری دارند، خطر ابتلا به پارکینسون کمتری دارند.

6- حافظه
تحقیقات انجام گرفته توسط دانشگاه جان هاپکینز نشان می دهد که یک دوز کافئین پس از یک جلسه یادگیری ممکن است به تقویت حافظه بلند مدت کمک کند.

7- کبد و روده
پیشنهاد شده است که اماله کافئین میتواند با کمک به دفع صفرا از طریق دیواره روده بزرگ، روده بزرگ را برای اندوسکوپی یا کولونوسکوپی آماده کند. طرفداران این نظریه ادعا می کنند که اماله کافئین میزان گلوتاتیون، آنتی اکسیدان را افزایش می دهد و از این طریق پروتئین های طبیعی سم زدایی در کبد را پشتیبانی می کند. با این حال شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد. مصرف قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سیروز(بیمارى بافت‌هاى اندام‌) و کاهش سرعت پیشرفت بیماری در عفونت هپاتیت C کمک کند. مطالعات میدانی نشان داده است که قهوه ممکن است دارای مزایای محافظتی برای افراد مبتلا به سرطان خون نیز باشد.

8- اسپاسم و گرفتگی پلک
بعضی از شواهد وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافئین ممکن است به محافظت از افراد مبتلا به اختلال چشم به نام بلفار اسپاسم کمک کند. این وضعیت، ناشی از عملکرد غیر طبیعی مغز بوده که سبب می شود شخص بدون وقفه پلک بزند که این امر باعث از دست دادن بینایی می شود.

9- آب مروارید
محققان دریافته اند که مصرف کافئین ممکن است به محافظت از لنز چشم در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به ایجاد آب مروارید شود،کمک کند.

10- سرطان پوست
بعضی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که مصرف کافئین ممکن است بدن را در مقابل سرطانهای خاص پوست محافظت کند. یک تیم تحقیقاتی دریافت، کافئینی که به طور مستقیم به پوست موش ها تزریق می شود، باعث جلوگیری از آسیب نور ماوراء بنفش شده و در نتیجه از ایجاد سرطان پوست جلوگیری می کند. برخی تحقیقات مصرف سه فنجان قهوه کافئین در روز را با کاهش 21 درصدی خطر ابتلا به سرطان سلول پایه در زنان، مرتبط می دانند. همچنین در مردان هم کاهش10 درصدی را نشان می دهد.

11- سنگ کلیه
مطالعه انجام شده بر روی 217،883 شرکت کننده، برای بررسی ارتباط بین مصرف کافئین و خطر ابتلا به سنگ کلیه نشان داد، افرادی که کافئین بیشتری مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به سنگ کلیه کمتری داشتند.

12- دهان، گلو و سایر سرطانها
در مطالعه انجام شده در مورد 968،432 مرد و زن، شرکت کنندگانی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز نوشیدند، در مقایسه با کسانی که هیچ قهوه ای ننوشیدند و یا فقط گهگاهی یک فنجان میل کردند؛ با کاهش 49 درصدی خطر ابتلا به سرطان دهانه روبرو شدند.
سایر مزایای مصرف کافین مرتبط با سرطان عبارتند از:
    کاهش خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم
    کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
    حفاظت در مقابل سرطان سر و گردن
    حفاظت در برابر عود سرطان سینه

13- سکته مغزی
داده های مربوط به 34،670 زن در سوئد که سابقه بیماری قلبی عروقی نداشتند، نشان می دهد زنانی که بیش از یک فنجان قهوه در روز می نوشند، در مقایسه با زنانی که کمتر از آن مقدار را مصرف می کنند، خطر ابتلا به سکته مغزی را 22 تا 25 درصد کاهش می دهند. به نظر می رسد ننوشیدن یا کم میل کردن قهوه با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.

14- دیابت نوع 2
یک مطالعه طولی مدت نشان داد شرکت کنندگانی که مصرف بیش از یک فنجان قهوه خود را، بیش از یک دوره 4 ساله افزایش دادند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتری داشتند نسبت به افرادی که مصرف خود را تغییر ندادند. افرادی که بیش از یک فنجان قهوه مصرف روزانه خود را کاهش دادند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 17 درصد افزایش دادند. مطالعه ای که در سال 2004 در مورد دیابت انجام شد، ارتباط بین میزان مصرف قهوه در طی 4 هفته با افزایش غلظت انسولین ناشتا را ثابت کرد. با این حال، دلایل این ارتباط مشخص نیست. ممکن است به علت کاهش حساسیت به انسولین باشد، به این معنی که بدن از انسولین تولیدی کارآمد استفاده نمی کند.

 

بیشتر بدانید: عوارض جانبی ناشی از مصرف کافئین


خطرات مصرف کافئین
بخش عمده ای از تحقیقات منتشر شده نشان می دهد که مصرف در حد اعتدال کافئین مفید است. با این حال، برخی از مطالعات اثرات بالقوه مضر کافئین را برجسته می کنند. که عبارتد از:

1- افسردگی
مصرف بالای کافئین ممکن است علائم اضطراب و افسردگی را بدتر کند. تحقیقات منتشر شده در سال 2016 که بر روی234 دانش آموز متوسطه در کره انجام گرفت، نشان داد که مصرف میزان زیاد کافئین با افزایش وزن، افت تحصیلی و احتمال افزایش ابتلا به افسردگی ارتباط دارد. با این حال، آیا کافئین منجر به افسردگی می شود و یا اینکه افسردگی منجر به افزایش مصرف کافئین می شود، مشخص نیست.

2- قند خون
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گزارش می دهند که سطح قند خون آنها پس از مصرف کافئین افزایش می یابد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافئین ممکن است باعث کاهش اثر انسولین شود، و منجر به افزایش قابل توجه سطح قند خون، به ویژه پس از غذا می شود.

3- بارداری
مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز و یا مقدار حدود سه فنجان قهوه می تواند منجر به:
    از دست دادن بارداری
    تاخیر رشد جنین
    ریتم غیر طبیعی قلب جنین بشود.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، هفته های قبل از بارداری نیز به تاثیر گزار هستند. تحقیقات نشان می دهد که اگر پدر و مادر در یک هفته قبل از تخمک گذاری، هر روز بیشتر از دو نوشیدنی کافئین دار میل کنند، احتمال بارداری خانم کمتر می شود. زنان باید میزان مصرف کافئین خود را در دوران بارداری تا 200 میلی گرم یا کمتر محدود کنند.

4- باروری
برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین ممکن است فعالیت عضلانی را در لوله های رحم، که تخمک را از تخمدان ها به رحم حمل می کنند، کاهش دهد. به گفته این پژوهشگران، این امر می تواند به این معنا باشد که کافئین شانس ابتلا به بارداری زن را حدود 27 درصد کاهش می دهد.

5- شیر دهی مادر
کافئین در مقادیر کم به شیر مادر انتقال می یابد و ممکن است در نوزاد شیرخوار بالا برود. نوزادانی که مادران آنها مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند ممکن است دچار کم خونی و مشکل در خواب شوند.

6- نقرس
مصرف بیش از حد کافئین ممکن است موجب حمله نقرس در افراد مبتلا به این بیماری شود. نوشیدن شش یا بیشتر، از نوشیدنی های کافئین دار در طول 24 ساعت با افزایش تقریبا چهار برابر خطر حملات نقرس مجدد همراه است.

7- بی اختیاری در ادرار
مطالعه ای که در مورد 1356 زن انجام شد، نشان داد که افراد مبتلا به مصرف 329 میلی گرم کافئین در روز، معادل حدود سه فنجان قهوه یا بیشتر،70 درصد بیشتر از بقیه مبتلا به مشکلات مثانه بودند.

8- بیخوابی
مصرف کافئین 3 و حتی 6 ساعت قبل از خواب می تواند به طور قابل توجهی خواب را مختل کند. حداکثر 6 ساعت قبل از خواب، کافئین به طور عادی می تواند بیش از یک ساعت از زمان خواب را کاهش دهد.

9- سردردها
یک مطالعه مبتنی بر جمعیت نشان داد که مصرف کافئین خوراکی و دارویی، صرف نظر از نوع سردرد، می تواند عامل خطر متوسط برای ایجاد سردرد روزانه مزمن باشد.

10- یائسگی
مطالعه ای که در مجله Menopause منتشر شد، دریافت که زنان مبتلا به کافئین در طی یائسگی بیشتر احتمال دارد که مبتلا به گرم شدن سریع بدن و عرق شبانه شوند.

11- دیگر اثرات نامطلوب
اثر اصلی کافئین بر بدن، افزایش معنادار بیداری و هوشیاری است، اما همچنین می تواند نشانه های ناراحت کننده ای ایجاد کند. مصرف بیش از 400 میلیگرم کافئین در روز می تواند منجر به:
    عصبانیت و ارتعاش بدن
    اختلال خواب
    ضربان قلب سریع یا نامنظم
    فشار خون بالا
    سردرد
    عصبی بودن یا اضطراب
    سرگیجه
    اعتیاد
    کمبود آب بدن
    تحریک پذیری
    سوزش سر دل
    ناراحتی معده، اسهال، و تهوع
    لرزش عضلانی
کافئین آزاد شدن اسید در معده را افزایش می دهد، که گاهی منجر به ناراحتی معده یا سوزش سر دل می شود. کافئین می تواند در چرخه خواب نیز دخالت کند.

تعاملات دارویی
بعضی از داروها ممکن است با کافئین ارتباط برقرار کنند. اینها عبارتند از:
    آنتی بیوتیک ها
    برنشودیلاتر
    داروهای آرام بخش مانند کلوزاپین
    برخی از داروهای ضد افسردگی
    کاربامازپین به عنوان داروی کافئین دار می تواند خطر ابتلا به تشنج را افزایش دهد.
کافئین همچنین ممکن است با دیورتیک ها، استروژن، والپروات و بعضی از داروهای دیگر نیز ارتباط برقرار کند.
تعدادی از گیاهان و مکمل ها می توانند با کافئین در انواع مختلف ارتباط برقرار کنند:
    کلسیم
    کراتین
    اکیناسه
    اپدرا
    کودزو
    ملاتونین
    منیزیم
    شبدر قرمز
ترکیب کافئین با افدرا یا کراتین، که از اپدری حاصل می شود، می تواند اثرات بالقوه قلبی عروقی داشته باشد.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com

نسخه چاپی