کافئین و افسانه هایش
افسانه ای به نام کافئین
 
چکیده:
عدم اطلاع درست از حقایق درباره یک موضوع سبب می شود که داستانهای غیر واقعی در مورد آن ساخته شود. کافئین از جمله این موارد است که افسانه های گوناگونی درباره آن بیان می شود. اینکه آیا کافئین اعتیاد آور است، ادرار آور است، هوشیاری بیشتری را به دنبال دارد و آیا سبب پوکی استخوان می شود. ما در این مجال به بررسی صحت و سقم این مطالب می پردازیم.

تعداد کلمات : 1194 / تخمین زمان مطالعه : 6 دقیقه

کافئین و افسانه هایش
نویسنده: آنا نیکولز
   مترجم: علی مهربانی

تعدادی از افسانه ها مصرف کافئین را احاطه کرده اند. به برخی از آنها نگاهی خواهیم داشت.
1- آیا کافئین اعتیاد آور است؟
در سال 2013، انجمن روانپزشکی آمریکا کافئین را به لیست شرایط شناخته شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی اضافه کرد. با این وجود، همه مصرف کنندگان کافئین نشانه‌هاى ترک‌ اعتیاد را در صورت توقف مصرف کافئین درک نمی کنند. افرادی که ناگهان نوشیدن قهوه را متوقف می کنند ممکن است علائم مربوط به آن را 12 تا 24 ساعت پس از ترک، تجربه کنند. بر خلاف سایر داروها، تاثیرکافئین در فعال کردن مسیرهای مغز که مرتبط با اعتیاد هستند، ثابت نشده است. بنابراین کافئین یک ماده اعتیادآور نیست.

2-  آیا کافئین ادرار آور است؟
کافئین با افزایش حجم و فرکانس ادرار همراه است و موجب از دست دادن آب و الکترولیت هایی مانند پتاسیم و سدیم می شود. با این حال، محققان تفاوت قابل توجهی در از دست دادن مایعات بدن، بین افرادی که قهوه را نوشیدن یا ننوشیدند، پیدا نکردند. یک تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که: " قهوه زمانی که به صورت معتدل توسط مردان مصرف می شود، ویژگی های آبرسانی مشابهی به بدن دارد". اگر یک فرد بیش از 250 میلی گرم کافئین در روز مصرف کند، ممکن است از دست رفتن آب اضافی بدن جلوگیری شود.

3- آیا قهوه سبب پوکی استخوان می شود؟
کافئین ممکن است بر میزان جذب کلسیم بدن تاثیر بگذارد و این باعث نگرانی شده است که نوشیدن قهوه باعث ایجاد پوکی استخوان می شود. با این حال، این تحقیق تایید نشده است. مطالعات انجام گرفته درسوئد در مورد داده های بیش از 60،000 زن نشان داد: "مصرف قهوه با کاهش تراکم استخوانی همراه بود که به افزایش خطر شکستگی منجر نشد". زنان با مصرف مقدار مناسب کلسیم از طریق رژیم غذایی جذب می شود،  بعید به نظر می رسد که در اثر نوشیدن قهوه در معرض پوکی استخوان قرار گیرند.

4-  آیا کافئین سبب هوشیاری شما می شود؟
افرادی که الکل بیش از حد مصرف کرده اند اغلب به قهوه یا نوشیدنی انرژی زا رو می آورند تا سبب هوشیاری آنها بشود. با این حال، کافئین یک شخص را هوشیار نکرده و نمی تواند آنها را برای رانندگی آماده کند.
مصرف زیاد کافئین ، در دوزهای بالای آن می تواند منجر به مشکلات زیر بشود:
    اضطراب
    تپش قلب و ضربان قلب سریع
    تعریق
    تهوع و استفراغ
    ایست قلبی

نوشیدنی های انرژی زا
بحث و گفتگو در مورد نوشیدنی های انرژی زا بسیار زیاد است. آنها به علت گزارش مشکلات بهداشتی و حتی مرگ و میر تعدادی از دانشجویان دانشگاه ها ممنوع شده اند. مقدار کافئین در یک نوشیدنی انرژی زا بستگی به نام تجاری و نوع آن دارد.

در حالی که یک قهوه آمریکایی 16 اونسی می تواند حاوی 225 میلی گرم کافئین باشد، مقدار کافئین موجود در نوشیدنی انرژی زا 16 اونسی تا سال گذشته بین 160 تا 357 میلی گرم بود. تولید کنندگان نوشابه ای که حاوی 357 میلیگرم کافئین هستند، میزان کافئین خود را تا 300 میلی گرم کاهش داده اند. این هشداری جدی برای سلامتی است که نباید کودکان، افراد دارای بیماری قلبی و یا کسانی که ممکن است عدم تحمل کافئین داشته باشند، این نوشیدنی ها را مصرف کنند.

نوشیدنی های انرژی زا نه تنها شامل کافئین بلکه سایر محرک های گیاهی، قندهای ساده یا شیرین کننده های مصنوعی و مواد افزودنی را نیز دارا می باشند. مصرف 16 اونس از یک نوشیدنی انرژی زا شناخته شده، حاوی حدود 50 گرم، 1.75 اونس یا 5 قاشق چای خوری شکر است. این غلظت های بالا از کافئین و قند می تواند تاثیر منفی بر بدن داشته باشد.

مصرف بیش از حد کافئین
بعید به نظر می رسد کسی بخاطر مصرف بیش از حد کافیین در رژیم غذایی بمیرد.  اما برآورد شده است که 149 قوطی نوشابه انرژی زا حاوی کافئین قادر به به کشتن مرد بالغ متوسط می باشد. قبل از اینکه شخص فرصتی دوباره برای مصرف بیش از حد کافئین از منابع غذایی پیدا بکند، احتمالا استفراغ کردن رخ می دهد. با این حال، کافئین خالص محرکی قوی است و مقدار بسیار کمی از آن می تواند منجر به سوء مصرف ناگهانی و اوردوز شود. یک قاشق چای خوری کافئین خالص تقریبا برابر با 28 فنجان قهوه است.

علاوه بر عوارض جانبی معمول ناشی از مصرف زیاد کافئین ، دوزهای بالای آن می تواند منجر به مشکلات زیر بشود:
    اضطراب
    تپش قلب و ضربان قلب سریع
    تعریق
    تهوع و استفراغ
    ایست قلبی
پس از مرگ دو مرد جوان به علت مصرف بیش از حد کافئین خالص که از طریق اینترنت خریداری شده بود، اداره غذا و دارو در آمریکا از مردم خواست " از مصرف کافئین خالص و پودر شده خودداری کنند." آنها همچنین از والدین خواسته اند آگاه باشند که این محصولات ممکن است جوانان را جذب کند.

 

بیشتر بخوانید : کافئین و بدن انسان


اثرات کافئین
در صورت مصرف کافئین چه از طریق غذا یا مصرف دارو، بافت های خون و بدن، کافئین را ظرف مدت 45 دقیقه جذب می کنند. در عرض یک ساعت سطح خود را به اوج می رسانند که اثرات آن 4 تا 6 ساعت باقی می ماند. در زمان وجود آن در بدن، کافئین باعث تغییر شکل مغز و بدن می شود. کافئین یک ساختار مشابه برای آدنوزین دارد که یک ماده شیمیایی است که در تمام سلول های انسانی موجود است. در مغز، آدنوزین به عنوان یک افسردگی CNS عمل می کند. آدنوزین باعث کاهش خواب وکاهش فعالیت عضلات می شود. اتصال آدنوزین موجب گشاد شدن رگهای خونی مغز شده که در نتیجه باعث افزایش میزان اکسیژن در طول خواب می شود. هنگام بیدار شدن شخص، سطوح آدنوزین در مغز هر ساعت افزایش می یابد و موجب افزایش هوشیاری و نشاط مغز و بدن می شود. کافئین از توانایی آدنوزین برای باز کردن رگ های خونی مغزی، جلوگیری می کند و باعث تنگ شدن آنها می شود. به همین دلیل است که کافئین در درمان امراض و سردردها استفاده می شود.

مقادیر متوسط کافئین به نظر نمی رسد مضر باشد و مصرف متوسط کافئین ممکن است منجر به سلامتی شود. اداره غذا و دارو توصیه می کند مصرف بیش از 400 میلی گرم در روز نباشد. با این حال، تأثیر کافئین بر بدن با توجه به مقدار مصرف شده، فیزیک فرد، جنسیت و حساسیت به اثرات کافئین و هر نوع دارو یا مکمل مصرفی، می تواند متفاوت باشد.کافئین خالص می تواند خطرناک بوده و حتی تهدید کننده زندگی باشد و باید از آن اجتناب کرد. علاوه بر این، روند فعلی برای اضافه کردن کافئین به غذاها مانند آدامس و بستنی، اقلامی که به طور معمول کودکان را هدف قرار می دهند، موجب نگرانی است و تحقیقات در حال انجام است. هر کس که مایل به ترک کافئین است، باید در عرض چند روز آن را کاهش دهد تا از علائم ناراحت کننده جلوگیری شود.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی