کودکان و دیابت نوع 2
علائم دیابت نوع 2 در کودکان چیست؟
 
چکیده :
دیابت نوع 2 بیماری مزمنی است که می تواند در هر سنی بدن را درگیر کند. که اغلب دارای یک شروع کند و تدریجی است، بخاطر همین است که تشخیص آن در کودکان می تواند دشوار تر باشد. در این مقاله، ما به بیماری دیابت نوع 2 نگاه می کنیم و علائم، علل و عوامل خطرناک آن را در کودکان بررسی می کنیم.

تعداد کلمات : 1265 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

دیابت

نویسنده: شانون بروسک
   مترجم: علی مهربانی

دیابت نوع 2 چیست؟
دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با میزان بالای قند خون یا گلوکز مشخص می شود. لوزالمعده یک هورمون به نام انسولین را تولید می کند که به کنترل قند در خون کمک می کند. در فرد مبتلا به دیابت نوع 2، یا بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا به طور مناسب به هورمون پاسخ نمی دهد و این به نام مقاومت بدن  به انسولین نامیده می شود. این وضعیت در کودکان و نوجوانان در حال افزایش است، چرا که میزان چاقی همچنان افزایش می یابد. مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن و ارتقاء سلامت آماری را اعلام کرده است که براساس آن پزشکان در ایالات متحده بین سال های 2011 و 2012 حدود 5،300 کودک و نوجوان 10 تا 19 ساله مبتلا به دیابت نوع 2 را تشخیص داده اند. دیابت نوع 2 یک بیماری درازمدت است که اگر فرد درمان نشود، می تواند به عوارض جدی منجر شود. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

علائم دیابت
دیابت نوع 2 اغلب دارای یک شروع کند و تدریجی است، بخاطر همین است که تشخیص آن در کودکان می تواند دشوار تر باشد.
علائم عمومی هر دو نوع دیابتی مشابه هستند.که کودکان و بزرگسالان ممکن است آنها را تجربه کنند، علائم عبارتند از:
  • افزایش ادرار، وقتی که قند بیش از حد در خون وجود دارد، کلیه ها باید سخت تر برای جذب و فیلتر کردن آن کار کنند.که می تواند منجر به افزایش ادرار شود.
  • افزایش تشنگی، افزایش ادرار می تواند باعث کمبود آب بدن شود. فرد ممکن است احساس تشنگی کند و نیاز به نوشیدن بیش از حد معمول داشته باشد.
  • خستگی، هنگامی که بدن توانایی کمی برای استفاده از قند خون دارد، این می تواند خستگی را ایجاد کند، چرا که بسیاری از مشکلات ممکن است در افرادی مبتلا به دیابت شایع باشد. مانند کمبود آب بدن.
  • تاری دید، سطح قند خون بالا می تواند مایع را از لنزهای چشم جلب کند و تمرکز آن را مشکل تر کند.
  • پوست تیره، مقاومت به انسولین می تواند برخی مناطق پوست را تیره کند و اغلب بر زیر بغل و پشت گردن تاثیر می گذارد.
  • بهبودی دیر هنگام زخم، سطح بالای قند خون می تواند زمان بهبودی زودرس برای زخم ها و عفونت های پوست را افزایش دهد.
علل و عوامل خطر
دیابت نوع 2 در هر کسی می تواند رشد کند و از جمله کودکان را نیز شامل می شود. این وضعیت بیشتر در بزرگسالان و کودکان دارای اضافه وزن یا چاقی بیشتر دیده می شود. چاقی با ایجاد مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهدکه اندام ها و بافت ها به طور مناسب به انسولین پاسخ نمی دهند و قند کافی را از خون جذب نمی کنند. مقاومت به انسولین باعث افزایش سطح قند خون، تحمل کمتر برای گلوکز، التهاب بیشتر و اضافه تولید گلوکز در کبد می شود. با توجه آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، چاقی در سال 2015 و 2016 در ایالات متحده 13.7 میلیون کودک و نوجوانان بین 2 تا 19 ساله را تحت تاثیر قرار داد. نویسندگان یک مطالعه از سال 2017 بیان کردند که کودکان و بزرگسالان زیر 25 سال به میزان هر مقدار چاقی که به وزن بدنشان افزوده می شوند، چهار برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را در مقایسه با افراد طبیعی، تجربه می کنند.

سایر عوامل خطرساز دیابت نوع 2 در کودکان عبارتند از:
    داشتن والدین یا خواهر و برادر با این شرایط، زیرا دیابت دارای یک عنصر ژنتیکی است.
    آسیایی بودن ، زندگی در جزایر اقیانوس آرام، آفریقا و آمریکا
    داشتن نشانه های مقاومت بدن به انسولین
دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با میزان بالای قند خون یا گلوکز مشخص می شود. لوزالمعده یک هورمون به نام انسولین را تولید می کند که به کنترل قند در خون کمک می کند. در فرد مبتلا به دیابت نوع 2، یا بدن به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا به طور مناسب به هورمون پاسخ نمی دهد و این به نام مقاومت بدن  به انسولین نامیده می شود.
تشخیص دیابت نوع 2
برای تشخیص دیابت نوع 2، پزشک در مورد علائم کودک سوال خواهد کرد و ممکن است نمونه خون را برای بررسی میزان گلوکز به آزمایشگاه ارسال کند. همچنین ممکن است از یک آزمایش ادرار ساده برای نمایش قند در ادرار استفاده کند.
آزمایش خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    قند خون ناشتا، پزشکان این آزمایش را در صبح روزی که کودک دارای معده خالی است، انجام دهد. جامعه پزشکی یک فرد را که میزان قند خون ناشتای او بیش از 126 میلیگرم در دسی لیتر باشد، مبتلا به دیابت به حساب می آورد.
   هموگلوبین گلیکوز شده (A1C). که مقدار گلوکز متصل به گلبول های قرمز را در طول زمان بررسی می کنند. اگر فردی اندازه A1C  او بیش از 6.5 درصد یا 48 میلی مول  دیابت تشخیص داده می شود.
آزمایش قند خون تصادفی، پزشک برای این آزمون در یک زمان تصادفی در طول روز درخواست آزمایش می دهد. اگر سطح قند خون شخصی به طور تصادفی بالاتر از mg / dl 200 باشد، به دیابت مبتلا است. برای تایید یک تشخیص، پزشک همچنین ممکن است چندین آزمایش درخواست کند، یا ممکن است عوامل دیگری مانند تحمل گلوکز را بررسی کند.

درمان دیابت
درمان دیابت نوع 2 در کودکان و بزرگسالان به طور کلی مشابه است. مهم ترین درمان ها اغلب تغییرات سبک زندگی را شامل می شوند که عبارتند از: مدیریت وزن، تغذیه و ورزش. پزشک همچنین ممکن است انسولین یا داروهای دیگر را برای کمک به بدن تجویز کند.

 

بیشتر بدانید : همه چیز درباره دیابت نوع 2


پیشگیری از دیابت
پیشگیری از دیابت نوع 2 به طور عمده شامل ایجاد عادات سالم در سبک زندگی می شود، از جمله:
حفظ وزن سالم
اطمینان از اینکه وزن در یک سطح سالم باقی می ماند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. یک پزشک یا متخصص تغذیه می تواند برای محدوده وزن سالم برای کودکان توصیه کند و در صورت لزوم برنامه هایی برای کاهش وزن آنها توصیه کند.

خوردن رژیم غذایی متعادل
رژیم غذایی کودک باید دارای مقدار محدودی از قندهای اضافه و کربوهیدراتهای ساده باشد. نان ها و شیرینی های ساخته شده با آرد سفید ممکن است مشکل ساز باشد. رژیم غذایی باید شامل مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات، پروتئین های ناب و دانه های کامل باشد. که خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

ورزش کردن
ورزش برای حفظ وزن سالم و سلامت بدن ضروری است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند که کودکان 5 تا 17 ساله حداقل 60 دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط ​​یا شدید را هر روز داشته باشند. بچه ها را تشویق کنید که خارج از خانه بازی کنند و در ورزش شرکت کنند و زمان صرف شده با رایانه و تبلت را محدود کنید. این ممکن است به معنی برداشتن بازی های ویدئویی، تلویزیون و دستگاه های مشابه باشد.

عوارض جانبی دیابت
کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر عوارض بالقوه جدی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.
عوارض دیگر و شرایط مرتبط می تواند شامل موارد زیر باشد:
    فشار خون بالا
    سطح کلسترول خون بالا
    آسیب چشم
    آسیب عصبی، یا نوروپاتی دیابتی
    آسیب یا نارسایی کلیه یا نفروپاتی دیابتی
دیابت نوع 2 در کودکان افزایش می یابد، زیرا میزان چاقی کودکان همچنان بالا می رود. این وضعیت می تواند تشخیص دیابت را در کودکان دشوار کند و پزشکان هنوز از اثرات درازمدت آن در سن نوجوانی مطمئن نیستند.


برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com
نسخه چاپی